crosscountry ja pölyongelma...

onkos kiva ajaa pölypilves 2h ykkösvaihteella???miten jos ajettaisiin lyhyhempi kasteltu reitti silloin ku on tosi pölyistä???vaikkapa vähän pidennetty crossirata?ideoita????

Foorumit

Sää ei tälläkertaa oikein ollut järjestäjän puolella, taitaa olla historiassa niitä harvoja kisoja jotka on ajettu melkein 34 asteen lämpötilassa. Pieni sade olisi ollut LOTTOVOITTO, jolloin myöskin ohittaminen olisi helpottunut huomattavasti. Kilometrien mittaisen kastelujärjestelmän rakentaminen maastoon ja yli 200 kilpailijan \"crossikisat\" tuntuvat aika hurjilta. Näin lähellä keskustaa olevan reitin leventäminen on haasteellista mutta onneksi suuri kilpailija määrä hajaantui aika hyvin pitkälle reitille.

t:talkoolainen

Lajihan on kuitenkin lähtökohtaisesti maastoon merkittävällä reitillä ajettava kestävyyskilpailu. Mielestäni vaihtelevat sääolosuhteet kuuluu lajiin ja välillä pölisee, joskus taas on kuraa.

Toki ketjun avaaja on oikeassa siinä, että pölyssä ajaminen ei tosiaankaan ole kivaa. Parhaassa tilanteessa reitti voitaisiin rakentaa ja hoitaa niin, että ääriolosuhteista ei tarvitse kärsiä. Pelkästään kasteltavalla rata-alueella ajettavan cc-kisan järjestäminen ei kuitenkaan Heinolan puitteissa ole mahdollista tai sitten osallistujien määrää on karsittava tai lähtöjä lisättävä.

Lisäksi kannattaa muistaa, että lyhyemmällä reitillä tulee enemmän kierroksia ja maaston kuluminen lisääntyy huomattavasti.

Heinolassa saatiin ekasta cc-kisasta hyvää kokemusta ja se varmasti huomioidaan tulevissa tapahtumissa. Reitin kunnostus ja ennallistaminen on yhä käynnissä ja viranomaisten tarkastuksen jälkeen saadaan osviittaa siitä onko vastaavan tapahtuman järjestäminen samoilla alueilla vielä mahdollista ja minkälaisia muutoksia reittiin voidaan tehdä.

Haittasihan pöly hetken mutta viimeisellä tunnilla pystyi jo ajamaan aivan hyvin. Kelit oli niin erikoiset että turha tätä jäädä murehtimaan. Pöly kuuluu lajiin.

olis varmaan pitäny ajaa vaan viimenen tunti...toi heinola olis ollu aivan mahtava enduro ek...ehkä turhan tiukka cc reitti...no niin ootetaan nyt vaa jämsän kisa toivottovasti ei siel pölise yhtä paljon...

Toivottavasti Jämsässä on edes vähän leveämpi reitti.

Heinolassa oli lähtö järjestetty harrasteluokassa fiksusti 3 riviin ja joka rivi oli eri numerosarjaa (1.. 2.. ja 3..).
Tämä mahdollistaisi lähdön rivi kerrallaan ihan niin kuin osallistujilta ennakkoon kysyttiin. Moni varmaan pelkäsi että rivi kerrallaan lähdössä häviäisi eturivistä lähtijöille. Luulen että jos väli olisi ollut esim 10sekuntia, olisi tämä nopeuttanut ajoa ensimmäisellä kierroksella enemmän kuin 10 sekuntia(?).
Toisaalta, tämä 10sekuntia toiselle riville ja 20sekuntia kolmannelle rivillie voitaisiin maalissa hyvittää niin että 2tunnin umpeuduttua liputetaan ensimmäiset 10sekuntia vain 100 alkuiset kilpailijat maaliin, seuraavat 10 sekuntia liputetaan
100 ja 200 alkuiset ja sen jälkeen kaikki maaliin tulijat.
Hankalaa mutta kestäisi vain 20 sekuntia. Uskon että lippumies ehtisi tämän huomioida.

