EMX2 144cc 2-tahti pyörät

Kirjoittaja: KARRI KUISMAUEM oli nyt virallisesti tiedottanut , että pikkuluokan EM sarjassa on sallittu 144 cc 2 tahti pyörät , 250 cc 4-tahtisten kanssa. Samoin on tehty Italian mestaruus sarjassa. HYVÄ.

KTM:llä taitaa olla jo moottorikitti valmiina ko. 2-T pyörään.

Samalla konstillahan voitais pelastaa 85cc luokkakin, jos 150cc 4-tahtiset ovat liian nopeita koneen osalta, niin sallitaan 105cc 2-T moottorit ko. luokkaan.

Ihan kiva, ettei Motocross luokkajakoja tehdä sen mukaan, mitä Honda ja Yamaha pääsääntöisesti haluavat myydä.

Kirjoittaja: Harri Vanhala80-luvun alussa USA:ssa oli jatkuvasti lennonjohtajien lakkoja ja maan lentoliikenne oli sekaisin milloin missäkin. Tuolloinen presidentti Ronald Reagan hermostui tilanteeseen ja erotti koko USA:n lennonjohtohenkilöstön. Lennonjohto siirtyi joksikin aikaa militäärilennonjohdon valvontaan, kunnes homma oli remontoitu. Itsekin lentokoneessa Hki-Vantaalla (vai oliko se vielä Seutula silloin) Atlantin putken avautumista odotelleena tuli mieleen amerikkalaisten helpotus siitä, ettei Reagan kuitenkaan itse ruvennut lentoja johtamaan.

Yhtälailla on hienoa, etteivät AMAn ja FIMn johtajat vedä ampumaurheilua. Luokkajakojen ja tahtilukujen kanssa sekoilu antaa vahvoja viitteitä taipumuksesta ampua itseään jalkaan.

Nelareita alettiin alunpitäen suosia ympäristösyistä. Ei kai kukaan kiistä, etteikö 2t-kilpamoottori syytäisi ilmakehään saastaa selvästi enemmän kuin samanKOKOINEN nelari. Se on myös likaisempi kuin samanTEHOINEN nelari. Tämä perustelu on ihan OK. AMA:n ja FIM:n aseet kävivät kuitenkin vaarallisiksi ampujille itselleen, kun ei tarkasteltu toista ympäristötekijää eli ääntä.

Luonnostaan pieneksi kilpamoottoriksi sopiva tekniikka (2-t) on varsin helppo vaimentaa siedettävä-ääniseksi ilman merkittävää tehonpudotusta. Väkisin sääntöjen avulla pieneksi kilpamoottoriksi sopiva tekniikka (4-t) ei pidä vahvasta vaimennuksesta. Niinpä, näin ainakin puusta katsoen näyttäisi, sääntöjä rukattiin paitsi kuutiokokojen osalta myös äänisääntöjen osalta siten, että nelareiden vaimennuksella ei käytännössä paljon väliä ollut. Äänimittauskierrokset vietiin niin alas, että läpi päästiin.

Vaihtoehtoinen lääketiede ei tarkoita, että parannettava tauti vaihdettaisiin johonkin toiseen tautiin. Luulisi, että moottoripuolellakin olisi voitu parantaa ympäristötauti ilman, että se vaihdettaisiin toiseen tautiin (kemiallinen saasta...äänisaasta). Miltä kuulostaisi motocrossissa tankin kokorajoitus?? Ei ole vaikea katsastaakaan ja lisäisi hyvin nopeasti 2-t-moottorin hyötysuhdetta.

Tosiasiassa moottoriväkeä kiinnostaa ympäristöasia juuri sen verran, että toiminta on laillista. Paljonko ratoja on mennyt tai menossa kiinni 2-tahtisten kemiallisen saastutuksen takia ja paljonko 4-tahtisten äänten takia?

Myös luokkajakojen hivuttamisessa isomman tehon suuntaan ovat ampujan omat raajat vaarassa. Samalla, kun inssinöörit kehittävät lisää tehoa, liitot nostavat kuutiorajoja. MIKSI? Likainen mielikuvitus voisi tuottaa sellaisenkin ajatuksen, että jokin tehdas haluaa hetkeksi markkinaedun ja saa muutoksen lobbatuksi läpi.

