Enduron lajiparlamentti

Olin toimittanut Lajiryhmälle/lajiparlamentille alla olevan kirjeen

Naantali 24.10.09

ENDURON LAJIRYHMÄLLE/LAJIPARLAMENTILLE 21.11.2009

Minä allekirjoittanut olen kiinnostunut tietämään mitä (SML) Suomen Moottoriliiton alainen enduronlajiryhmä aikoo tehdä Enduron Harrastaja sektorin hyväksi.
Haluaisin tietää onko mahdollista kehittää lajia myös enduron harrastajien suuntaan, tällä hetkellä SML ei tee mitään harrastajien hyväksi jollei ajojahtia ja varoituksia viime vuosina lasketa mukaan.
Olisiko mahdollista kehittää tapahtumia/ajotilaisuuksia harrastajille joita ei kilpaurheilu kiinnosta, vaan ainoastaan mukava harraste liikunta.
Olisiko tapahtumilla mahdollisesti kynnystä alentava vaikutus tulla mukaan SML:n kilpailutoimintaan ja sitä kautta saada lajin pariin lisää harrastajia kilpailu sektorille.
Vai onko todettava että lajiryhmä/SML on ainoastaan kilpaurheilua varten ja harrastajien on haettava asioidensa ajaja muualta kuin SML:stä.
Jalkapalloliitollakin on harrastajia varten oma harrastefutiksen kehittäjä.

Mika Vuori
Seulakuja 2
21100 Naantali
p.0445039229
mika.vuori@dnainternet.net

suureksi pettymyksekseni kirjettä ei käsitelty tilaisuudessa.
tilaisuudessa kyllä painotettiin että SML ei ole ilman jäsenistöä mitään ja SML ei tee vaan jokainen jäsen on osavelvollinen toiminnan eteenpäin viemisessä ja tekemisessä.
nyt ainakin minulle jäi kysymys siitä että miten saat äänesi kuuluville jos niitä ei edes oteta asiallista lähestymistä asialistalle, vai olisiko pitänyt lähettää erikseen kirje jossa olisin pyytänyt asian käsittelyä.

T:Epätietoinen Jäsen

ps.sain kylläkin kahdelta lajiryhmään kuuluvalta asialliset vastaukset @-postiin mutta olisin myös halunnut kuulla muiden harrastajien kannan asiasta.

Foorumit

suora kopio SML:n sivuilta

SUOMEN MOOTTORILIITTO RY
SML:n organisaation toimenkuvat
Toimenkuvien tarkoituksena on selkeyttää SML:n hallituksen,
työvaliokunnan, luottamushenkilöiden, toimiston ja eri ryhmien
päätehtäväkentät ja vastuualueet.

Lajiparlamentti
Lajiparlamentti on SML:n jäsenkerhoihin kuuluvien harrastajien, toiminnan
järjestäjien, toimitsijoiden ja lajiryhmän yhteinen tilaisuus, jossa käydään
lajiin ja toimintaan liittyvää vuoropuhelua osallistujien kesken sekä
pohditaan lajin kehitysnäkymiä. Lajiryhmä voi halutessaan kutsua paikalla
myös muiden tahojen edustajia (esim. lajiin liittyvien maahantuojien
edustajia).

Aihetta sivuten, endurolla menee kyllä tosi hyvin, liiallinen määrä kilpailijoita A, B ja VET40 luokissa ?
Ajattelin ajaa Veteraani cup kilpailut ja Päijänteen ympäriajon, mutta nyt ilokseni huomaan, että enhän saa osallistua ko. kisoihin !! hieno homma, säästyy tuhansia euroja, eikä tarvitse ostaa pyörääkään. Harmi kun ei aiemmin tullut tuo ikä täyteen, että olis päässyt ajamaan Päitsin kerran veteraaneissa, mutta täytyy odotella sitten Vet50 luokkaan pääsyä.
Mikähän on tasovaatimus sitten kyseisessä ikämiesluokassa??
No, onhan noita muitakin lajeja, missä voi kilpailla ikämies sarjoissa.

Karri Kuisma

Karri Vaan ilmoittautuu C-luokkaan ajamaan.

Jarno

Eikö ensi vuonna pidä aloittaa E -luokasta? Milloin julkaistaa ensi vuoden enduron säännöt luokkien suhteen ja kuskien tulevat luokat? Tuleeko myös enduroon ensi vuonna kiinteät numerot?

Enskaan olisi saatava myös nuo kiinteät numerot kaikille. Jatkuva vaihtaminen rassaa kyllä todella paljon ja numerot voisi printata suoraan pohjiin niin pysyisivät kunnossakin pitkään ja fontit olisivat selkeät ja luettavat. Eikä tuolla 800 eri kilpailijallakaan ole ongelma, kolme numeroa mahtuu kaikkiin pyöriin ja joka kisaan voisi vaikka varata kiintiön vaihtuvia numeroita jos kaikki ei halua kiinteää. 250 kiinteää numeroa kattaa varmaan yli 90 prosenttia porukasta.

Tuskin kukaan katsoja oikeasti seuraa kuskeja niin tarkasti, että juoksevasta numeroinnista olisi kisoissa mitään hyötyä. Erot on kuitenkin niin suuria, että aika lailla se järjestys menee joka kisan lopussa uusiksi jokatapauksessa. Eiköhän se ole SM kärkeä lukuunottamatta se ja sama missä järjestyksessä numerot reitillä vilisee. Ja niille voi aina tehdä kuuman ryhmän.

Harraste endurosta: Länsirannikon suunnalla on tässäkin asiassa otettu selvä edistys-askel eteenpäin meidän tavallisten harrastajien hyväksi. Ensimmäisen kerran olin vierailevana tähtenä verestemässä jo ruostuneita ajotaitojani vuonna 2007 Satakunta Enduro Cupissa ja kuntouduttuani selkäleikkauksen jälkeen uudelleen ajokuntoon keväällä 2009 päätin jatkaa tätä mainiota enskaharrastusta uudelleen niin pian kuin mahdollista. Kaveri oli viime viikonloppuna noissa Satakunta Enduro Cup happeningissä mukana ja itse olin kaverin kuskina paikalla, kovat ajohalut päällä ja teki mieli sinne metsään ampaista itsekin. Länsirannikon systeemi on hyvä ja toimiva. Kaikenikäistä harrastajaa osui silmään ja hyvä oli polku - kuulemma.

Seuraavaan tapahtumaan täytyy itsekin päästä mukaan. Kyllä Suomen kokoisessa maassa mahtuu olemaan molempia meille harrastajille suunnattua ja kilpakuskeille räätälöityjä enskakisoja. Länsirannikon meininki on hyvä esimerkki miten pienellä porukalla saadaan aikaan hyviä skaboja.

Valot pyöriin ja maastoon, yks joka ei vielä ole vaihtonut nastoja alle.

Miika Koivisto
miikakoiv2@luukku.com