ETTÄ TREENATTU PÄITSIÄ SÄÄNTÖJENVASTAISESTI!

Kirjoittaja: KIMMO RONKONENENNEKUULUMATONTA??!!

Kun ei nyt muhisi kovinkin kuuma peruna endurokisauunissa?

Toivottavasti teette järkeviä päätöksiä siellä jossain!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKoko sääntö on talvikisojen osalta turhanaikainen, oikeastaan väärin muotoiltu. Se olisi kaikkien etu, jos ajaa saisi samoilla paikoilla samoilla säännöillä kuin normaalistikin, vaikka kisapäivään asti jos huvittaa. Olisipahan paremmat spoorit ja vähempi eroa reitin kunnossa lähtönumeron mukaan. Se ei kotietuun mitään vaikuta ajaako jotain pätkää 50 viikkoa vuodesta vai kaikki!

Eri asia tietty ne osuudet reittiä, mitä ei ajeta kuin kisassa. Ellei maanomistaja tmv. taho mitään vaadi, sopiva rangaistus voisi olla SM-pisteille ajava -1 sija ja miksei muillekin sama.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAVaikken nyt moneen vuoteen ole enskakisojen kanssa ollutkaan tekemisissä, niin alkoi kiinnostaa, onko säännön sanamuotoa muutettu. Jutussa kilpailunjohtaja kertoi, että kaikki ajaminen reitillä on kielletty tuon 15 pv säännön sisällä kilpailuun osallistuvilta. Sen verran jäi vaivaamaan, että kävin säännöistä liiton sivuilta vilkaisemassa. Ja kyllähän siellä edelleen sanotaan, että kaikki HARJOITTELU on kielletty.

Onko reitin avaaminen harjoittelua? Tämä kysymys on varmaan monen mielestä aika hyvä ainakin tänään. Tossa lumikolan kanssa peuhatessa pihalla iltapäivällä naapurinmies sanoi tehneensä tänään neljä tuntia, mulla meni ainakin viis. Kun muistelen joitain Mikkelin talvikisoja, niin jos kaikki kynnelle kykenevät ei olis ollut puskemassa spooreja auki, niin olis useammin kuin kerran jääneet kisat kokonaan pitämättä. Ja kaikki spooria auki puskeneet varmaan tietää, minkä verran siinä on kyse harjoittelusta.

En tosiaan ota kantaa tähän yksittäistapaukseen, mutta nyt oon kyllä Sirkun kanssa kerrankin samaa mieltä noin yleisellä tasolla! Toivottavasti spoorinavaajia tän jälkeen riittää, voi muuten peruuntua aika monta pätkää tän lumimyrskyn jälkeen...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOYleensä sitä ollaan silloin samaa mieltä kun ihan faktoista puhutaan ;-)
Jos nyt miettii ihan oikeesti niin esim. Kuru-enduron MK:t oli hyvää spooria eka SM:n jälkeisellä viikolla. Sit viikko ennen kisaa tulee lumimyräkkä ja kaikki MK2 asti päässeet tietää siellä odottaneen pöpperön. Hienoo? No kun eka ei-junnu-A-kuski taitaa asua 1,5h matkan päässä niin kukas sinne oikeesti olis käyny jauhaan spoorin pohjia myöten auki, eikä mitään Kasevaa lainatakseni "juosten kustua"? Se on vaan taivahan tosi, että aika harva C-kuski saa hyvän ja suoran spoorin aikaseks umpihankeen.

Ja sitten kun puhutaan jostain päitsistä, 1000km kisa, mitä oikeesti ratkee sillä yhdellä pätkällä ja kahdella viikolla? Tuskin mitään merkityksellistä. Etenkään kun se avaushommeli on kaikkea muuta kuin harjoittelua. Itsekin skippasin koeajosuunnitelmat tänään, sain Skaita laihdutettua viitisen kiloa, vaan mitäpä havaintoja se 25cm kinoksessa kahlaus vaikutuksiin muka antaisi? Suoraan sanottuna itse en lähtisi yhtään arvostelemaan sitä avaustalkoisiin osallistunutta kuskia, pikemminkin sitä vastalauseen tekijää. Mahtaa olla fiilikset makeet kun pitää olla noin veren maku suussa jo viikkoa ENNEN koko kisaa! Vähän kuin joku yrittäisi keinolla millä hyvänsä kampittaa kanssakilpailijaa.

Lopuksi ihan noin selvyyden vuoksi sen verran, että en toki yleisesti kannata välinpitämätöntä suhtautumista sääntöihin, mutta joskus vaan ei kyllä tulisi mieleenkään avasta sanaista arkkua, vaikka kuka niitä rikkoisi. Toivottavasti vaan Mikkelissäkin ajetaan joskus vielä talvikisojakin ja "hiljaa salaa" toivon, että kaikki paikalliset käy vielä edellispäivänäkin niitä spooreja ajamassa. Olen tästä aiheesta kyllä kirjoittanut lajiryhmän edustajallekin, sillä sääntö ei mielestäni talvikisojen osalta palvele yhtään mitään tarkoitusta. Toivottavasti tässä tapauksessa järjestäjä julkaisee niin vastalauseen lähteen kuin kohteenkin nimet, ainoa oikeudenmukainen ratkaisu (vrt. Tontti-Suominen 2004, toinen kehtasi hyväksikäyttää tomitsijavirhettä ja voitti sen turvin).

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILATuosta 2004 tilanteesta sen verran, että ainakin silloin säännöissä oli selvästi sanottu, että ajaja on aikakortin vastaanotettuaan itse vastuussa siitä, että aika on merkitty oikein. Eli jos ei korttia katso kun sen takas saa, niin sääntöjen mukaan selvä peli. Muuten olen edelleenkin sitä mieltä, että ajamalla nää pitäis ratkaista, mutta kun enduro on enduroa ja lajin luonteeseen kuuluu kaikki mahdollinen veivaaminen...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONäin se on edelleenkin. Ja kyllähän pointtini nimenomaan oli/on se, että ajamalla ratkaisuun pitää pyrkiä, kuskienkin. Sisältää sen, että kaikki mokomat raukkamaiset kitinät (vastalauseet tämmösistä asioista) sietäs jättää väliin. Sen sijaan tuo Päitsi on mielestäni ainoa, missä voi puhua "veivaamisesta", koska joka AT-väli on laskettava siinä kun saa kortin takaisin. Ei paljon AT-laskurit auta. Ja kun porukkaa voi olla AT:lla samaan aikaan kymmenen kuskia, niin toimitsijat tuppaa kyllä vaan tunkemaan kortin taskuun ja ilmoittamaan milloin seuraavalle. Siinäkin on ne hyvät ja huonot puolensa.

