B- kilpaluokat

Kirjoittaja: MIKAEL SPARFniinku moni muu varmaan on tehny jo niin aion avautua by:n taposta.
monia on varmaan ottanu päähän ku pitää valita että ajaako piikillä vai isommalla. itse olen aina jos suinkin mahdollista ajanu molemmat luokat, niin on moni muukin tehnyt mukaan lukien myös vetskuista joitain innokkaita.

en mä jaksa mitään raamattua kirjoittaa joten laitan jotain pointteja vaan...

* ajoluokat eivät ole muuttuneet, muutakuin nimellä ja säännöllä ettei "kilpailija" saa ajaa harraste luokassa.

* "harrastelija" tulee ajaan ekan kisan luulossa että hän ajaa harraste-luokassa, todellisuudessa hän ajaa suljetussa b y luokassa.

* eikö olis hyvä jos luokassa olis enemmän porukkaa ajamas, kääntö puolena olis se juttu ettei harraste luokassa olis kisailijoita. mutta eikö harrastelijat yleensä hakeudu rennompaan "sarjacrossi" formaattiin, niitä ku ajetaan onnex melkeen jokapuolella jo.

* jos harraste luokka pitäis kummiski olla, niin se tulis olla enduron kunto luokan "maaliin ajo mitalli" palkinolla. tämä poistais palkinnon metsästäjät, aka cherry pickers.

* nyt varsinkin kun usein ei ajeta kun yksi kilpa erä, olis hyvä kun voisi ajaa toisen isolla pyörällä. crossi on menny ihan spedeilyx, ku mennään aamulla 08.00 katsastaan, 10.00 harkkarit (15 min), 13.00 kisaerä ( 25 min). yhteen laskettuna tämä tekee noin 40min tehokasta ajo aikaa, samalla tulee poltettua koko päivä erää odotelessa.

* voin melkeen laittaa linkun laakerit panttiin että tämä typerä luokka muutos on karsinut osaan ottoa enemmän kuin nostanut sitä.

kertokaa te muut nyt teiän mielipiteitä !
niitähän on monia mutta pitää seistä niiden takana jotta syntyis muutosta!!

Kirjoittaja: Ville Harviano mut sivujen nimihän on finCROSS!!

Kirjoittaja: MIKAEL SPARF*taputtaa käsiä penalle*
mä oon kans just samaa mieltä sun kans näistä nykyajan "tehdastiimi" kuskeista! faija pumppaa fyrkkaa laitteisiin ja kalustoon, jeppe dokaa ja rällästää sen minkä kerkee...
on se ihme ku jengi satsaa pakuun 50t*eur*, mutta ei edes omista lenkkareita taikka osaa hiihtää. no kyllä ne putoo puusta jossain vaihees.

mutta pakko myöntää että ottaa edelleen mielettömästi päähän tuo luokka vitsi! kiva lähtee lahteen ajaan kisaa, kun tietää et saa ajaa puol tuntii. sais edes b125 kuskit ajaa harraste luokassa isolla pyörällä, eikö se femma anna tarpeex tasotusta harrastelijoille (olenko PROO jos ajan piikillä?).
ne harvat b125 kuskit joka lähtisivät ajaan harraste luokassa lisälähdön toisivat lisää rahaa järjestäjä kerholle (vaivatta) ja näkyvyyttä luokkaan! ja aika typerää katteltavaa se on kun 15 tyyppii kiertää rataa, vauhdilla ei oo välii kuhan porukkaa on paljon ;)

Kirjoittaja: Timo VesaloMikä mahtoi olla motocrossin lajiparlamentin lopullinen päätös ison b:n/harraste luokan ajattamisesta ensi kaudella, yksi vai kaksi eräinen? Vai onko edelleen järjestäjästä riippuen jommin kummin?

Kirjoittaja: Harri VanhalaNiin,
siellä asiasta kyseltiin. Lajiryhmä totesi, ettei muutoksiin ole aihetta. Outoa kyllä minusta oli, että eräänä perusteena esitettiin parinkin kuskin päässeen mukaan erikseen poikkeuslupaa anomalla. Tätä esitettiin vakavalla naamalla toimintatavaksi!

