Crossisaappaiden kuivattaminen

Kirjoittaja: Henri SiiskonenCrossisaappaat kastuvat hiestä tai viimeistään pesusta, ja tuntuu ettei ne kuivu millään sisältä. Kertokaa hyviä vinkkejä, kuinka ne voisi kuivattaa. Sauna on ihan toimiva keino, mutta ei sitä viitsisi vain saappaita varten lämmittää.

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIHarvakseltaan luen tämän foorumin juttuja, vielä harvemmin kommentoin.
Sami; luulin että huumorin käyttö on täällä kielletty. Ei sitten taida ollakaan.
Hyvä että tuuletat vähän ; )

Kirjoittaja: SAMI SUONTAKAINEN-RÖNKKÖSaappaiden kittaamiseen suosittelen lämpimästi Betonin korjaukseen tarkoitettua Sika Mono Top 610 1-komponentti tartuntalaastia. Ei mene saapas enää rikki.
Itse ajoin noilla "betonisaappailla" 11 sukkaa päällekkän niin että K-Marketin muovipussit lepatti saappaan varresta. Ei tullu kylmä koska muovikassi lämmitti mukavasti. Lisäksi saappaat eivät edes kastu jos vetää samaa kittiä 3 kerrosta päällekkäin (muistakaa että yhden kerroksen kuivuminen kestää 24/h).

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHeh heh, taitaa kummiskin kellistyä sen huonon yksilön puolella ;-)
Liekö sitten nahassakin sekundaa kun Stelloissakin oli pohjan saumat missä sattuu että sikaliimalla sai yli kitata kun eka ajokerralla jo ensimmäinen lanka katkesi.

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENSirkku, puhuit aikaisemmin, että saappaiden nahkaosat halkeili kylppärin lattialla kuivaamisen jälkeen. Itsellä on T6 ja lienee vm. 2004. Onkohan sulla tullu niihin jotain sekunda nahkaa tai jotain. Meinaan vaan, että itsellä nahkaosat on täysin kunnossa ja niin ovat muoviosat(mitä nyt pakollisia naarmuja). Ei taida teidän kylppärissä uskaltaa ainakaan paljain jaloin kulkee, jos nahkakin murenee vaikka ei ole kosketuksissa lattiaan ;)

Kirjoittaja: TOM NORDMANJos saapas ei kuivakkaan niin tämä on ainut kikka millä olen saanut jalat pysymään kuivana koko päivän (esim päitsissä):

- Jalkaan lämmin toimiva urheilusukka
- Päälle vahvasta muovista tehty muovipussi . teipillä suu kiinni sääreen (jos on apinanjalat kannattaa hieman keventää karvoitusta)
- Muovipussin päälle toinen urheilusukka
- Tämän päälle muovipussi joka taas kiinni sääreen teipillä

Kirjoittaja: FMS/ PEKKA VAARULAVanha kairankiertäjän tai kalastajan kikka toiminee varmaan crossisaappaassakin, jos muuta vaihtoehtoa (sähköä) ei ole. Tässä laitetaan tuikkukynttilä palamaan saappaan kantapään kohdalle ja saapas tietenkin ulkosalle tukevasti pystyyn niin, että varsi ei liekistä tummu tai syty. Tuikun teho on tuohon hommaan sopiva ja tuli kierrättää ilmaa sappaassa sopivasti. Aivan varpaiden kärjistä asti ei kuitenkaan yhdellä tuikulla kuiva.
MUTTA HUOM !, tämä homma edellyttää taitoa, malttia, kärsivällisyyttä ja harkintaa, sillä näin saa helposti poltettua saappaitten ohella koko torpan tai vähintään saada steariinilla vuoratut saappaat :)
Eli jos perheessä lapsia, koiria tai muita "koheltajia" parasta on hankkia saappaita sen verran, että on aina löytyy yhdet kuivat käyttöön. Siksipä allekirjoittaneella on kolmet saappaat ja tuikut jemmassa kellarin patterin takana.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin no, ajattelin lähinnä sitä, että tarttuuko se väri sitten kengästä sukkiin. Ainakin itsellä unohtuu kesällä usein ajosukat kotiin ja tulee ajettua niillä mitä sattuu mukana olemaan. Suo yms. "luonnon aineet" ei ainakaan pilaa sukkia sen jälkeen kun saapas on nostelureissun jälkeen pesty.

Kirjoittaja: SAMI SUONTAKAINEN-RÖNKKÖMinusta paras keino kuivattaa saappaita on ostaa toiset saappaat niin ei tarvitse laskea kemiallisia kaavoja eikä stressata sen kuivumisen kanssa.
Tässä kuitenkin muutama vinkki joita itse käytin ennen kuin minulla oli toiset saappaat

Kirjoittaja: Tuomas Keski-KorsuEi ole painoväriä paljon tarttunut ja mitä väliä sillä muutenkaan olisi. Suovesi ym. ihanuus kyllä värjää muutenkin. Huomaa noissa Tech8:n sisäkengistä hienosti.