Kirjoittaja: Jarkko Heikkilä>Toivottavasti tässä tapauksessa järjestäjä julkaisee niin vastalauseen lähteen kuin >kohteenkin nimet

Miksi lähde pitäisi julkaista? tai edes kohde? Kun säännöt on selvät, on aivan turha alkaa syyllistämään niitä henkilöitä, jotka pitävät säännöistä ja sitä myötä oikeudenmukaisuudesta kiinni ja raportoivat sääntörikkojista. Reitillä ajaminen on selvästi sääntöjen vastaista vaikka tarkoitusperä olisi hyvä ja ilmiantaja on toiminut täysin oikein ilmoittaessaan asiasta... ei rangaistus ole ilmiantajan vika, hänhän vain raportoi ylemmälle taholle, joka pohtii onko asiassa toimittu väärin ja jos on, mitä asetetaan rangaistukseksi. Jos säännöt on, niistä pitää pitää tiukasti kiinni, muuten ne menettävät merkityksensä ja kuljettajat ovat epätasa-arvoisessa asemassa... jos taas säännöt eivät ole ajantasalla, niitä pitää muuttaa.

Syyllinen on joka tapauksessa se kuljettaja, joka reitillä on ajanut... ei asiasta raportoija tai rangaistuksen langettanut taho. Etenkin lähteen julkaiseminen olisi mielestäni isomman luokan munaus...

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläNo, tuossahan ne nimet jo julkistettiinkin... oikein meni, sääntöjä rikottiin ja asiasta rankaistiin... sääntöjen puitteissa pysyttäessä voittaja sitten ratkaistaan ajamalla.

Kirjoittaja: MIKA VUORIkuka estää ottamasta korttia omaan käteen tarkistamaan merkinnät sekä laskemasta seuraavan ajan. olen itse meinannut saada päitsillä väärän ajan at:n ruuhkaisuuden takia mutta huomautuksesta merkintä korjattiin asiallisesti.
se vaan on niin et jos harrastaa seiväs hyppyy on pihkat oltava omasta takaa

T:mika

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANSäännöt on tietysti sääntöjä ja niitä pitää noudattaa, mutta jos kaveri on jeesaamassa pätkän merkkaamisessa niin siitä sitten lätkäistään rangaistus, joka vie aivan varmasti ko. kaverin motivaation osallistua koko kisaan. Eikö varoitus olisi riittänyt?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSäännöt ei muuten kiellä reitillä ajamista vaan reitillä harjoittelemisen. Jos ne kieltäisi ajamisen, silloinhan pitäisi myös visusti varoa ajamasta työmatkalla autolla metriäkään samoja katuja kuin päitsillä ;-)

Hyvä, että nimet julkaistiin. Kyllä Nikander varmasti erottaa reittitalkoilun ja harjoittelun toisistaan. Oivallista nähdä juuri se saman luokan kuski reitillä, jolle ei ole vielä pärjännyt. Nähtäväksi jää riittääkö kuuden minuutin tasoituskaan. TOIVONPA VAAN ETTEI! Luulenpa että poika on itsekin rikkonut Nummisten talvikisoissa tuota sääntöä, jatkossa varmasti käräyttäjiä riittää.

Kirjoittaja: TUOMAS AHONENmusta tuntuu että ainakin 30% nyt päitsille osallistuvista on rikkonut kyseistä sääntöä.ainakin mitä itse on seurannut tästä sivusta. onko hyvä meininki että yhtä rangaistaan?vanhan liiton ajajakaarti on pitänyt itsestään selvänä että ennen päitsiä ajellaan kotinurkilla ja tampataan reittiä,eri asia on mielestäni jos käydään muualla ajamassa.ei oo ruvettu "käräyttelemään" ketään.nyky ajajakaartilla ei näköjää sellasta munaa löydy.pakko kysyä onko tämän tapauksen vastalauseen tekijä noudattanut aina itse sääntökirjaa? vastaan itse: ei ole.voin todistaa jos tarve vaatii.
sääntöjä on siis tosiaan rikottu ja hyvä on että niihin puututaan.nyt tästä eteenpäin PITÄÄ sääntökirjaa noudattaa joka kuskin,oli kyseessä mikä tahansa kotikisa tai jopa pikis omalla maalla.ja tuomariston sekä kilpailun johdon reagoida niihin sääntöjen mukaan.samaan hengenvetoon olisi syytä alkaa puuttumaan myös tähän helv.... oikomiseen pikiksillä!
ja sit vielä tohon nurmisen tapaukseen liittyen:erittäin erittäin ikävä kuulla mitä pentille oli ehdoteltu rikkeen jälkeisissä keskusteluissa vastalauseen tekijän puolelta... kaikilla ei ole urheilumieltä ollenkaan.

Kirjoittaja: TUOMAS AHONENainii unohtu kommentoida tota suominen/tontti -04 tapausta.mikolle kun annettiin aikasakko korttihässäkästä,kilpailun johtoon siirtyi muistaakseni timonen eikä suominen.janne tais siirtyä johtoon vasta sunnuntaina ajamalla heikistä ohi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHyvä että jollain nimimiehelläkin on munaa tulla sanomaan mielipiteensä suoraan. Olisi toki ihan kiva kuulla sekin mitä tämä herra on oikein ladellut tulemaan.

Itse asiassa myös kaikille Sysmän kisassa ajaneille pitäisi langettaa 360s., ajoivathan he päitsin kilpailureittiä 15vrk sisällä. Toiset jopa kehtasivat harjoitella päitsille ajamalla pätkän oikein kahteen kertaan ja kisavauhtia vielä!

Kyllä tää koko juttu kuuluis sinne Poutsun "terveisiä naurusaarilta" -osastoon!

Kirjoittaja: TOM NORDMAN Hyvä että ei menty hylkäyslinjalle. Myös näitä oikomisia ja pallomerkkien väärältä puolelta kaahaajia ei pitäisi

Kirjoittaja: PETRI WELINNäyttää olevan niin, että jos ei ajamalla pärjää, niin ruvetaan lyömään keppiä pinnojen väliin... kai se nyt on ihan eri asia treenata "salaa" kuin aukaista latua.
- Ja jos pätkää on "hoonannut" muutenkin viimeiset ~ 15 vuotta, niin eiköhän se mene noin ulkomuistista muutenkin... ja sitä paitsi yhdellä pätkällähän se Päitsi ratkaistaankin.
-> no tietenkin omalla tyhmyydellä, mutta ei ajamalla.

