Ensivuoden SM enduron formaatti

Moi Kaikille

Ensivuonna taidetaan ajaa hieman erilaista mantsaa kuin aikaisemmin, SM-kisojen muuttuessa ehkä enemmän MM-enduron tyyppiseksi? Hyvä näin mutta itselleni on noussut muutama ajatus tämän tiimoilta lähinnä liittyen mahdolliseen merkittävän keskituntinopeuden nousuun ja riskeihin.

Huippunopeat kohdat: mm Lahden SM:ssä oli osittain todella huippunopeita kohtia. Mm Messilän hissuran nousu ylös (viitonen kasetissa ja kaikki auki). Katsojan silmin katsottuna tuo kyllä oli todella makea mutta myös erittäin vaarallisen näköistä. Voisiko näihin vitosella kaikki auki kohtiin harkita jotain huippunopeuteen liittyviä rajoituksia (hidasteita ja vaaranmerkkejä)? Minua hirvitti katsoa tuossa kohdassa B:n hännän menoa kun rohkeutta oli ja ladulla kuitenkin oli kaivautuneena aika pahoja kiviä jotka olisivat voineet sinkauttaa kuljettajan päistikkaa päin hissitolppaa.

Lahdesta taisi puuttua kokonaan perinteinen suomienduro. Kun meillä on luonnon muovaamaa hyvää enduro maastoa niin ehdottaisin että kaikissa SM kisoissa olisi pakollisena perinne-enduro-osuus mutta lyhteenä. Eli ajettaisiin noin 5-10 minuutin pätkä perineistä hidasta erittäin teknistä enduroa joka toimittaisi tuon Extremen virkaa mitä rakennellaan tuolla Euroopassa.

Foorumit

Moro!

Mielestäni Lahden kisojen parasta ja ainoaa enduro antia oli kierroksen alussa oleva \"kireä\" siirtymä, muutenhan sillä ei paljoa hteistä enduron kanssa ollut.. MK1 oli varmaan sovittu paikallisen sairaalan kanssa, MK2 pellon pyöritystä ja MK3 rinnettä ylös ja toista alas.. Enduroa?? Ei minusta..

Mutta kaikkiahan ei voi miellyttää, joten eipä tästä sen enempää.. Joku tykkäsi toinen ei.. :D

Hyvää ja sateista enduro syksyä kaikille!!

Terve

On helppo yhtyä ketjun ensimmäisiin viesteihin. Toivottavasti ei enää toiste tarvitse löytää reitillä

Itselläni oli melkein parin vuoden tauko enskakisoissa. Jos kärme kustaita, paria cross coutryä ja päitsiä ei lasketa.

Edelliset ns. normi enskakisat oli vissiin minulla 2008 Padasjoella ja Mikkelissä. Silloin noissa kisoissa oli perinteistä suomi mantsaa. Reitti kiersi pääosin karuhkossa kuusimetsässä. Ajaminen oli kakkosella ja kolmosella pujottelua/kikkailua. Vaihti oli harrastajalle sangen sopiva.

Nyt lahdessa ajoin ensimmäisen kisani sääntörenkaalla. Misukan S12 tautisen pidon omaavaan crossirenkaaseen tottuneena olin utelias mitä tuleman piti.

Pätkät Lahden kisassa olivat tosiaan jotain muuta kuin perinteistä suomi enskaa. Lauantai-aamun sateen jäljiltä ensimmäisen kierroksen ajaminen liukkaalla pellolla ja laskettelurinteessä oli tälläiselle kivikkometsäharrastelijalle melkoisen outo ja hartialukkoja aiheuttava kokemus.

Reitit oli hienosti merkitty ja varmasti monen mieleen, ja hyvää totuttelua nouseville tekijämiehille MM-kenttiä ajatellen.

Mutta tulevaisuudessa toivoisin että järjestettäisiin vielä vaikka kansallisia kisoja perinteiseen mantsa tyyliin metsäreiteille. Ja vaikka jollain tavalla kilpailukutsussa kerrottaisiin kumman tyylisuunnan kisasta on kyse.

Nythän olisi toisaalta hienoa, jos vastaisuudessa olisi Lahden kisan kaltaisia MM-tyylisiä SM-kisoja. Sitten olisi mantsamiehille kansallisia kisoja metsäreiteillä. Ja cross country tyylisiä kisoja joissa pääsee koettelemaan ajokuntoaan.

Kaikille siis jotain

Hauskaa oli kuitenkin, tarttee vaan ruveta reenaan sänkicrosseissa enemmän :)

Tässä jälkikasvun vatsataudin takia valvoessa on aikaa avautua...

Valojutuista tuli mieleeni. Olisi mielekkäämpää jos maastokokeen/huollon jälkeen olisi Päitsin tyyliin järkkäri tsekkaamassa onko valot päällä/toimivatko. Ellei toimi, määrättäisiin korjaamaan joko huollossa josta on lähdössä tai ko. maastokokeen jälkeisessä ensimmäisessä huollossa.