On kummallista, että näinkin maskuliinisessa lajissa päätöksenteosta puuttuu MUNAA.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIEhkä on taas aika siirtyä kilpamoottoripyöriin ts. kaksitahtisiin ;-)...?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEikö nuo 250-kuutioiset kaksitahtiset nyt millään, millään mahtuisi samaan sarjaan noiden 150-kuutioisten nelarien kanssa, kun kaikkihan tietävät 2-tahtisuuden antavan tasoitusta tuolle mainiolle nelitahtitekniikalle. Sata kuutiota sinne tänne, kun kyseessä ovat sentään mahtavasti "vääntävät" nelitahtiset. Erityisesti pikkuluokissa (alle 100 ja Monkey-luokka) nelitahtiset ovat jyränneet useammalla sekunnilla per lähtö Ospreyn lennokkimoottorit. Siellä pienten nelitahtisten "piilovääntö" pääsee parhaiten oikeuksiinsa.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENSirkku, Harri tietenkin pesisi sut. Mutta tässä ton mun kaverin tapauksessa ne molemmat on MX C/B kuskeja. ei ihan samoilta sijoilta mutta kumminkin. Ja katotaan harria ja sua! sä olet enduron C-luokan kuski. Harri on MX2 A:n kuski motocrossissa. niin totta kai se veis sua puomilta vaikka sul ois 250 nelari.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENvai puhuttiinko tässä jostain muusta harrista kuin kullaksen harrista? :D

Kirjoittaja: Ossi MertsalmiUudessa Transworld motocross lehdessä on testi vakio 85 vastaan vakio 150 4t. Kuskina Fiolek. 3 päivää nelari kokemusta Fiolekilla, ja 85 ja 150 ero oli noin 2-3 sekuntia per kierros nelarin hyväksi. noin 2 ja 50 ratakierros. Pehmeällä ja kovalla radalla sama.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEnpä epäile yhtään. Mutta sitä epäilen, että hajonta etenkin C/B:ssä kauden aikana kisojen tulosten välillä kuskeittain kasvaa kovasti tuon 150F:n myötä ja tuskin muut kuin C/A:n kärki, eikä todellakaan vakiona tolla, saa siitä kaiken irti ja osaa välttää sen "ansat". Vaikka ei siellä kärjessä taideta vakioilla ajaa paljoa nykyäänkään? Ei ainakaan tahtonut täysin vakioita (kunnossa olevista, eli siis enempi panostavien isukkien peleistä) löytyä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHeh, niinkus mihinkä merkkiin maksaa 2000e sylkky+mäntä? Johonkin japsiin vai?
Eikös ne yleensä ole siinä 600e kieppeillä, ainakin jos vähän tinkii...ovh:t vissiin 500-600e/sylkky ja satku mäntään?
Ja kyseessä oli EMX2, eli jos jossain luokassa pysyy 125cc niin sylkyn ja männän saa myytyä hyvään hintaan.

Ville, uskotko, jo mulle antais 250cc nelarin, niin Kullas pesis mut 85cc kotkalla mennen tullen puomilta? Usko pois. 600cc nelarilalkin. Se on kuskista kiinni. Ja eka mutkaan on jo tosi hyvät mahikset stumpata!

Kirjoittaja: Marko LaineNoita parin tonnin ja ylikin kittejä löytyy esim. osoitteesta http://www.maxpower-engines.com/big-bore-kits/kits_125.htm
Noi on hyvinkin yleisiä tuolla rapakon toisella puolella ja yksi sellainen löytyy toki jo omastakin tallista, joskin vain kokoa 522 cc. Halpoja... no ei todellakaan!

Kirjoittaja: Timo TähkäpääMietippä nyt vielä Eero,
ehdotuksesi on järkevä ja tasapuolinen. Ei siis tule kysymykseenkään.

