Enduron lajiparlamentti

Enduron lajiparlamentien tiedotuksesta vastaavalle:

Jos saisi vaikka sinne Kalkun tiedotuksiin mitä lajiparlamentissa puhuttiin ja päätettiin moottoriliitolle ehdottaa jne. Tulevat sääntömuutokset jne.

Piikkirengas sääntö 2008 osalta kiinnostaa. Tässä jo ehdin tilata renkaat kevät talven kisoihin. Vieläkö entisen kaltaisilla Trellikoilla pääsee viivalle?

Toinen asia mikä kiinnostaa, on lajiparlamentin kanta ns. kielletyt kisat asiaan? Ja onko lajiparlamentti tyytyväinen liiton kiristyneisiin sarjakisojen lisenssivaatimuksiin?

Kaikilla ei ole mahdollisuutta osallistua kokouksiin, joten tehokas tiedotus olisi hieno juttu.

Kiitos jo etukäteen

Foorumit

Se on aika mielenkiintoinen asia tämä \"kielletyt kilpailut\": Meitä oli ainakin SML:n A-luokan lisenssin omaavaa, kun järjestimme eilen Tulpattoman mopon polkukilpailut sisällä ravintolassa. Suosio oli hurja, kaikkia mukaan pyrkineitä ajajia, ei voitu mitenkään ottaa kissaan. Mitenkähän tässä nyt käy: Kysyn liiton hallitukselta, mihin osoitteeseen nämä lisenssi läpykät pittee lähettöö?;) Pappa. (Ajetaan kissoo, ja pietään hauskoo)

kielletyt kilpailut
sen verran voin sanoa että liitto on sitä mieltä että jos olet liiton mies (jäsen vaikka oman mk:si kautta) niin muuhun toimintaan ei ole asiaa.(jos olet avannut sivan oven ei stockmannille ole asiaa)
jos paikalla olleista yksi huusi että meiltä saa sit tulla ottamaan 60 lisenssiä pois jos kriteerit on kuin on säännöissä ja kokouksessa esitetty, mitäköhän tekee liitto?
paikalla olleista eräs lähellä liittoa oleva antoi jo lausuman että tietää mitä liitossa on jo päätetty (kokoukset oli saman aikaiset)??? .
liiton Tomi Konttinen oli sitä mieltä että sml:n ei tarvitse kunnioittaa FIM:N ideologiaa.aika kovin lausuttu!!
Tomi Konttinen oli myös sitä mieltä että liitolla on oikeus ja varaa valita jäsenensä.
kysyin myös että miksi 2007 luvattu sääntö tarkistusta ei ole tehty 0.63 pykälästä 2008 niin en saanut vastausta. mutta minulle jäi sellainen kuva ettei tarvitse koska pasillassa istuu viisasten kerho joka pystyy sellaiset asiat keskenään päättämään.
tilaisuudessa oli myös puheen vuoro jossa tuli aika selväksi mistä koko jupakka johtuu. puhuttiin liiasta aktiivisuudesta sekä esillä olosta esim. internetti ja liiton oikeudesta puolustaa reviriään (rahojaan) kilpailevalta toiminnalta.
jos enduro harrastuksen eteenpäin vieminen hauskalla tavalla yhdessä muiden hiukan ylipainoisten ja klenkkaavien pitkänlinjan mopomiesten kanssa luetaan liittoa haittaavaksi tekijäksi olen ainakin minä allekirjoittanut syyllinen.
mielenkiintoinen tilanne oli kun keskustelin erään kokous vieraan kanssa niin kerho kisoja oli ilmoittanut alkuvuoden aikana elokuuhun mennessä 6 enduro 11-12 mx 1rr alle 10 trial kerhoa.

omalla nimellä eikä muiden taakse piiloutuen
Mika Vuori

PS. konttisen lause
SML:n tavoitteet on huippu-urheilu perusteiset

MUUT ASIAT
sixi 2011
etenee ja on kotka haminan suunnalla
projektin toivotaan olevan enduro myönteinen asia
kotkan kaupunki mukana asiassa

ensi vuonna 15.8 mielenkiintoinen kilpailu SiMK partioajo 3henk. 6-8 tuntia ????

