C-Luokan kisareitit

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENMorjens,tässäpä tuli kisaorganisaatiolle mietittävää C-luokan kisareitistä,onko parempi ajaa samaa reittiä kun SM-luokat,jolloin siirtymät vaativia vai ajaattaa tietä pitkin jolloin maaliin pääsy varmempaa? Mitä mieltä kuskit on??
nyt ón mahdollisuus vaikuttaa,niin ja kyseessä Mikkelin SM kisa..

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMITuosta siirtymillä kaahaamisesta.

Miksi kaikkia kisoja ei ajeta ns. rallisäännöilla? Päitsillä

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä jutussa tulee nyt hyvin esille se, miten erilainen on ajajan ja kisan järjestäjän näkökulma. Kisan järjestäjän on pakko noudattaa monia viranomaisten määräyksiä, ja myös suunnitella aikataulu siten, että kisa päättyy ennen auringonlaskua. Eräissä edellä esitetyissä ajajien näkulmissa, esim. tämä meidän tuleva kisa pitäisi aloittaa aamulla klo 5.00 ja lopettaa sitten illalla n. klo 23-24. Sitä ei kai kukaan oikeasti halua, eikä siihen saisi ympäristölupaakaan. Ystävällisin terveisin Pappa.

Kirjoittaja: JOHAN VORNANENMorjens kaikille.
Empä täällä paljoa käy keskustelemassa mutta kun oli niin hyvä juttu päällä niin tälläista tuli laitettua.
Jos viime Otavan reissua muistelee, niin reitti oli hyvä mutta kuski oli reittiä huonommassa kunnossa, eli pienessä lyhykäisyydessään hinnaksi tuli loppupeleissä jotain 600 *eur* ilman majoituksia, eli aikasta paljon C-luokan kuskille, mutta siitä viisastuneena kuuntelin muita kokeneempia A-ja B-kuskeja ja aloin harjoittelemaan niin kuin jokaisen tosissaan itseään kunniottavan C-luokan kuljettajan pitäisi tehdä ja yrittää nousua B-luokkaan. Jos nuosu ei ole se tavoite niin silloin pitäisi Moottoriliiton tai sitten kilpailun järjestäjän vaikeuttaa reittiä sillä tavalla että "sunnuntai" kuskit menisivät suosiolla K-luokkaan.
Mutta asiaan, C-luokalle sama reitti kun A-ja B-luokalle, mutta sillä erolla että C-luokka lähtee reitille paljon aikaisemmin kuin SM-luokat. Aikaero lähdössä voisi olla sen verran reilu että järjestyksessä A-B luokat eivät ensimmäisellä kierroksella kerkeäisi ohittamaan C-luokan kuljettajia. Kun sitten toisella kierroksella tulee ohituksia A-luokan-johdosta C-luokasta niin ei mitään hätää kun meillä on käytössä nämä loistavat Bonderit jotka jokaisen pätkälle lähteneen maaliintuloajan talteen ottavat, ja jos A-luokan kuskit jotain valittavat"että ei päässy ohittamaan pätkällä jossain mäessä" niin ei kun peiliin kattomaan ja vois todeta että pitäis harjotella enemmän ja opetella ohittamaan niin kuin A-luokan kuskilta vaaditaan, niin me C-luokan kuljettajat tehdään joka kilpailussa, eli vaihda ajolinjaa niin kuin oikeat Pro kuskit tekee.
T.Jussi

Kirjoittaja: Leonidas TsiopoulosMoi!

Kun tulen kilpailuun sitten haluan että C-reitti on ihan sama kuin A ja B reitti. Vain jos metsä on liian pehmeä (sitten reitti pähenee koko aika) on ok että C-reitti on vähän helpompi. Kreikassa ei ole A, B, C luokat. Vain A (tai B ;) ). Se on hyvä ja paha juttu... Kaikki voi osalistua kilpailuun... Monta kertää (ainakin jos kilpailu on vouristolla) 2/3 kuskista keskeytävät. Mutta sitten kaikki (3/3) haluavat osalistua seuravalle kilpauluun jo ensi viikolla!

Anteeksi kielista mutta toivotavasti te ymärrätte minua.. Jos ei, ei se mitaan :)...

Nähdään Kouvolassa!