- niinku Tuomas sanoi, että vanhan liiton miehet erikseen.

- Eiköhän se taida olla joka ukolla sama homma "kotipätkien" kanssa + jonkunhan siellä täytyy niitä latuja aukikin pitää.

- vai nostetaanko se vanha Mummo-kulta sen puolisokean kissansa kanssa, sieltä lämpöisten lihapatojen äärestä ulos pihalle -> laitetaan sille vilttitossut jalkaan ja rollaattoriin öljylamppu päälle ja ei muuta kuin "pooria" tamppaamaan, haetaan sitten viikon päästä aattoiltana pois =o) ...

- ei ainakaan meidän Mummoa.
- no, toivotaan että Pena näyttää, miten hispanosuitza kulkee...

Kirjoittaja: EERO HUUSKONENTuossa rangaistuksessa ei ole mitään järkeä. Toivottavasti Nurmisen Pena jättää koko päitsin väliin ja säästä kisaan menevät rahat vaikka tallinnan treeni reissuun.

Kirjoittaja: MARKO OJALAAika kovalle kuulostaa Nurmisen Penan rangaistus. Oman kerhon mies, omalla kerhon pätkällä, sopivaa reittiä merkkaamista varten pyynnöstä katsomassa. Kuulostaako reilulta? säännöt on sääntöjä ja niitä tulee noudattaa ... mutta, Tällä suurennuslasilla kun aletaan hommia katselemaan niin kilpailua järjestävän seuran omia miehiä ei paljoa osallistujaluetteloissa tästä eteenpäin nähdä.

Nyt kiireesti järki käteen ja Pentiltä AT:t pois!

PS. Kuulin myös huhua mitä Pentille oli tapauksen jälkeen ehdoteltu niinkuin Tuomas Ahonen jo edellä asiasta mainitsi. Jos pitää paikkaansa niin kyseisen henkilön kannattaisi alkaa katselemaan vaatteita liikkeestä minkä ikkunasta löytyy kyltti "for ladies".

Kirjoittaja: REIJO MYLLYSek 2 tavattu eräs ratamestarin apulainen avaamassa spooria lunta 2 cm nimi lähtöluettelossa

Kirjoittaja: TUOMO RIIHILAHTIAika mielenkiintoisia nuo tuomariston perustelut?! Säännöt kieltävät harjoittelemisen kilpailureitillä, mitä tässä tapauksessa ei oltu tekemässä??? No miksi sitten rangaistaan ko. kilpailijaa vain esimerkin vuoksi, jotta kilpailureitillä ajaminen saataisiin yleisesti loppumaan??? Kukahan ne reitit sitten tästä lähin avaa ja merkkaa? Tämän keskustelupalstan viesteistä on jo käynyt selväksi aika moneen kertaan, mikä on käytäntö tässä maassa ja nimenomaan tässä asiassa! Tuomariston kannattaisi ottaa kiireesti järki käteen tämän aikasakon suhteen, ettei koko kilpailun maine ole vaakalaudalla! Jos halutaan yleisiin käytäntöihin (oman seuran miehet avaa ja merkkaa kisareitit) muutoksia, mitää se tehdä jossain muussa foorumissa kuin ottaa yksi P. Nurminen tässä asiassa opettavaiseksi esimerkiksi! Siksi toiseksi, jos tuota sääntöpykälää aletaan lukea juridiikan silmin on siinä liian monta tulkinnan kohtaa! M. Ketelä haluatko nimesi historian kirjoihin kilpailun johtajana, (=kantaa vastuun tällaisista päätöksistä viime kädessä) joka mahdollisesti ratkaisi palkintopallipaikat jo ennen kisaa!!??? Onnea ja menestystä valitsemallesi tielle!!!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOParempi vaan jättää ne hamekankaat hankkimatta Nikanderille, tiedä vaikka se siitäkin voisi tehdä protestin vaikka epäurheilijamaisesta käytöksestä? Olisko se sellasta??? Ja taas pykälää korkeemmalle luokassa! Siis tää juttu nävertää kerta kerralta enempi kun vastaan tulee.

Pentti Nurmiselle toivotan vain onnea ja menestystä järvenkiertoon. Odotamme Hannu Hanhen istuva olkapäilläsi läpi kilpailun ja muista, että noin pitkässä kisassa on vielä mahdollisuudet voittaa tuo kuusikin minuuttia Rikua. Mokoman raukan takia et enää yleiskisan kärkeen kerinne, mutta poimi edes täydet pisteet, mestaruus kauden päätteeksi TEKIS VARMASTI HYVÄÄ!

Kirjoittaja: juha koskiNyt hei kaikki kilpaurheilu on kovaa leikkiä etenkin moottori sellainen asiahan on niin että kisan haluaa voittaa moni niin miksi ei kammeta yhtä vastustajaa
pois pelistä heti alkuun jos sääntöihin pystyy vetoamaan ? Tämähän vain ja
ainoastaan osoittaa kovaa kilpailumieltä kun tekee kaikkensa saavuttaakseen
voiton! Katsokaa formuloita siellä tätä peliä on jo pelattu ajat.
Käsittääkseni päitsi on kovanluokan ammatilais kilpailu kärjen osalta eli kyseinen
tapahtuma kuuluu asiaan nimen omaan voittotaisteluun. Varsinkin kun voitosta
tippuu tilille mukava kasa kahisevaa bonuksen mielessä vai kuka meistä ei kääntäisi joka kiveä saadakseen isomman kasan kahisevaa ihan vaikka normaali
duunissa? Onko se sitten urheilijamaista onkin kysymys erikseen mutta tuo
sana "urheilijamaisuus" on kuopattu jo aikapäiviä sitten kilpaurheilussa.

Kirjoittaja: TUOMO RIIHILAHTIvielä asiasta! tuomaristo on lausumassaan todennut, ettei ko. tapauksessa ole ollut kyse harjoittelusta! Ja säännöt sanovat, kun tarkkaan lukee, että kaikenlainen harjoittelu reitillä on kielletty... josta seuraa rangaistus! No, jos tuomaristo itse on lausumassaan todennut, ettei kyse ollut harjoittelusta, ei myöskää ole perustetta rangaistukselle!! Eli tuomaristo nyt vain noudattaa omaa kantaansa ja lukee säännöt hiukan tarkemmin!!!