Ei muuten ollut ensivuoden asioihi mitään vaikutusta lajiparlamentilla, kun oli samana päivänä se sml:n kokous missä asiat päätetään.

Oisko Konttinen tarkoittanut että harrastajien (muidenkin kun allekirjoittaneen)pitää otaa lisenssi esim Eestistä, tai jostain muualta, ÄÄNESTETÄÄN jaloilla se voisi toimia liiton suuntaan.
Liittoon pitää vaan ilmoittaa tämän vuoden puolella että ottaa lisenssin muualta. Uskoakseni Suomi harrastajia kelpuutetaan mielihyvin muiden maiden kerhoihin.

EI VAAN harrastajien on alettava vaatia sml:n toimintaa piiri kunnalliselle tasolle jossa ajetaan cuppi muotoisia tapahtumia.
on saatava tavallisille hiki liikkujille mielekästä toimintaa, sellaista jossa kaikilla on kivaa tasosta riippumatta.
harrastajat ottavat nyt aktiivisesti yhteyttä liittoon niin saamme jotain aikaan.
minä en ole koko aikana halunnut muuta kuin enduruoa ja moottoriurheilua eteenpäin vievää toimintaa suomeen piirikunnalliselle tasolle.
jos joskus on pakko vähän provosoida että saa yhteyden niin se on ihan samaan kuin kotona teinien kanssa.
nyt luurit käteen ja soitto tai postia liiton miehille kyllä me se laiva käännetään harrastajien rantaan ja kyytii pääsee kaikki

T:Mika Vuori

PS. on oltava mahdollisuus harrastaa niin ettei tarvitse pelätä sanktioita.
ensimmäinen vaatimus on oltava 0.63 pykälään muutos FIM ideologian suuntaan.
kevään liittokokous viimeinen hetki kun muutos on saatava.

Kellään havaintoa mitä se liitto lauantaina päätti lisenssien osalta.

Niin kyllä se on niin, että huippuurheilu on huippu-urheilua, ja harraste urheilu on kunto-urheilua. Tämän asian ymmärtävät kyllä ns isot lajiliitot ihan hyvin, mutta tämä piskuinen SML ei ole sitä oikein koskaan tajunnut. Aikoinaan kun järjestin 16 vuotta peräkkäin Mikkelin motocrossleiriä, sain Liitolta kannustusta:Ei sellaista saa tehdä, se on liiton tahtävä, no liitto ei tehnyt mitään. Olipa niillä valmentajina mm. Kurre ja Tomi, ja hyviä valmentajia olivatkin. Kuten monet muistavat, lyhyiden leirien tuloksetkin olivat erinomaisia. Ne olivat lähinnä oppimishaluisten juniorikuskien ja isien leirejä, niistä kuskeista monesta tuli sitten se huippu-urheilija. Nyt on selvää, että tässä maassa tarvitaan samantyylistä valmennusta, mutta myös sellaista, jossa varttuneemmat kuskit voivat saada oppia, ja ottaa \"leikillään kisaa keskenään\". Teemme täällä hiljakseen työtä siihen suuntaan, että näissä asioissa voidaan edetä. Paikallinen kateus ja kauna on myös laittanut viime aikoina \"kapuloita rattaisiin\". Nyt on vaan uskottava, että järki joskus siirtyisi asenteiden yläpuolelle. Sillä uskon kyllä vielä siihen, että siellä Liiton toimistossakin huomataan, että oikeaa edunvalvontaa on kantaa huolta jäsenistön viihtymisestä mukana harrastuksessa. Liitto ilman jäseniä ei ole mitään. Ja ne 20-huippu-urheilijaa joita meillä nyt on näissä MP-lajeissa pärjäävät vaikka ihan ilman tätä Liittoa. :) Pappa

joku aktiivinen henkilöhän voisi ruveta vetämään omaa sarjaa/kilpailuja, jossa lisenssejä ei tarvita.en tiiä onko tälläiselle tarvetta tai halukkaita kuskeja. mutta mielipide vaan :P

Varmaankin edellä esitettyihin kisoihin on tarvetta ja halua. Nyt vaan pitää äkkiä sen Liiton ilmoittaa, että lähetetyistä uhkauskirjeistä ei seuraa mitään. Ja että kerhot voivat pitää jäsentenvälisiä niin kuin haluavat. Voihan niistä sitten jälkeenpäin lähettää liittoon paperit. Eipä siellä niitä papereita ole oikein luettu mistään SM-kisoistakaan. :( Pappa

