Enduron harrastajien ikä

Fin-enduron sivulla on ansiokkaasti ilmoitettu luokkien ajajien keski-ikä. C-luokka on ilmeisesti vieläkin säännöissä "aloittelijoiden luokka". Tässä luokassa näyttää nyt kuitenkin keski-ikä nousevan lähelle veteraani-ikää. Olisiko nyt korkea aika lajiryhmän miettiä, mikä on tulevaisuus?

Foorumit

Pappa, oisko hyvä luokkavaihtoehto TYKY luokka (eli työssäkäyvien työkykä ylläpitävä luokka). Mutta myönnettäköön, että tämä C-luokkahan on meidän wannabe ikäharrastelijoiden luokka joilla ei ole itsetuntoa ajaa K:ssa ja B:hen ei siviilirohkeus riitä (taidoistahan se ei ole kiinni, eihän?) ja täten pääsy evätään vetskuluokkaan :D

Mutta todetaan kuitenkin, että kyllä siellä C:ssä nuoria lupauksiakin on, ne penteleet vaan nousevat tuonne B piikkiluokkaan ja sieltä A:han. Minusta on hyvä merkki että B125 luokan keski-ikä on suhtkoht matala, ja kuitenkin osallistujamääräkin ihan kohtuullinen. Enempi ihmettelen suhteellisen korkeaa ikää C125 luokassa.

Kaikista eniten meikäläinen pohjoisenpoikana on murheissaan siitä, että käytännössä Jyväskylän pohjoispuolella ei ole "enduroelämää". Kuitenkin täällä on hieman paremmin tilaa harrastaa. Tai no, kyllähän täällä harrastajiakin on, mutta kisojen järjestäminen (edes kerhokisojen) on osanottajien puutteen takia aikalailla tylsää. Vai onkohan täällä sitten vielä pienemmät sisäpiirit. Mene ja tiedä.

Pentti, poristaanhan Otavassa lisää, siitä onkin aikaa kun maailmaa ollaan paranneltu ja parjattu SML:n toimintaa ;)

Ei tässä ole mitenkään tarkoitus parjata SML:n toimintaa. Totuus näyttää kyllä nyt kovasti karsealta, ja jotakin tarttis tehrä nyt todella. Ehkä ihan ensiksi pitäisi jotenkin poistaa se kuntoluokka, kun ei siinä ole mitään järkeä (paitsi Päitsillä?) Sitten määritellä C-luokka harrasteluokaksi, josta voi nousta SM-B-luokkaan. B-luokkaan pitäisi ottaa suoraan kaikki moto-crossin A-luokkalaiset, jotka haluavat kokeilla enskaa. Crosscountry kisoihin pitäisi ehdottomasti ottaa mukaan "80-luokat", ja muutenkin hyväksyä se kilpailumuoto paremmin tähän enduron lajiryhmään kuuluvaksi.
Tervetuloa Otavaan...toivottavasti aikaa "löythyy porisemiseen" ;)
T. Pappa

Viime syksyisessä enduron lajiparlamentissa keskusteltiin ihan vakavasti keinoista nuorten harrastajien saamiseksi enduron pariin. Eli kyllä lajiryhmä taitaa olla ihan jyvällä tästä ikä-asiasta. Ja CC:n lajipäällikkö oli mukana enduron lajiparlamentissa, antaen oman panoksensa. Toivottavasti tämä tieto vähentää tuskaa :-)

Kuinkas monessa kisassa edes on kuntoluokkaa? Eikös se C-luokka nytkin ole semmoinen harrasteluokka, johon ne jämähtää, joilla ei vauhti riitä ylemmäs. Ne taas, keillä riittää, nousee sieltä hyvinkin nopeasti B-luokkaan. Joten kaikki hyvin?

Tommi N.

Kyllähän tuo Kalkun ikätilasto perin mielenkiintoinen on ja kertoo faktoina sen mitä tässä on tullut itsekin asioista ajateltua: B-avoin on suurin harrastajien luokka niille keillä vauhti, kunto yms. piisaa C:stä ylöspäin. Kilpailukykyisin pyörä ehkä pikkunelari ja kas niissä luokissa keski-ikä onkin huomattavasti alempi. Piikeillä ajaa urhelimielessä vanhuksia muutama ja loput nuorisoa.

Kunto-luokka poistaa, ei mitään järkeä? Onkos siinä sitten jotain järkeä, että juur Hyvinkään kisaan ilmoittatuneet 16 pääosin avoimen luokan kalustolla ajavia C-tason kuskeja ajaa siellä C:ssä? Niistä kun kukaan ei ole potentiaalisia nousijoita B:hen, mutta letkan jatkona ajaessaan nostavat sinne aina 4 ylimääräistä - K on hyvä luokka lähteä esimerkiksi 140kg mopolla haastamaan itsensä ;), järjestäjälle se lisää vain tuloja ja ne jotka taistelevat noususta oikeasti taistelevat siitä keskenään.

Olen lajiryhmän yhdelle ex-jäsenelle ja yhdelle nykyiselle puhunut C:n jakamisesta tyystin toisin kuin SM-luokkien, mutta ilmeisesti ajatus ei ole toteutuskelpoinen: C:ssä ei jakoa suoritettaisi lainkaan konekoon tai tyypin mukaan, vaan se jaettaisiin Harraste, C-kilpa ja C-juniorit. Kilpa- ja junioriluokista nousisi nykysysteemin mukaisesti B:hen, jossa sitten kuljettaja ajaisi pyöränsä mukaisessa luokassa. Harrasteluokassa ei palkintoja jaettaisi, eikä sieltä nousisi mihinkään, osallistumismaksukin voisi olla 1/3pokaaleista huokeempi sitten - K-luokan voisikin tällöin lopettaa.

