Enduron katsojille infoa

Kirjoittaja: Pekka PitkänenOlisko ideaa jos Enduro kilpailuista tiedotettaisiin hieman enemmän. Ja järjestävän seuran sivuilta löytyisi vaikka jonkinlainen kartta reitistä, varustettuna maininnoilla mihin kannattaa mennä katsomaan. Muistaakseni joissain kilpailuissa on kuljettajille tulleessa reittiselosteessa ollut mukana mainintoja hyvistä katselupaikoista.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä on kai jonkinlainen vääntö menossa siitä laitetaanko lähtöluettelo tänne nettiin ennakolta? Vai myydäänkö sitä vain paperilla. Tiiä häntä?? Mielestäni olisi kai parasta valita kaikki avoimet tiedotuskanavat. Juttu on nyt niin surkealla mallilla, että kaks`pyörästen harrastuksesta tiedetään vaan Mika Kallio ja Heikki Mikkola. Samulit ja Salmiset ovat täysin tuntemattomia. Enturorossia kai ne sitten ajeloo. Tämä oli tänään suuren suomalaisen yrityksen keskijohdon käsitys tilanteesta. :(( Pappa

Kirjoittaja: Jouni KoutonenKeravalta löytyi käsiohjelmien myyntipaikka.
Aleksintorin auto, Santaniitynkatu 11

Kirjoittaja: marko komonenjoo , päitsi on asia erikseen, ja rck:n sm. mutta ihan yleisesti ottaen varsinkin pätkien alkamis ajankohdat olis kiva tietää, ei sitä karttaa tarvitse julkaista missään netissä etukäteen jos on pelkoa salaharjoittelijoista. ai niin ja kiitti sille kilpailijalle kuka lainas aikakorttiaan et sai aikataulun kopsattua itselle, järjestäjien lehtisessä kun luki vain että eka kilpailija on maastokokeella 9.00 ja viimeinen 13.00 voi herranjestas sentään

Kirjoittaja: Nikkanen EeroJepjep. Sorry.Jäi toi toinen aihe lukematta ja siinä tiedotteessa kerrotaan,että pätkän makkarakioskilla niitä myydään...
Turhaa pölinää siis...

Kirjoittaja: TIMO AUTIOJoinain vuosina on ollut Keravalla edellämainituissa paikoissa käsiohjelmia myynnissä mutta myynti on ollut laskettavissa yhden käden sormilla. Mutta jos joku haluaa etukäteen kisaohjelman niitä saa 5 euron hintaan kun pirauttaa KeMS sihteerille puh. 050 5467216, pitkänmatkalaisille voidaan vaikka postittaa.

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENTampereelta ohjelmaa saa vasta maanantaina, kävin nakkilassa poikkeamassa ja oli ohjelmat vielä matkahuollossa lähetyspäässä.

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo ihan pakko TAAS sekaantua....Joo kaimalle tiedoksi että viime vuonna huonon myynnin syy vois löytyä vaikka ihan sellaisesta perusasiasta kun tiedotuksen puute.Mistään ei löytynyt tietoa että kyseisestä paikasta saa kisaohjelmia muuten ku menemällä kyseiselle huoltikselle ja yrittämällä löytää sen pienen ilmoituksen sieltä ja ennenkuin hermostut niin vika EI ole teidän joten relax sama ongelma ollu muidenki lajien kanssa joita keravalla harrastetaan joten vaikeaa vaikeaa....tv timo tunari

Kirjoittaja: Nikkanen EeroKas kun ei Keravalta saa?
Kuitenkin 2 pätkää muutaman kilsan sisällä keskustasta.
Varmaan esim Kanniston TB tai Neste Jaakkola ois mielellään ottanu myyntiin.
Tai sitte on vaan ajettava Nikkilään tai Järvenpäähän.

Kirjoittaja: Jouni KoutonenPäivitys käsiohjelman myyntiluetteloon.
TAMPERE Tampereen Pyörä ja mopo Rantaperkiönkatu 1, perjantai iltapäivästä myös heillä käsiohjelma myynnissä.