Könttinen taitaa olla oikeessa, harrastaminen on perheestä tehdään niinkuin MM-krossissa, nostetaan rohviilia muutaman kymmenen tuhannen kynnysraha räme.... enduroa harrastaville ja sitten ostettais vaikka sunnuntain ja maanantain väliselle yölle vähän TV-aikaa, että saatais näkyvyyttä , lisäks siksijoukkuetta talkoilla huoltavilta voitais ottaa muutaman tonnin kynnysraha , jotta saavat olla hienossa touhussa mukana , mielestäni ylivuotisilla pyörillä kilpailu voitaisiin myös kieltää , sekä asfaltoimattomat erikoiskokeet koska ne eivät ole kaikille tasa arvoisia , aluksi kuljettajilta voisi vaatia motor homet jne jottei julkisuus kuva ja huippuurheilulliset tavoitteet kärsisi,
lisäksi tietenkin (huippu urheilun nimissä) voisi vaatia että positiivisen mielikuvan vuoksi (äveriys) edes liiton listoilla oleolevilla olisi aina tukka nappanahkaa ja spriki päällä.

En tiiä näin harrastelijana auttasko, mut uskoisin et tällä saatais enduro nousuun , kun tuol MM-sarjassakin on ollut tommost laskusuhdannetta ? oonkohan oikeessa???????

Toivottavasti ensi säännöt tarkentuneet siten suuntaan että kerhot voivat järjestää tapahtumia jäsenilleen ja kutsua tänne myös

Kerhojen rajoja yhdistävä tekijä tulee sallia. (Ei rikkova, vaikka kai sitä samaa Nordman tarkoitti)Tässä nyt on vaan aika paljon karanneet mopot käsistä, siellä liiton Suuressa Byrökratiassa. Täällä kentällä eletään aikatavalla kuten ennenkin. Aikoinaan ajettiin Kymi-Saimaa cuppia. Ja sitten on paljon myöhemmin ajettu näitä Itä-Suomen sarjakisoja. Kaikki ovat olleet kavereita, ja hommat ovat sujuneet hyvin. Ei täältä korpien keskeltä muuten mitenkään voi saada mitään aikaan. Ei kai se siellä Vantaan lentokentän kupeessakaan ole ihan kaikki niin hienosti ole mennyt. Vai voi se olla, että olen väärässä, kun en ole kuullut enää vuosiin kenestäkään Suuresta Tähdestä Etelä-Suomesta. Tässä on nyt aikapaljon kärjistystä, mutta voin sanoa: Että ittepähän pyysitte! Harrastus toiminnan supistaminen sillä tavalla, jota SML nyt edustaa, on tuhoisaa koko tälle urheilulajille. :( Pappa

On se ihan tyhmää vastata keskusteluun oman \"puheen\" jälkeen. Mutta kun tuolla #8 kohdassa Mikka kyseli:\"Mitä se Liitto päätti\", niin sitä tässä tosiaan ihmettelen.Ja varmasti kaikki odottaa tietoa joistakin päätöksistä, tai sitten ilmoitusta, että ei meistä ole mihinkään? Moottoriliiton sivuilla tiedotetaan, että toimisto on suljettu 5.12.08. Merkitseekö se sitä, että Kärme Kustalla sitten jaetaan kilpailukiellot...vai mitä? Mitään muuta ei kai ole kerrottu. Vai Onko? Oikein hienoa itsenäisyyspäivää!! Fahne Hoch!! Pappa

29.11.08
Liiton hallitus on päättänyt jotakin. Samana päivänä Enduron lajipalamentti on \"päättänyt\" jotakin, josta se odottaa sen liiton hallituksen päätöksiä, että mitä voi päättää. Se liiton hallitus ei ole kertonut kenellekään mitä se on päättänyt. Tämä tyhmä kansa täällä vaan kauhuissaan vapisee, että mitä on tulossa. (Aikoinaan Suuri ja Mahtava Neuvostoliitto kaatui tällaiseen tiedottamiseen. Helposti niin käy myös tälle pienelle Moottoriliitolle) ? Pappa ??