Ihmetyttää tää ajaja luokittelu. Aika ovelaa tää Mikkelin kilpailuun osallistuminen kun B-luokiteltu kuski huomaakin että ilmoittautumista on jatkettu C-luokkien osalta ja ilmoittautuu C:hen. Pääsee hän ainakin halvemmalla kun ei tarvii maksaa ilmoittautumis maksua tuplana. Vai mikäs mahtaa olla syynä? Miten tää voi olla mahdollista.

Niin, eihän B-luokan kuski kai saa osallistua c-luokkaan... "sitähän sä kysyit?"

Mutta itse luokkajakoon ajatelma.

Sieltä c-luokasta itse joku vuosi sitten nippa nappa nousin b:hen 15 vuoden c:ssä tahkoamisen jälkeen.
Sen jälkeen on hieman polvia remontoitu ja massaakin on tullut keräiltyä siinä ohessa.

Käytyäni toteamassa ettei vauhtini riitä b:ssä mihinkään kokeilin V40 luokkaa.
No sama meininki siellä, peräpäässä heiluttiin.

Sinänsä tälläiselle kuntoendurokuskille tulokset ei merkkaa.
Mutta kyllä se tietysti nostaisi kisamotivaatiota, jos olisi joku veteraanien harrasteluokka, jossa ajaisi saman nopeusluokan kuskien kanssa leppoisaa kisaa.

Toki kannattaa luokkajaot miettiä enimmäkseen nousuun tähtääviä junnuja ajatellen, mutta mielellään meille suurelle joukolle harrastelijoitakin olisi hyvä olla erilaisia luokkia. Harratelijat on kuitenkin ne jotka pääosin lystin maksaa (luulen?). Nopeammille harrastelijoille on luokkia yllin kyllin, mutta hitaammille ei.

Voisiko c-luokan jakaa tyynesti kolmeen osaan:
- Normi c-luokat (C-125, C250-4t, C-avoin)
- c40-luokka
- c50-luokka

Näistä normi c-luokista nousisi b:hen kuten ennenkin

C40 ja C50 luokasta nousisi V40 ja V50 luokkiin vain jos vauhti olisi oikeasti samaa luokkaa kuin V40 ja V50 luokkien keskikastissa. ja V40 ja V50 luokista voisi anoa takaisin C40 ja C50 luokkiin, jos ei vauhti oikeasti riitä mihinkään tai kunto huononee.

Näin normi C-luokissa kisailisi ne nousevat junnut ja alle 40V kuntoihmeet

Ja C40/C50 luokissa kisailisi harrastelija huru ukot keskenään.

Kaikille olisi mielukkaampaa olla luokassaan vaikkapa 15:ta kuin nyt c:ssä esim 67:s

Ja yhteishenki + kisameininki nousisi kun luokat olisi pienempiä ja ukot oppisi tuntemaan kisakaverinsa pienemmissä luokissa helpommin

Ja näissä C40/C50 luokissa ajaisi kaikki pyöräkoot samassa luokassa...
Se vähentäisi tuloslaskennan hommia ja yksinkertaistaisi asiaa.

Normi C-luokka siis edelleen vanhan jaon mukaan...

Hienoa! Nyt Kuhmoisissa on lähtöjärjestys laadittu siten että C/D/V50 -luokat lähtevät limittäin kunkin kuljettajan "pisteluvun" mukaan. Sama juttu B/V40 -luokilla. Eli nyt saadaan varmastikkin V50-luokkaan enemmän kuljettajia, on välillä ollut aika vähän osallistujia. Itsekkin laitoin viestiä järjestäjille jotta voisin vaihtaa tuohon luokkaan.

Moni ajelee C-luokassa vaikka voisi ajaa sääntöjen puolesta V50:ssa, mutta kun tämä on tähän asti yleensä tarkoittanut sitä, että pitäisi lähteä polulle heti ennen C-luokan nopeinta kärkeä, Ja sama ongelma on vaivannut D-luokkaa, ovat joskus joutuneet lähtemään melkein heti C-luokan perässä. Ja ainakin talvikisoissa noilla ohituksilla tai niiden yrityksillä voi olla paljonkin merkitystä.

Moro!

Tuohon lähtöjärjestykseen Kuhmoisten osalta: Jarkon (Valtonen) kanssa keskusteltiin siitä kun osanottajamäärä on sen verran iso, (mikä on erittäin hienoa ja kiitän kaikkia ilmoittauneita jo nyt), niin haasteen tuo päivän pituuden ja reitin pituuden takia että miten saadaan mahdutettua päivä sillai ettei veny iltapäivällä/illalla liian myöhäiseksi, tulee pimeää siis, sit jarkko keksi idean ja olin samaa mieltä, nyt saammme ilman turhia "välejä" reitille porukan suunnilleen ajovauhdin/pistetilanteen mukaan jolloin kilvanajamisen pitäisi olla mahdollisimman helppoa jokaiselle, no kaikkia ei voi tietenkään asiassa miellyttää mutta tämä on nyt yksi malli ja toivon mukaan se sopii ainakin suurimmalle osalle ja hauskaa pitää olla, ei endurokaan mikään niin synkkä laji saa olla että aina pitää valittaa, kevättä kohti mennään ja tervetuloa kaikille Kuhmoisiin tulevana viikonloppuna!
-Kilpailunjohtaja Santtu Heinonen-

Tälle vuodelle cc kisoihin tuli 80-luokka.

Nyt täällä keskustelussa vallitsee taas ihan se hyvä vanha meininki??? Mutta sehän on kuitenkin ihan selvää, että luokittelut kulkee sääntöjen mukaan, ei niitä voi mitenkään kisan järjestäjät muutella.