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATässä sitä tunteet kuohuu, ja sille varmaan riittää jatkoa koko viikonloppuna. Kuitenkin vielä pitää yrittää löytää jotakin järkeä tähän järjettömään harrastukseen. Kyllä se on ollut sen 12 vuoden aikana hyväksyttyä, että reittitalkoisiin ovat voineet osallistua kaikki halukkaat, kun minä olen joutunut näitä hommia kilpailunjohtajana tekemään. Nyt tietysti sanotaan, että on uusi aika, mutta sääntökirja on entinen. Harjoittelu on kielletty, ei talkoihin osallistuminen. Tässä on aika iso vaara, että Päitsi ja koko tämä enskatouhu taas kertaalleen menettää sen oikean arvostuksen urheilutoimittajien keskuudessa. Piru vie, XXX Mix tän pitääkin olla aina näin tyhmää ((((;,,,Pappa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTORakas mieheni R(o)isto tokas tähän asiaan loistoidean: "jos mä olisin sen kerhon pj, niin ilmottasin, että tätä pätkää ei sitten kisassa ajeta"!!! Nih, ei olis mitään perusteita enää rangaistakaan! Kyllä Raittila osui nyt naulan kantaan, en usko että Silvanille (ja niille muille ketkä ei ihan niin äänekkäästi ole narisseet ladun avaajan roolista) löytyisi yhtään riittävän hyvää spooria tälläkään päitsillä, ellei Ahosen arvio 30% pitäisi ja ylittyisi.

Voitais koota vähän nimiä taakse ja pistää lajiryhmään ehdotus sääntömuutoksesta. Pääpiirteittäin kuten jo tuossa ensimmäisessä tai toisessa kirjoituksessani tähän ketjuun esitin. Tämä on nyt kiinni TEIDÄN aktiivisuudesta. Laittakaa mulle sähköpostia sirkku.kannisto(at)gmail.com keitä asia kiinnostaa, teen luonnoksen lajiryhmää varten, kommentoi kuka tahtoo muuttaa ja lopullinen lajiryhmälle sitten.

Säännöt pitää olla kaikille samat ja niitä pitää noudattaa, tämmöisiä (kuten Tuomokin totesi) epäselviä rajanvetomahdollisuuksia ei pitäisi päästä syntymään, eikä niiden epämääräisyyksien ainakaan missään nimessä pitäisi ratkaista yhtään sijoitusta millään vatun sakkominuuteilla, hylkäyksillä tai vastalausepelailuilla! Toistaakseni itseäni, talvikisojen osalta sääntöä pitäisi muuttaa ja harjoitukselle pitäisi olla selvennys tulkintoja varten.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILALainaus: Salaa reiteillä tapahtuva harjoittelu, mistä tässä tapauksessa ei ollut kyse, usein vaarantaa maanomistajien antamat luvat ja usein johtaa lupien menetykseen.

Siis tämän logiikan mukaan naapurinmiehen pitäis lopettaa satunnainen punkun nauttiminen terveyssyistä sen takia, koska minä juon niin paljon olutta. Tai kaikkia kavereitani on sakotettava vähintään 16:sta päiväsakolla, kun just äsken ajoin tänne pohjoiseen monessa kohtaa ylinopeutta.

Ei taitais tuo lainauksen perustelu ainakaan kestää minkäänlaisessa vähänkään oikeassa tuomioistuimessa...

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKITaitas se olla endurossakin syytä tulla noissa säännöissä jo tälle vuosisadalle...mut olihan se harjoittelu joskus kiellettyä ylipäätäänkin, olympialaisiin osallistuvilta. Piti olla amatöörien kisat näet ja ne jotka jopa harjoitteli oli tietysti ammattilaisia :-D.

Ihme sääntökikkailijoita sitä löytyykin...ei mitään sakkoja vaan järveä kiertämään ja odottelemaan sunnuntaita että miltä se tulosluettelo näyttää. Jos omalle kohdalle sattuis (ja jos lajia harrastaisin) niin en protestia kehtais edes tehdä, hävettäis jo pelkkä ajatus...

Ja muuten, nuo hamekangas-jutut on myös menettänyt aika lailla teränsä, sen verran monta naista tässäkin lajissa on jo mukana :-)...

Kirjoittaja: TUOMAS AHONENniin mun mielestä on hyvä että tähän treeniin 15pvä ennen kisaa puututaan.kisa missä siihen nyt puututtiin on vähän väärä.pahinta ehkä se että pena on niitä rehellisimpiä kilpailijoita joita löytyy.jos asiaan ei olisi nyt puututtu,mitä tapahtuisi tulevaisuudessa ja ens vuonna päitsiä ennen?kaikki vetoisivat siihen että viimekskään ei rangaistu jne. villi salatreeni senkun kasvaisi.niinku aikasemmin sanoin niin nyt sääntöä(sääntöjä) alettava noudattamaan.ja niitä on myös valvottava ja rangaistukset sääntöjen mukaiset.
palaan vielä syksyn viimeseen sm:ään jossa tapahtu ainakin yksi oikominen.siitä rangaistiin 2min at.säännöt mun mielestä sanovat reitiltä poikkeamisen johtavan kilpailusta pois sulkemiseen.miks tuomaristo spedeili tänkin asian kanssa?eikö löydy rohkeutta tehdä päätöksiä "oikein" oli kenen pärstä vastassa vaan?
ja onko tää penan 6min järkevää suhteessa oikasuun 2min at?
nyt järki ja rohkeus käteen kaikille.myös kuskit voisivat miettiä hieman itsekseen asioita ja omia moraaleitaan.
väitän muuten että tällä kelillä ei riitä 6min etumatkaks penaa vastaan.
niin ja auttoisten ränni muuten aivan tukossa lumesta.siistii...