Kuivat saappaat on paremmat väristä välittämättä. Kuivattu on aina tilanteen suomilla keinoilla nuotiosta sähkövastuksiin, ei ongelmia - järjen käyttö sallittu.

-tkk

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENEi mulla ole saappaat(alpparit) menny miksikään vaikka ne on kylppärissä lattialämmityksen päällä ollessa kuivatettu...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSanomalehti voisi ollakin näppärä vaikka jossain Päitsin yötauolla, mutta eikös se tahri saappaat sisältä painoväriin? Mites siinä toimisi käsipaperi?

Arto, omat oli T6s:t -03. Liekö eroa alppareissa, niin paljon lattialämmityksen tehossa vai eri käsitys siitä milloin saapas "ei ole mennyt miksikään".

Kirjoittaja: PAULI PALONENVanha ja varma konsti.laita saapas täyteen sanomalehteä.Jos laitat illalla niin ota kosteat paperit pois saappaista parin tunnin päästä ja vaihda yöks uudet,niin on saappaat aika kuivat aamulla.Itellä ainakin toimii tää konsti.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAlppareiden nahkaosat halkeili pinnasta siten, ettei enää intin kenkärasvallakaan saanut pitämään vettä.

Kirjoittaja: Henri SiiskonenMiksi crossisaappaat muka menee pilalle, jos niitä kuivattaa kylppärin lattialla, jossa on lattialämmitys?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO"muka", no ei sitten, kokeile itse.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenMä taidan kokeilla kans, jahka piikkaan tuon kuran eka irti. Ja jos ei muuten ala kuivamaan, niin taidan laittaa ne ajajan viereen saunanlauteelle.

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIEmmäävaantiä. Märkiä saappaita oon kuivannu milloin milläkin. Ihan väärin ilmeisesti.
No joo, onhan ne joinain aamuina olleet lievästi kierot tai koppurat, mutta eka lätäkön jälkeen ihan lestinsä mukaiset.

Kees: toi alu-eristekerros on hyväksi todettu esim. työmaallani suprajohdetutkimuksissa mutta varsinaiseen urheiluvaatetukseen se ei oikeen käy, kuten ei aina "corekaan". Syynä niiden rajallinen kosteudenläpäisykyky kun oikeen kunnolla hikeä pukkaa..
Yoko käytti aikoinaan huokoista "kinkkupussia" mp-pukunsa lämpövuorissa. Se oli alumiinia ja jäi pois käytöstä kovan kritiikin saattelemana. Syynä joidenkin testaajien ja kriittisten käyttäjien hiostavuusongelmat.

Mutta saappaiden kuivaamisen järisyttävistä ongelmista ja sen vaikutuksista ilmaston lämpiämiseen; on se joskus ihan maanpäälletiputtavaa, kun laittaa eilen kastuneet ja aamulla JÄISET crossisaappaat jalkaansa.
Sitä me harrastetaan kavereitten kanssa taas kohta kun pakkaset alkaa ja päästään laavuun yöksi : )

Kirjoittaja: Kees van NiftrikFööni kylmällä on ilman muuta ihan hyvä tuohon tarkoitukseen, koska ilma pitää saada liikkeelle. Tuli tuosta muovipussista mieleen - kerrankin tulee mieleen, vaikka ei tässä raketti-insinöörejä ollakaan - alumiinifolion tai vastaavan käyttäminen kerrospukeutumiseen tyyliin tekninen-/villa-/alumiinikerros. Taustalla on ajatus lämpösäteilyn karkaamisen välttämisestä. Niin ne avaruuspuvutkin toimivat ;) Tosin konstruktio on myös kohtuullisen vesitiivis, vaan ei myöskään lämpö karkaa jalkineesta aikaisempaan malliin.

Kirjoittaja: Marko MoisanenKalvosukista unohtui sanoa sen verran, että ne pitää ehdottomasti olla polvipituiset eli lyhyemmissä sukissa vesi valuu kengän sisällä sukan varresta sisään - ja pysyy siellä.

Mutta pitkä sukka pysyy - tai on pysynyt - toistaiseksi vedestä kuivana.

Saappaiden kuivatukseen taitaa tuo 40 astetta olla vähän turhan paljon - kyllä siinä lämpötilassa se voikin jo sulaa.

Fööneistä on joku vissiin jossakin, ei tässä keskusteluissa kuitenkaan, ollut sitä mieltä, että ei toimi, mutta toimii aivan varmasti.