Kirjoittaja: Jouni KoutonenHMK:n sivuilla tiedot mistä kannattaa kysellä Päijänteen ympäriajon käsiohjelmia. Osoite on www.hmk.fi/paitsi2006/index.html

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTaas voidaan olla samaa mieltä Miikan ja Kähmyn kanssa. Mutta tuo reitin merkitseminen kahtapäivää ennen kilpailua on meillä ainakin ihan mahdotonta. Reittiä nauhoitetaan soramonttuihin, joista ajetaan soraa vielä perjantai-iltana, kun kisat ovat sunnuntaina. On ollut tapauksia, että ennakko kävelijät sitten kuvittelevat reitin menevän ihan toisin, ja sitten kisassa ajelevat mistä sattuu ja nauhat ruttuu... ja sitten menee naama ruttuu... ja kaikki on ihan päin v...tuu...NO NO yritetään nyt taas pysyä asiassa ja ymmärtää, että näissä hommissa ovat harrastajat kaikkina osapuolina. PRO on kai vaan tämä tässä offroad-pro :)Pappa

Kirjoittaja: Miika SavoNo voivoi, tuli taas sanottua niin väärin! Tokihan sitä virheitä jokainen tekee, mutta tarkoitin kyllä tuolla kommentillani, että mainostaminen ja ne käsiohjelmat voidaan hoitaa kuntoon reilusti ennen kisoja, jos niistä vastaava henkilö paneutuu hommaansa kunnolla. Monestihan tämä käsiohjelma ja mainostaminen ovat kisoissa sellaisia vähäisempiä järjestelytehtäviä, jotka annetaan puoliväkisin jollekin. Mainosten kerääminen on kyllä sellaista "kasvoja kuluttavaa" hommaa, jota ei sitä mielellään haluaisi tehdä ellei ole pakko. Toisaalta kannattaa ajatella että siitä saatava raha on niin seuralle kuin myös itselle eduksi.

Ja mitä sitten siihen lähtöluettelon kasaamiseen tulee, niin eikös ilmoittautuminen lopu yleensä 2 viikkoa ennen kisaa joten kyllä se aika pitäisi hyvin piisata.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENTuossa reitin ennakkoon julkaisussa piilee omat haittansa. Ennakkoharjoittelu kilpailun tulevalla alueellahan on kielletty 15 vuorokautta ennen kisaa. Mutta ymmärtäisin, varsinkin arvokilpailuissa, ennakkotutustumisen tärkeäksi. Tämähän voidaan tehdä jalkaisin. Siksi maastokokeet tulee olla merkittynä päivä pari ennen kisapäivää. Näin reitti tulisi olla vaikka kartan muodossa jotenkin nähtävissä edellisellä viikolla. Kilpailijoillehan lähetetään mm. lähtöluettelo ennakkoon. Tähän postiin mielestäni tuo karttakopio kuuluisi....Kähmy

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä on edellä ihan hyvää juttua. Tiedottaminen on aina vaikeaa. Omassa, jo harvaksi käyvässä, päässäni olen ajatellut, että tiedotus kisoista tulee jakaa kahteen tasoon, paikalliselle ja valtakunnalliselle. Paikallisen tason tiedottajan vastuulla ovat käsiohjelmat, opasteet yleisöpätkille ja yhteistyö paikallisten tiedotusvälineiden kanssa. ( Ehkä myös ajajien yhteyshenkilönä toimiminen?). Valtakunnan tason tiedottaja on sitten alan kova ammattilainen, jolla on suorat sähköiset yhteydet kaikkiin suuntiin. (Ja myös sydämen paloa tehdä lajin eteen työtä). Tietenkin pakalliselta tasolta pitää tulla hänelle tietoa ennen kilpailua, kilpailun aikana, ja tulokset mahdollisimman pian. Tätä mallia yritetään toteuttaa Mikkelin kisassa 30.7.-06. Toivottavasti se saadaan toimimaan. Yst. terv. Pappa