Leo

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMikkelissä ainakin panostetaan järjestelyihin, kuten tästäkin keskustelusta on havaittavissa. Tulee varmasti hyvin järjestetty kisa. Ja kun me Akin kanssakin meinataan ajaa aikataulussa maaliin niin ei kai tässä kukaan tohdi pelästyä!

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENNo johan rupes juttua tuleen,nyt on edellisestä kisasta viisastuttu siirtymien suhteen,eli at molemmissa päissä,eli tiellä ei ole tarvis kaahata.Reitin pituuden voin vaikka itse mitata kotarin mittarilla,joten kilometritkin pitäs täsmätä.
Toivottavasti kaikentasoista porukkaa tulee kisoihin ajamaan,eikä kukaan säikähdä näitä ennakkojuttuja ja jää pois.Rataryhmä on tehnyt kovan työn niin uusien pätkien kuin siirtymienkin osalta jotka ajetaan osin uusissa maastoissa.Kun saadaan reitti lopulliseen muotoon,laita reittiselostuksen tänne ja ainahan voi soittaa ja kysyä!T-TIMO/0400-960241

Kirjoittaja: Pentti RaittilaOsallistumismaksu on c,vet ja kunto luokilta 30,-, niin se lukee lisämääräyksessä. Tämä juttu on mennyt aikalailla överiksi, kuten yleensäkin. Kyllä kisasta tulee hyvä ja kaikille on ihan sopivaa maastoa tiedossa. ;) Pappa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAnteeksi Pentti, en ollut katsonut itse lisämääräystä. Kaverin kanssa katseltiin aikaisemmin Kalkusta, että Kunto oli 30e ja muut luokat 40e. Virhe oli sitten siellä vissiinkin.

Aki, luulin et siellä oli joku nollapyörä, mut sit sillä olikin ihan numerot ;-) Oli meinaan mullakin aika lailla ajo hukassa, yhdestäkään kivestäkään ei päässyt yli vähintään melkein kaatumatta ja koko paletin sekoitti vielä se, että olin ennen sitä Kawia oppinut jo ajamaan tavalla, joka ei sillä toiminut. Mutta olihan se koomista kun vuoron perään toinen puhalsi ja toinen meni ohi ;D Nyt meilläkin menee jo vähän paremmin! Et eikus Mikkeliin ottaan revanssia reitistä!
Noista haasteista MK:lla sen verran, että jossain mäessäkin kun yksi jää kiinni niin äkkiä useampi perään lähtenyt joutuu odottelemaan tai kiinni sen takia, niin eipä ole kauhean tasapuolista. Todellisista syistä en tiedä, mutta tuo voisi olla yksi.

Samin täyttä asiaa kommentti jää huomiotta, vaikkei pitäisi. Jos EK:t on menneet hyvin, ei kenenkään hermo pidä pilata tulosta AT-minuuteilla. Sitten kaahataan yleisillä teillä, jopa kaduilla. Yksi ongelma asiassa on myös se, ettei järjestäjien ilmoittamat kilometrit pidä aina tontilleenkaan paikkaansa, joten matkamittarista on turha katsoa, että hyvin kerkiää. AT-väli kun saattaa olla esim. 42km sijasta 46km ja kun aikaa on 3min. niin mikäs siinä jos mittarissa on 40km jo, jos se 42 vaan pitää paikkansa! Mutta kun se ei sitä läheskään aina ole, niin pitää posottaa vielä varmuuden vuoksi.

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENJep,kyllähän se nyt taitaa siihen suuntaan kallistua ,että ajetaan osa SM-luokkien maastosiirtymistä,nyt ainakin C-luokkakin saa ajoaikaa riittävästi.Ilmottautumismaksuista ,niihin pitäisi keksiä joku porrastus reitin vaativuuden ja ajoajan suhteen,onhan ihan eri homma tehdä kisa esim.vantaa SM
stadikka,verrattuna johonkin kunnon pätkäkisaan.Välillä menee maksu melkein euron/kilometri!
Muutenkin henk.kohtanen mielipide on,kunnon kisasta vois olla korkeampi ilm.maksu esim.60E,ei lie kenenkään harrastusta lopeta..