Lainaa vaan vaimolta kätevästi föönin per saapas ja pyörittää kylmänäkin siinä muutaman sadan watin teholla edullisesti yön yli, niin jopa on kenkä kuivahtanut aamuksi, jolloin fööni vaan taas lämpimällä ja eikun hiuksien laittoon.

Ja toki yhdelläkin föönillä pärjää, kun hakee varastosta sinne unohtuneen imurinletkun ja leikkelee siitä jakoliittimen, jonka hesusteipillä tiivistää.

Mutta jos ei vaimo satu olemaan niin hurahtanut enduroon, että lainaisi föönejään pyörimään paskaisissa saappaissa aina yön yli ja siis harrastaja oikein ostamaan joutuu kuivauslaitteen, niin ehkä kannattaa ainakin harkita sellaista, joka on suunniteltu tuohon kuivatushommaan.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEli olette nyt sitä mieltä, ettei fööni kylmällä kuivatus toimi vai? Kokeilkaapa, jos kerran näin. Kuumalla ei kannata saappaitana piltata.

Ei kannata sitten vedenpitävällä kalvolla ajoasua kyllä paineellakaan pestä, ei edes kaukaa...ei se kaikkea kestä todellakaan. Itsestäni on alkanut tuntua siltä, ettei pesukoneeseenkaan kannata pistää ennen kuin on pakko, tuntuu koneessa taitteella olleet kohdat päästävän jo seuraavalla käyttökerralla vettä läpi.

Kun aihe nyt lipsahti vedenpitävyyteen, niin kysytäänpä, mahtaako arvon keskustelijoilla olla kokemusta Hipora-kalvosta, lähinnä siis vedenpitävistä hanskoista. Mahtaako kuinka kauan pysyä hanska vedenpitävänä?

Itse muuten ostin -06 se seal skinz -sukat ja voi hitto mitä HUMPUUKKIA! Ihan heti ei tule mieleen ostaa mitään ns. vedenpitäviä jalkoihin, noitakin kehuttu vaikka kuinka, no hienosti piti kaiken sääreä pitkin ei-vedenpitävän suuaukkomateriaalin ja ihon viertä valuneen veden ainakin sisällä ja jalat kylminä.

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIJuu, kaikki konstit on yli parinkymmenen vuoden aikana kokeiltu, marketin muovikassista hienoihin kalvosukkiin. Mikään vaan ei märissä oloissa pysy niin mukavan kuivana ja lämpöisenä iltaan asti kuin core-kenkä (myös ne core-vaelluskengät soilla ja vuorilla). Ja kun vesi ei tule sisälle kenkään asti, varpaat ei palele, josta seuraa että muun kropan lämmönsätelykin tuntuu helpommalta.

Kees on oikeassa. Kalvollinen kenkä on haastava juttu. Se on hyvä- aikansa, kunnes alkaa vuotamaan. Niinhän noille käy. Ja jos kalliin crossisaappaan erikoisvarustelee noin, hinta pompsahtaa eikä se taatusti pysy kuivana ikuisesti sekään. Rasitus on raju. Ajopuku jatkuvassa väärinkäytössä on sekin aika lyhytikäinen, mitä hengittävän kalvon ikään tulee.

Katupuolella on näissä asioissa päästy jo aika yleliselle tasolle. Mutta eipä siinä paikallaan istuesa juuri paikat hierry.

Kirjoittaja: Marko MoisanenPartioaitta myy broilerin ulkonaista muotoa muistuttuvaa saapaskuivainta. Eli ne "jalat" tökätään kenkiin ja eikun vekotin hörisemään.

Perustuu pieneen lämpötilan nousuun ja juurikin tuohon em. mainittuun fysiikan ilmiöön.

Vekottimen ottoteho on olematon 50W eli sitä voi huoletta pyörittää vaikka invertterillä huoltoautossa yön yli.

Ja ne saappaat ovat nimittäin aamulla täysin kuivat.

Kalvosukkia saa esim. samasta kaupasta ja niistä on kyllä hyviä kokemuksia. Vesi ei tule läpi, mutta ei kyllä kaikki hikikään sieltä poistu. Mutta lämpimät ovat. Vaativat alle kerrospukeutumisen periaatteen mukaisesti jonkun hyvän ohuen keinokuitusukan.

Molemmissa tuotteissa on erikoistuotelisähintaa vallan helevetisti, mutta kerran se vain kirpaisee.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEn osaa suoralta kädeltä vastata tuohon, mutta noiden puoliosmoottisesti toimivien kankaiden mekaaninen kestävyys, lämmönkestävyys ja todennäköisesti taipumus tukkeutua riittävän hienojakoisesta maa-aineksesta puoltaa perinteistä nahka- ja muovimateriaalien käyttöä. Muinoin 70--luvun lopussa käytettiin muovipussia saappaan sisällä ja pääsääntöisesti vesi pysyi riittävän hyvin sisällä.