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenPaikallisiin sanomalehtiin ja muihin tiedotusvälineisiin pitäisi saada näkyvät mainokset pari päivää aiemmin sekä samana päivänä. Sen lisäksi selkeät ajo-opasteet kaikilta läheisiltä pääväyliltä kisakeskukseen. Nämä kun on kunnossa niin eksyy enemmän satunnaisia bongailijoita paikalle.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroJärvenpäässä kaikki on toisin!
Aktiivisen yleisönosasto kirjoittelun,jossa sekä haukutaan,että onneksi myös puolustetaan jäärata-ajoja,arvostelukohteena on ollut mm. ennakkomainonnan puute,jolloin yliherkkäkorvaiset luontoihmiset olisivat voineet suunnata autonsa ja kääntymättömät suksensa jonnekin muualle ja säästyä näkemästä ja kuulemasta ainutlaatuisen järven tuhoa! (heko)Eli asia voi toimia myös toisinpäin.
Aikaisemman tunnetun paikallisen päitsipätkän poluille joku nero löi juurakoihin nauloja ja käänteli reittimerkkejä.
Ennakkomainonta kannattaa siis kohdistaa kohderyhmille,eli näille alan lehdille ja nettiin.Jokainen sitten tahollaan pitää lippua korkealla ja värvää ainakin muutaman naapurin kisoihin turistiksi ja katsoo senverran perään,etteivät he ilmesty metsään vasaran ja naulapussin kanssa.
Oon muuten siinä luulossa,että reittikartan julkaisu vaatii maksullisen luvan kartaston viralliselta ylläpitäjältä.Lienenkö väärässä?

Tää nyt ois ehkä kuulunu laskiämpäripalstalle,mutta menköön nyt vielä kirjoittajan kannalta samaan konkurssiin...

Kirjoittaja: Pekka PitkänenEn tiedä onko järkevää verrata tyyliin; jos rallissa on näin hankalasti, voi yhtä hyvin olla endurossakin. Olisiko lajin kannalta järkevämpää miettiä, miten lajille saisi enemmän katsojia, ja varsinkin madaltaa uusien katsojien kynnystä lähteä etsimään niitä reittejä tuolta metsästä.

Reiteistä ym olisi hyvä saada jonkin verran informaatiota etukäteen, jos esim yrittää suunnitella kilpailun seuraamista perheen pienempien ollessa mukana. Myös amatööri kuvaajien kannalta olisi hyvä jos tietäisi suunnitella hieman etukäteen mihin mennä kuvaamaan.

Kirjoittaja: Ville SepponenSamu: Sinun käyttämä tavallinen pulliainen osuu minun kohalle aika näppärästi. Minkäs takia ne reittikartta pitäis netissä olla? Ei minulla kotipuolessa ole internettiä käyttää. Ja lähinnä moottorikerhojen sivut joidenkin kohilla on naurettavia.
Ja eikös se "oikea" kilvan ajo alkanut liepeelläkin klo.11:sta. Viikko sitä ennen jämsässä reittikartta julkistettiin f-cupin kilpailuun klo.11:sta. No onkos siinä sitten eroa? Minusta ei minkään vertaa.

Pitääköhän nykyään kaikki olla suoraan nenän edessä luettavissa tai jostain pimppernetistä saatavana?

Semmoinen old school tyylinen keskustelu on aika vaikeaa. "Huomenta, onko reittikarttoja jossain?" vaihtoehto a) "Ai on vain, käympä hakemassa sen sieltä sitten. Kiitos." b) " Ai ei ole, no onkos tässä lähellä sitten mitään kattomisen arvosta ja monelta lähtee eka pyörä?" Ja yleensä noihin saa vastauksen suoraan ilman mitään ihmeen hammasten kiristystä koneen ääressä, kun ei seura hoida hommiaan mukamas. Ja onkos se nyt rehellistä, että jos reitti julkistetaan ihan miten vain viikkoa ennen. Jotkuthan voi alkaa tekemään vilppiä siinä ja käydä tutustumassa reittiin. Jotkut jopa ajaneet. (nim. paristi ajamasta kiinni saanut jamppa.) Vai onkos se endurossa laillista tutustua reittiin ajamalla ennen kilpailua. Emmä tiedä.