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKävinpä ensimmäistä kertaa tuolla fincross. net sivuilla. En erityisesti ilahtunut tyylistä. Jotenkin edelleenkin jauhetaan, että crossi on se laji,joka on Suomen mp-urheilun tukijalka. Näin tosi vanhana lajin harrastajana ajattelen, että suuria olivat: Heikki Mikkola, Pekka Vehkonen ja Miska Aaltonen. Nyt mukana on vain Miska, hymyilevänä enskakuskina. Tietenkin harrastaja määrät ovat taas kasvaneet, kun talous Suomessa "pyyhkii hyvin". Joskus "Eppu" haukkui nuoria "pullamössöpojiksi", nyt kai sekin on kunnian osoitus. Nyt näyttää siltä, että tärkeintä on näyttää kuljetuskaluston suuruudella ja mopojen määrällä, että suvulla on varaa millä mällätä. Ajotaidoista ja kuskin fysiikasta ei niinkään ole väliä. Väittäkää vastaan t. ;) Pappa

Kirjoittaja: MARKUS SAULIParin entisen a-kuskin vai b-125 kuskin..?

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMNyt on lajiryhmä vastannut kyselyihin. Kannattaa käydä lukemassa fincross.net saitilta painavat perustelut.

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSAsiallista tekstiä ja hyviä näkökulmiahan tuolla oli. Pitäisi siis saada järjestäjien puolelta vielä asiat kuntoon, eli kaksi erää ja korotettu maksu? Ja Harrilla oli hyvä pointti, että paljon on ns. väliinputoajia ja poikkeuslupia tarvitaan tai kiinnostus kuskilta lakkaa luokan "kadotessa". Edelleen joku innostunut lähtee harrastamaan ja ohitetaan 5 kierroksella ex A-crossarin toimesta. Ex A-kuski tulee kisoihin ja ihmettelee mitä pujottelukeppejä on radalla. Olisko se sitten 20min+2kierrosta ja liputetaan harrastajat 15min päästä radalta ja "kilpailu" vasta alkaa? ;-)

Toisaalta ymmärrän idean huippu-urheilusta ja nuorten kuskien ajattamisesta. Ihmettelen vaan mikä prätkäfirma sponssaa nuoria kuskeja jos ei ole harrastajia, jotka ostavat nuorten edustamista firmoista. Kuitenkin näillä Suomen kuski- ja asukasmäärillä se ostovoimainen 40v harrastaja on aika tärkeä lenkki firmoille. Ja varmaan firmat nuorille kuskeille. Ellei sitten saada Carlsbergiä, Audia, Intersportia yms. sponssaamaan kuten väkisinhiihdossa, puikassa yms. mediaseksikkäissä ja massalajeissa.

Lähtökohdat päätöksille ovat olleet todella järkeviä, mutta jokin on kai mennyt pieleen kun paljon on kuullut negatiivista palautetta.

Kari Wallenius - Tuleva harrastecrossari

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä nyt on edellä kaksi mielipidettä, joihin voi vastata: Kyllä kaikki tästä muuttuu paremmaksi. Aika hoitaa liiton asiat väkisin paremmaksi. (Ne ei voi mennä enää huonommaksi) Kerhot kyllä tekee parhaansa, mutta kun liitto sanelee säännöt, niin ... aika hoitaa sanelijatkin, kun vaan jaksetaan odottaa ????

Kirjoittaja: PASI PULLImorjens.
Ei miulla ainakaan hirveesti välii oo mikä ton luokan nimi nyt ois.Tietysti b-avoin vois olla aika hyvä..siinä vois ajaa harrastajat ja ne ketkä nyt ei niin tosissaan enää jaksa ajaa.Kyllä siellä radalla ohi pitäs mahtuu.Ja sit jos tuntuu et ei oo oikee luokka ni voi mennä ajamaan a:han.On varmaan täysin turhaan jokaiselle keksii omaa luokkaansa..kyllä järjestäjät sais varmaan paremmin paaluu,jos ois puomit täys.Olisi kiva nähdä miten puomit täyttyisi,jos olis ne 2 erää...ja aika taulu ei veny ku 20min.Eli osa kritiikki järjestäljillekin eikä pellästään liitolle..

