CR:n Linkusta

Kirjoittaja: Asko HeikkaOlen lukenu foorumin kaikki thredit (koskien linkkua) läpi.

Ostin sitten paskan ja heti on remppaamista. :)

eli -97 250 CR:n ja iskarin alapään laakeri, holkki, stefat + sivuprikat on paskana.

koko paketti maksais brandin kautta 41euroa, josta laakerin hinta 20 euroa. Muuten ei paha, mutta tuo laakerin hinta kauhistuttaa. Laakeria ei löydy FAG eikä SKF:n listoilta.

Joku ken tietäis mikä on tilanne tänäpäivänä tuon laakerin suhteen. saako sitä mistään "tarvikkeena" vai onko pakko ostaa korjaussarja??

Ja tuleeko (Duell:n) iskarin laakerisarjassa mukaan myös stefat holkki ja sivuprikat?? Vai onko pakko ostaa linkun korjaussarja??

Kirjoittaja: HENRY ELDmulla itelläni itelläni oo 125 rm. onko normaalia/haitallista että takaiskari hieman liikkuu sivuttaissuunnassa

Kirjoittaja: Anssi hirviojasamaa mieltä olen,teetä holkki itse,metallistahan sen ei tarvitse olla...nailon muovista tulee varmasti hyvä ja piiiiiiiiiiiitkä ikäinen...kokemuksensyvärintaääni..

Kirjoittaja: Olli Salohieman ohi aiheen mutta... tein just takapään remontin cr- 250 -98:siin, svingi ja linkku, vanhat osat tippu lattialle kun avasin. Ostin hätäpäissäni brantilta kumpaankin kohtaan sarjat jotka sisälsivät kaikki osat, melkein. Maksoihan ne nyt miljoonan eli svingi kitti 91.40e ja linkku 98e. Svingikitti sisälti kaikki palat uusiksi tapin pulttia ja prikkaa myöten, samanlailla ei ollutkaan linkku kitissä, en tiedä miksi?. kaikki laakerit, pölysuojat ja holkit myös iskarin yläpään laakeri kyllä olivat mutta ei ollenkaan prikkoja eikä pallonivelen kiinni pitävää sokkaa. ja sitä kun en tiennyt että sellanen siellä on tuli tuhottua hieman iskari runkoa.....eli säästäkää vanhat prikat vaikka kitti myydään täydellisenä!!!!!!!!!

Tulipahan aika erinlainen jousitus kun huolti iskarit ja laakerit mutta se maksoi listahinnoilla niin paljon että ei siinä kyllä mitään järkeä ole, mielummin kusee muuntajaan ja kaupanpäälle vielä kokeilulipat pihalla kasauksen jälkeen ja pieni sairasloma päälle eli ihan mahtava remontti. N. 700e suosittelen.

Kirjoittaja: Timo BygdenItse rakensin CRF:ään linkkujen eteen roiskeläpän! Sen tarkoitus oli estää pahimman hiekan ja veden lentämästä etupyörästä linkun niveliin...

Uskon, että patentti toimii hyvin ja pidentää huoltoväliä jos jotain voi päätellä linkkujen kiveniskeymistä ensimmäisen 10h ajon jälkeen ja läpän asennuksen jälkeen siihen yleensä kertyneestä kurasta.

Muistelen, että edellisessä Kawassa oli alimmainen rutikuiva ruosteesta ja pölystä samaan aikaan kun ylimmät ja swingin kaaren takana olleet akselit ja laakerit olivat vielä täydessä rasvassa!

Kirjoittaja: Timo BygdenSiis koneen takana ja takaswingin "keskipalkin" allahan ne linkut ovat.. :)

Kirjoittaja: arto samuliMoro!
Toivottavasti kestää.katsoin että 30mm halkaisijaltaan oleva kuulalaakeri kestää staattista kuormitusta 2800 N ja vastaavan kokoinen kehällinen neulalaakeri 23000 N. Alkuperäisissä neulalaakereissa ei ole asennusta helpottavaa kehää, jolloin neuloja on tuplamäärä. Tämän vuoksi ei pidä asentaa kuin täysneulaisia neulalaakereita. Täysneulaisissa neulalaakereissa vielä on tuplaten suurempi kantokyky kuin kehällisissä. eli 30mm täysneulainen neulalaakeri noin 46000N.

Kirjoittaja: Harri VanhalaIskareissa pitäisi olla ainakin jommassakummassa päässä pallonivel (häränsilmä). Iskarin on voitava hiukan kallistua suorasta asennostaan myös sivuttain, sillä runko, svingi ja linkun osat myötäävät hiukan eivätkä iskarin ala- ja yläpää pysy kunnolla linjassa ajon aikana. Lisäksi on tehtaan toleransseja.

Teräs+pronssiholkkiyhdistelmä toki kestää, mutta voi aiheuttaa ongelmia pitkän päälle muualla, kun yläpallo ei salli sivulle kallistelevaa liikettä.

Kirjoittaja: Asko HeikkaJep, Löysin tarvikeliikkeestä normaalit pallolaakerit joiden ulkohalkaisija oli 26mm ja sisähalkaisija 10mm. eikun kaksi sellasta laakeria sisään ja on parempi ku uusi.

saa unohtaa stefatkin kun laakereissa on valmiina jo pölysuojat.

ja makso vain 4,70euroa. :)

Kirjoittaja: arto samuliMoro!
Se laakeri, samoin yläpään, ei paljon pyöri ja siinä on lähinnä vain kova kuorma.
Teetä siihen teräksinen holkki,seinämävahvuus vähintään noin 3-4mm, jonka sovitat paikalleen(puristesovite) ja sen sisään teetät samalla pronssisen holkin, jossa on pultin kokoinen reikä ja ulkohalkaisija on kympin pienempi kuin teräksisen sovitteen sisäreikä. Pronssiholkki pitää olla noin 1mm pidempi. tälläinen ratkaisu kestää pitkään. ja jos menee väljäksi niin teettää taas uuden pronssiholkin, aika edullista. pyydä jotain seppää tekemään.

Kirjoittaja: Tuomas LaitinenItelläni on cr 250 -01 ja iskarin alapään neulalaakeri ei tahdo oikein kauaa kestää (ellei rasvais vähän välii). Paripäivää sitteten purin linkun ja TAAS laakeri jumissa.
hyllystä sattu löytymään ihan normaali laakeri "6000" ja kävi paikoillee ku nenä päähän joten laitoin kaksi rinnakkain ja holkit molempiin päihin niin leveys on sama kun aikaisempi ja toimii erittäin hyvin.
Sitä en tiedä että kauan ne kestää kun tulee kova kuorma ,koska luulen neulalaakerin kestävän kuormaa paremmin, mutta halvemmaksi se aineskii tulee, koska noi laakerit maksaa 3,5 eskoo kappale...

Kirjoittaja: arto samuliMoro!
Neulalaakerilla ja kuulalaakerilla on niin suuri kuormitettavuus ero että ei siellä tule kuulalaakerit menestymään. Kannattaa laittaa jotain muuta, ennenkuin käy niin että laakerit on päreinä ja samalla pultti pääsee hakkaamaan laakeripesän nuuskaksi.