Kalkun sivuille tuli tiedote lajiryhmän kokouksesta.
Kiitos.

Nastarengas sääntö johon lajiryhmä hakee lykkäystä.

Missä olisi luettavissa ko. uusi tuleva nastasääntö?
OffroadPro kiitettävästi lehdessään kertoi tuosta uudesta suvikumisäännöstä. Mutta silmäkkeen ohi on mennyt tuleva uusi nastasääntö!

(pakkasta pakkasta, pliis pakkasta...)

Urheilusäännöstön kohdassa 029.15.11 tuo on lukenut jonkin (?) aikaa. Taisi osua silmään syys-lokakuussa. En kyllä muista, että tuosta olisi missään tiedotettu. Nastoittajille voi tulla yllätyksenä ja jos koko kesä on tehty renkaita talveksi varastoon, miten käy yrittäjien? FIM sentään oli tiedossa jo vuotta ennen kun ne tarvii alle laittaa.

No tiedä näistä kun ei ole liitto vielä mitään päätöksiään julkistanut .Nehän on vaan ehdotuksia mitä lajiparlamentti tekee liitto sit vahvistaa ne jos vahvistaa.Eli se mitä lukee sääntö kirjassa on käsittääkseni voimassa niin kauan kuin sitä muutetaan,nastoissa ei siis muutoksia eikä missään muussakaan toistaiseksi.

Tietääkö kukaan miten ihan käytännössä onnnistuu Eestin lisenssin ostaminen? Ja minkälainen vakuutus Eestin lisenssiin kuuluu? Moottoriliiton viimeaikainen toiminta alkaa olemaan sitä luokkaa että pakko on alkaa miettimään jotain muuta vaihtoehtoo. Ei nykymaailmassa voi olla mahdollista että joku voi määrätä mitä kisoja voi ajaa ja mitä ei voi ajaa. Sami Törrönen #338

Eihän sillä lisenssin vakuutuksella mitään tee, käytännössähän kaikki korvaukset yms menee liikennevakuutuksen piikkiin.

Nastarengassäännöstä:

Hitto noi pdf-tiedoston on minulle sangen ärsyttäviä luettavia.

Urheilusäännöstön kohdassa 029.15.11 oli maininta:
\"KTS. TAULUKKO 1\"

Aikani harhailtuani löysin taulukon 1 erillisestä pdf-tiedostosta:
http://www.moottoriliitto.fi/saanto/urheilusaannosto_2008_kuvat.pdf

Tiedoston lopussa oli taulukko 1 josta ei kyllä sahurin koulutuksella irronnut ymmärrystä nastarengasmuutoksesta. Nastoja ei mainittu sanallakaan.

Jos joku nyt itse muutoksen pääsisällön tietää, olisin ihan vaan mukava tietää asenteella kiitollinen kahden lauseen tiivistelmästä täällä foorumilla, mikä muuttuu ja miten nastarenkaissa.

Miksi tämä foorumi muuten ei kelpaa lajiryhmälle/Kalkulle? Kun olin lukevinani lajiryhmän tiedotteesta että joku ehdotti uuden foorumin perustamista Kalkun sivuille? Ja lajiryhmä ilmoitti ettei se kommentoi tämän keskustelupalstan aiheita.

Kun eikös nykyinen työnjako ole ihan toimiva?

Menikö se näin, vai eikö mennyt? Untako näin?

Moottoriliitto päättää viisaasti ja julkistaa tiedot jos nyt sattuu ettei toimitusjohttaja ole lomalla?

Lajiryhmä keskustelee, mutta ei ota mitään kantaa liian kuumiin asioihin, eikä sillä ole valtaa päättää lajin asioista? Esitysten tekokin moottoriliitolle on hieman hankalaa, kun lajiryhmä kokoustaa samana päivänä kuin moottoriliitto jo tekee omassa kokouksessaan päätöksia ensi vuodeksi.

Kalkku hoitaa kisojen ajanottoa ja tulospalvelua (oikeasti hienosti). Ja enduron lajiryhmän tiedotusta, koska jostain syystä moottoriliiton tiedotukset sivuilla on kaikkien muiden lajien tiedotukset, mutta enduroa ei ole sinne huolittu, tai enduro ei ole sinne halunnut??? Ja moottoriliiton sivuille ei jostain syystä voida laittaa mainintaa \"katso enduron tiedotukset kalkun sivuilta\". Kemiat toimii.

