CRF450R kansityöt, kuka tekee

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMoi,

Sattuisikohan kukaan muistamaan, mikä putiikki(kai Tampereella tai jossain muualla susirajan takana) mainosti OP:ssa hankkineensa jotain laitteistoa ja tietotaitoa CRF:ien kansien sorvaamiseen?

Faijalla oli toinen imuvena(vaihdettu jo rosterisiin) päässyt kantamaan ja shimmi oli jo 145 joten katsottiin parhaaksi että seetit tsekattaisiin ja ehkä laitettaisiin uudet koska paha niistä on kai enää mitään kamaa ottaa pois kun ei löydy tarpeeksi ohuita prikkoja.

Kirjoittaja: ESA NÄRVÄNENnii olihan se mullakin menny näköjään jousi poikki kiristimestä!! eipähän tarvinnu konetta availla ja arvuutella et mitä on hajonnut...tein sitten mekanisen kiristimen siitä vanhasta .saapi nähdä miten pelaa,ennen kuin saa uuden osan tilalle!! minkä vuotisista niitä on menny oma 04?

Kirjoittaja: Jukka OittinenBensiini on aika tärkeä elementti näissä vena asioissa.

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenHondan 450:ssä pitääoman kolkuttavan mekkalansa se automaattisen puolipuristimen vivusto. Vipuun tulee sivuittaista välystä, joka kolkottelee sopivilla kierroksilla aika tavalla.
Puolipuristimessa on ruuvisääteinen välyksensäätö, joka tulee myös ajoittain tarkistaa.

Aika harvoin on tullut eteen kiristimen hajoaminen, yleensä koneessaon silloin tapahtunut muutakin vauriota, joka on aiheuttanut kiristimen hajoamisen.

Kirjoittaja: MIKAEL NYLUNDNoniin,

Nyt meni jo toinen nokkaketjun kiristäjä tänä kesänä.

Onneksi sen äänen kuulee että nyt joku on vialla niin saa pyörän
sammutettua heti. Nyt ei edes ehtinyt halpa alumiini levitä ympäri
konetta vaan ainoastaan jousi on napsahtanut poikki.

Ehkä näiden osien pitäisi kestää pidempään kuin 2kk?
Uskoakseni sitä on melkein mahdoton asentaa väärin?

Kuinka yleistä tämä kiristäjän rikkoontuminen onkaan? Pyörähän oli

Kirjoittaja: Harri VanhalaKyllä siitä oma soundinsa tulee varmaan käsinkin pyöritettäessä. Jos nokkaketjun kiristin ei toimi, on ketju välillä kireänä, välillä löysänä aina sen mukaan, joutuuko ketju avaamaan venttiiliä vai yrittääkö sulkeutuva venttiili antaa ketjulle lisää kyytiä.

Nokkaketjunkiristin on varmaan halvin vika, joka tuon koneen kansipuolella voi olla. Sen poistaminen ei ole mikään temppu ja jos vilkaiset niitä kuvia, jotka joskus muistaakseni julkistettiin, näet heti, onko pyörässä kyseinen vika. Jos on, yritä onkia puuttuvat palat koneesta pois. Kiristimen alumiini on tosin niin hötöä, että se tuskin voi olla vahingoksi eikä pysty tekemään reikää edes ilmaan.

Brandtin johtajisto näkyi pärjänneen oikein hyvin Helsingin Sanomissa olleessa johtajien tulotaulukossa. No, se on toinen tarina ja eikös tuo kiristin äänestettykin jo aika halvaksi osaksi.

Kirjoittaja: MIKAEL NYLUNDTuon verran se taisi maksaa mullekki.

Mutta ... kannattaa harkita manuaalista nokkaketjunkiristäjää,
ettei joku kerta käy niin hassusti että kiristäjä pettää ja ketju hyppää
hampailla. Puhumattakaan niistä alumiininpalasista mitä saa etsiä
koneesta kiristäjän totaalituhossa.

Kirjoittaja: ESA NÄRVÄNENminkähän laista äänimaailmaa alkoi kone pitämään ku meni tuo kiristin rikki? kuuluuko kolinaa kun käsin kammesta käänsi?ku nyt ois semmosta ääntä hondasssa!! ei o hirveesti kiinnostanu availla ku meinaa et o melko edullista,taas!!

Kirjoittaja: Anssi LehtinenBrandtiltahan niitä saa (osta uudemman mallin, en muista missä vaiheessa ne muutettiin paremmin kestäviksi, ainakin -05 on jo toi uudempi). Ameriikassa $43, eiköhän siitä täälläkin huntilla selviä.

Kirjoittaja: Harri VanhalaEhkä Mixu muistaa sen hinnan? Siinä oli varmaan hinnoitteluvirhe, sillä hinta vaikutti kohtuulliselta.

Kirjoittaja: JUHA LINJAMÄKIOsa tuli jo tilattua Brandtiltä. Hinta tiivisteen kera oli n. 50e. Halpoja on noi nelarien osat... tai sitten ei. Varsinkin kun kyse on jostain jämäalumiini kikkaseesta, joka kestää vain sen x tuntimäärän.

