Fmf äänenvaimennin

Onko tietoa mitä eroa on Fmf Q ja Fmf Q-Stealth vaimentimella ,pyörä olisi Ktm 250 Exc.Katselin Fmf sivuilta mutta en löytänyt mitä eroja on.Kuvissa näyttäisi tuo Q putki pisemmältä.Onko esim. desibeleissä eroa.

Foorumit

Itselläni menossa hondan pikku nelariin paikoilleen tällä viikolla Q4. Desibelejä lupaavat 96, mutta mainitsivat jossain tekstissä äänien jäävän 93db tasolle mikä olisi hienoa. Olisiko tuo stealth kevyempi? Spark arrestori näyttäisi omassani olevan ja saapi olla.

Alle 100 dB:n lukemat on melkoisella varmuudella mitattu vanhalla menetelmällä eli vakiokierroksilla. Vaimenninvalmistajat ja pyörätehtaat rakensivat kaluston niin, että mittauskierroksilla (jotka olivat typerän säännön takia naurettavan alhaiset nelareille) ääni oli hiljainen.

Uuden mittaustavan myötä tilanne on muuttunut eikä vanhoista lukemista pidä päätellä vaimennuksesta juurikaan mitään. Eivät ole vertailukelpoisia nykymenetelmän kanssa.

Q Stealth on ilmeisesti uudempi malli, ja ainakin yhden arvostelun mukaan painavampi kuin vakio. FMF sanoo että siinä on lisää fylliä ja kyllähän se aika pullealta niissä kuvissa näyttääkin. Ilmeisesti kumpikin noista 2t-pöntöistä on oikeasti tosi hiljaisia.

Nelaripuolelta: mulla spark arrestorin pistäminen paikalleen (Factory 4.1, YZ450F-08) pilaa ajettavuutta, tehot tulevat ulos jotenkin vaikeasti ennakoitavasti. Ehkä säätely auttaisi.

Mulla on Stelth 300EXC:ssä, -11 malli. Kyllä sillä sai aikaiseksi jonkin verran hiljaisemmat äänet kuin vakio putkella, päitsin katsastuksessa tuli joku ihan haamu lukema, 104db mutta koti mittauksissakin oli laillisen puolella vaikka kuinka vingutti. Ei mahdu paikalleen kovin nätisti vaan ottaa muoveihin mutta ei haittaa 2t mopeedissa.

Miten sait sen -11 mallin mahtumaan?

RM 250:ssä ollut Q-Stealth nyt muutaman tunnin kiinni, vakiopaisarin kanssa. Huomattavasti hiljaisempi kuin RM:än oma pieni änkkäri.

Ei ihan helpolla sovi paikalleen mutta säätämällä prikoilla ym ja pitkillä pulteilla sekä änkkäriä että paisaria niin että tulee enemmän sivulle niin toimii, sivukate tulee kans väkisin enemmän sivulle. Änkkärin kiinnityskorvakkeen reikiä rungossa viilasin myös vähän.

Piti laittaa myös vähän lisätiivistystä ettei takapyörä heitä kuraa suoraan ilmanputsariin kun sivukate ei ole kiinni putsarikotelossa.

Q-Stealth on 2-tahtiversio FMF Q änkkäristä ja siinä on kipinänsammutin, en ole aivan varma onko siinä samanlaista tee sihdin näköstä kun nelarivaimentimissa mutta takana reikäputken jälkeen on pieni kammio jossa on sellanen turbiinin näkönen systeemi. Hajottaa jollain tapaa virtausta tms mutta ei kumminkaan ole liian tukkoinen.