Offroad Pro julkaisee hienoa lehteä ja tarjoaa harrastajille foorumia julkiseen keskusteluun. (oli sitten ulkoasu mieleen, eli ei)Ja vaikka siellä pääsee sahurinkin kaltaiset joutavaa höpöttämään... :P

Eestin lisenssin saa niinkuin Suomenkin lisenssin , mutta TÄYTYY anoa/ilmoittaa ottavansa eestin lisenssin Suomen moottoriliittoon tämän vuoden puolella, Korvaussummat taitaa olla vähän pienempiä, kerhon jäseneksi täytyy tietysti liittyä jne. ja mielestäni kannattaa käydä kokeilemassa Baltian kisoja myös.......vähemmän ryppyotsaista .....joskus voit luottaa tuloksiin vähän vähemmän.......katsastukset vähemmän tarkkoja...aika vähän raha ja tavarapalkintoja nykyään sielläkin.......ja nimmarinpyytäjiä.............ja reititkin (ja rossiradat) vähän erilaisia , Kokeile uskoisin että muutkin kun Paikuse Motoklubi ottaa sinut avosylin jäseneksi. Niin ja SIELTÄ löytyy (KUULEMMA HIENOJA) liiton ulkopuolisia kestävyys \"krosseja\" 2 ja 3 tuntisia ........eikä taida lisenssi lähteä.

No nythän tämä keskustelupalsta on käynnissä \"kuin vanhoina hyvinä aikoina\". (pikkujoulu iltana). Asiaan kumminkin. Oli ihan hyvä se musta mäntä kuvassa siinä SML:n tiedotusta kertovassa artikkelissa. Se musta mäntä oli vielä aika hyvässä kunnossa. Siinä ei ollut reikää päässä, eikä sivukaan ollut sulanut, rengas katkennut... eio mitään suurta katastrofia...vai onko... onko jo lukkorengas päässyt irti ja rikkonut koko sylintlinterin. ( Se tietysti on tärkeää, että näitä juttuja ei sitten saa kukaan lukea, ja kaikki sanovat, että ei niillä ole mitään merkitystä)Virallinen totuus on tärkeää??? Ei jaksa enempää...

Marko ja Miikka, lajisäännössä viitataan urheilusäännöstöön ja sieltä jo aiemmin viittaamani kohta sisältää säännön kovametallitapin minimihalkaisojasta. Aiemminhan säännöissä on vain määrätty nastojen suurin sallittu määrä, mikä on sinällään aika hassua. Sillä pintapainehan vain pienenee nastamäärän kasvaessa -> tien pinnan kuluminen vähenee. Nyt on ikään kuin hokatu, että kappas vaan, pintapianehan se määräävä tekijä onkin! Vielä kun hokattaisiin asetuksessakin, meinaan mopojen osaltakin.

Sori, säännöissä nastamäärälle ei ole kattoa asetettu, vaan LM:n poikkeusluvassa.

Joo niinhän siellä lukee. Mut tota en ymmärrä kun siellä lukee ensivuodelle nasta säännön kohdalla ettei saa käyttää kun vapaasti kaupan olevia renkaita ja pitää löytyä rengas valmistajien luettelosta tai muuten vapaasti kuluttajien käyttöön
tarkoitetuista rengasluetteloista. Eikös tämä tarkoita että ei sitten itse nastoiteta. Kun ne ei ole kummassakaan luettelossa.

Eikös nastarengas = rengas + \"liukuesteet\"?

Urheilusäännöstö 2008 sanoo seuraavaa:
Enimmäispituus 25mm
kokonaismäärä alle 350kpl/rengas
2009 muutoksena tulee:
Eturenkaan nastojen kovametallipalan halkaisija tulee olla vähintään 2.2mm. Takarenkaassa vastaavasti 2.5mm

Vain vapaasti kaupan olevien renkaiden käyttö on sallittu. Joten nastoittajien tekemät ovat sallittuja kunhan niitä myydään mahdollisuuksien mukaan jokaiselle haluavalle.