Kirjoittaja: AKI IMMONENJoo sitä kisaa (2004 Otava) en unohda ikinä : ) Se oli elämäni eka enskakisa, olin samana talvena ostanut ekan varsinaisen enskan käytettynä ja polte ajamaan oli kova. En ollu harjotellu koko kesänä juuri mitään muuta kun kepeillä kävelemistä avattuani kesäkauden krossiradalla :), siis taito-osasto oli hanskassa. En myöskään kysynyt kavereilta mitään neuvoja ja aikakortin saatuani en välittänyt niistä ajoista mitään sen kun vaan ajelin asemille. Peruskuntokin oli tosi kohdallaan kun joutu vähän väliä puhaltelemaan jossakin puskassa. Maaliin päästyäni jengi alotteli jo palkintojen jakoa ja järjestäjä ihmettelikin onko sieltä vielä joku tulossa. Sitä en tiedä miksi halusin ajaa sen C:ssä kai silläkin piti jotain "todistella". Olin kuitenkin kisan jälkeen ihan fiiliksissä ja seuraavaksi siitä "oppineena" suuntasinkin Jämsään. Ekan kerran pääsin kunnialla lähes ilman at:ta maaliin Järvenpäässä : DD. Pitäs kai tulla sinne Mikkeliin ajamaan ihan vaan muistelemaan ekaa kisaa ja rankimman mukaan, Sittenkin.

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMKähmy hei!

Eikai ongelmia aiheutakkaan tuo 10km pikitie siirtymä vaan siirtymä, jossa rajoitus on esim. 60km/h suurimman osan matkaa ja parin kylän läpi 40km/h. Siitä kun pyyhkästään koko matka 80-100 km/h niin kyllä julkisuuskuva paranee ja lajin lisääntyvä ja vankkumaton kannattajakunta kasvaa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOho, enpä ollut lukenut Akin kirjoitusta ihan kokonaan ajatuksen kanssa.

Muistatkos meidät kaksi kisan onnetonta p***aläjäkuskia? Ohiteltiin siellä alkuopäässä kisaa toinen toisiamme vuoron perään. Itse viivyit reitillä 3h yliaikaa, minä keskeytin eka AT:n jälkeen kun ei kawin aski oli tehtaan jäljiltä itsepurkautuvassa kunnossa. Silloin C ja K ajoivat täsmälleen saman reitin, miksi siis valitsit C:n?

Tästä vuodesta sitten sen verran kommenttia, että kun kerran C-luokalta rahastetaan SM-luokkien maksu, niin paree laittaa myös SM-luokkien reitti! Enpä taida olla ainoa, jolle EI SOVI maksaa SM-luokkien maksua ja ajaa jurruuttaa kyllästymiseen asti ja puolet yli tiesiirtymää! Ihan TARPEEKSI kyrsii jo se, ettei saada ajaa kuin 4 MK ja silti sama hinta.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNäin kuudenkympin ja kuoleman välillä on joskus aika vaikea ymmärtää nuorten naisten ajatuksen juoksua. Tästä keskustelusta jää varmaan kuitenkin sen verran viitoitusta, että maastosiirtymiä on c-luokallekin riittävästi. SM-joukkuekisa ratkaistaan sitten ihan kunnolla erikseen. Samulilta oli hyvää juttua noissa uutisisissa, toivottavasti TuMK, RiMPKK, ja J-Smk, ja SsMk ja... ja... saavat hyvät joukkueet kasaan. Ilmoittautumislista on avattu www.fin-enduro.com sivuilla. Tervetulloo T.Pappa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMitä kohtaa et Pentti ymmärtänyt?

Kirjoittaja: Pekka Pitkänen"Jos tehdään oikea endurokisa, niin se on siirtymiltään sen verran rankka, että nykyiset c-luokkalaiset eivät pääse sitä läpi."

Josko korvataan sana "nykyiset", sanalla "muutamat"?

Kirjoittaja: Nikkanen EeroHyvä Pena ! Oiva asenne.
Kuntoluokkaa ei varmaan sinällään kaivata juuri muualla kuin Päitsillä ja Vesijärven parikilpailussa.
A ja B ajaa koko reitin ja V, C ja D hieman kevyemmän, josta poistettu pahimmat nostopaikat, kivikkonousut sunmuut, jotka ovat täysin muuttuneet ajettavuudeltaan numerolla 1 ja 237 lähtönumeroilla ajavilla.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOÄlkäähän nyt, kyllä se kisajärjestäjistä on kiinni mikä sen C-luokan funktio on!
Jos C:llä ajatetaan rankempi reitti, niin alkaa Kuntoluokallekin löytyä merkitystä.