Joo saa kyllä aika enskapena olla jos tykkäs reitistä.. Hirveetä kivikkoa ja puun kiertoa koko reitti ja sit vielä pöly ongelma....mutta ei mikään ihme kun kisat järjestettiin Elokuun alussa. Hyppyrimäen rinteessä olis ollut ihan hyvä olla pari lippumiestä. Harrasteluokan toisella kierroksella oli vähän tilanne päällä mäessä kun edellä ajava kaatui eteen niin oli siinä 3 tai 4 pyörää nurin samaan aikaan ja näkyvyys nolla niin aika moni tais ajaa pyörien ja kuskien yli.. no mut onneks pyörän tarrat säily ehjänä.. t. ripuliranne racing

Niin se aika kultaa muistot...
Kyllä Himoksellakin oli pätkää jossa oli kiviä. En kylläkään muista kenenkään niistä kiukutelleen. Ja käsittääkseni tuo \"Cross Country\" tarkoittaa jokseenkin maastosa ajamista. Suomalaisessa maastossa yleensä on kiviä ja jopa juuria. Jos ne tuntuvat hankalilta kannattaa ehkä harjoitella...

Tervetuloa ajamaan Kiteelle 25.9 cross-countrya. Ei pölise ja mahtuu ohittamaan.

Heinolan reitti kaikkinensa oli aivan loistava ainakin harraste Kotkalaisten mielestä. Kunnon Cross country rata.Rata jollaiseksi Heinolan poijaat Cross countryn mieltävät. Etukäteis infoa radasta oli saatavilla netistä. Ilmasta ei kukaan järjestäjä pysty etukäteen sanomaan yhtään mitään. Tilanne tulee kisapäivänä viimeistään kaikille selväksi. Järjestäjät hoitivat tilanteen mielestämme loistavaksi,tasapuoliseksi ja selkeäksi.Tilanne oli sama kaikille :). Mitä taas jälkispekulointiin tulee niin kaikki (negatiivinen ja positiivinen) palaute tulee tuoda julki sillä ei näitä kisajärjestäjiä liikaa ole. Kaikilla on myös vapaa tahto talkoopuolella. Mielestämme voimme kuitenkin hyvällä omallatunnolla kiittää Heinolan heppuja loppupelissä erinomaisesta kilpailusta. Kaikkea hyvää alan harrastajille! Pidetäänhän lippua korkealla! :)
Kunnioittaen,Tommi Paavilainen KarMk,Harrastaja

Pölylle ei järjestäjä mitään voi, mutta tähän aikaan vuodesta se on aika todennäköistä missä maastossa vaan (en jaksa uskoa, että joku haluaisi ajaa tai järjestää CC suossa). Eli ajankohta on väärä.
Kiteelle suosittelen lähtemään, ajankohta, reitti, nimelliset majotuskulut, poikkeukselliset upeet palkinnot, järjestelyt keskimäärin täys kymppi, lista vois jatkua vaikka kuinka. Jättää muut kulungit väliin ja suuntaan energian tonne, ei mee hukkaan.

Tämän keskustelun avauksessa on hyvin paljon menneiden vuosien \"Sirkku-ilmiötä\", joka tulee jättää sinne omaan arvoonsa. Näissä enskahommissa pätee aina vaan se viisaus, jonka eräs lajin \"Grand Old Man\" Espoosta antoi ohjeeksi:\"On ajettava sitä mitä annetaan.\" Siinä on se viisaus, johon perustuu Suomen hyvä menestys tässä urheilulajissa. Tämän keskustelun #3 tuo esille hyvin ne asiat, joilla on merkitystä tulevaisuuden kehitykseen. Toivattavasti Heinolan kaupungissa nyt ymmärretään, se suuri HeMk:n tekemän työn arvo kaupungille. Tästä naapurista katsellen niin...Heinola on ollut aina hyvä moottoriurheilu-kaupunki. Kaupungin johto murehti julkisesti, että kun löylynheittokisa loppuu, niin jää vain \"Jyrää-konsertti\". On kuitenkin varmaa, että menneet moottoriurheilun MM-kisat ovat nostaneet kaupungin imagoa ja matkailutuloja paljon enemmän. (niin ja eikai sitä apulantaakaan saa unohtaa?) :) Pappa

Älkää nyt liikaa kehuko niitä reittejä.. erehtyy viellä vahingossa ilmoittautumaan Kiteen Kotari cuppiin ja sit on taas Suzuki poikittain kivikossa..ja vanteet solmussa :) T. ripuliranne mx classic racing

kiteen cc reitti oli mun mielest täydellinen...helppo sujuva reitti mihin mahtuis vaik 1000 pyörää samaan lähtöön.cross country pitäis mun mielestä olla enemän jokamieskisa,mikä sopis kaikille suomen offroadpyörän omistajille .enduro ja motocross enemmän pro homma...

