Gas Gas 200 -05 iskareista
Kirjoittaja: TOMI HAIPUSTuli hankittua kakkospyöräksi tuommoinen -05 gas gas ja tunninverran ajettua pyörä tuntuu positiiviselta yllätykseltä kokonaisuudessaan.
ainoana kysymysmerkkinä ajettuani pääasiassa kivikkoista polkua/ kivikkoa tuli mieleeni iskunvaimennuksen säädöt. Vakionahan ne on varsin pehmeät, mutta kohtuu sopivat tuonne kivikkoon. kumminkin tarkoitus on ajaa muuallakin ja nyt arvelluttaa onkohan tuo alusta tarpeeksi kantava patikkoisessa hietikossa sekä nopeilla ja röykkyisillä osuuksilla. yhtä suoraa höylättyäni vaimennus tuntui menevän liian kasaan verrattuna toiseen pyörääni ( -07KTM 250 EXC-F ).
Kysymys kuuluukin oletteko muut Gassien omistajat käyttäneet vakiojousia / simmejä vai pääsisiköhän helpommalla, kun ottais suoraan iskarit irti vietäväksi päivähoitoon.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: KARRI KUISMAEtupään öljytason nosto auttaa.
Iskarit toimivat aivan ok, ehkä motocross- ratoja lukuunottamatta.
Takana pitää olla vähän normaalia vähemmän jousen esijännitystä kuin monessa muussa pyörässä.
200cc ja 300cc kokemusella.
300 on hienoin 2-tahti moottri, jolla olen ajanut 27v aikana.
KK
Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASKatso aluksi ennen kuin ostat uuden jousen että painuma (jousen jäykkyys) ja vastaavasti esijännitys ovat oikeat (makaus). Itse käytin sellaista jousta josta painuma oli noin 9 cm ja esijännitys siinä 35 mm - 40 mm valillä. Jos nämä eivät ole kohdallaan niin jousen vaihto on tarpeen. Tuolla jousen jäykkyydellä ja esijännityksellä on yllättävän suuri vaikutus iskarin toimintaan joten tarkista se ensimmäiseksi. Minulla samassa pyörässä ei ollut etuiskarin kanssa ongelmia. Se oli lähes vakio koko käytön ajan. Talvispooriin sisäänvaimennuksen simmitystä hieman muutin mutta muuteen se oli vakio. Takaiskari kävi muutostyössä Riihimäellä ja siellä kasvatettiin lähinnä sisään vaimennuksen säätöaluetta. Itse huomasin että parilla kolmella kliksillä oli suuri vaikutus iskarin toimintaan joten sitä aluetta muutettiin siten että hienosäätö paranisi. Olethan huomannut että -05 Gassin Öhlinssin takaiskarissa on ns. aluesäätö, jota vanhemmisa peleissä ei olut. Se iso mutteri siinä sisäänvaimennuksen ympärillä. Jotkut puhuvat nopeasta ja hitaasta alueesta mutta itse olen käyttänyt enemmänkin aluesäätö sanaa, joka minusta kuvaa sitä paremmin.
Aluesäätöä kiristämällä saat pyörän toimimaan patikossa paremmin ja siten turha pehmeys poistuu. Minusta Gassin:n iskarin säätöalueet ovat todella monipuoliset ja pitäisi kyllä kelvata vähän laajemmallekkin ajajakaartille. Olen myös huomannut että monella valtamerkillä ei näin laajaa säätömahdollisuutta ole. Mutta ehkä ne lähtökohtaisesti ovat sitten parempia.
Gassi on muuten ihan hyvä tuote ja etenkin harrastelukäytössä erinomainen ja kestävä peli. Varsinkin 200:n on vahva ja luotettava juhta. Gassi taisi minun ajohistoriassa olla vähiten varaosia tarvinnut pyörä, mutta ehkä syy taitaakin löytyä vauhdissa. Harmi vain että nykyinen maahantuoja ei ole pystynyt siihen mihin Celle aikoinaan ja pyörän tarpeeton "alamäki" on jatkunut. Cellehän teki paljon myös kehitystyötä, jotta merkki pysyisi hyvin näkyvillä. Nykyäänhän Gassi on enemmänkin hyvä harrastepeli, jonka kehitystä maahantuoja ei taida juurikaan tukea. Mutta eipä taida olla ammattitaitoakaan.
Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENKyseleppä käytettyjä ostaa palstalata takajousia ainakin ollut myynissä . keulajouset celleltä, kokeile jouset sitten vasta simmitys itse olin ainakin simmitykseen aivan tyytyväinen 06 mallissa . Jos ensin piirun jäykempiä.
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIAsiaa!!!
Kirjoittaja: TOMI HAIPUSVauhti on semmoista keskiverto c-luokan vauhtia. Uusi harrastus vielä lapsenkengissä. Ajattelin, ettei taakse ehkä tartte jousta ja simmityksiä muutta, mutta kyllä melkein hankintalistalla nuo etujouset on.
Mahtaako olla helpoin tuolta Cellenin kautta vieterit hommata ja onko jäykkyys vakiosta seuraava vai hyppääkö pykälän yli jäykempään.
Ei kukaan mahtais muistaa, minkä jäykkyset nuo vakiot on, kun en ole manuaalista viitsinyt/ ehtinyt katsoa.
Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENEteen jäykemmät vieterit, riippuu vauhdista. Taaksekkin ,jos tarvetta . mielestäni todella hyvät vakio kepit kivikkoon ja kannon kiertoon, hiekkapatissa hieman kepeät, mutta pitää vain löytää tyyli millä vetää. itse en tekis kyllä mitään "paitsi etujouset " kokemus 200 -06 todella hieno enduro pyörä ,kun kaasari ja välitykset kohdallaa.