Crossista enduroksi??
4.6.2006 - 23:26
|
Kirjoittaja: Sami SiitonenMinulla on Honda CR250R-98 ja haluaisin muuttaa sen paremmin enduropoluille sopivaksi.Onko kellään vinkkejä koneen luonteen rauhoittamiseksi.Tehoa tuossa on yläkierroksilla jopa liikaa,mutta onko mahdollista saada ala-kierroksille lisää sitkeyttä? Vinkkejä/neuvoja otetaan vastaan.Kiitos.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: SAMI SUONTAKAINEN-RÖNKKÖSAMI, ILMAINEN NEUVO SINULLE: säästä sekin pyörä hirveeltä kohtalolta !
Kirjoittaja: HEIKKI VANHANENniin ja vielä... ! honda on vm. -98 eli pian 9 v vanha ! ei varmaan kannata kovin paljoa syytää euroja moiseen vanhaan wessaan.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo jos se teidän mielestä kerran on OK, että joka kerran kun johonkin asiaan jotain sanon niin tämä pentu on heti jotain rääpimässä, niin olkoot sitten.
Tavallaan ymmärrän, että Miikan on pakko yrittää koko ajan olla kimpussa, jos syynä on harmitus siitä, että monissa tekniikkaan liittyvissä asioissa Miika erehtyy esittämään luuloa tietona ja "saa vähän kynsilleen". Muiltakin kuin minulta, mutta kuten hän aiemmin itse asian ilmaisi, kun en osaa ajakaan niin mitäs sen väliä, niin mikäs sen parmepi kohde?
Kirjoittaja: Miika SavoEihän tässä mitään muuta ongelmaa ole kuin se, ettei Sirkulle saa antaa vinkkejä kun siitähän voi oppia liian helposti. Onhan toki ollut niinkin että vinkki on voinut olla "susi", mutta ainahan sitä voi suodattaa ne kaikkein tyhmimmät ideat. Tässä edellisessäkään kommentissa ei ollut aikomus V***UILLA. Mutta minkäs teet. Taidan olla aika suorapuheinen, joten kaikki eivät sitä sulata.
Comedy will continue!! Ei vainkaan, taidan pikemminkin lopettaa koko lehden tilauksen ja samalla keskustelufoorumin käytön ihan siitä syystä, ettei ihmisillä olisi niin hauskaa. No ehkä kuitenkin sen vuoksi, että voisi tämänkin turhanpäiväisyyden käyttää järkevämpään tekemiseen. Sori vaan "lukijat" ja Sirkku. Etsi uusi väittelykumppani.
Kirjoittaja: TEEMU RAUHALAJoo todellakin hyvää viihdettä.
Ja todella mielenkiintoisia kokeita, huh :)
Mutta asiassa niin monta kauhaa kun on keittäjiä, olen täs pidemmä aikaa seurannut näitä ohjeita.
joskus voisi miettiä pari kertaa ennen kun antaa (faktaa) omien kokemusten peruteella.
Et riittääkö ne omat rahkeet sielä radalla sellaiseen vauhtiin, et voi joka välissä antaa ohjeita.
Olen valitettavasti joutunut tämän yhden kommentoijan ajoa näkeen, niin IHAN rehellisesti ei siinä liikaa pääsuutin kastu.
EI pahalla, pysähdy nyt hyvä ihminen miettimään.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEn ymmärrä kuinka voi olla pakko jonkun ajoa katsoa, enkä ymmärrä miten se liittyy teknisiin kokeiluihin tai mitenkään rajoittaa valkokilpisen enskapiikin testaamissa pääsuuttimen alueellakaan.
Joten kerroppa sinä minulle!
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVoi Miika ressu, voisitko mitenkään jättää nuo räkänokkaiset spekulointisi joskus pois? Sinä kun et koskaan ole yhdelläkään pyörälläni ajanut, etkä tule ajamaan, niin toistaiseksi minulla kuitenkin on enemmän kokeellista faktaa tässä asiassa.
Ettei enempää roikkuisi sulla poskella, 100cc:n koneen viritystulosta on ajanut ja kehunut sinua osaavampikin enskakuski.
Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMEollaan tässä kaverin kanssa mietitty, että kuinka te Sirkkuja Miika jaksatte miekkailla täällä palstalla! Tietty hauskaa komediaa se on kanssa lukijoille! =D
Kirjoittaja: Tommi AnttilaKyllä, fanijoukot ovat valtavat! Vielä pop cornia viereen niin komedianautinto olisi maksimissaan.
Kirjoittaja: Miikka DepnerJussi, et ole ainoa kuka repii päivittäisen viihdepaketin lukemalla hupaisaa kinastelua.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikNoh pitää sitä vähän olla luonnettakin ;)
Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENHuvittavaa kun on noissa enska kilpailuissa ollut "töissä" tai katsomassa, niin täytyy sanoa että Sirkku on tunnetumpi katsojien kesken kuin moni a-ryhmän kuski! Penkalla kuulee tarinoita Sirkun urotöistä, ym, ym. ja ehdottomasti positiivisessä mielessä! lähenee jo legendaa:)
Keep on goeing!
Kirjoittaja: Miika SavoMielenkiintoinen koe sulla Sirkku meneillään! Ootko tosissas että pistit 28-millisen piikkiin? Sehän on 80-kuutioisen kaasutin. Riittääkö sen tilavuus syöttämään tarpeeksi tavaraa (bensaa) koneelle? Ehkä pienillä kierroksilla (esim. metsässä) voi toimiakin, mutta nopeassa ajossa en uskoisi. Annapa jonkun toisen kokeilla ja analysoida joskus pyörääsi, niin jää spekuloiminen vähemmälle!