Kirjoittaja: PAAVO NIKANDERTervehdys kaikille!
Kirjoitan ihan omasta puolestani tästä asiasta en Rikun.Luulempa jos Riku miettisi toisen kerran kannattaako ruveta tekemään kyseista valitusta,niin tuskimpa tekisi.On varmaan totta,että kilpailu on kovaa.Toivottavasti Pena ja Riku sopivat asiansa ennen starttia ja tekevät omat ratkaisunsa.Tulen ainakin Rikulle ehdottamaan.Perhe Nurmiselle esitän pahoitteluni asiasta Pali(vannoutunut Iitumies)tulaan keskutelemaan asiasta Hesassa.Ehkäpä tästä kuitenkin jotain kaikki tahoillamme opimme.Annetaan kuitenkin kannustus niin Penalle kuin Rikullekin ja kaikille suurille gladiaattoreille.PS.Kyllä ne spoorit on avattava.
Terveisin Nikanderin Pave

Kirjoittaja: HANNU IKÄLÄINENKoska Nurmisen Penan saama rangaistus näyttää ainakin maallikon vinkkelistä katsottuna syntyneen ehkä hieman kyseenalaisesti ja tuntuu myös ennakkotapauksen luonteiselta, kannattaisi asia viedä varmaankin SML:n vetoomusistuimeen. Siellähän istuu mukana juristikin "lautamiesjäsenten" lisäksi. Aikaa vetoomuksen tekemiseen on 8 päivää tuomariston päätöksen jälkeen. Vetoomuksesta menee 100

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKuten tuossa aiemmin jo itsekin vähän sen suuntaisesti totesit, nykykuskien miettimiset on vähän eri suuntasia. Ainakin osan. Kunhan tulos on omalta kannalta mahdollisimman hyvä, keinoja kaihtamatta.

Olen tämän sääntöasian tiimoilta saanut nyt neljä meiliä. Tähän asti tulos on yksimielinen, tiivistetysti: jos spoorikisaa tehdään niin ajamista pitäisi rajoittaa vain maaomistajien asettamat ehdot. No nyt sääntö on toisin ja tässä tilanteessa tuomaristo oli varmasti mahdottoman paikan edessä. Seuraus olisi ollut varmasti sitä mihin Tuomas viittasi.

Hyvä että mainitsit tästä rehellisyydestä. Muistatkos vielä oman "oikaisusi" (molempien pallojen kiertämisen samalta puolelta) viime kesänä Mikkelissä? Sain sen jälkeen kuulla, että olet yksi rehellisimmistä kuskeista. Siispä arvelin sen olleen ehkä vahinko. Mitäpä jos kommentoisit vähän asiaa? Jos pallomerkit eivät näy siltä etäisyydeltä kun kuski alkaa katsella edessä siintävän lutakon kiertomahdollisuuksia, eivätkä välttämättä molemmat osu lopulta missään vaiheessa näkökenttään, pitäisikö hylätä? Näinkö kävi?

Tai jos pellolla ollut pallomerkki on kaatunut ja sen huomaa kohdalle tullessa 50km/h maassa 5m väärällä puolella, palata takaisin kiertämään se? Entäs kun kunnolla sateen pehmittämässä metsässä menee penkkiä syvä spoori ja vierestä erkanee vain 10cm syvä, kumpi on järkevämpi valinta? Siinä saattaa tietämättään ja tarkoittamattaan joutua pois siltä tarkoitetulta reitiltä, voi jäädä pari pallomerkkiä kokonaan löytymättä. Pitäisikö näistä sitten hylätä? Nykysääntöjen mukaan KYLLÄ! Säännöt eivät tässä kohtaa laita mitään vastuuta reitin suunnittelulle ja merkkaukselle.

Siispä pari esimerkkiä: Sysmän -06 SM oli siksikin reitiltään hyvä, että merkkaus toimi. Pelloilla pallomerkit oli kiinnitetty heinäpaaleihin...ei varmasti kaada, kukaan! Ei tule vahinko-oikaisua. Sysmä 16.3. puolestaan MK2 oli useita kohtia, joissa puussa oli pallomerkki ja molemmin puolin meni yhtä ajettu polku. Ei siinä hetkessä leikannut kumpaa puolta se pitikään kiertää, mutta siinä oli katsoja niin kävin kiertämässä varmuuden vuoksi toiseltakin puolelta. Seuraava samanlainen heti perään, kiersin enää vain yhdeltä puolelta.

Etenkin jos metsä on sateen kastelemaa, ja noita pallomerkkejä käytetään, niin pitäisi vetää pallomerkistä nauha sivulle päin suht pitkälle, ettei kohta jäisi vähemmän etulokariin tuijottavilta kokonaan huomaamatta. Kärhän lenkillä kun kuulemma tapahtui sellaisiakin oikomisia etteivät kuskit valitsemaltaan ajolinjalta voineet edes niitä pallomerkkejä nähdä. Rehellisyyteen pitäisi antaa mahdollisuudet.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEdellinen oli siis Tuomaksen viimeisimpään ja merkkauksen kannalta muillekin pohtimista.

Paavo, pidin kirjoituksestasi. Harmi ettei se poista Nurmisen sakkoja.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENTuli muuten mieleen... onko viisaammat sopineet jotain Sysmän endurokisaa ajatellen. Kilpailustahan ei ole kahta viikkoa. Nyt Päitsillä ajetaan MK 10, joka oli myös Sysmän kansallisessa yhtenä maastokokeena. Jos mitään säännöistä poikkeamisia ei ole luvattu/sovittu, alkaa kuusminuuttisia ropiseen melkoiselle joukolle. Olin siellä kuuluttamassa, mutten kuullut moisesta. Enkä tyhmänä huomanut kysyäkkään.....Kähmy

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAHyvä huomio Kähmyltä! Ja kyllä tämä juttu on kokonaan niin järjetön, että turha rangaistus tulee poistaa. Virallisesti se kai kävisi, jos Nurminen tekisi vastaprotestin, tai Nikander ilmoittaisi peruuttavansa protestin. Varmasti olisi molemmilla urheilijoilla paljon kevyempi "reppu" selässä Päitsin lähdössä. Sitten kyllä lajiryhmällä on sääntötarkistuksen paikka. Urheilulliset ratkaisut voittakoon !!! Pappa!!!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi tämä suinkaan edes tämän tiiviisti seuraamani viimeisen 4v. aikana ole ensimmäinen kerta kun näin mennään. Ajettiinhan Jämsässä 2005 talvi-SM, jossa muistaakseni se Päitsin pitkä MK ajettiin kolmessa palassa. Jos sääntöä harjoittelemisesta tulkitaan siten, ettei se sisällä kilpailemalla harjoittelua, miten se sisältää spoorin avaamista? Kävimme juuri kaverin kanssa vähän avaamassa, neljännellä kierroksella (a 4.4km) alkoi olla herkullista spooriakin, mutta voimat jo niin kertakaikkisen loppu ettei enempää jaksanut ajaa. Ei muuten liity tähän aiheeseen, mutta kun tämä oli itselläkin ensimmäinen kerta tänä talvena ja veikkaanpa että niin kovin moni muukin on ehtinyt viimeisen kahden talven aikana unohtaa millaista se paksuun pöpperöön ladun ajaminen on.