Ja miettikääpäs nyt asiaa vähän toiseltakin kantilta, kuntoluokka puuttuu monesta kisasta ja sitten nämä Penan harratajakuskit (jotka eivät halua nousta mihinkään tms.) lähtevät ajamaan C-luokassa (jos kisa kerran muuten houkuttelee). Sillä seurauksella, että kisassa, jossa olisi vaikka 50 C-kuskia ja 30 K-kuskia, onkin nyt 80 C-kuskia ja B:hen nouseekin 8 kuskia, 5:n sijasta.

Itse en sinne K-luokkaan varmaankaan menisi, vaan mieluummin sille "kunnon reitille", mutta suurimmalle osalle se varmasti vaikuttaisi luokkavalintaan.

Viime vuoden pienin kilpailu oli muuten Raumalla, 45 kuskia. Vaikka täsmälleen sama kisa olisi ajettu ruuhka-Suomessa, olisi kuskeja ollut ainakin 100 enemmän. Ei voi siis pelkästä kilpailijamäärästä vielä paljoa päätellä. Helppo reitti, pääkaupunkiseudun lähellä -> krossikuskit mukaan lukien ainakin +200 kilpailijaa, syrjemmässä ei helpollakaan reitillä (Kurikka talvella) kilpailijaennätyksiä lähennellä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTimo avasi hyvän keskustelun. Tässä on tullut paljon hyviä ajatuksia. Itselläni on endurohommista (kisojen järjestäjänä, huolto- yms. valmennustouhuista) vain vaatimaton 11 vuoden kokemus, sinä aikana kaikki on muuttunut paljon. Uutta on mm. se, että c-luokka on jotenkin muuttunut harrasteluokaksi, josta ei haluta nousta, eikä yleensäkään kehittyä ajajana. Mitä varten on sitten enää kuntoluokka? Jotenkin tämä ongelma tekee kisojen järjestämisen vaikeaksi. Jos tehdään oikea endurokisa, niin se on siirtymiltään sen verran rankka, että nykyiset c-luokkalaiset eivät pääse sitä läpi. Kuitenkin kisojen järjestäminen kaikessa kaameassa byrokratiassa ja kustannuspaineessa on sellaista, että pelkkien SM-luokkien, tai pelkkien C-luokkien kisoja ei ole mahdollista tehdä. Tässä on pakko tehdä kompromissejä. Uskon, että tulevasta Mikkelin kisasta tulee hieno kaikille. Näitä asioita on mietitty, ja MMK on jo oppinut paljon, vaikka onkin vielä nuori endurokerho. Toivottavasti saamme syntymään kesän suurimman endurotapahtuman, ja hymyssä suin :) Pappa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin ja kunnon aikataulu sitten. Niin että puolet C-luokista ottaa maastosiirtymistä AT-minuutteja ;-)

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMAinoa varoituksen sana kaikille kisajärjestäjille noista raskaista maastosiirtymistä. Laittakaa AT-asemat maastosiirtymän molenpiin päihin siihen mistä maastoon lähdetään muuten aiheutatte turhaa kaahaamista yleisen liikenteen seasssa. Tokihan jokainen kilpailija on velvoitettu noudattaman liikennesääntöjä, mutta todellisuus on toinen. Ei kukaan kilpailija halua itselleen AT-minuutteja.

Mitä noihin C:n reitteihin yleisesti ottaen tulee niin pääsääntöisesti samat reitit A ja B kanssa toimivat. Jos kilpailu ei reitillisesti miellytä niin äkkiä sitä tulee äänestettyä jaloilla eli ei toistakertaa "p****an" kisaan. Kyllähän sen näkee osanottaja määrissä mistä kisoista kuskit tykkää ja mistä ei.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENTuosta yleisillä teillä aikataulun kiinniotosta tulisi kuskien hiukka syvemmin mietiskellä. Ainakin laskeskella. Jos pikitiellä on 80 rajoitus, matka vaikka 10 km. Laskekaapa paljonko saa aikaa kiinni vaikka ajamalla 100 km. ...Kähmy

Kirjoittaja: MIKA HAGRENEikös se ole enduron tarkoitus ajaa metsässä?Jos haluaa ajaa asfaltilla nii sillon on kai vaihettava rr.ään.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiitos järjestäjälle tällaisen keskustelun avaamisesta ETUKÄTEEN!