Jos kaikilla on hiukan (20% ?) ylikokoiset koneet, niin kaikilla on enemmän tehoa ja kaikki menestyy paremmin.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääKorjaus, harrin ehdotushan oli se tasapuolisen tylsä.
Ennen kuulumatonta, 85 luokassa 85 kuutioisella.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroVanhaa jäärää tämmöinen ei sinällään koske muuten, kuin junnun harrastuksen maksajana ja näitä rahareikiä riittää paaaljon enemmän, kuin mihin taviksen tilipussi yltää. Jos tämä olisi nimimerkillinen keskustelupalsta, niin perään tulisi kymmenen kommenttia, joissa kehoitettaisiin pysymään varantojen mahdollistamissa harrastuksissa, kuten hölkkä, polkka ja keppijumppa, mutta kun ei ole, niin moni ei kehtaa.
Oukkei. Ostetaan piikki ja siihen muutoskitti parilla tonnilla, tai sitten nelari josta vanhana ei pääse eroon jne jne. Ei tämä tuloksi muutu, se on selvää ja eihän kittiä toki ole pakko ostaa, mutta aikas tehdyltä toi vaikuttaa.
Kukaan ei ole muuten vielä ehdottanut seuraavaa, joten minähän teen sen.
Sovitaan alkuun, että MX 2 luokassa saa ajaa 137cc pelillä ja kun 2/3 porukasta on sellainen (ilmoitusvelvollisuus liittoon), niin sitten muutetaan se niin, että saa olla 146,8 cc. Nelitahtisilla saa toki ajaa bigbore setillä 280cc vuoteen 09 asti, kunnes seuraavina vuosina alennetaan nelkkuja 260cc ja kasvatetaan 2t --> 194,32cc. Tämänjälkeen tietysti blaablaablaa....Ei päätä ei häntää....
Harri tossa sen jo sanoikin (ehkä joku muukin) että 85cc kasivitosiin, 125cc piikkeihin, 250cc puolikkaisiin ja avoimeen millä vaan 251-1999cc ja joka luokassa työtahteja niinpaljon, kuin mielikuvitus riittää.
Samat luokat ja laattojen värit crossiin, enskaan ja jäälle.

Nii. Eikai tässä muuta tälläkertaa kuin hyvää yötä sano mummo, kun toinenkin silmä puhkes...

Kirjoittaja: JARI SIVULAYhdyn täysin edelliseen puhujaan.

Silti ja siitä huolimatta kaikille oikein vauhdikasta joulua kuutiotilavuuteen ja tahtien määrään katsomatta. T. team sivula

Kirjoittaja: ERIK ÅHMANF

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENKyllä kun kaanaassa kattoin yks tuttu 85 2-t kawalla otti lähtöjä 150 cc 4-t hondan kanssa niin ei se 85 kawa pärjänny. se nelari vaan vei siellä. ja kun se kaveri sillä kawalla sano että ens vuodeks on ihan v***sti niitä 150 nelareita siell

Kirjoittaja: Timo TähkäpääTiedän, että on hermoja raapivaa kun vanhat gubbet aina muistelee aikoja, jotka ei palaa.
Teen sen kuitenkin.
Joskus aloitettiin Suomessa ymmärtääkseni yhtenä edellä kävijöistä minicross luokka. 50cc ja alussa pääosalla oli viritetyt mopot. 15 vuotiaat ajeli hymyssä suin 5 hevosvoimalla ja osa kehittyi maailmanmestareiksi asti. Ja mopojen paino oli tieliikenteessä max 55kg. Krosssikunnossa hieman vähemmän.
Myöhemmin siirryttiin 80-kuutioisiin ja nyt 150 cc 16,6KW 82kg nelari.
Kuskit on todennäköisesti samaa kokoluokkaa nyt kuin silloinkin.
Onhan ajo-ominaisuudetkin muuttuneet.
Riittääkö pikkukilleillä haba näihin vehkeisiin turvallisuudesta tinkimättä. En tarkoita kärkikuskeja vaan suurta harrastajamassaa. Joka tosin muuttuu aika pieneksi, jos pitää ajaa 1500 nelarilla.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääLipsahti yksi nolla liikaa.
Toisaalta, tuntuu olevan trendin suunta.

