Endurokisoihin menijöille tiedoksi äänisäännöistä

Vuoden 2011 endurosäännöissä on ollut epäselvyyksiä ja suoranaisia virheitäkin, vahinkoja sattuu. Säännön monitulkintaisuuden takia on epäselvyyttä siitä, mitkä ovat vuoden 2011 voimassaolevat säännöt. Tämä tulkinta on tietysti epävirallinen, mutta asiaa selvitellen tietoon tullut, joten uskon käytännön olevan tämä. Liitosta tai lajiryhmästä saa lisää tietoa.

Äänet mitataan 2m-max-menetelmällä ja rajana on 112 dB(A). Mittarityypin mukaan saa joko 1 tai 2 dB anteeksi. Lukemaa ei pyöristetä alaspäin eli jos raja on 113, merkitsee 113,3 jo hylkäämistä. Kisan jälkeen on raja 113 dB(A). Vanhaa, tiettyihin kierroksiin perustuvaa menetelmää ei enää lainkaan käytetä. Lämpötilaa ei kompensoida mitenkään eikä ole syytäkään. Sateellakin mitataan, jos mittalaitteisto vain on suoralta sateelta suojattu.

Sääntöepäselvyyksien vuoksi on jopa 117 dB:n rajaa käytetty ja se on ehdottomasti väärin, jos sääntöjen tarkoitusta ajatellaan. Tuolla lukemalla ei pääsisi edes motocross-kilpailuun, jos nyt sellainen ihme tapahtuisi, että joku olisi kiinnostunut motocrossin äänistä.

Tämä uusi sääntö on kaikkien etu. Mittaus on nopea eikä lukemissa ole tulkitsemista.

Antaisin tästä kunniaa liitollekin. Sääntöjä rukattaessa tehtiin virheitä, mutta niiden tultua ilmi asiaan myös puututtiin pontevasti. Säännöt korjattiin nopealla aikataululla ja asiasta on tiedotekin jo julkaistu liiton sivulla:
http://www.moottoriliitto.fi/?x18689=304633

Lisäksi lajiryhmän sivulla on asiasta mainittu tiedotteella:
http://www.moottoriliitto.fi/lajiryhmien-sivut/enduro/

Enduron ikiaikainen ongelma on, että kausi alkaa aikaisin eikä sääntöjärjestelmä ole vielä ehtinyt saada työtään valmiiksi.

Siis rakkaat endurokilpailuihin tulijat: ottakaa äänisäännöt vakavasti, tämä vuosi lienee tiukempi kuin on koskaan ollut. Myös valoja ja kypäriä katsotaan entistä tarkemmin.

Foorumit

Enduron ikiaikainen ongelma on, että kausi alkaa aikaisin eikä sääntöjärjestelmä ole vielä ehtinyt saada työtään valmiiksi.

Siis rakkaat endurokilpailuihin tulijat: ottakaa äänisäännöt vakavasti, tämä vuosi lienee tiukempi kuin on koskaan ollut. Myös valoja ja kypäriä katsotaan entistä tarkemmin.

Niin monesti sanotaan ettei ole ehtinyt tai jaksanut. Rehellisesti jos sanoisi pitäisi suusta pulpahtaa ettei ole viitsinyt jotain tehdä. Tuo viimeinen kappale pitäisi mielestäni olla niin että katsastajat ottaisi säännöt vakavasti jolloin ne mopot karsiutuisivat jotka eivät ole sääntöjen mukaiset. Sekin pitäisi mielestäni riittää , että kun tulostaa säännöt ennen kauden ensimmäistä kisaa, olisivat ne voimassa koko vuoden.
Sellainenhan olisi hieno tilanne, että seuroissa olisi nimetty henkilö jolta voisi kysyä mahdollisia toimenpiteitä äänien hiljentämiseksi, tai liitossa, tai edes joltain voisi saada vastauksen kysymykseen "miten?) Omaan mopooni jatkoin vaimentajaa 10cm. ja Mäntsälässä mitattiin, Pinteleellä ei. Kumpaankin kisaan pääsin ajamaan. Molemmat kisat olivat kyllä hienoja kokemuksia vaikkakin katsastukset varmaan kaksi ääripäätä.

Paljon ihmetystä herätti minussa ja ilmeisesti monissa muissakin Nummisissa mittauksessa saadut tulokset. Vaihdoin villat kolmesatasen vaimentimeen ennen Mäntsälän kisaa ja siellä mitattiin täyskaasulla 96dB. Ajoin sen kisan ja yhden lyhyen treenin ennen Numibiaa, jota edeltävänä iltana mittasin puhelimella tuon saman 96dB, enempää ei antanut vaikka kuinka laulatin. Korvakuulollakaan ei mielestäni muutosta ollut.