38-millinen kaasari on kyllä piikkiseen hieman liian iso, jos haetaan ajettavuutta hidasvauhtiseen ajeluun. Ja ehkä muutenkin. Itselläni oli piikin Kawassa (taisi olla 2002-mallia) myös normaalia pienempi kaasutin ja sillä peli toimi huomattavasti paremmin. Suuren kaasarin ideahan on kaiketi saada mahd. paljon bensaa koneelle torvi auki ajettaessa. Keskialueella toiminta kärsii. 34- tai 36-millisillä vois olla hieman parempi lopputulos mitä tuolla 28-millisellä. Muutos tuntuu nimittäin hieman isolta alkuperäiseen verrattuna.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOUnohdin mainita änkän, mutta voin vakuuttaa, että Totti puhuu tasan asiaa.
Alatiivisteen paksunnos tosiaan pudottaa puristuksia, joka samalla poistaa stumppausherkkyyttä ja pehmentää reagointia kaasuun. Ajoitusmuutos ei noin päin ole ehkä kovin oleellinen.
Olisi oikeastaan mielenkiintoista kokeilla mitä se kampikammion tilavuuden kasvatus vaikuttaisi. Sehän ei suuren suuri ole, joten joku 5mm lisäpala läppiksen ja lohkon väliin tekisi jo varmaan aika paljon. Mutta mites se sitten vaikuttaa, luulisi, että haittaa pieneillä kierroksilla kun kampikammion paine laskee entisestään ja toisaalta toimisi paremmin korkeammilla kiekoilla?
Kokeilin muuten tänään 28mm kaasaria piikkiin ja oli HYVÄ! 38->28 heti liikkeelle lähdöstä huomasi eron. Molemmat ajettu n. 3000km ja saman ik. pyörät. Väänsi mienaan ihan selvästi mukavammin alhaalta ja mun korvaani kieku jokseenkin vanhaan malliin. Parin ylimmän kaakin hinnalla ei juuri enempää alas voi lisää saada, saman väärti operaatio kuin änkkäkin.
Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAOmalla CR250:llä, taisi olla -95, pitkän ja lyhyen äänenvaimentimen ero vääntökäyrään oli ainakin tosi selvä, lyhyellä tuntui crossiradan suorilla, että kiertää vaikka miten älyttömästi, mutta alavääntö kyllä hävis. Alatiivisteen paksuntamisen sijasta toinen vaihtoehto on tehdä läppärungon ja lohkon väliin sovitepala, silläkin kampikammion tilavuus kasvaa, mutta ei muuta puristusta tai aukkojen ajoitusta. Tuota en itte ehtinyt kyllä kokeilla ennen pyörän hävittämistä, mutta viisaammat sen neuvoi.
Kirjoittaja: Jouni PatjasMoro.
Valovirtapään kanssa tulee isompi vauhtipyörä, joka tarvitsee myös isomman virtapuolen kopan, koska alkuperäisessä tuo iso ei taida mahtua pyörimään.
Mulla oli aikoinaan parissa CR:ssä pidennetty änkkäri, joita oli jatkettu vajaa kymmenen senttiä. En sitten tiedä eroa crossivaimentimeen ajettavuudessa, mutta äänet olivat enskaan kisakatsastus kunnossa. Muistaakseni toisessa oli kiinni just Spessin putki yhdistettynä tuohon pitkään änkkäriin.
T: Jouni
www.rck.urli.net
Kirjoittaja: Sami SiitonenOk.Hyvin tuntuu tietoa löytyvän aiheesta. =) Eli olisiko jollain jäänyt nurkkiin pyörimään valovirtapäätä ja alkuperäistä pakoputkistoa?? Pyörä oli Honda CR250R-98.
040-8440036/Sami
Kirjoittaja: Sami SiitonenJuu eli ymmärtääkseni täydellinen valovirtapää sisältää myös painavamman vauhtipyörän...
Kirjoittaja: Anssi LehtinenJammuun sai niiden oman GYT-R-vauhtipyörän alle satasella. Vaihtoehtoina alkuperäiseen pultattavat tai hitsattavat painot. Jotkut putiikit vaativat vaihtarina alkuperäisen vauhtipyörän.
Kirjoittaja: KARI HELMINENitselläni oli samallainen peli laita valovirtpää niin rauhoittuu kummasti.
Kirjoittaja: Sami SiitonenOk.Hyvin tuntuu tietoa löytyvän aiheesta. =) Eli olisiko jollain jäänyt nurkkiin pyörimään valovirtapäätä,painavampaa vauhtipyörää ja alkuperäistä pakoputkistoa?? Pyörä oli Honda CR250R-98.
040-8440036/Sami
Kirjoittaja: Sami SiitonenMiten sitä painoa saa lisättyä luotettavasti sinne vauhtipyörään/miten olette tehneet sen? Mikä pakoputki on hyvä tuohon hommaan,Merkki/malli?? Mulla on pyörässä Spes-tehoputki ja läpät,ne taitaa olla krossikäyttöön tehdyt(yläkierrostehoa sairaasti,eikä juurikaan vääntöä alhaalla).Kiitos.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTORankasti lisää painoa vauhtipyörän ulkokehälle, pidempi ja loivempi paisari, paksumpi alatiiviste (esim. tuplatiiviste) ja jos keskipakotoiminen pakoaukon säädin -> tiukempi jousi tai esijännitystä lisää, mieluummin ensin mainittu. Moottorin luonne pehmenee selvästi. Kaasaria ei kannata mennä säätämään rikkaalle, vaikka hiukan paksulla tulppa kestäisikin. Paitsi jos haluaa öljykylpyyn.