Spoorikisoihin pitänee siis ottaa jatkossa renkaan ostokuitti mukaan... =DDD Kytkykauppaako - kysyn vaan??

Vai tarkoittaakohan tuo vapaasti myynnissä oleminen sitä, että alla olevat renkaat on myynnissä, toivottavasti kilpailija saa itse määrätä hinnan :)

Mitäs jos on ostanu renkaat piikkiin, siitä kun ei kuittia saa =DD

On se ihan surullista, että nyt täällä höpistään jostakin piikkirengas säännöstä. Tämä laji kun on joutumassa suuriin vaikeuksiin ihan monista muista isommista asioista. Nyt jos koskaan pitää olla siellä jossakin, jossa päätetetään näitä asioita, järkeä lopettaa heti tällaiset pilkun panemiset!! Pappa!!

Ei kai ton vapaasti kaupan olevan tulkinta nyt noin vaikeaa voi olla? Rengas on oltava kaikkien rahalla saatavissa, samoin nastojen. Se on ihan sama kuka sen nastoituksen tekee ja missä. Siis renkaan ja nastat voi ostaa erikseen tai sitten valmiiksi nastoitettuna.
Tämähän on vaan sen takia ettei joku ala sorvaamaan omia erikoisnastoja joita ei ole muilla tai käyttää jotain erikoisrengasta jota ei muilla ole mahdollista hankkia.
Samojen asioiden kanssa on jääradan puolella painittu monia vuosia, koska siellä nastat ja renkaat vaikuttavat enduroa enemmän. Siellä myös nastasääntö on muita lajeja tarkempi kaksipyöräisten osalla.

Niinpä, taitaa siitä olla reilut kymmen vuotta aikaa, kun keskustelimme näistä jääratojen tulevaisuudesta. Nyt kai on tilanne, että Napapiirin pohjoispuolella voi kenties ajaa jäärataa. Tämä endurohomma menee ihan samaa latua...niin että montako nastaa saa kumminnäppylässä olla...siinä kai se on suurin huolenaihe näissä lajeissa tänään. ?? Pappa ??

hei, ei sovi hikkeentyy jos täällä vähän huuellaan.. onhan nää uuet jutut aina spekuuloitava. Joko saunassa tai netissä ;))

Niin ei kai siinä mitään...että pekuloijjaan...sehän se on sitä parasta noissa pappamopohommissakin. Mutta kun tämä enduro on ollut se Suomen moottoriurheilun lippulaiva, niin nyt näyttää siltä, että pian siellä on samanverran harrastajia kuin jääradalla...sekö se on lajiryhmän tarkoitus??? Kohta jo pappamopot jyrää yli;) Pappa

nostin tämän esiin koska olin enduron lajiparlamentissa muuta viikko sitten .
mutta en ole saanut /löytänyt mistään yhteen vetoa kyseisestä tilaisuudesta.
puhuttiin sääntömuutoksista joista esim. sml hallitukselle esitetty kerho ohjaus pykälä muutos ratkaisu olisi kiinnostanut.
mutta mutta tiedottamisesta ja avoimmuudesta puhuttiin mutta mutta.
http://www.moottoriliitto.fi/lajiryhmien-sivut/enduro/
http://www.moottoriliitto.fi/sml_tiedottaa/sml_n_hallituksen_tiedotteet/
Katsokaa päivämääriä ja asioita missä mennään.

Mika Vuori

PS: keneltä nyt pitäisi kysyä

Onpahan tässä ketjussa jo aikalailla historian havinaa. Se on ihan hyvä, että monessa asiassa ennusteet ovat olleet vääriä. Kaikesta huolimatta endurossa harrastaja määrät sen kun kasvavat. Mutta sitten se tiedotus, miksi se on niin vaikeaa? Nyt se näyttää ihan loppuneen? Kalkun sivut ei enää kerro mitään \"Lajiryhmä tiedottaa\" osastossa ja SML:n sivutkin ryytyivät heti kun uudistuivat. Jatkavat kyllä hyvin sitä vanhaa linjaa \"SML:N toimisto on suljettuna silloin ja silloin\". Aholan Mika sentään vilahti linnassa, jotta hyvin mäännöö valtakunnassa...ei voe valittoo...ei voe...(lainaus Halavatun Papoilta)