Sirkku älä oo tollanen. Aikuinen ihminen... ei voi käsittää.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENOiskoha yksi, tahi peräti kaksikin painotuotetta tullut vuosien varrella teetettyä näissä erillaisissa urheiluun liittyvissä toimissa. En vaan ymmärrä, miten näitä nyt ennakkoon mahdollisille katsojille välittäisi ?...Kähmy

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin mut kato Miikahan on niin proo et se osaa ennustaa senkin
ketkä kisaan ilmoittautuu! Aplodit pojalle, annetaanpa homma Miikalle niin saadaan käsiohjelmatkin jo ennen kuin ilmoittautumisaika päättyy!

Kirjoittaja: Miika SavoOlen kyllä eri mieltä siinä etteikö muka lähtöluetteloja/reittikarttoja voisi saada etukäteen ajajille ja katsojille myytäväksi. Ne painotuotteet saa painotaloista milloin vaan haluaa, siis siitähän se on kiinni miten aikaisin kaikki kisan järjestelyasiat on saatu hoidettua. Näillä järjestelyasioilla tarkoitan tässä kisan tukijoiden keräämistä, reitin suunnittelua ja reittikartan piirtämistä, lähtöluetteloiden tekoa ja muiden käsiohjelmaan tulevien mahdollisten infoasioiden selvittämistä. Kokonaisuutena siis kilpailun markkinoinnissahan on kyse siitä, että ollaan liikkeellä vaan tarpeeksi aikaisin, jotta kaikki kriittiset osatekijät tulee huomioitua tarpeeksi hyvin ja aikaisessa vaiheessa. Hyvin onnistuneen kisan järjestelyihin voi hyvinkin kulua jopa 2 kk (ennen kisoja) + mitä reitin suunnitteluun on kulunut jo aiemmin.

Tunnen aiheen aika hyvin, sillä olen suunnitellut alusta loppuun J-SMK:n kahden viime vuoden crossikisan käsiohjelmat ja teettänyt käsiohjelmien painatukset. Painotyö on ollut valmis reilusti viikkoa ennen kisoja, vaikka olen vienyt materiaalin vain 2 viikkoa ennen kisoja. Siis painotyöhön on mennyt n. 1 vko. Isoilla painotaloilla voi tosin olla ruuhkaa, mutta sehän onkin ennakoitava.

Kyllä tämä kisojen mainostaminen on sellainen asia mihin pitäisi panostaa huomattavasti enemmän. Mainostamisessa on paljon potentiaalia, jos se toteutetaan oikein ja kohdistetaan oikeille ihmisille. Kerhojen taloustilannekin voisi kohentua (jos ei se ole jo ollut hyvä), kun katsojat toisivat rahaa organisaatiolla kioski-, lippu- ja käsiohjelmatulojen kautta.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENMielenkiintoinen keskusteluaihe. Enduro lajina ansaitsee tulla sieltä "huoltoaseman takapihalta" yleisölajiksi, ainakin friikeille. Kiitos Villelle palautteesta, ilmeisesti yhden euron panostus ei mennyt hukkaan. Nummisissa kässärit loppu kesken. Heillä jaettiin todella tasokasta painotuotetta ilmaisena. Mielestäni euro on sopiva hinta , jos sille löytyy vastinetta. Kysyit Pekka, voisiko moisen painotuotteen saada kotiin. En usko. Painotalojen aikataulut ja lähtöluettelojen saamiset johtaa siihen, että painatus tapahtuu viimeisinä päivinä. Mielestäni enskan katsojien saapuminen kilpailua seuraamaan tulee tapahtua kisakeskuksen kautta. Sinne pitää panostaa yleisöpalvelut. Niin kartat, lähtöluettelot, kuin parhaat katselupaikatkin. Päitsi on eri juttu. Se mikä toteuttaisi aiemmin kirjoittamaani ennakkotutustumista SM kilpailujen osalta voisi tapahtua reittikartan muodossa ao. kerhon nettisivuilta. Kilpailun lähtöluettelo postitetaan tätä ajatellen kilpailijoille liian myöhään.....Kähmy