Kirjoittaja: Pentti RaittilaSe crossin lajiparlamentti taitaa olla ensi lauantaina. Varmaankaan ei mitään uutta tule, mutta jotenkin näyttää pahalta, että enduro ja crossi ovat ajautumassa yhä kauemmaksi toisistaan. Nyt crosissa jotenkin "halveksitaan" kaikkea mikä liittyy "enskameininkiin". Kuitenkin crossi rypee ihan alamaissa, jos verrataan kv-tuloksia. Teknisesti kuitenkin on kysymys ihan samoista asioista, sekä ajajien että kaluston osalta, joten tällainen jako näin pienessä maassa on pahasta.
PS. edellä puhuneelle Janille haluan vain sanoa, että olit Suomen paras crossari Mikkelin pohjoispuolelta silloin kun "pojat oli rautaa". t. Pappa

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENTämä per... keskustelu saitti on kas syvältä....naputtelet pitkän ja ajatuksella tehdyn mielipiteen ja napsautat "lähetä" näppäitä, niin tää tyhmä unohtaa tekstin ja kysyy nimee ja salasanaa uudestaan.

Eli viime päivinä julkisessa sanassa (lehdet, radio, tv , yms) on laajalti pohdittu erilajiliittojen ja olympiakomitean henkilövalintoja (perkele, että mä kirjoitin näistä hyvän jutun...en viitti enää). Mites meillä, maamme menestymeimmässä lajiliitossa....meillä ei pohdita eri valintojen, tukijoiden, valtionosuuksien , valmennuksen, yms vaikutuksia tuleviin mitallisateisiin....kentällä ei etes tiedetä tulevan toiminnanjohtajan nimeä. Hänethän valittiin jo vuosi sitten.Vai valittiinko ?? ..Muuten uskon motocrossissa olevan Suomikuskeilla menestymisen mahdollisuuksia maailman huipulle, siinä missä enskassakin....Töitä liittasolla olisi paljon.....sikasairasta....Kähmy

Kirjoittaja: tomi nieminenB-yli on aina ollut kisajärjestäjille täyteluokka. Järjestäjät ei kahta erää ajata, jos ei ole pakko. Pitäisi saada sääntömuutos, kaikille luokille kaksi erää/kisa. Lajiparlamenttiin vaan joukolla vaatimaan muutosta. Eihän ne (lajiryhmä) heti mitään päätä, mutta tulis kentän mielipide selväksi ja ehkä jo 2006 saataisiin kunnon kisoja. Ja miksi ei nimi ole b-avoin (onhan jo a-avoin)?

Kirjoittaja: teemu nurmiHiton hyvin mietitty tuo luokka jako/järjestely, ajoaikaa todellakin vois olla nykyiseen verrattuna lisää silmällä pitäen pitempi matkalaisia, moni jättää kisoja väliin kun ajomatkaa olisi esim. 400km ja ajoaikaa vain "35min". Olisin itsekkin tullut jo tänä kesänä harrasteluokkaan ajelemaan, mutta teloin jalkani keväällä....Totta on se, että sponsseja jos haluaa niin luokan nimi jos olisi iso B tms. niin olisi ehkä helpompi taivutella yhteistyö kumppaneita mukaan!

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENYksi hyvin tärkeä puoli näissä keskusteluissa koskien erien vähyyttä kansallisissa luokissa, on järjestäjän talous. MX kisan pakollisetkin kustannukset ovat sitä luokkaa, että kilpailuluokkia on otettava mahdollisimman paljon tuomaan osanottomaksuja. Näin pitkästäkään päivästä ei lohkea monia eriä kaikille luokille. Varsinkaan jos luokan nimi on tuo Harrasteluokka (kukahan moisen on keksinytkään). ...Kähmy

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNiin ja ehkä pitäisi rehellisyyden nimessä tunnustaa, että Suomen crossisarjoissa kaikki ovat vain harrastelijoita. Vai voiko joku väittää tänäpäivänä, että ajaa Suomessa täydellä palkalla motocrossia ????? t. Pappa

Kirjoittaja: JANI RÖNKKÖMoi Harrastajat!