Kirjoittaja: Harri VanhalaEi tarvitse olla kovin ikivanha muistaakseen, miten 80-luokkaan alkoi ilmestyä 82-kuutioisia. Oli jopa tiedote, jossa kerrottiin, ettei ylikokoisia 80-kuutioisia tulla enää sallimaan. Nyt ajetaan samassa luokassa 150-kuutioisilla.

60-luokassa ajetaan 65-kuutioisilla.

Jostain syystä aina unohtuu, miksi näihin luokkiin on kuutiorajat laitettu. Kyse on nuorten, alkuvaiheessa olevien kuskien pyöristä ja siksi tehoja on rajoitettu. Jos TM:llä, Hondalla tai Yamahalla on vaikeuksia pärjätä sääntöjen puitteissa, mennään pajalle ja ruuvataan sen verran sääntöjen ulkopuolinen peli, että sitä katsotaan sormien läpi. Sitten siitä tulee normi, joskin vain hetkeksi.

Kv. liitoilla pitäisi olla munaa sanoa, ettei näillä peleillä ajeta kuin niille tarkoituissa luokissa. 85-kuutioinen kuuluu 125-luokkaan, ei 80-luokkaan. 150-kuutioinen kuuluu 250-luokkaan, ei 80-luokkaan.

Pitäisikö 40-vuotiaitten vetskujen sarja avata 22,7-vuotiaille, jos on ilmeistä, että kyseinen osallistuja on edellytyksiltään sen verran huono, ettei voi reiluin konstein pärjätä itselleen kuuluvassa luokassa (ikien suhde on sama kuin 85/150)?

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKITällä menolla ei ole pelkoa crossin harrastajien määrän kasvusta. Noiden nelarien ja niiden mukaanaan tuomien kustannusten kasvamisien takia kynnys aloittaa motocross harastus vain kasvaa. Ja on kyllä järjen köyhyytä ostaa ensin 125 cc pyörä ja siihen heti joku isolohkokitti jotta pärjättäisiin nelareille. Niin kuin Timppa sanoi olisi järkevämpää pienentä nelarin kuutioita. Tai odottaa että tehtaalta tulee vakiona isokittipyörä. No, se on jokaisen kukaron paksuudesta kiinni.

Kirjoittaja: SAMI KUJALAtää keskustelu antaa ekaa kertaa toivoa pariin vuoteen ettei "aidot motocross pyörät" katoa lopullisesti... ja luokkihin vain kuutio rajat ja avoinluokka kuulostaa hyvältä. ("kawasakin nelarihan onjo oikeissa väreissä sitä paikkaa varten mihin muutkin nelarit pitää työntää (eli savihautaan ja väri siksi ettei sammakot pelästy))

Kirjoittaja: SAMI KUJALAmutta taitaa olla täyttä utopiaa ja suurta unelmaa tommoset luokka jaot

Kirjoittaja: PETRI PARTTIHöpö Höpö! Kullas pesi meidän sarjacrossississa 85cc melkein kaikki piikit! Että kysymys kuuluu mihin niitä kuutioita tarvitaan?

Kirjoittaja: Harri VanhalaEhdottaisin sellaista luokkajakoa, että 85-kuutioisissa ajettaisiin 85-kuutioisilla moottoripyörillä, 125-kuutioisissa 125-kuutioisilla, 250-luokassa 250-kuutioisilla ja avoimessa millä huvittaa.

Kirjoittaja: JARNO ANTTILAKyllähän 85cc luokkaan väkisinkin nuo nelarit tulevat jos ei muuten niin sääntöjä muuttamalla. Niinhän se on mennyt isoissakin.
Enään vaan ei olla valmiita tasoittamaan tilannetta toisinpäin.

Valmistajat ja maahantuojat rahoittaa koville kuskeille nelarit alle ja hyvältä näyttää rahaa tulee.

Erikoista kyllä että pikkuskidien pyörien kuutiotilavuuksia nostetaan noin rajusti.

No artisti maksaa ;)

Hyvää joulua!