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENRallithan ei kovinkaan usein ala kello 9.00. Mikä tarkoittaa endurossa sitä, että mikäli haluat käsiohjelman hakea kiskakeskuksesta ja sen jälkeen keritä vielä pätkälle ajoissa niin eikun kello soimaan kello 5.00!!!
Ja esim päitsille saa kyllä ostaa ajoissa ohjelmia, mutta... lähin huoltsikka mistä niitä saa on 90km:n päässä onpa hienoa ajella 180km hakemaan viikonlopun ohjelmaa!

Jyrki

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENIlmeisestikään endurolle ei haluta lisää katsojia... aika vähän on tähän topiciin vastauksia, kun taas johonkin turhanpäiväseen vitsailuun osallistuu kymmeniä ihmisä päivässä????

Jyrki

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENG-Tronic SM Endurossa oli saatavan käsiohjelmaa, josta löytyi karttoja, reittiselosteita, lähtöluettelot, yms. Meniköhän niitä varsinaiselle yleisölle kymmenen vai kaksi-. Ei tuntunut kiinnostavan. Tuo esmerkiksi ao. yhdistyksen sivuilta löytyvä reittikartta olisi hyvä. Säännöissähän kerrotaan paljonko aikaisemmin mestaruuskisoissa reitti on merkattava ennakko tutustumista varten. Moinen kartta tukisi em. säännön toteutumista.....Kähmy

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo joo, niinhän se toki on. Vaikka ei kai se tavallinen pulliainen osaa niitä sitten netistä oikeista paikoista etsiäkään? Vaikea sanoa mikä olisi sellainen järjestäjänkin kannalta järkevä jakelukanava ellei mopokaupat.

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENSirkku hyvä, se oli vähän niinkuin sellainen esimerkki tapaus! Kerropa miten tavallinen pulliainen, joka ehkä olisi kiinnostunut endurosta osaisi mennä lähimpään crossi/enskapyöräkauppaan hakemaan käsiohjelmaa, kun se pulliainen ei edes tiedä missä se sijaitsee? No se siitä.
Järjestävän seuran sivulla oleva reittikartta lähtöaikoineen olisi kuitenkin minusta aika kova juttu yleisö ek mainintoineen! Osallistujaluettelonhan saa jo tulostettua.

Jyrki

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo ei voi kyllä kukaan olla niin pöhkö, että ajaa 180km pelkän käsiohjelman takia! Toooosi fiksut valitsee semmoisen kauppiaan, kenen kanssa on asioinut joskus ja kilauttaa, että laitatkos käsiohjelman mulle postissa tulemaan...

Kirjoittaja: Pekka PitkänenKähmy;

Olisiko yleisön ollut mahdollista saada tuota käsiohjelmaa ennen kilpailua?

Kirjoittaja: Ville SepponenOstimpas yhen semmosen. Täytyy sanoa, että yllätti positiivisesti. Hinta vain euron! Rallissa paukahtaa 5e-10e aina. Ja mitä kotikisan seuraajia nämä täällä oikein on? Kilpailukeskuksesta käy ostamassa sen ohimennessään kisoja kattomaan. Rallissa niitä jaksetaan odottaa puolille päivin, kun reittikartta julkistetaan. Sitten jonotetaan hirveellä innolla niitä. Täällä niitä halutaan kotia asti katottavaksi, ihme touhua... Sitten varmaan vain jäädään kotia, kun on etuovelle reitti tuotua. Ihme väkeä tämä enduro porukka. Seuratkaa rallia niin tiedätte miten mukavasti homma toimii enduron puolella. Varsinkin liepeen kisassa. Ei jonoja, reitti selostukset ja kaikki. Rallissa vain saa sen kilpailutarran, se on mukava...