Ei ollut kyllä katsojillekaan kovin mieluisaa tuo pöly. Ei nähnyt mitään ja kamera meni tukkoon hiekasta.

Mielestäni kisaa olisi voinut muokata esim järjestämällä Harraste-luokan kahdessa osassa, 1. ja 2. -lähdöt. Samoin kolmatta lähtöä olisi varmasti pystynyt jakamaan kahteen osaan.

Kuivalle kelille kun ei mitään voi. Tällöin olisi kuitenkin pölissyt vähemmän.

Olen myös samaa mieltä ketjun aloittajan viimeisestä kommentista, CC-kisan tulisi olla enemmän jokkistyyppinen, tuolla oli sellaisia kohtia, jotka moni harrastelijoista koki mahdottomiksi. Enduron erikoiskokeeksi olisi sopinut paremmin.

Se on aika mielenkiintoinen ajatus: että liian pro hommaa oli tuo Heinolan kisa. Kun katsoo sitä osallistuja listaa, niin siinä on vaan yksi nimi, joka on ammattilainen, kaikki muut ovat harrastelijoita, oli sitten luokitus mikä tahansa.

Heinolan reitti oli hyvä. Lähtöalueen kastelun ansiosta kurat silmille toisessa mutkassa, mutta parempi niin. Lähdön jälkeinen osuus oli kyllä kapeata, hyvin jäi pussiin, mutta kumman helposti pääsi reunassa ajamalla muista ohi. Eipä siellä B/Yleisen luokan lähdön jälkeen keskivaiheilla olijoille näyttänyt hiekkauran reuna kelpaavan muualla kuin ylämäissä. Jonossa ajelivat. Pölyä kyllä riitti ja vieläkin taitaa sama hiekka keuhkoissa kutitella. Onneks oli sentään joillakin takavalot pyörässä että vähän osasi suunnistaa. Ilmanputsari tais alkaa valitella jo toisen kierroksen lopulla, kolmannella jo vähän enemmänkin, mutta ei eipä ollut järjestäjien vika. Fyysisesti kyllä kovin kisa mitä on tullut ajettua. Järjestelyt oli kyllä hyvin onnistunut ja lippumieskin saatiin sinne hyppyrimäkeen kun käytiin sanomassa. Ens vuonna sit uudestaan ;).

Itse kiersin Heinolan cc reitin ennen kisaa ja joka lähdön välissä. Yhdelläkään naisella tai juniorilla ei ollut mitään ongelmia reitin kiertämisessä, vaikka pöly haittasi. Yksi juniori kiersi reitin ilman kytkin kahvaakin, joten paikat ei ollut kovin pahoja.

Reitti kului pahoiten harrastelijaluokan ensimmäisellä kierroksella. Kilpailijoita oli paljon, mutta osa oli aivan liian taitamattomia maastoajoon. Mäkiin juututtiin liian hiljaisen vauhdin takia ja sen jälkeen suditettiin pyörä napoja myöten hiekkaan. Mäet oli tämän jälkeen puolen metrin spooreilla. Mielestäni reitti oli loistava yksin ajaessa. Reitillä oli paikkoja, jotka suosivat sekä enduro että motocross kuljettajia. Pöly valitettavasti kiusasi ja lähdön jälkeen oli ruuhkaa. Jos reitti tuntui vaikealta, niin harjoittelu auttaa.

Yksin ajellessa varmaan mukava enskapätkä, vaan tuo 200 muuta kun kuuluu CC-kisaan ja tämä olisi ehkä hyvä myös järjestäjän ottaa huomioon, vaikka kova kokemus onkin endurotyyppisten yksilösuoritusten järjestämisestä. Tuohon porukkaan varmaan mahtuu kokemattomampaakin kuljettajaa, kyseessähän oli harrastajat nimenomaan. Nämä harrastajat olisivat ilman pölyä yksin ajellessa selvinneet hiekkaisistä pehmeistä mäistä. Voin kuvitella vaan mitä siellä taaempana ajaminen oli kun mitään ei eteenpäin nähnyt ja mäet oli täynnä kaatuneita/pysähtyneitä jo kärjen takanakin. Reittiä jossei tunne, on varmasti vaikea siellä pölyssä ennakoida mäkiäkään.