Tuskin on tarkoituksen mukaista jokaisen raahata maastokokeilla varapoltimosarjaa ja \"työkalupakkia\" mukanaan polttimorikon varalta.

Ja tuskin kenellekään on mieleen, että tekijämiehillä podiumpaikat ratkaistaan osin sen mukaan kenellä sattuu polttimot kestämään maastokokeilla.

Lahden kisan kaltainen \"rangaistaan heti\" toiminta muistuttaa lähinnä Tampereen parkkipirkkojen diktaattorimaisia otteita.

Itsellenikin kävi niin, että läksin huollosta ja huomasin vasta satakunta metriä tietä ajettuani, että valot oli jääneet pois päältä ja naksautin ne päälle. Penalti siitä tietysti seurasi ja ihan omaa huolimattomuuttani.

Mutta jos verrataan sitä että ajaa huollon jälkeen suoran pätkän ilman valoja, siihen että ajaa ylinopeutta siirtymillä. Ja molemmista taitaa napsahtaa se 100 min sakkoa. Ei taida olla näin päivän valoisalla ajettaessa ihan verrannollisia.

Ja toisaalta, jos ajan kolarin koska autoilija ei näe minua puuttuvien valojen takia. Ja huollosta lähtiessäni järjestäjä huomaa valottomuuteni, eikä huomauta \"laita poika valot päälle\". Vaan tyytyy sakottamaan ja antaa minun päristellä ilman valoja auton alle, onko asia tuossakaan \"valossa\" oikein hoidettu.

Vaan nyt kuullostaa siltä että tarvitaan taas ämpärin tyhjentäjää... joten valoisia ajokelejä vaan :P

Olen samaa mieltä Tompan kanssa! on vastenmielistä kuunnella kitinää, joka on aiheuttanut tämän \"uuden enduron tyylisuunnan\". Suomessa on vuosikymmenet ajettu enduroa metsässä, niinkuin sitä lajimääritelmän mukaan pitääkin ajaa. Menköön trenaamaan ne jotka ei metsässä voi ajaa enduropyörällä.
Olen todella houlestunut \"vetomiesten\" kommenteista, joiden mukaan suomienduro pitää lopettaa. Oikein olisi perustaa uusi Kamikaze cuppi jossa olisi näitä vauhtikisoja, ja jättää enduro rauhaan. Kyllä kaupasta tai kaverilta voi ostaa viragon ja ajaa tasaisella jos ei enduro/treenaaminen kiinnosta. Mitä SM-enduroa se on jos ei metsässä ajeta?

-Viestin kirjoittaja: Marko Nikula

On mielenkiintoista perustella perinteisen suomienskan muuttamista MM -tyyppiseksi sillä, että meillä kasvavat huippukuskit saisivat paremmat valmiudet siellä MM -huipulla ajamiseen.

Ei sinne meneviä niin kovin suurta joukkioita koko enskaporukkaan verrattuna ole ja jotenkin se on lisäksi näyttänyt siltä, että ei tässä silti lapsipuolen asemaan ole maailmanmestareiden määrässä jääty, vaikka on mäntyä kierretty ja \"paskaspooria\" ajettu.

Tottahan toki meidän jo maailmalla ajavat tai sinne nyt pyrkivät huippukuskit antavat hyvät arvosanat uudelle tyylille ja toivottavat sen tervetulleeksi. Ne kaverit ovat jo huippuja ja ajavat hyvin ihan miten tahansa järjestetyssä kisassa, mutta aika hiivatin suuri joukko muita rämpijöitä ovat ihmeissään (ja jopa vaarassa) uudesta tyylistä.

Mielestäni Suomessa pitäisi ajaa suomienskaa ja ammattilaispiireissä ajetaan MM -enskaa. Muuten tuolla em. perusteella pitäisi äkkiä pienentää kaikki Suomen jääkiekkokaukalotkin ja opettaa pienestä pitäen lopsimaan enemmän vastustajaa kunnolla turpiin, että saataisiin NHL -kaukaloihin haluaville paremmat mahdollisuudet päästä sinne.

Happamia sanoi kettu vinokkaista? Näin se taitaa olla - kyllä näin B/V40 -harrastajakisailijalla työntää jännäkakka tekniseen alusasuun hylätty -leiman, jos pitää kilometrikaupalla laulattaa vaikkapa aurattua metsäautotietä puiden välissä hanat auki spoorialusta vinkuen vrt. Riksun kisa viime talvena :o

Niin...tiedän, voi sieltä kisoista pysyä poiskin.

Mutta silti sanon, että höpöhommaa prkl.

