ATHENA CYLINDER KIT

onko kellään tietoo noista athenan sylintereistä? itse tilasin yamaha 250 yzf:ään 83sylinteri kitin.

Foorumit

eli sylinterin halkaisia on 83mm eli 290 kuutioinen sylinteri.

kerro kokemuksia kun saat sylinterin asennettua,ittellä ois sama mielessä

Mahtaako toimia niinkuin pitää?

Toimii ihan Ok, Honda crf 280 cc oli itsellä, kansi soviteltiin vielä isolle sylinterille ja tuloksena melko hyvä paketti. Enskakäyttöön Hondan kitti ei ole hyvä, kone alkoi stumppailemaa kun kiersin enskalenkkiä. Eipä crf:llä ollut tarkoituskaan ajaa enskaa joten tuo ei ole ongelma crossiradalla. Vääntöä melkoisesti lisää, huipputehoa ei tullut mitenkään mahdottomasti. Kone penkitettiin ensin 250 cc pannulla ja uudestaan 280 cc kitillä ja saatiin kunnon käppyrät joita pystyi vertaamaan

Ajatteko stanu vai korkeapuriste männillä?

Tosi hyvä ajaa, sopivasti tuli lisää tehoa ja vääntöä, mutta ei liikaa. ei tarvii kun sylinterisarjan,eli siihen tuli :sylinteri,tiivistesarja,mäntä,männäntappi,renkaat. muuten kaikki vakio-osat on paikoillaan. kannelle ei tehty muutoksia.

hieno homma että yammu tuntuu hyvältä!

suosittelen kaikille tuota athenan kittiä! ;)

Pitikö paljon säädellä et sai toimimaan? Itellä on Ktm sx-f kiinni 280 kitti. Säätämistä on kyllä ollu. Eikä vieläkään oikeen toimi.

Mikä ongelmana säätöjen kanssa, meillä ollut koko kesän KTM 280 setti paikalla eikä ongelmia.

Tuntuu et tuota paukkumista ei saa kuriin, eli paukuttaa putkessa kun kaasun löysää moottorijarrulle. Ei mitään jätti räjähtelyjä vaan silloin tällöin pientä poksumista. Ongelmana on myös ollut stumppaamisen jälkeen käyntiin lähteminen, joskus saa polkea tovin ennenkun lähtee tulille. Vena välykset on ok ja jos ei vielä säätämällä tokene niin ohjelmassa olisi ventiilien vaihto ja seetien tarkastus. Millaisilla suuttimilla työ saitte kitin toimimaan nätisti? Itellä taitaa tällä hetkellä olla kiinni 52 TK-suutin, 180 pääsuutin, start 85, neula OBETP kuudes lovi ylhäältä ja seosruuvi 1

Niin jäi mainitsematta meillä kotarin oma kitti.Pää suutin 172 tyhjäkäynti 42,vakio neula neljäs ylhäältä.seosruuvi 1ja2/4 Näillä aavistuksen paksullaan kuullostas et aika iso tyhjäkäynti suutin sulla,vaikutta käyntiin lähtöön kyllä kuumana aikapaljon noin iso.Nämä kesäsäädöt,lämpötila otettava huomioon eli olisko nyt 175 ja 45 seosruuvi 1ja 1/4.Timo Laitinen

Moni vaihtaa isommat suuttimet kuutioiden kasvaessa vaikka tilanne on todellisuudessa päinvastainen.Isompi mäntä=>isompi imu repii suhteessa enemmän bensaa kuin ilmaa varsinkin kun luisti on edessä.

Homma menee juuri noin kuinka Jukka Oittinen kirjoittaa, homman tuli vastaan oman big bore kitti crf:n kanssa. Stumppaamisenkin olisi varmaan minimiin suutin & leak jet jumpalla jos olisi halunnut

Juu tuo ilmiö oli kyllä tiedossa ja pyörää tuli säädettyä ensin laihemmalle mutta korvakuulolla
paukkuminen tuntui vaan pahenevan. En sitten tiedä että olisiko pitänyt säätää vieläkin laihemalle. Muistaakseni pykälää pienempää tk suutinta tuli kokeiltua (ennen muutosta kiinni oli 48 tk suutin) ja neulaakin tuli pykälän verran laskettua. Kun taas rikkaammalle kun olen säätänyt niin paukkuminen on vähentynyt. Jos joku minua osaa auttaa niin kyllä kahvit pullan kanssa lupaan tarjota ;) jos satutaan samoille kylille.

Tuo Timon viesti jäi huomaamatta. Kotarin oma kitti minullakin on. Elikkä kuulostaisi siltä että en ole vaan malttanut säätää tarpeeksi laihalle. Täytyy ihan kokeilla noita teidän suutin arvoja kun viikonloppuna kotiudun maailmalta.

No niin. Tämän päivää on pyörää taas säädelty ja kokeiltu myös noita Timon antamia suutin arvoja. Lopputulos laihemmalle säätämisessä oli se että edelleen paukkaa (korvakuulolla tuntui pahenevan) ja myös tyhjäkäynti alkoi \"soutamaan\" eli tyhjäkäynti jäi ensin korkeammalle ja laski siitä sitten normaaliin noin 10sek aikana. Sitten kokeilin pykälää rikkaammilla säädöillä (45tk suutinta ja 175 pääsuutinta) niin tyhjäkäynti korjaantu mutta edelleen paukkaa putkessa. Ei taida enää mikään muu auttaa kun alkaa etsimään vikaa venttiileistä? Venttiili välykset tarkistin myös päivällä ja ne oli ok.

tk48 ja seosruuvi 2 1/4 auki

kato vielä ettei pakoputkistossa mitään väljiä liitoksia ettei revi ilmaa sieltä sekä kaasarin kurkku ettei siellä halkeamia voi olla tosi pieniäkin Timo Laitinen

Niin ne kaasarin kurkn halkeamat yleensä klemmareiden välittömässä läheisyydessä jos kiristetty liian tiukalle Timo Laitinen

Ihme on tapahtunut. Tänään Ktm toimi ja oli aivan mahtava päästellä. Aamusella tarkastelin imukaulaa ja pakoputken liitoksia. Imukaulan testasin Wurthin puhdistusspaylla ja ei olluna vuotoja mutta pakoputken liitos näytti sylinterin päästä mustalta. No kulunuhan se liitoksen sisäholkki oli. Pikainen tiivistys alumiinifoliolla (en siihen paniikkiin muuta keksiny) mutta se toimi. Pyörä kyytiin ja montulle testaamaan niin toimihan se!! Eli Timolle olen kahvit pullalla pystyssä, kun näin tuli luvattua. Kiitokset kaikille muillekin auttaneille. Hyvä kun tälläiset maallikot saa apua näitten mystisten rakkineiden rassaukseen :P

Timppa voitti tämän mennentullen kun tiesi vian eikä korjannut oiretta kuten minä pullankiilto silmissä yritin. Terveisiä kaasuhitsille ja liikaan ilmaan paukkuville pilleille ^_^

Hyvää laatua,
jopa ehkä paremmin viimeistelty kuin alkuperäinen

Suosittelen!

Pitää jatkaa tätä vanhaa keskustelua. Nyt alkaa olemaan tunnit täynnä männän vaihtoon bore kitillä. Sitä vaan et näyttää bore kittiin (280cc) olevan suhteellisen kalliit osat niin kuin mäntä ja tiivisteet verratuna 250cc osiin.

Kuinka paljon vaatii säätöö 2012 ktm 250 exc-f jos ajattelee tollasta 280cc kittiä? ja mitä pitää säätää?