Ehkä olisi nollakuskin kannattanut ajaa itse kisassa, niin olisi saanut paremmin nämä muiden näkemät kehitysidea sinne ensivuoden kisaan mukaan, reittihän oli pääasiassa pelkkää yhden pyörän enduropolkua vailla mahdollisuutta ohittaa edes selkeästi hitaampia pölysi tai ei. Tuota olisi helppo avittaa hieman leveämmällä reitillä ja ne hidastus shikaanit kun laittaisi tien kummallekin puolelle niin kaikkien ei tarvitsisi jonottaa siihen yhteen uraan vaan voisi päästää nopeammat ohitse helpommin. Naiset ja juniori tuo pehmeä mäkinen kohta vielä kestikin hienosti, kyseisessä lähdössä oli kuitenkin vain 1/10 siitä määrästä joka oli tulossa perästä.

Samoin tuo porrastus esim harrastajaporukka 3-ryhmään ja jokainen rivi lähtisi 5min välein niin kaikkien turvallisuus paranisi, tulospalvelun kannalta tämä ei liene mahdottomuus kun jopa ameriikoissa näin onnistutaan lähettämään kisoja liikkeelle.

Hieno kisa ja toivottavasti ensivuonna pikku muutoksin vielä parempi, kiitokset järjestäjille hyvin hoidetusta ja rankasta kesäisestä kisapäivästä.

Kritiikki on kehityksen kannalta tervetullutta, mutta jos reitti oli liian vaikea, niin millaista taitotasoa voidaan odottaa CC kilpailijoilta. Pehmeät rinteet kuuluivat Heinolan vanhaan motocrossrataan, jossa ajettiin vielä 70-luvun lopulla. Maaperä on luultavasti säilynyt samana.

Etelä-Suomessa ei ole kovin montaa paikkaa, jossa olisi laajat alueet CC kisan järjestämiseen. Tällä kertaa kisapaikka ei mahdollistanut leveää kangasmaastossa olevaa reittiä. Jotta Etelä-Suomeenkin saadaan CC kisoja, niin millä keinoilla saadaan rajallisiin maastoihin hyvä kisa? Lähtö muutaman minuutin välein ryhminä? Motocrossrata kokonaisuudessaan lippumiehineen mukaan reittiin + endurolenkki? Peltopyöritystä syksykisoihin? Vaihtoehtoisia reittejä ohituspaikoiksi? Lisää Extremepaikkoja kiertoreiteillä? Saako reitillä olla enduroon kuuluvia kiviä? Pitääkö kisa pystyä ajamaan matkaendurolla? Millainen reitin merkkaus (siimat vai enduromerkkaus ennakkomerkeillä)? Harrastajille tunnin kisat useampana lähtönä? Muita ideoita?

Hyviä nämä ovat kaikki olleet. Tosin jotkut vielä parempia. Esim. Panssari CC:tä parempaa kisaa saa hakea kissojen ja koirien kanssa. Kiteetä on myös kehuttu, Jämsähän oli aivan ässä ja Josemoran pöräys ehkä paras. Heinola oli mahtava mutta huono tuuri kelien takia teki maastosta kaikkien yllätykseksi totaalisesti erillaisen mitä kukaan edes kuvitteli.

Jos yhdessä kisassa on erikoinen keli, pölyää ja rata kuluu poikkeuksellisen paljon niin tuohan menee vaan huonon tuurin piikkiin. CC:n lajiin kuuluu aivan ehdottomasti rankat enduro-osuudet. Minusta tuota MX lepatusta kun noissa cc-kisoissa mitä on ollut aivan riittävästi. Tuo Panssari CC taasen oli mielestäni pelkää crossia mikä sekin oli aivan upeeta. Molempia pitää osata ajaa jos meinaa tässä lajissa pärjätä. Myöskin lähtöjä pitää miettiä ja treenata mikä näyttelee tässä hommassa todella merkittävää roolia.

tuli mieleen viel tost heinolast. miten jos toi reitti olis ajettu toiseen suuntaan?olisko niin ollu sujuvampi...kyl ne pölykiivikot pysty varmaan korjata..ei ne kivet ole pahoja jos niitä näkee ja ei ole syvää saviura niitten välis...(ainaki ne oli kivoja EM enskas 2007).ne kentät kivikon ja kallionousun välis vois varmaanki kastella..varmaan reitti pystys leventää monessakin kohtaa...tsemppiä vaan ens vuoden kisaan jos semmonen tulee... on tää mopoharrastus kiva vaik vähän vitutta välillä :)viel yks asia yhteislähtö ei sopi tohon reittiin.ehkä aikaajo ja mönkärilähtö...

Reitti oli todella hyvä,ehkä vähän enemmän crossi osuutta. Yhteislähtö kruunaa kaiken.