Kirjoittaja: Jouni PatjasTuomas on kyllä hienosti asiassa kiinni, rikkeisiin on puututtava tiukemmin kuin tähän mennessä. Sitähän painotettiin jopa lajiparlamentissakin. Jos kuski omaa hölmöyttään(?) menee auttamaan pätkävastaavaa ja "avaamaan spooria" tietäen että samoissa maastoissa ajetaan joka tapauksessa Päitsillä ja varmasti on siellä vielä kaiken lisäksi treenannut ihan tarpeeksi aiemminkin niin kuinka tulisi rankaista? Meillä ei muistaakseni Anjalankoskella satanut pääsiäisenä lunta, varmaan sitten Lahdessa satoi...

Turha siitä Rikua on syytellä, että oli siellä kävelemässä samalla kun toinen osapuoli "avaa spooria", rike on tehty ja sillä selvä. Turhaa jeesustelua tuollainen. Kumpikaan ei saa varmaan sankarin viittaa tästä konfliktista.

Tästä 15 vrk:n säännöstä varmaan saadaankin taas uusi kestoaihe pallomerkkikeskustelun jo laannuttua :)

Varmaan tässäkin hommassa kahdenlaisia kuskeja: niitä jotka ovat tähän mennessä jääneet kiinni rikkeistä ja niitä jotka eivät vielä ole tekemisistään kiinni jääneet...

Tosin tästäkään asiasta en mitään muuta tiedä, ainoastaan netistä luetut, joten vastuu on täysin lukijalla.

T: Jouni

Kirjoittaja: EETU HEIKKILÄSäännöthän ei kiellä kisojen järjestämistä ja niihin osallistumista kisareitillä.
Viimevuonna sipoossa paria päivää ennen kisoja järjestettiin vielä kerhokisoja jotta spoorit saataisiin kuntoon

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOYmmärsitköhän nyt itsekään mitä juuri tulit kertoneeksi?

Jouni, koita päästä hyvä mies sieltä Anjalankoskelta äkkiä johonkin missä on rehellisiäkin ihmisiä! Sun asenne on nimittäin pikkuisen ylimyrkyttynyt.

Kirjoittaja: ari karjalainenSilleen-ja Tälleen..
Mantsa-ajo..
Luotettaavuusajo--
Enduuroajo.... siinäkö tulevaisuus.??
Kärhäytetään kaikki-ajo .. nut kaikki tiki-kameria oSStamaan-äkkijä...,.
kuka ja missä käynnisti sahan.POLLIISSI paikalle äkkijä.
eiköhän kummiskin katsota kellä on paksumpi nahka "persiissä"
tv:ari

Kirjoittaja: REINO NYQVISTTerveisiä Teijan keittiöstä !
On se hyvä, että lauantai on täällä Lahden eteläpuolella välipäivä Päitsistä, niin ehdin minäkin tähän keskusteluun mukaan. Toisaalta olen paraatipaikalta päässyt seuraamaan, mihin keskustelu on vellonut. Pari asiallistakin kirjoitusta näyttää olevan mukana, mutta suurin osa on sitä "asian vierestä" kirjoittelua, johon varmaan oma ajatuksenvirtankin vie. Jos puheenaihe oli sääntörike ja protesti, on esillä olleet Nummisten,Kurun,Sysmän, Mikkelin ja Sipoonkin kisat. Liittynevät kai jotekin tähän ??? Kyse oli kai Päitsipätkästä MK 7/22, Nuuttilan pätkä.

Sisällöllisesti muutamat henkilöt ovat pystyneet objektiiviseen näkökulmaan, mutta suurin osa on MUTU-tason tekstiä, jossa on tuomittu niin protesti-Riku kuin kilpailujohtaja Keteläkin.

Reitillä näyttää pääsiäisen tienoilla olleen kansaa liikenteessä, koska niin moni asiasta jotain tietää. Olivatkohan nämä henkilöt kantamassa kuljettaja-Penan työkaluja ja reittimerkintätavaroita ? Kuljettja-Penalla kun ei ollut mukanaan muita varusteita kuin moottoripyöränsä (tuo keltainen hispanosuitza)
ja ajovarusteet. Sirkku näyttää olleen paikalla työnjohtajana kannanottojen lukumäärästä päätellen. Vai häntäkö kuljettaja-Pena tarkoitti, kun varoitteli protesti-Rikun porukkaa metsässä olevasta intometsosta ?

Kuljettaja-Pena on nyt todistanut vääräksi sanonnan, että hämäläiset olisivat hitaita. Hänen kerrotaan olleen radanmerkintätalkoissa ja ajaneen spooria auki. Kova mies ihan yksin liikkeellä ja koko homma hoitui. Meilläpäin talkoot tarkoittavat sitä, että ainakin kaksi (mieluimmin enemmän) ihmistä kokoontuu tekemään sovitun asian pyyteettömästi. Nostan vilpittömästi hattua kuljettaja-Penalle. Meidän kerhossa (viimeisen kymmenen vuoden aikana) A-luokan kuskit loistavat poissaolollaan talkoissa.

Tuomas Ahonen se varsinaisen uutispommin räjäytti:noin 30 % syyllistyy sääntörikkeeseen siis joka kolmas ajaja tai siis vanhan kaartin ajajat. Onneksi seuratoiminnassa ollaan menty eteenpäin. Miltei jokaisessa moottorikerhossa on junioritoimintaa. Ja lehdestä olen lukenut, että Nuoren Suomen Sinettiseuraksi hakeutuu yhä useampi kerho. Tietääkseni Sinettiseuran kantava aate on FAIR PLAY. Mitä se sitten käytännön tasolla tarkoittaakaan, kun jonkun pitäisi ottaa vastuu rikkeestä. No ,kuljettaja-Pena ja protesti-Riku eivät ole olleet mukana Sinettikerhotoiminnassa. Sinettikerhot ovat sen verran uutta toimintaa. Mikä sitten tekee miehestä munallisen ? (Sirkku kehui Tuomasta mieheksi, jolla on munaa.) Sekö, että puolustaa rikkeentekijää (kanssarikollinen) vai se, että toimii sääntöjen mukaan ? Vanhakaarti taitaa toimia muinaisen Rooman säännöillä: rikoksen saa tehdä, mutta kiinni ei saa jäädä ! Mihinkä se Rooma sitten luhistui ? Historian kirjojen mukaan moraaliseen rappeutumiseen.