Kirjoittaja: TOM NORDMANTodella mielenkiintoinen keskustelu. Vaikea paikka - niin monta eri suuntaa mihin mennä. Hienoa on huomata että 2t-tekniikka ei ole todellakaan katoamassa. Mielestäni kaikki tuki näille Japanilaisille

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJenkeillähän toi 100-luokka onkin, tosin taitaa kelvata 105cc asti kun kotarikin on 103.9cc. 100cc:nä saa myös KX:ää ja jamppiinkin semmonen kitti on tarjolla.
85 -> 100cc ero on iso, vaikka vaan lätkästään 100cc sylinteri ja mäntä tilalle ilman muita muutoksia.

Aikaisemmin, muistaakseni vuosi sitten, 85cc-luokkaan piti sallia 125cc 4t. Yamahan jenkkisivuilla tai jossain sen mantereen mopolehden esittelyssä oli semmoisesta jo kuvakin.

En oikein jaksa uskoa tuohon Hondan pikkunelarin valloitukseen. Saapa nähdä kuinka moni oikeasti pärjää semmoisella vakiona paremmin kuin vakiona millään muullakaan. En tosin tiedä millainen nuhapumppu se Hondan 85 on alakierroksilta, mutta mitä nyt vakiota TM85MX -05, sekä vähän viritetyt SX85 -06 ja YZ85 -06 (ehkä -05...ei muista) syksyllä kokeilin, niin ei se Hondan 150f alhaalta niin hyvä ole, että se kompensoisi ne heikkoudet. Nämä viritettyjen 85:n omistajat kehuivat virityksen kohdistuneen nimenomaan alakierrosten ominaisuuksien parantamiseen.

144cc piikkiluokkaan voi olla ihan hyvä ratkaisu, jos valmistajat tarjoavat muutoskittejä sopivasti, eikä juuri muuta tarvitse vaihtaa kuin mäntä ja sylinteri.

Kirjoittaja: tomi nieminen144cc 2-t on luultavasti aika päällikkö laite.. :) 125 on steroids.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääJoku nyt tökkäsee ajatustenne juoksussa.

Ainakin osa porukasta taitaa heittää jotain käänteishuumoria.

Jos joku tehdas keksii tehdä 150cc nelarin 85 luokkaan pitää kaikkien muiden suurentaa moottoreitaan. Eiköhän pitäisi ennemmin pienentää niitä nelareita.

Minun toinen vastaehdotukseni jos luokkia on pakko muuttaa:
85 luokkaan 150 4t ja 125 2t
125 luokka 250 4t ja 200 2t
250 luokka 450 4t ja vapaa 2t

Uusia luokkia
50luokka 85 2t ja 100 4t
Vapaassa luokassa ihan mikä vaan minkä mootori polttaa pumppubensaa ja pyörittää pyöriä.

Aika raju väite Tompalta: 150 4t vastaan piikki 2t

Kirjoittaja: HENRY ELDJeps. Vähän se hölmölle tuntuu että nelarissa saa olla puolet enempi kuutioita vaikka sen moottorirakenne ei suosi tehoja.

Kirjoittaja: JARNO ANTTILAJenkeissähän ne ehdotti jo uutta luokkajakoa 125cc, 250cc ja open.
nelitahdit ja kakstahdit sama kuutiotilavuus. Mutta sitä siirrettiin koska olisi tullut niin nopeasti muutokset, että kisaajat eivät olisi kerenneet reagoida muutoksiin.

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENTämä on oikea suunta, mutta huhujen mukaan englannissa siirrytään biopolttoaineisiin mitenkäs tämä rajoittaa 2-t koneita, jos tekniikka ei muutu? ..
tuleeko kenties sääntö muihinkin sarjoihin? ja millaista litkua tankkiin laitetaan 88 oktaani + hemmetisti alkoa? Lajimme elää vaikeita aikoja , milloin dinosaurukset kaatuvat?

Kirjoittaja: TOM NORDMAN
Olen seurannut AMA:n arvostelua tästä 150cc 4-tahtiset kuviosta ja vastaavasti 250cc 4-t hommasta vs 2t pyörät. Yleisesti näyttää siltä että harrastajat ovat kovin pettyneitä siihen että tästä tulee urheilua jossa mahdollisesti vain rikkaiden