ei-luistava kytkin

...pyörä -86 KTM 250... eli kytkin on sellanen ettei se irrota kunnolla.Kun tyhjäkäynniltä pistää ykkösen ja pitää kytkintä pohjassa niin lähtee mateleen eteenpäin(paitsi jos vääntää kunnolla kaasua).Ja sillon ku 1. vaihteella (yrittää)lähtee hiekalla lykkiin kytkin pohjassa nii ei tuu mitään kun takapyörä tulee lukkiutuneena perässä. Ehkä kytkinvaijerista saisi luistamaan,mutta pitäisikö kytkin silloin kunnolla?niin ja se kytkinvaijeri on niin helvetin pitkä,että on saanu pistää kaikkee prikkaa ja mutterii sinne väliin.
Entä jos kytkimen "vipu" ja se sellanen tanko on kulunu tässä 15v aikana silleen että vipu kääntyy liian pitkällä, eikä avaa kytkintä tarpeeks(selittäis ainakin "liian pitkän" vaijerin).Kytkinlevyt on kanssa melko lopussa,mutta se tuskin tähän vaikuttaa. Kun sitä kytkintä kattelin niin en ainakaan tajunnu että siinä olis mitään säätöä ollu...

Kirjoittaja: Jukka HaventoJos kytkinkorin sormet ovat kuluneet, voit koittaa elvyttää sitä viilaamalla. Eli viilaa yksisuuntaisella (eli paluuveto ilmassa) iskulla sormien reunat ainoastaan sen verran, että huiput tulevat tasaisiksi. Jos sormissa kuitenkin näkyy jotain murtuman alkuja, heitä se lepikkoon.

Kirjoittaja: TimorKoita vaihtaa kunnon moottoripyöräkäyttöön
tarkoitettu vaihteistoöljy koneeseen
saattaa auttaa.

Kirjoittaja: aarppanimenomaan kuluneet kikkeet tanko/vipunen mikä tankoa työntää (siinä on varmaan aika kolo) tangon jatkaminen on hyvä idea myös sen vipusen puoleista päätä kannattaa himpunverran pyöristää vähän hioo kulmia pois myös pitää muistaa sellanen seikka jotta kaatumisen seurauksena kytkinkahva on voinut taipua lähemmäs tankoa (kahvaa voi varovasti taivuttaa ulommas sarvesta),kaikenkaikkiaan voidaan todeta että sellaista pyörää ei ole vielä valmistettu minkä kytkintä ei sais pelaamaan.

Kirjoittaja: erkki toivonenalkuperäisen tangon päät on karkaistu,näkee väristä

Kirjoittaja: erkki toivonenNyt en ole aivan varma, mutta...
Vaijeri ja vipu suorassa kulmassa toisiinsa nähden ja vivun akselilla oleva ura kohti takimmaista sylinterin pulttia. Käytä automaattiöljyä vaihdelaatikossa. Onko kytkinkorin reunat kulunut? Siis koloja iinä mihin massalevyjen nokat nojaa. Noissa kotkissa oli lievästi tollasta vikaa uutenakin.

Kirjoittaja: M MMittasin oikeen kolmiolla se kulman suuruuden...oli 110 astetta(en kyllä tajunnu sitä ura/pultti-juttua). Eli jos se normaali on se 90 astetta nii tuo 110 on suunnilleen se kohta missä kytkin normaalisti olis irrotettuna. Eli pitää vissiin tehdä sinne vähän pidempi "tanko",ei pitäis olla mikään vaikee homma. Ei kai sillä laadulla niin väliä,ettii vaan sellasen rautasen tangon,sahaa sopivan pituseks ja ehkä vähän viilaa? Vai...

Kirjoittaja: Ossi SuuronenKun on laadukas kokoonpuristumattomalla kuoripunoksella oleva vaijeri, välykset pois porailtuna/holkitettuna/uusittuna kahvassa, välykset minimissä kaikissa holkeissa, jatkeissa, säätöholkeissa, vivunkuopissa sekä lopuksi edelläkerrottu moottorin päällä olevan käyttövivun ja vaijerin välinen kulma noin 90 astetta SILLOIN KUN ALKAA irroittamaan - niin kyllä pelaa.