Kuten tuossa aiemmin joku jo sanoikin, C-luokka on kilpaluokka ihan siinä kuin A ja B, mutta se on myös aloitusluokka. Sieltä kuitenkin noustaan SM-luokkiin, joten jos reitti on oleellisesti helpompi, voi taitotasollisesti heikompi kuljettaja nousta siten, ettei selviäkään enää SM-reitistä. Vaikka vauhtia olisikin.

Ajomäärä ja aikataulu saavat mielestäni olla C-luokilla helpommat, ei reitti. Pieni ongelma syntyy toki joskus olosuhteista kun reitti C-luokille voi kauttaaltaan muuttua paljon haastavammaksi mitä se alun perin A-luokille oli. Kuntoluokka se sijaan ei ole kilpaluokka ja sen pitäisikin olal helpotettu, myös reitiltään. Ensimmäistä kertaa kilpailujännityksen kourissa painiskeleva uusi kuljettaja voisi hyvin ajaa sen kerran Kuntoluokassa.

Naisissa tasoerot niin taidoissa kuin vauhdissakin ovat suuret ja harrastus naisten keskuudessa on vielä sen verran suppeaa, ettei jakoa vaikkapa kahteen eri luokkaan pystytä vielä edes ajattelemaan. Mutta kun meitä niin vähän on, niin yritetään haasteen kipeet ajella ilman silloin kun D järjestetään, ettei tapeta muiltakin intoa.

Kotikisassa nimenomaan tämä C->B -nousumahdollisuuden poistaminen voisi olla paikallaan. Ehkäpä myös jokin nousupistejärjestelmä, vaikka vain 2 kilpailua vaativa, mutta kuitenkin. Voisihan Lajiryhmä silti nostaa jonkun aivan ylivoimaisesti C:n voittaneen saman tien B:hen ja nuori nopea kuljettaja pääsisi kuten nykyäänkin ajamaan heti eka startin jälkeen niistä SM-pisteistä.

Mutta Asia perskules, Mikkelin siirtymät maastoon, myös C:n! Kisan jälkeen pitää tuntua kropassa jotain rasituksen merkkejäkin, eikä pelkkää henkistä epätasapainoa maantiesafarista!

Kirjoittaja: AKI IMMONENTimolle: Vain A ja B ajavat pisteistä. Jos siellä vedettäisiin samalla aikataululla niin luulen, että jäisi monilta ajamatta. C on mielestäni kuitenkin alottelijoiden KILPA luokka, jossa pitää ottaa reitillisesti ja ajallisesti huomioon eritasoiset kuskit. Kyllä siellä b:ssä saa sitten ajaa samaa reittiä samalla aikataululla nousun jälkeen.Kuntoluokkaan kaikki eivät halua osallistua liian lyhyen reitin takia eikä se ole edes kaikissa skaboissa mukana. Toinen vaihtoehto on laittaa kuntoon enemmän haastetta ja jakaa palkinnot sekä nousu C:hen ?
En itse ole koskaan ymmärtänyt miksi siirtymä pitäisi olla vaativampi kuin itse pikis, voi ne vaativammat maaston kohdat laittaa ek:llekkin. Multa menee mielenkiinto hinkata jotain tunnin kivihelvettiä ennen Ek:n lähtöä, eli maastosiirtymä voisi olla pikistä helpommin ajettava. Trial on hyvä laji, mutta siihen on eri prätkät.
Jos kisat tehdään niin vaativiksi ettei sinne sen takia harrastaja viitsi lähteä niin jää osallistumismaksurahat saamatta, mutta voihan siellä sitten" kovat jätkät" ajaa omalla porukalla...

Kirjoittaja: TOM NORDMANHyvä Janne!

Kirjoittaja: Timo TähkäpääJanne on melko oikeassa.

SM-kisaan SM-tasoinen reitti. Kaikki luokat ajaa pisteistä,sama reitti sama aikataulu.
Ne jotka ei selviydy, ymmärtää seuraavalla kerralla opetella ensin kansallisessa kisassa.
Siperia opettaa.