Numibian mittauksessa kuitenkin ääntä lähti 111dB verran.
Mittari oli eri ja hetkenpäästä äänimittausta seuratessani huomasinkin saman herran kuin Mäntsälässä seisovan oma mittari kädessään tämän "katsastusmiehen" vieressä ja siinä pitelivät vierekkäin molempia mittareita, tuloksia vertaillen.

Jäi vaan epäilyttämään tuo todella suuri dB määrän nousu mittareissa muttei korvalla huomaa eroa. Tietty ääneen on kai voinut tottuakin, sisällä kuitenkin kuulostaisi yhtä nätiltä vieläkin kuin muutama tunti sitten vaihdetuilla villoilla.

Noo kai se pitää jotain patenttii tehä että ei tarvitse kisapaikalla alkaa vaimenninta mulkkaamaan.

Moi,
96 dB ei ole lainkaan uskottava lukema täyskaasumittauksessa, 111 on enduropyörälle tavanomainen, täysin hyväksyttävä ja jää vielä varaakin.
Jos mittarin sijainti on ollut oikein, tulee mieleen, onko mittari varmasti ollut oikein aseteltu: Max, Fast ja ehdottomasti pakotettuna ylimmille asteikoilleen (esim. 80-130). Automaattinen asteikon valinta ei ehdi mukaan ja lukema jää väkisinkin alhaiseksi (tämä on tavallinen kupru itse kullakin).

No juu. Puhelimella kun aikasemmin mittailtiin oltiin suoraan takana eikä 45ast sivussa.
Eilen tehtiin sitten virallisen mittarin kanssa mittauksia oikeasta paikasta, vanha Nokialainen näytti 2 vai 3 dB vähemmän.

Kuitenkin 103 antoi kolmesatku ja 106 dB pikkunelari. Pidin mittaria puolenmetrin päässä ja hieman yläpulella ettei kaasut mene "mikkiin" ja silloin näytti 110.

Saa nähdä paljonko huomenna on Sysmässä, luottavaisin mielin kuitenkin katsastukseen vaikka äänet kyllä kuulostaa jostain syystä kovilta.

Mittari jota käytin oli juurikin säännöissä mainituissa asetuksissa ja on täysin virallinen äänenmittaukseen käytettävä mittari.

96 on kyllä ehkä liian vähän, toisaalta kävi aika paksulla eikä ihan kauheesti kiertänyt silloin.

Mittaria ei pidetä puolen metrin, vaan kahden metrin päässä ja 1,35 metrin korkeudessa. Mitat otetaan takapyörän maakosketuskohdasta. Tässä linkissä on kuva tilanteesta:

http://kotisivukone.fi/files/espoonmoottorikerho.kotisivukone.com/tiedo…

Matkapuhelimessa on oltava maksimimittaus (max hold).

Suurin ääni ei läheskään aina tule huippukierroksilla, vaan silloin, kun kone työskentelee ankarasti saadakseen kampimassaan kyytiä: torvi on auki, joten kaasua on runsaasti tarjolla ja työpaineet kovat.

Nuo mainitsemasi 103 ja 106 ovat alhaisen puolella, mutteivät harvinaisuuksia. Voisin hyvinkin uskoa nuo lukemat, jos putki on kunnolla kunnossa. Hiukan kyllä epäilyttää, kiersikö kolmesatku kunnolla. Kaksitahtarit pitää ensin kaasuttaa kuiviksi ja sitten vasta mitata.

Muuten: FIM tähtää siihen, että parin vuoden sisällä motocrossin äänet ovat nykyisten enduroiden tasolla. Tästä ei pidä säikähtää, FIM ei ole piitannut nykyisistäkään säännöistä motocrossin puolella toisin kuin endurossa. Puhetta on kyllä piisannut sen 10 vuoden aikana, mitä tätä hommaa on tullut seuratuksi.

Eli nuo 103 ja 106 ovat juurikin 2m putkesta ja 1,35 maasta, 45 ast oikealle. 2T oli kaasutettu kuivaksi ja kiersi täydet, vieläpä sxs-putkella.

Katselin parin Päijänne-ajon mittaustuloksia. Alimmat uuden menetelmän lukemat ovat olleet 102 dB:n luokkaa ja niitä on pidettävä kyllä hyvin alhaisina lukemina. Ennätys on Skyteam -merkkisellä pelillä, sitten tulee muutama Yamaha ja Honda. Ovat nelareita alkuperäisin vaimentimin, vuosimallia en tähän hätään tiedä.