Mediapersoona Sirkku Kannisto on luvannut lähteä nokkahenkilöksi, että saataisiin sääntömuutoksia talvienduroa varten. Jo kymmenkunta on ottanut yhteyttä, siis noin prosentti (1%) enskakuskeista. Ei kai katselijoiden tarvitse vetoomukseen osallistua ? Onnea yritykselle. Kaikki kehitys on suotavaa.

Kantaa on otettu myös kisajärjestelyyn Päitsin alla. Rupeaako Pappaa ja Kähmyä muistamattomuus vaivata ? Vielä 1990-luvulla ensin ilmottauduttiin kisaan ja sen jälkeen jäätiin odottamaan KISAKUTSUA. Onko SML muuttanut sääntöä ? Eiköhän kisakutsu anna valtuudet ajaa (ajosta vielä maksetaan osallistumismaksu) merkityllä radalla ? Siitä voi taas kehittää eipäs-juupas -keskustelun, kummassa on voimakkaampi sääntö: paikallinen kisa vastaan Päitsireitti.

Jouni oli ihan oikeassa, että pääsiäisen tienoilla Lahdessakin oli hyvät kelit. Perheemme miesväki kävi 21.3. lätkäottelussa. He ajoivat Nuden pätkän ohi ja kävivät katsomassa, missä kunnossa reitti oli. Näytti ajettavalta spoorilta. Miehenikin on sen verran ajellut enduroa, että erottaa kyllä hyvän ja tukkoisen spoorin toisistaan. Lumi tuli vasta pääsiäisen jälkeen. Protesti-Rikun seurue käveli koko lenkin läpi spoorinreunoja pitkin maanantaina, toisena pääsiäispäivänä (24.3.).

Suureen ääneen huudetaan lisää valvontaa kisatilanteisiin ja puuttumista rikkeisiin oikeudenmukaisin sanktioin. Samaa toivon minä, vaikken itse ajakaan. Teen vaan tätä muuta vapaaehtoistyötä. SML voisi aloittaa tutkimalla, onko näillä henkilöillä, jotka ovat puolustaneet kuljettaja-Penaa, voimassaoleva SML:n myöntämä lisenssi. Ymmärtääkseni tuon lissenssin saadakseen on laitettava anomukseen rasti, jolloin sitoudutaan noudattamaan SML:n voimassaolevia sääntöjä ja annettavia lisämääräyksiä. Jos ei tuota kohtaa pysty noudattamaan, voi lisenssinsä palauttaa.

Summa summarum: asiasta on virinnyt keskustelua niin puolesta kuin vastaan. Keskustelun sisällön perusteella vääryyttä selkeästi puolustellaan ja protestin tekijä on leimattu kateelliseksi kitisijäksi ja surkimukseksi. Näin meitä ihmisiä luokitellaan. Tosin ihailtavaa on se, että tapahtuman varsinaiset osalliset eivät ole syyllistyneet tähän loanheittoon. Tapahtuma on käsitelty, tuomio annettu ja kisa alkakoon tai tällä hetkellä jatkukoon. ONNEA MOLEMMILLE ja kaikille muillekin "Vilua ja nälkää-seikkailuun" osallistujalle !!

Terveisiä taustajoukoista
Teija

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHoh hoijakkaa, ei parane alkaa kitisemään asioista missä ei itsekään ole aina noudattanut sitä sääntökirjaa, kysy vaikka tyttäreltäsi!!!

Kirjoittaja: REINO NYQVISTEipä tarvitse kysyä. Tiedän kyllä.

Ihailen valtavaa muistikapasiteetiasi. Näytät tietävän jokaisen ajajan jokaisen rikkeen ja vielä muistavan ne pilkuntarkasti.

Mutta miten olisi sen säännön muistaminen, että jokaisessa kisassa on protestiaika kisan päätyttyä. Kun tulokset on julkistettu,ne myös jäävät voimaan. Jos joku ei ole saanut suutaan auki, sulkekoon sen. Paitsi jos virheeseen liittyy jotain opetuksellista muille.

Kun olen lukenut sinun virhemuisteloitasi, ne kuullostavat enemmänkin nälvimiseltä kuin rakentavlta kritiikiltä. Voin olla toki väärässäkin. Sinä katsot maailmaa teknisin silmin, minä humanistin silmin.

Teija

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJep, kyllä tuo teknisin silmin katsominen osuu. Ja kolahtaa. Humanistista puolta mielestäni edustaa se, että pitäisi muistaa omat tekonsa silloin kun tekee mieli protestoida toisten samanlaisista.
Eri mieltä olen siitä mikä on sallittua. Minusta rike on rike ja aina samanarvoinen, jäi siitä sitten kiinni tai ei, tehtiin siitä sitten vastalause tai ei.
Asia- ja numeromuistini on hyvä, nimi-yms. heikonlainen. Mikään asia ei ole merkityksellinen ilman referenssiä johonkin, olen yrittänyt niitä hakea. Piikittelyn hoidit kyllä itse!

Kirjoittaja: MARKUS PIIRINENtappelu, tappelu!! =)

Kirjoittaja: JUHA VUORIRauha rauha.. jalkatyö, rauha :)

Kirjoittaja: JARI JÄÄSKELÄINENsovinto sexi on parasta.... (:

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATämä juttu jotenkin saisi jäädä ihan unholaan, mutta kuitenkaan ei ollenkaan. Kyllä sääntöjä näissä tapauksissa pitää selkeyttää. Enduro on vaikea laji, ja hakee koko ajan raamejaan. Se ei tarvitse mitään "akkatappeluja", ei myöskään muita liian suurien tunteiden purkauksia. Mistähän se järki löytyisi...kun laji on ihan järjetön. Vai miksi pitää lähteä kiertämään metsiä pitkin Päijänteen ympäri moottoripyörillä, kun valtio on siihen tarkoitukseen rakentanut hyvät autotiet? ;) Pappa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo niinkus suurin osa jo hyvin tietää, tekniikka on intohimoni, niin siihen, ajamiseen kuin kaikkeen oikeustajuni vastaiseenkin suhtaudun suurella tunteella. Omasta puolestani tämä asia jää nyt ajatusten ulkopuolelle. Olen sanottavani sanonut. Paljon se herättikin puolesta ja vastaan, toi mielipiteitä esiin ja herätti ajatuksia. Pekun aikasakkoa ei poistettu, eikä kohtuullistettu. Päitsin voitto ei siihen ratkennut. Piikkien pisteet ratkesivat. Jos Paavon kirjoituksen perusteella voi jotain johtopäätöksiä vetää, niin voisi olettaa että Rikukin vastaisuudessa ymmärtää olla "temppuilematta" ainakaan asioissa missä voisi saman tehdä itseäänkin vastaan. Täysin rehellistä, edes rehtiä, tästä maailmasta ei tule koskaan, mutta ilman sitä ei mikään pyörisi. Teija hyökkäsi minua kohtaan toden teolla, sitäkään en jää murehtimaan tahi kaunaa kantamaan, tunteella sekin tuli. Tunne on ohimenevää, järki sitä pysyväisempää. Elämää eletään hetkessä, mutta pidemmällä tähtäimellä.

