CRF 450 2010 kipinä hävöksissä...

elikkäs.. tänään lähdin radalle ja polkiessani käyntiin pyörä kävi n. sekunnin ja sammui! sen jälkeen ei luvannutkaan! pyörä toimi
moitteettomasti edellisenä päivänä eikä oireillut mitenkään..
kipinä koitettu kahdellakin tulpalla.. jos jollain on hyviä tarkistamisen arvosia vikoja mielessä niin antaapi tulla!

tänään alan joka tapauksessa käymään läpi liittimet ym. kontaktit..

Foorumit

Staattorivialta kuulostaa jos ei liittimistä / liitoksista mitään löydy. Jos saat joltain kaverilta lainaan kaikkine koppineen niin on helppo kokeilla.

liittimissä ei ainakaan ollu mitään vikaa! nyt kuitenkin ne rasvailin ja päällisinpuolin kaikki muutkin osat näyttivät ehjiltä.. voiko noita komponentteja mittailla ja sitäkautta todeta että ovat kunnossa? ja olisiko jollain kenties jotain arvoja mitä niistä pitäis saada?

Ota tulppa irti ja pyöritä konetta esim. porakoneella tms. Yleismittarilla sitten katsot miten paljon virtaa tulee puolalle saakka. En tiedä Hondan arvoista mutta 2t YZ taisi olla jotain ~30V lukemissa.

kaverilla sama ongelma yamaha yzf 250 2007v. Oli virtapää paskana, anto mittauksessa kuitenkin jotakin arvoja. kirjotteli tänne siitä, kannattaa lukee voipi olla sama vika, tässä linkki http://www.offroadpro.fi/keskustelu/yamaha-yz250f-07-sytytyspuola

Voi mittailla, arvot löytyvät Hondalla ilmeisesti service manualista. Jammulla oli pyörän mukana tulevassa manuaalissakin, mutta se ei ole nyt tässä käsillä joten en voi antaa edes suuntaa-antavia.

Puolan resistanssin pitäisi kuitenkin olla niin pieni että sitä mitatessa omassa Bilteman yleismittarissa oli piuhojen resistanssi oikarissakin enemmän kuin mitä puolasta tuli siihen sitten lisää.

Siin on jo DC-sytkät joita voi käyttää akullakin tarvittaessa. Staattorin lanka paksua jonka käämittää käsin kahteen tuntiin. Lankaa arviolta 20m joten ohmejakaan ei paljon.Alle 10 sanoisin lonkalta. Jännitteen tuotto pientä,mutta virta suurta. Pitäisi polkemalla lonkalta antaa 10-20v väliin. Tasasuuntauksessa jännite kasvaa 1,41 kertaiseksi joten siksi tu 10v:kin pitäisi riittää käyntiinlähtoon.

tsekkaa vielä vasemman syylärin kiinnikkeen vieressä olevat kaikki johdot huolella.

nyt on koitettu toisesta pyörästä kaikki muut osat paitsi staattori!! eli vian täytyy siis olla siinä (toivottavasti)! huomena paikalliseen Honda liikkeeseen mittaamaan uuden ja vanhan erot.. toivottavasti se vika on nyt siinä niin ei tarvis enään arpoa!

itsellä kans samanlaisia ongelmia pyörässä (crf 250r-09), välillä antaa kipinää ja välillä ei . Kokeiltu useammalla tulpalla ja johdot näyttäisi ehyeltä, kokeiltu myös uutta staattoria ilman tulosta.

staattori vika se ei ollut! uusi hankittu ja ei tulosta!! seuraavana vuorossa itse boxi (650euroa!) jota myös maahantuoja veikkaili! nyt jos joltain löytyis 2010 mallin honda pirkanmaan alueelta mistä voisi saada kokeiluun kyseisen laatikon olisin erittäin kiitollinen! Ja käykös 2011 mallin boxi myös 2010 malliin???

vanha spoorifylli Kärkölästä moro.
Vastuksen (R) mittaus ja laskeminen on suht simppeli toimenpide.
Vastus eli R on roo kertaa l:a , jossa roo on aineen ominaisvastus , eli kuparilla se on 0,0175 ohmia.
l on langan pituus metreinä ja a on langan ala , eli ei siis sama kuin paksuus, vaan ala, joten esim
0,0175 x 20m:0,4=0,875 ohmia.
Jos vanha spoorifylli nyt yhtään muisti kaavoja oikeen, eli vaikka laitetaan 0,1 lankaa 0,4 tilalle , saadaan vieläkin vastukseksi 3,5 ohmia , eli siitä sitten miettimään eteenpäin.
Muista mittauksessa ettet pidä mittapään kärjistä sormilla kiini , silloin mittaat oman vastuksesi ja kelan vastuksen ja se on silloin aivan poskellaan , meinaan se tulos.