Kirjoittaja: JUHA LINJAMÄKIHarrilla tais mennä se nokkaketjun kiristin tossa joskus keväällä. Omalle kiristimelle kävi juurikin sama kohtalo eli jousi poikki ja kiristimen runko murtui. Paljonko tuli hintaa uudelle kiristimille ja mistä kaukaa sellaista piti ihmetellä?

Kirjoittaja: Timo Vesalowww.midwestactioncycle.com hondan kansi(450 nelkku) esim noin 250 egee... ei se kawaan maksaa paljoo enempää! kato tuolta

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKun tossa tuli toisessa viestiketjussa juttua venoista, niin päätin tähänkin pistää että GT-motorilla laitettiin kanteen uudet seetit ja Honda käy ja kukkuu kuin parhaina päivinään. Orkkisvenat pistettiin kun ne sai nopeimmin.

Kun on kuunnellut katumopoilijoiden kauhujuttuja kuukausien korjaamojonoista niin sekä Bike Forum että GT-Motor toimivat kyllä tosi nopeasti. Yhden viikonlopun ajot taisivat jäädä väliin.

Kirjoittaja: Pekka Vartiainenoem.thumpertalk.com Tuolta kahtelin noita kansia kun minullakin olisi kannen osto edessä mutta en oikein saanut noista jutuista selvää että saako sieltä kantta Rmz 250 -04?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenJoudut kysymään maililla, kun ei siellä oo kuvia tosta mallista.

Sen sijaan.

http://houseofmotorcycles.bikebandit.com/

ja

http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm

Kummastakin löytyy(siis kuva), hintaa n. $520 eli Suomeen tuotuna ja tulli+verot tulee hinnaksi luultavasti n. 600 egee.

Noista mainituista kaupoista ei kokemusta, kunhan huvikseni googlasin.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenJoo, ne imupuolen seetit koneistettiin kun olivat kuulemma jotenkin huonona. En sekaantunut siihen prosessiin sen enempää.

Kirjoittaja: Harri VanhalaJuu, mehän tosiaan tarkasteltiin niitä venttiileitä ja otettiinpa niistä joitain kuviakin. Joistain seetistä oli tulpan vierestä pala lohjennut ja sitä sitten pähkäiltiin eri, varsin asinatuntevienkin tahojen kanssa.

Värin käyttö on varmaan vanhanaikainen tapa. On erityistä väriainetta, jota hyvin ohuelti ja siipaistaan ventiiliin. Venttiili laitetaan paikalleen ja pyöräytetään jonkin verran. Värin pitäisi tarttua venttiilistä seetiin tasaisesti. Ainakin muinoin oli nyrkkisääntönä, että jos seetin tiivistävä kulma jaetaan 5 ympyrään, niin venttiilin kosketuspinnan pitää osua kolmeen keskimmäiseen ympyrään ja kummallekin reunalla pitää jäädä koskettamatonta osaa 1/5. Väritesti ei kerro seetin pinnan rokkoisuudesta, vaan vain pintojen suoruudesta ja oikeista kulmista.

On näistäkin joitain kuvia, pitää kaivella.

Muistaakseni Mixun pyörän seeteissä oli kevyttä vammaa pinnassa, mutta äärimmäisen kevyt läppäys sai ne häviämään.

Tuon ja vähän muidenkin Hondien kokemuksesta näyttää siltä, että imuvena on niin haavoittuvainen, ettei seetille käy kuinkaan ennenkuin koneen käynti on niin huonoa, ettei sillä enää ajeta (ei lähde käyntiin).

Kun kannen vie koneistamoon, vaikka GT-motorille, on luultavaa, että kun vanha seeti irrotetaan, osoittautuu seetin reikä soikeaksi. Kansi on niin pitsimäinen, ettei reikä ole pysynyt pyöreänä, vaan se pitää työstää. Lisäkulu ei ole suuri, mutta on hyväksi, jos koneistamossa on tehty vastaavaa työtä aiemminkin. Näiden vehkeiden kansissa on säästetty sekä materiaalin määrän että laadun puolesta, kisakoneita. Jos on tarkoitus käyttää orkkisimuventtiileitä (miksi helvetissä!), pitää varmistua, että uudet seetit ovat materiaaliltaan yhteensopivia. Venttiilien ikä voisi pidentyä, jos seeti olisi vähän joustavampaa kuin alkuperäinen.

On mielenkiintoista seurata tuota Mixun Kibblewhitattua pyörää. Siitä pidetään tarkkaa kirjaa ja se saa kutakuinkin asiallista huoltoa, vähintään yhtä hyvää kuin kenen tahansa harrastajan pyörä. Nykyään pääsuutinkin jo kastuu välillä! Myös aiemmin kirjaa pidettiin titaaniventtiilien aikana.

Kirjoittaja: MIKAEL NYLUNDEnpäs hätäilisi tuon kannen kanssa.