Oudoksumasi 10 dB:n ero on suuri. Toistimme Päijänteellä mittaukset ja jos ero oli yli 1 dB:n tehtiin vielä uusintoja niin, että oltiin varmoja tuloksen toistuvuudesta. Vaihdoimme välillä kaasunkääntäjää ja kääntötapaakin, jotta oppisimme tunnistamaan, millaisia eroja voi syntyä. Noin isoa ei tule, jos kone saavuttaa maksimikierroksensa. Kaasunkääntötapa kyllä vaikuttaa, enimmillään 2-3 dB.

Uudessa 2m-max-menetelmässä on ollut hakuvaihe meneillään pari vuotta eikä selkeitä määrittelyitä ole ollut sille, miten kaasu pitää kääntää. Muutenhan homma on selkeä, kun mittaria ei kenenkään tarvitse lukea kuin vasta jälkikäteen mittarin lukittua maksimiarvonsa.

Juuri ilmestyneessä FIM:n sääntöopuksessa on tämä puoli selkeytetty. Laitan tähän linkin, jossa kuvataan graafisesti, miten kaasu käännetään. Dokumentin sivu on 40, PDF-tiedoston sivu on 46/76.

http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/Codes_et_reglements/Tech_gen…

Tässä vielä sanallinen selitys.
* tyhjäkäynnillä olevan pyörän kaasu käännetään 0,3 sekunnin sisällä täysille
* kaasu pidetään täysillä vähintään yhden sekunnin ajan (ei kuitenkaan kauempaa kuin 2 s)
* kaasu lasketaan äkillisesti

Jos kone paukkuu, mittaus uusitaan kahdesti. Jos se edelleen paukkuu, paukkeen katsotaan olevan koneen ominaisuus ja otetaan mittaukseen mukaan. Tämä on minusta aivan oikein. Jos peli paukkuu, niin kyllä se sitten kuuluukin ympäristöön. Sääntö antaa paljon väljää toimitsijalle tunnistaa tukittu tai kierrosrajoitettu kone. Säännön laatija on selvästi hyvin tietoinen siitä, millaisin tempuin yritetään mittausta huijata.

Valoista on näköjään tulossa suurempi sählinki kuin äänistä, pääsee äänikatsastus vähemmällä harmilla.

Terve! Itsellä mitattiin Nummisissa 125-Hondastani 101dB-äänet ja seuraavan kerran lauantaina Sysmässä 111dB. Väliin ei mahtunut kuin kaksi treenikertaa eli änkkäri liki samassa "jamassa" molemmissa kisoissa (valopuola pimeni ja sen jälkeen vielä vaihteensiirtäjän akseli vääntyi kun ketjut putosi joten ajoin noiden välissä pari kisaa 250-2T-Hondallani ). Heitto on melkoinen eikä kyllä johdu äänenvaimentimen villojen "väsähtämisestä". Oma näkemykseni on että täytyy vaan antaa hieman aikaa että tuo uusi mittaustapa hakee omat vakiokäytäntönsä niin tulokset eri kisojen välillä alkavat olla vertailukelpoisia, uusi juttu niin kilpailijoille kuin katsastajillekin. Oleellinen asia lienee kuitenkin se, että ajetaan hiljaisilla pyörillä, törkeän äänekkäät suljetaan pois jotta voidaan kisata ensi vuonnakin. Pinteleen ajoissa en juuri huomannut pyöriä mitattavan vaan toimitsija äkkäsi kuitenkin 250-2T-"Crossi"-Hondani katsastusjonosta kun varmuuden vuoksi siinä kaasuttelin pannua puhtaaksi ja lämpimäksi ja ilmoitti että mitataanpas äänet. Eihän siinä mitään , mitataan vaan, se on tärkeää tietoa itsellenikin. 103dB oli tulos ja toimitsijan ilme vaikutti harmistuneelta (siis oma tulkintani tuntematta kyseistä henkilöä). Mielestäni tämä uusi menetelmä on paljon parempi kuin entinen : esim. tuo 250-2T-Hondani ei tykkää yhtään että sitä yritetään pitää tasakierroksilla ilman kuormaa jollain "välikierroksilla", alkaa vaan yskimään, paukkumaan ja kolisemaan. Sen sijaan pieni hetki täyskaasulla kone lämpimänä ei tunnu ollenkaan pahalta.