Luin juttusi juuri äsken ja ymmärsinkö oikein että ns. Suomi enduron päätarkoitus on että kiertää kantoja,kivijä ja vielä se että kuka nostaa kaikkien nopeimmin pyöränsä suosta ylös on luokkansa voittaja.Eikähn tässäkin lajissa olisi aika jo pikku hiljaa katsoo maailmalle miten sitä enskaa siel todella ajetaan pyörä ei todellakkaan uppoo suohon.

Itse en ole mikään kokenut enduro kuski ja taustalla on vähän kaikenlaisia mp-lajeja joten en ole varmaan oikea henkilö kommentoimaan millaista suomi enduron pitäisi olla mutta sanonpahan mielipiteeni kuitenkin ja olen sitä mieltä että enduro on menossa parempaan suuntaan suomessa.Nopeilla ja teknistä ajotaitoa vaativilla pätkillä voi pärjätä tällainen lyhytkin kuski kun ei tarvitse olla pituutta ja massaa nostaa/riuhtoa pyörää upotuspaikoista ylös,ym.Perinteinen \"suomienska\" mielestäni suosi enemmän fyysisesti isoja kuskeja.Ainakin itse tykkään yrittää ajaa lujaa enkä kierrellä kantoja kävelyvauhtia.Tämä oli vain minun mielipide ja pahoittelen jo etukäteen jos loukkasin jonkun tunteita.T:Ville

olet ville aivan oikeassa asiassa nykypäivänaä ei täältä näiltä radoilta nousa MM- kärkeen saatikka saada hyvä talli paikka hyvästä tiimistä. Kaikki tuntuu ratsastavan vieläkin sillä vanhan Neuvostoliiton sydeemillä että onhan meillä Aholat, Salmiset,Arot,Tarkkalat,Saloset.Mut laskekaapa näitten hemmojen keski-ikä ja joista vain Ahola ja Salminen pärjäävät MM-kisoissa.Ja sit lopuksi onneksi Suomen enskalle Eero on tullut ja ja näyttynyt et vielä Suomest löytyy viel woimaa .

Eikös suot ole lakkoja ym. karpaloita varten..Trialihan potee harrastajapulaa joten eikun sinne mateleen jos vauhti hirvittää..

Eihän täällä kukaan noissa alku viesteissä mistään suosta nostamisesta puhunut, vaan jouheeta suomienskaa.. Ei pyörän nosto kuulu enduroon.. Ja Lahden kisoissa kukonkoivu oli juurikin kannon kiertämistä, sen takia sieltä niin moni sairaalaan lähtikin..
Jos kovaa ja tasaisella haluaa ajaa, niin motocross, CC tai vaikka RR, varmasti saa ajaa kovaa, eikä haittaa vaikka olisi lyhyt..

No talvea odotellessa, sillon ei näy juuria, kantoja, eikä kiviä.. ;)

Suomienska on mennyt ja on menossa oikeaan suuntaan. Kisathan ovat jo vuosia olleet ajettavia. Mutta liian nopeaa pätkää ei kannata tehdä ensikään vuonna. Vitosella täysiä yms tuo turhat riskit mukaan ja oikeasti sitä osaa ajaa kovaa meistä kaikki. Jouheaa temmoltaan vaihtelevaa sen pitää olla.

Se on tunnettu fakta että 50kmh vs 80kmh vauhdissa tapahtuva törmäys aiheuttaa vartaloon eri tason vammoja. Mielestäni huippunopeita kohtia pitää rajoittaa ajan funktiona ja turhat riskipaikat poistaa hidastein. Meillä on onneksi vältytty erittäin vakavilta loukkaantumisilta (toivottavasti olen oikeassa) kisoissa joten tuskin näitä haluaa kukaan jatkossakaan. Itse ajan mielellään aivan mitä maastoa tahansa mutta vitoselle en laita ja aja urku auki.

Tätä keskustelua lukiessa monet puhuvat että nyt enduro on menossa oikeaan suuntaan että nuoret kuljettajat voivat suoraan siirtyä SM:ästä MM:ään ja ajaa suoraan MM luokkavoitosta kun ovat jo suomessa tottuneet nopeaan maastoon.. Näin itse ymmärsin joidenkin viestit, Mutta ihmettelen miten suomen MM kuskit voivat pärjätä suomen hitailla pätkillä? Ainiin onhan MM:ssä siirtymät..

Omasta 15-vuotiaan näkökulmasta enduro on menossa hyvään suuntaan mutta esim lahden kisan pätkät olivat liian helppoja? ja vain yksi siirtymä metsässä ja vain kolme kierrosta. MM:ssä ajetaan pitkiä päiviä ja siirtymät pyritään kulkemaan metsässä.