GT-motor Pitäjänmäellä tekee noita seetinvaihtoja 45EUR / seeti (muistaakseni).
Kävin siellä keväällä kyselemässä, kun pikku pala oli lohjennut pois pakopuolen
seetistä. Voithan soittaa sinne ja kysyä? Tietääkseni he ovat tehneet muitakin Hondan
kansia siellä.

http://www.gtmotor.fi/

Harrilla on sellaista tahnaa jota laitetaan kevyesti venttiilin tiivistävälle pinnalle
tasaisesti ja pyöritetään sen jälkeen venttiiliä seetiä vasten, tästä pitäisi ilmetä
kuinka hyvin pinnat tiivistyvät toisiansa vasten.

Koneistettiinko nuo nykyiset seetit ennen rosterivenojen kiinniheittämistä vai?
Vai miten ne nyt ovat päässeet loppumaan? Harrin kanssa laitettiin mulle vaan
pelkällä läppäyksellä nuo kibblewhitet kiinni (tarkistettiin tahnalla tiivistyspinta kanssa).

Kirjoittaja: MIKAEL NYLUNDMoi,

Löysin Harri kuvat. ;)

http://users.tkk.fi/~minylund/pics/katkennut_jousi.jpg
http://users.tkk.fi/~minylund/pics/nokkaketjun_kiristin.jpg

Katkennut jousi
Nokkaketjun kiristin

Oli hieman kuumottavaa kun kaikkia alumiinipaloja ei löytynytkään.
Nyt kyllä tarkastan kiristimen kunnon samalla kuin venttiilien välyksetkin.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenNyt tuli tuomi, ja kansi(imupuolen seetit) on kaputt. Bike Forum kertoi, ettei noita seetejä löydä mistään ja edessä olisi uuden kannen hankinta. Brandtilta 580 egee, joten mieluummin tilaan oem.thumpertalk.com:ista $218 plus kulut.

Vehkeeseen vaihdettiin siis noin 20 tunnin kohdalla RHC-rosterivenat, mutta ei minun toimestani, koska faija halusi väkisin viedä kannen(seetit) hinkattavaksi samalla kun venat asennettiin, ja tuolloin sanottiin, että seetit olivat jo vähän huonona.

Bike Forum taas kertoi, että venat eivät olleet tuon rempan jälkeen osuneet kunnolla seeteihin.

Nyt ajatuksena olisi hankkia tuo uusi kansi ja uudet imuvenat ja uudelleenkäyttää muut osat.

Löytyykö Harrilta tai Mikaelilta tarkempaa kuvausta siitä venojen ja seetien kosketuspinnan tarkistamisesta "värillä". Suttaanko vain seetin tussilla ja tökkään venan paikalleen ja katson mihin tarttuu väriä? Ihan suoraan en uskalla heittää uusia(+vanhoja) venoja paikalleen.

Vituttaa vaan Aimon puolesta, onneks en ostanut itselleni mitään hondarisaa niin pääsee vähän ajelemaankin :)

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKansi on nyt Bike Forumissa, raportoin lisää kun on jotain raportoitavaa.

Kirjoittaja: Harri VanhalaTeepä itsellesi ja Aimolle palvelus ja kurkkaa samalla nokkaketjun kiristimen tilanne. Se perustuu kellomaiseen vieterijouseen (kyllä kyllä, kellot olivat joskus mekaanisia laitteita) ja aivan itkettävän ohueen runkokappaleeseen, joilla on taipumus hajota materiaalinsa huonoutta. Vieteri katkeaa siitä kohtaa, jossa se menee kiristysruuvin hahloon ja rungosta irtoaa alumiinikappaleita siitä päästä, jossa systeemiä kasassa pitävä jousirengas on. Ketju lakkaa kiristymästä eikä siitä mitään välittömiä vaurioita seuraa, lähinnä kevyttä kalkatusta. Ajoitukset ovat tietysti vähän pielessä ja nokkaketjurattaat eivät pidä tilanteesta yhtään.

Otin tästä ongelmasta kasan kuviakin, kunhan vain löytäisin ne. Tätä tarkistuskohdetta ei manuaali mainitse, mutta on syytä tarkistaa.

Kirjoittaja: JANI PAANANENTörö.
jyväskylässä on,mutta just nyt en muista nimeä,oli offroadissa,eiköhän löydy kun kyselet jyväskylän alan kaupat...ei niitä niin montaa oo.

Kirjoittaja: Jani PitkänenJyväskylä , Bike Forum .

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKiitti tiedosta, yritetään edetä.

Kirjoittaja: Miika SavoKeski-Suomen Koneistamo, Jyväskylässä, on tehnyt crossi-/enskapyörien kansiremontteja (sorvauksia) ihan suht edullisesti. Uusi venttiili vaan kannen mukaan, niin homma onnistuu.

Kirjoittaja: Miika Savo...ja osoitehan on www.kskoneistamo.com

Kirjoittaja: Miika SavoNiin joo mut et saa vissiin korjattua kun seetin vaihtamalla.. Tuli luettua toi teksti taas tosi hyvin =D Jep!

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENSe on just Jyväskylässä ainakin se Bike Forum joka mainittiin aiemmin.