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENHaloo Offroadpron toimitus!

Olisi kiva nähdä samanlainen toteutus kuin Vauhdinmaailma & Neste MM-ralli.

Esim Offroadpron mukana tulisi oma katsojaopas karttoineen Päijänteen ympäriajoon. Tai kokonainen numero olisi omistettu päitsille? Tietysti noin suuri lehtiprojekti maksaisi helvatusti aikaa ja rahaa. Mutta kehitys kehittää vai miten se meni...

-JP-

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENAinakin minä voisin maksaa siitä, että saisin imuroitua netistä tai tilattua postissa reittikartan enskakisaan. On paljon mukavampi suunnitella jo kotona mihin menisi katsomaan kisaa. Eikä tarvitsisi lähteä kukonlaulun aikaan metsästämään reittikarttaa!
Päitsillekin olisi kiva saada tilattua käsiohjelma jostain etukäteen ettei tarvitsisi lähteä ajelemaan 100km sitä hakemaan. On meinaan hiukan helpompi suunnitella viikonlopun aikataulua, kun on kartta mistä katsella milloina ja missä pätkät menee!!
Vai tietääkö joku miten päitsin käsiohjelman saisi kotiin esim. postissa???

Jyrki

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo edistäis kyllä hienosti enduron näkyvyyttä ja näin mutta ymmärrän kyllä hyvin jos sen reittikartan julkaisu olis vasta esim kisaa edeltävänä iltana leisölle,syystä että:lajiamme rakastavia itseään niin luonnonvihreinä pitäviä ihmisiä on myös keskuudessamme ja onhan se mukava kun talkooporukka älyttömällä työlllä yleensä iltamyöhään saa radan merkattua niin jo joku luontoa puolustava s...tanan greenpiissin miäs on repimässä reittimerkkejä pois kun ah niin helppo etsiä paikka kun on kunnon kartta mistä paikat helposti löytää....NO tämä taas tätä mun vuodatusta joten älkäätten närkästykö,toki näitä kisareittejä olis kiva kun tietäin muutkin kun alueella auvat missä reitti kulkee mutta kun meitä on niin moneksi niin ymmärrän hyvin jos jättää kartat yleisölle ym muut viimetinkaan...TV timppa

Kirjoittaja: Miika SavoHyvä huomio. Joihinkin isompiin kisoihin (Päitsi ja MM-enskat) myydään yleensä käsiohjelmia jo ennen kisoja, mutta pikkukisoihin tai muihin kansallisen tason mittelöihin tämmöisiä infopaketteja harvoin on yleisöllä saatavilla. Onhan se kuitenkin niin, että kisat pitäisi olla kilpailijoiden lisäksi myös katsojia varten jotta lajin näkyvyyttä voitaisiin edistää. Tähän näkyvyyspuoleen liittyy tiiviisti reittiasiat eli missä kilpailut ajetaan. Tavallisesti jossain keskellä korpea kaukana sivistyksestä. No pieni murhe tämä on verrattuna siihen ettei kisoja mainosteta lainkaan.

Onhan kisoista paikallisesti varmaan useimmat seurat yrittäneet informoida (paikallislehdet, mainosjulisteet ym.). Suuren yleisön kosiskelu ei kuitenkaan onnistu pelkällä paikallisella mainostamisella.

Crossin, jääradan, trialin ja road racingin seuraaminen on yleisölle ehkä helpompaa, koska tapahtuma on yhdessä paikassa. Siksi endurossa kilpailureitin pitäisi kulkea mahdollisimman pienellä alueella, jotta yleisöllä olisi koko ajan nähtävää. Hyvin toteutettu esimerkki Komostenkylän crossiradan EK:t Heinolan MM-endurossa viime kesänä.