Kirjoittaja: MARKUS PIIRINENaamen

Kirjoittaja: PAAVO NIKANDERTerveisiä Päitsiltä!
Arvaatte varmaan kaikki,että meillä oli poikien ja huollon kanssa muistorikas Päitsi.Vähillä yöunilla vietetty, kun on vaivannut monet asiat mieltä.Pena ja Riku veti sinkki tiukalla varmaankin miettien omia juttujaan.Kummasta teemme sankarin ja konnan se muotoituu omissa päissämme.Omasta mielestäni kumpikin toimi tavallaan.Pena varmaankin siksi,että oli vaan päästy ajamaan niin vähän kelien takia eri paikoissa,siitä tulee himo mennä ajamaa vielä sitä viimeistä säätöä.Ei Pena ole konna hän on endurokuski ja ihan symppis kaveri.Pena on kysynyt luvan joltakin ja saanut. Onko luvanantaja konna.Ei ole koska ei ole ennenkään kieltänyt.Voi olla,että nyt asiaa mietitään kaksi kertaa.Ymmärrän täysin,että tukkoiset spoorit on avattava jos niitä on.Tarvitaanko siihen A-luokan kärkikuljettajia siitä voitte keskustella kukin omilla paikkakunnillanne.Onko Riku konna.Ei ole vaikka omani puolesta sanon.Kellä muulla oli selkärankaa laittaa nimi protestiin ja ottaa vastaan loanhetto?Ei nämä asiat laske kummankaan arvoa kuljettajina vai kuinka?Ihmisarvo pitää kuitenkin jättää myös protestin tekijälle.
Nimien julkaisu/ajankohta.
Kuka sen päätöksen teki ja valitsi ajankohdan?Nimien julkaisu ei sinänsä harmita,koska kaikkihan tässä "pienessä perheessä" tiedetään.Ajankohdan olisi voinut valita paremmin, kun juuri startin alla.Koska juuri tuo Simo Simosta on voinut luoda käsityksen jommasta kummasta osapuolesta.Tässä kyseisessä tapauksessa,näyttää siltä,että tuo roiston rooli lankesi meille.Jos nuo kolme herraa jotka kiertivät Päitsin vahvassa pullotetun ruisleivän/altian voimajuomilla höystetty juuri meidän kuskeille ja huolloille antamassa omia näkemyksiään mitä mietä meistä ollaan.Meidän pojille on yritetty painottaa käytöstapoja,teiltä ne taisi unohtua, kun tuo ns.ihmisarvo oli laitettu uuteen tarkkailuun teidän toimesta.Pieni anteeksipyyntö näin julkisesti ei kai olisi paljon pyydetty.Olihan Rikullakin ns. munaa laittaa nimensä paperiin, niin kai teiltäkin se anteeksipyyntö tulisi vai tuottaako suurtakin vaivaa.Tulee sitä pienessä välillä vähän sanottua vai mitä,mutta vielä useammalla huoltopaikalla se potutti, meinaan on huollossa muutakin tekemistä kun kuunnella pottuilua.Saatte kyllä anteeksi jos sitä pyydätte.

Olen omalta osaltani keskustellut,niinkuin lupasin isä Nurmisen kanssa ja käsitelleet asioita ja taustoja isien näkökulmista.
Riku ja Pentti te toivottavasti hoidatte oman osuutenne keskustelemalla asiasta vaikka Päijänteen palkinnon jaossa .Älkää kyräilkö se pahentaa asiaa.
Muille tämä asia ei enää mielestäni kuulu.Kärsijöitä on asiassa sekä Pena että Riku.Ei leimata ketään tämän asian varjolla.
Tämä asia puhutti ja puhututtaa,mutta kaikesta yli mennään.
Katson omalta osaltani asian loppuunkäsitellyksi.
Miten asian näkee team Nurminen?
Hyvää kevättä kaikille enduroharrastajille niin nuorelle kuin vanhoillekkin.
Morjestellaan toisillemme!

T.Nikanderin Pave

Kirjoittaja: TUOMAS AHONENKommentoin vielä kerran ku ei malta...:)
Mutu tietoni 30%:sta perustuu täysin omaan näkööni ja kuulooni sekä myös arvioon.Voisin luetella liki 20 nimeä helposti keiden tiedän varmuudella olleen reittihommissa 15pvä ennen päitsiä.
Nostan Rikulle hattua että uskalsi tehdä niinkuin teki.Moni meistä muista ei ole uskaltanu vaan ollaan aina mutistu itseksemme.Nostan myös hattua lauantaipäivän hyvästä ajosta johon en kyllä uskonut etukäteen ku lunta kerran oli reilusti...
Korostan edelleen sitä et en hyväksy sääntörikkeitä,mutta haluan että linja on tästä eteenpäin yhdenmukainen ja tuomaristo hereillä eikä katsota sormien läpi.
Täytyy yrittää vanhan ajajakaartin myös sopeutua nykysääntöihin ja nykyelämään.
Tunnetta on mullakin ollu mukana ja heijastuu varmasti läpi jutuissa.
Tän asian tiimoilta on Nikanderien ja Nyqvistien turha vetää herneitä nokkaan,voidaan morjestella ihan niinku ennenkin.Reiskan kanssa kun ollaan oltu aina kavereita ja otettu hapantaki porukassa.
Ja asian viereen:"oikasin" tosiaan mikkelissä.Tosin täysin vahingossa.En ollut tutustunut reittiin kävellen,jos olisin näin ei olisi käynyt.Pitkä suora metsässä joka haarautui ainakin kahdeksi.Puolessa välin suoraa sit pallomerkit,mut en tosiaan niitä nähny ollenkaa ku suoran alussa valitsin uran toisesta reunasta ja ajoin näin useita metrejä sivussa "pääväylältä".Mun mielest niitä palloja olis pitänyt olla ehkä enemmän koko suoralla ja suoran alussa jotka ohjaavat oikein.Mut oma moka kuitenki.Enkä muuten saanu mitään rangaistusta.