Niin kyllä täältä Pappa-mopo ikäisten näkövinkkelistä näyttää, että nyt enduron suunta on oikea. Siis siinä isossa raamissa, josta on ollut puhetta. Eli että SM-kisat ajetaan eri päivinä, joissa ovat mukana vain SM-pisteistä ajavat kuljettajat. Nämä C-, Vet-, ja D-luokat ajelevat sitten omia kisojaan, joko SM-kisojen toisena päivänä, tai sitten erillissä kansallisissa kisoissa. Tämä malli on varmasti urheilullisesti paras. Toinen juttu on sitten miten kisojen järjestäjät saadaan syttymään näihin ajatuksiin. Kaksipäiväisten kisojen tekeminen on aina kuitenkin lähes kaksinkertainen työ. Pelkän SM-kisan tekeminen taas rajaa osallistumisen vähiin, ja talouden tiukalle. Kun tässä tulee mukaan vielä sellainen kummallisuus, että SML rokottaa SM-kisojen järjestäjiä yllättävillä maksuilla. Näitä harrastajien yksipäiväisiä kisoja olisi varmaan saatava lisää tähän SML:n kenttään. Nyt tilanne on menossa sellaiseksi, että \"villit seurat\" pitävät niitä ympärimaata, ja tämä LIITON touhu oikein kannustaa niin tekemään. :) Pappa
PS: ONNEA MIKALLE, ILOISIA JUHLIA!!!

Taitaa olla sellainen asia missä on kaikkia mahdotonta miellyttää. Itse olen ajanut nytten enskaa about 2-vuotta ja lähinnä asfalttibaanaa ajanu aikasemmin. Kisoja aloin kierteleen vasta tämän vuoden alusta.

Itse olen kyllä tykännyt tämän hetkisestä suuntauksesta, mutta oikeastaan kauhean paljon merkitystä ei ole ollut minkälainen pätkä on. Tykkään ajaa nopeita pätkiä, koska jossain määrin ne on teknisesti helpompia ja eikö endurossa kuitenkin ole tärkeetä olla kauheasti ylittämättä omia taitojaan? Harvemmin kaatuilemalla ainakaan hyvään tulokseen pääsee ajaa sitten missä luokassa tahansa. Toisaalta mitä rahalliseen puoleen tulee niin oma pyöräni on pahimmat vaurionsa kärsinyt kivikossa enkä tarkota nytten lippoja.

Raumalla oli nopeuspuolta ainakin mk1:llä otettu sillä pois, että oli tehty hidasteita. Lahden kisasta varsinaisia nopeita paikkoja tälläselle C kuskille ei tule mieleen kuin hissilinjan nousu. Olishan siihenki voinu tehdä jonkun hidasteen.
Mitä tuohon vammojen vaaraan tulee niin riskit on aina olemassa kun harrastaa. Itse pelkään kivikossa loukkaantumista kaikki eniten. Sinne en haluaisi heittäytyä ja saada pyörää niskaan. Toki osumaa tulee kovasta vauhdistakin kaatuessa. Pahinta on se että törmää johonkin kovaan tai lyö päänsä kiveen tms.

Eniten olen kuitenkin tykänny niistä kisoissa jossa yks pätkä on ollu jouheeta ja nopeeta, yks pätkä esim. crossirata + jotain muuta niinku esim raumalla oli ja yks pätkä sitte teknisempää kivikkoa. Siinä on vähän kaikille jotain ja jos meinaa pärjätä niin pitää osata ajaa niitä kaikkia. Toisaalta jos ajattelee niin olihan lahdessaki se siirtymä ihan jees ja jos yhtään ei osaa kivikkoa ajaa niin kyl sieltä varmaan aikasakkoa tuli.

Mutta mikä sitten on oikein? Ehkä lajin Suomessa on aika muuttua kun se maailmallakin muuttuu ja sopeutua siihen? Ehkä maailmalle ei ole tällä hetkellä kauheasti enduron suhteen pyrkijöitä, mutta entä tulevaisuudessa? Itse ajelen varmaan jatkossakin enduroa oli pätkät sitten mitä tahansa kunhan ajamalla pääsee läpi ettei tartte kantaa :)

Hyvä spoorista talvea kaikille! ;)

Kyllä tässä nyt vaan oikeaan suuntaan ollaan menossa. Tietenkin järjestäjän on yritettävä tehdä reitistä mahd. turvallinen karsimalla ne viitosella puoli minuuttia kaasu auki ajettavat kohdat pois mutta enpä ole juuri sellaisiin omalla kohdallani törmännyt. Lopulta vastuu on kuitenkin kuljettajalla itsellä ja vauhti tulisi sovittaa omiin taitoihin ja kokemukseen nähden sopivaksi. Enduro on kuitenkin vauhtilaji. Hitaat puun ja kannonkiertopätkät(esim. Päitsi 2009 Josemora, ehkä surkein ikinä ajamani EK, ykkösellä koko pätkä), eivät Enduroon kuulu. Sorry vaan mutta näin on asia.