Cr 125 r -88

Kirjoittaja: Janne J.Tuota mitkäköhän keinot olisi parhaita, että tällasesta vakiokuntosesta pyörästä sais tehoja irti. Miten kaasari kannattas säätää Rovaniemen korkeudella (suuttimet,ilmaruuvi ym.)
Auttakaa te viisaammat... Kiitoksia jo etukäteen...

Kirjoittaja: Joo, kyllähän koneesta oikeestaan tehoo löytyy ja nyt ostin ne Boyeseni läpät, niin menosta tuli huomattavasti pirtsakampaa. Vasta-alkaja olen vain monttupyörän kanssa, on ollu viri-mopoa ja kelkkaki löytyy talon päästä, kuten jäärata-autoki...

Kirjoittaja: mäisommat suuttimet, sylinteriin ilma-aukkojen ja kannen viilaus ja isompi kaasari ni voi ehkä jo paremmin mennä

Kirjoittaja: hannu toronenCR.125 sattuu olemaan valurautaputkella,normaali välys 0.06 (0.1 varmaankin jo
liikaa) alkuperäisiä mäntiä (54mm)
löytyy +0.25 ja +0.5 jonka jälkeen ylittyy 125cc.Wisecolta löytyy 56mm(+2.0mm)

Kirjoittaja: Mr Honda88 mallinen piikin Honda on tosiaan valurautaputkella, Nikasil-pytty tuli vasta 89 malliin.

Kirjoittaja: Janne J.Joo, kiitoksia tiedoista... Auttaisivatko boyeseni Power reedsit paljoa ??? Entä Pro circuitin tai jonkin muun tehoputki ??? Mitäköhän kaikkia pikku huoltoja pitäisi pyörään mieluiten tehdä, olen parin viikon välein putsannut kaasarin ja ilmanputsarin, tarkastanut ja öljynnyt ketjut ja nesteet ja öljyt.

Kirjoittaja: pirhonen osmojos on pakollista saada lisää tehoa(?)
kun olet vasta-alkajakin niin sanoisin
että Boyesen RAD-VALVE on kallis mutta
suht. hyvä tehojen saamiseen (tuo vääntöä)
ja max n. 2 hevosta lisää.
myös männän+pytyn+putken+änkkärin vaihto
uusiin vaikka vain vakio osiin tuo lisää
uuden hohtoista menoa !!!

Kirjoittaja: Nuorempi tieteenharjoittajaTiedoksi myös vanhemmalle tieteenharjoittajalle! Jo -80 luvun loppupuolella pyöriin tulleet nikasil yms "kovat pinnoitteet" vaativat männän välykseksi 0,03-0,05mm. Tämä tietenkin uudella männällä. Kaikki pyörämerkit ilmoittavat korjausrajaksi 0,10mm. Tästä suurempi välys aiheuttaa yleensä sylinterivaurioita, joko kiinnileikkaamisen muodossa, tai sylinterin muunlaisena ylimääräisenä kulumisena. Joissain pyörissä myös männän hajoaminen on mahdollista.

Kirjoittaja: Vanhempi tieteenharjoittajaArvoisa vasta-alkaja!

Tervetuloa reippaan harrastuksemme pariin. Arvelisin, että ajokistasi löytyy "tehoja" kyllin, kunhan se vaan on edes likimain kunnossa. Toisinsanoen sylinteri, mäntä + männänrengas (renkaat?) on ok (helmasta mitattu välys alle 0.15mm), kaasuttimen neula + neulasuutin eivät ole kovin kuluneita (vaihda edes toinen uuteen), stefat eivät vuoda (magneeton kopassa ei saa haista bensa), kiertokangen- ja petilaakereissa ei ole väljää pakoputki on muodossaan ja tiivis + tiiviisti kiinni, änkkärissä on ehjä pilli ja hyvät villat.

Sitten ajovaikutelmaan suuresti vaikuttaa onko pyörien, emäputken ja swingin laakerit ok ja etenkin onko iskareissa öljyt tallessa. Samoin tärinät ja räminät syntyvät esim. löystyneistä ja väljistyneistä moottorinkiinnikkeistä ym ruuviliitoksista koko ajokissa. Onko kahvat ja vaijerit kunnossa ja niistä liiat välykset pois. Sitten vaan alle kunnon renkaat ja ylle asialliset ajovarusteet ja maailmaa valloittamaan!

Kirjoittaja: se vanhempi...Onko nuorempi koskaan mitannut mäntää/sylinteriä?
Kannattaisi kerran kokeilla asiantuntevalla opastuksella ja välineillä. Toki uusi sylinteri/mäntä tulee olla 0.05 -0.07, mutta mittaapa tilanne esim. 5 tuntia ajetussa yhdistelmässä, ihan oikeasti. Mittauskohta merkeittäin vaihtelee, mutta periaate lienee n. 10 - 15 mm helmasta ylöspäin. Hyvin pelaa 0.1 mm -väljäkin jos rengas+ura on kunnossa. Ns. ohipuhalluksen vuoksi kiinnileikkaaminen tapahtuu kun esim. detonaation tai hakkautumisen (liian väljä...) vaikutuksesta männänrengas on jumiutunut pohjaan tai detonaatio on syönyt alumiinikannaksen renkaan yläpuolelta pois jolloin tapahtumat etenevät nopeasti kohti tuhoa. Kaasunvaihto kaksitahtisessa on mutkikas juttu, mutta nämä mekaaniset perusseikat ovat ihan normaalia koneenrakennustekniikkaa. Tunnetusti crossi-Hondan pakoaukon alapuolella on huonosti vettä, joten kiinnileikkautumisten välttämiseksi on syytä kaihtaa liian tiukkaa sovitetta. Laadukas kevytrakenteinen (ohutseinämäinen) mäntä, esim alkuperäisvaraosa on myös viisasta eikä ollenkaan tule kalliiksi. Kivaa kun otetaan kantaa, lisää tätä tekniikkajuttua!