Itse ajelin harrasteluokassa, ex. a-luokan kuskina mennä kesänä. Meininki ihan rentoa ja mukavaa. Harrasteluokan hyviä asioita ovat mielestäni vapaus valita pyörän koko. Huonoja muutama enemmän: vähän kuljettajia, vähän ajoa ja aikatauluissa täyteroolissa - klo 7 katsastus, harj klo 8 ja erä sitten klo 15.

Omia ajatuksia luokan kehityksen suhteen on ajomäärän ja aikataulujen järkeistäminen harraste/By -kuljettajien tyylin mukaiseksi eli siis mahdollisimman mukavuuden haluiseksi:

- Katsastus ja harjoitukset myöhemmäksi - Saavutetaan harrastajien järkevä saapuminen kisapaikalle vasta aamulla. Kisat ehdottomasti lauantaisin niin ei tarvitse ajella sunnuntaisin yö myöhällä kotia kohti ja tarvittaessa pääsee tutustumaan kisakaupungin yö-tarjontaa.

- Luokalle taas uusi nimi, niin entiset By -kuskit eivät tunne alemmuuden tuntoa harraste-sanasta ja osa voi saada takaisin paikallisen Siwan makkara sponssin jos se on siitä kiinni. (nimiehdotus: B-ambulanssi ;)

Ajomäärä suuremmaksi, ratkaisu:

Katsastus (jos tarvitsee, ei aamuyöllä)

Harjoitukset 10 min + (leikkimielinen) aika-ajo 20 min samaan putkeen.
(etuna: paljon rentoa-ajoa tasatulla kisa radalla)

Kisa 15+2 kierr. (Tuon varmaan jaksais ajaa kylien harrastajat ja ne By: kuntohirmutkin)

Yhteensä ajoa: 50 min. (Huom: Tänä kesänä 10min+25min = 35 min)

Kisa optio 2 * 15 min + kierrosta kisa (aika-ajoista tingitään 10 min)

Eikös harrastajat = By-kuskit
eli ei varmaan tarvitse erotella kuskeja tuloksissa. Ja sit vähän enemmän joustoa jos haluaa tulla ajamaan luokkaan niin eikun vaan kaikki entiset ja tulevat kuskit mukaan. Miks ei b-piikki kuskitkin voisi ajaa jos tuntuu siltä?

Laittakaahan muutkin ihan rohkeasti kommentteja ja muutos ideoita tulemaan!

Kirjoittaja: MIKAEL SPARFno moi pena!
ajattelin että pitää taas ottaa j kiinnostua asioista kun pääsee taas ajaan pian :)

yks pointti mikä unohtui tosta oli se että, voishan harraste/ by ajaa samaan aikaan. kyllähän ne tulokset sais kummiski laskettua, ja tällä porukalla ne mahtuis useinmiten yhteen erään. näin saatais taas kuljettaja määrät nouseen ja tyytyväisiä harrastajia = lajin tulevaisuus taattu (myös vanhempien harrastajien keskuudes).
toi sprintti juttu oli kiva yllätys, toivottavasti ne saa sen toimiin. odotan ihan innolla seinäjoen pudotuskisaa ja noita sprintti pätkiä.

juu, terveisiä sinne otavaan porukalle.
ens vuonna nähään ellei joku hullu yllytä käärmekustaalle =D

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTerve Mikael ja hyvää syksyä sinne Vaasan suuntaan. Puhut ihan asiaa. Nämä jutut näkyivät yllättävän nopeasti siinä, että enduro saavutti huiman lisäyksen osallistuja määrissä tänä vuonna. Nyt kun vielä saataisiin tuo sprinttikisa oikein kohdalleen ei crossiin jäisikään enää kuin kasikympit ja piikit. No en ole sitä toivomassa, mutta päätökset johtavat aina muutoksiin, ja nyt kyllä crossissa on tehty niin vääriä päätöksiä, että "vanhaakin miestä hirvittää". Mutta mitäs siinä, jos on tarkoitus, että crossi on vain junnulaji, jolla kasvatetaan miehiä enduroon niin jatketaan näin ???? t. Pappa