Osa C kuskeista tulee kuitenkin mukaan, joten kilpailun talous tuskin romahtaa. Ja eikö viime aikoina ole ennemminkin ongelmana ollut liian suuret osallistuja määrät?

Kirjoittaja: JANNE VOLANENMielestäni A,B,C kisareitti pitää mennä maastossa, samaa reittiä, niin paljon kuin se on mahdollista. Tiesiirymiä ainoastaan silloin kun se on vättämätöntä.
Aikataulu voi sitten olla C:lle helpotettu, jos niin halutaan. Eikä sekään ole välttämätöntä koska AT:han maailmassa riittää.

ABC luokathan on ajajaluokittelua eikä kilpailureittiluokitteluja (?)
C luokka on sama kilpailu kuin AB:kin, kuskit vain on hitaampia.

Endurokisasahan pitää mitata paitsi nopeutta myös kestävyyttä. Keskeytykset
ei ole mikään ongelma jos ne johtuvat kunnon loppumisesta. Sehän kertoo kuskin tason siinä kuin maaliin tulokin.

Ja milläs sitä C:ssä kehittyy jos ajetaan asfalttia pitkin?

K luokka pitää olla helpotettu myös reitiltään. Ja D luokka pitää tasa-arvon nimissä
ajattaa samaan suohon kuin ABC:kin!

Kirjoittaja: MIKA VUORImoi
menee hiukan asian vierestä
mut mennä vuotena en muista koska (dalmatia vaivaa) juttelin jarkon (valtonen) kanssa, et koti kisoista b nousu olisi mahdoton jollei jopa kiellettävä. esimerkkinä monta koti kisan tähteä ja naapuri kisan viimeistä.

t:mika

ps. TÄMÄ EI OLLUT PROVOKAATIOTA

Kirjoittaja: Nikkanen EeroJotain jonkunverran ja aikapaljon väliltä maailmaa nähneenä , ohjaustangon takaakin, halu kannanottoon on suuri, vaikken turistia kummempana Mikkeliin tulekaan.

C-luokka on luokka jossa on kaikkein eniten eritasoisia kuskeja.
A,B,V,K ja D ovat jo luokkansa löytäneet, mutta C;ssä on paljon eri tasoisia kuskeja.On ihan junnuja aloittelemassa,on iki- C; läisiä joita nousu ei koskaan edes kiinnosta vaativuusasteen nousun vuoksi,sillointällöin lajissa vierailijoita ym. ym.Kaikilla vähän eri intressit.
Joidenkin oppien ,(mm. sieltä Mikkelin suunnalta kirjoitettujen)(kaikella kunnioituksella!), mukaan C,ssä vain käväistään ja sitten aletaan ajaa kilpaa SM pisteistä, jollei nyt verenmaku suussa, niin vähintäänkin tosissaan,mikä mielestäni ei ole ainakaan -ainoa- oikea tapa ajaa kilpaa/harrastaa.
C reitin pitäisikin olla jonkunlainen kompromissi, ettei sillä pelästytetä aloittelevaa junnua tai ensikertalaista ja toisaalta taas tarjotaan riittävä haaste jo enemmän ajaneille.Ei missään nimessä vaikeinta mahdollista jonka A helposti selvittää, vaan sopivan rankka, jotta tietää ajaneensa, mutta kuitenkin selkeästi ajettavissa oleva.

Lisäksi olen sitämieltä,että sääntöön pitäisi tehdä muutos, joka sallisi C kuskin niin halutessaan olla nousematta B;hen heti eka menestyksellä, jos tuntuu etteivät resurssit riitä.Monen harrastus on lopahtanut liian kovaan joukkoon noston vuoksi.Yksi hyvä tulos jos halut nousuun ovat, mutta kaksi, joka jättäisi takaportin auki säilyä pitempään helpommassa luokassa.Liekö mahdollista toteuttaa ?

Kysyttyyn mielipiteeseen otin kantaa,joten älkääpä ottako hernettä nenään.Tehkää omanlaisenne kisa, omiin maastoihinne.Sehän se on juuri parasta tässä suomienskassa !
Toivotan menestystä niin järjestäjille, kuin osallistujille.