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKISaakos muuten aitoja core-vuorattuja crossisaappaita mistään?
Ei taida paljoo olla kysyntää, eli markkinoita nuille.
Tuli vaan (aiheesta hieman lipsuen) mieleen kun -02 kiersin kostean päitsin core-kengissä. Maaliin asti kuivin ja lämpimin varpain. Käsittämättömän hieno kokemus.
Samalla tuli otettua iso riski. Ne kengät ovat nimittäin Daytonan "matka"endurokengät, eli suojaavuudeltaan vähän lenkkaria paremmat noissa oloissa.
Sen jälkeen en uhkapeliin juuri ole sortunut, vaan käyttänyt crossikenkiä ja neopreenisukkia tai vastaavia kikkoja. Tulos: kuivat (useimmiten märät) mutta jäiset varpaat. Ja ehjät luut ; )

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTuo ilma- tai kosteuslukko se todellinen ongelma onkin. Esim. hamassa nuoruudessa tuli leirinuotioilla nostettua saappaiden kantapäitä tikkuaskin verran, jolloin jalkateräosaan jäänyt höyry pääsi ulos ja saappaat olivat kuivat aamulla. Jos sen korotuksen unohti tehdä, aamulla ei saanut jalkaa hitollakaan märkään saappaaseen...

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIFysiikasta tuttuja juttuja ei tässäkään voi muuksi muuttaa.
Kosteus tiivistyy sinne missä on viileintä ja missä ei ilma kierrä. Esim. pesusieni muoviämpärissä on kostea aika kauan koska siellä ämpärin pohjalla seisoo ilma. Kun ämpärin kaataa kyljelleen, kuivuu sieni nopeammin. Samoin kuin se märkä saapas joka on oikeastaa "astia" sekin.

Märässä ajossa ylivoimaisesti paras "core"-kalvosaapas on pesun jälkeen märkä vielä pidempään- siis jos sen pitää pystyssä.
Vesimolekyyli nimittäin tahtoo olla siellä saappaassa koska päällinahasta haihtuva kosteus sitoo lämpöä ja pitää saappaan sisustaa viileänä. Ja sinnehän se kosteus taaskin tiivistyy missä on viileintä. Kun sisässä on lämmin jalka, on vesihöyryn suuntä eri.
Siinä kalvon toiminnan idea.

Kirjoittaja: JANNE NIEMINENvanha konsti jota päitsilläkin kuulemma käytetään on, et laitat 1,5L limsapullon lähes täyteen lähes kiehuvaa vettä ja sujautat pullon kengän sisään (en ole itse koskaan kokeillut mut toimii kuulemma). itse kuivatan kenkäni ihan vaan pannuhuoneessa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuohon hommaan käy ihan hyvin myös tavallinen fööni, laitat sen vain puhaltamaan kylmää. Saappaiden hankala kuivatus johtunee enempi juuri siitä ettei kostea ilma kierrä pois ja korvaudu kuivalla. Itse pilasin yhdet saappaat kuivattamalla ne kylppärin lattialla/lattialämmitys.

Kirjoittaja: PÄIVI LUHTANENAllekirjoitan yllä kirjoitetun. Juuri siksi mainitsin, että puhaltimen pitää
olla juuri sellainen mikä puhaltaa max. 40 asteista ilmaa eikä mikään
auton sisätilan lämmitin tai muu sellainen.
Lisäksi kun saappaat viitsii muutaman kerran kaudessa pestä kunnolla
esim. rasvaisella saippualla (kysy kosmetiikkaosastolta) sienellä,
kuivattaa kunnolla ja sen jälkeen käsitellä nahkaosat mehiläisvahalla niin ei takuuvarmasti tule pieniä eikä kovia saappaita.
t.p

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSMuista vanhan kansan sääntö "missä voi sulaa, siinä nahka palaa". Eli kuivattamisessa maltti on valttia, muuten saat kovat ja pienet saappaat melko nopeasti..

Kari Wallenius

Kirjoittaja: PÄIVI LUHTANENHeippa!
Käy jossain kodinkoneliikkeessä ostamassa sellainen
kengänkuivauspuhallin mikä puhaltaa noin 50 cm pitkien letkujen
kautta lämmintä 40 asteista ilmaa ajosaappaiden pohjalle asti.
Ainakin meillä sellainen masina toimii niin hyvin, että esim. mun omat
ajosaappaat jotka hörppäsivät vedet varren yläreunankin kautta
sisälle taannoin - kuivuivat ajokuntoon muutamassa tunnissa.
Eikä ollut edes kallis investointi, maksoin omastani alle 20 euroa.

t. Päivi