Amatööri kyselee apua

Terve!

Tuli viikonloppuna ensimmäinen crossipyörä emännän kanssa hommattua ja kokemusta ei ole kun vuosia sitten mopolla ajosta ja pienistä rassailusta..

Pyörä on siis Honda CR125 1997 vuosimallia.
Nyt viikonlopun ajettiin ja kerkesi 2 tulppaa jo syömään. Emäntä ei oo vaiheellisella 2pyörällä edes ennen ajanut niin aika varovaisesti vielä 1-2 vaiheella ajaa ja muutkin tutut testailivat hiljasta ajoa. Tulpat oli mustia selvästi ja pyörä ei lämpimänä käy tyhjäkäyntiä oikein ollenkaan. 3% seosta käytetään ja on käyttänyt edellinenkin omistaja. Mistä lähtisi säätämään että saisi laihennettua alhaisten kierrosten bensan saantia? Kaasarin säätö on aika uutta kun ei sitä hirveästi tullut aikanaan mopolla säädettyä tai en ainakaan muista hirveästi mitään. Näissä on ilmeisesti tyhjäkäyntiseoseruuvi ja jokin muu seosruuvi? Keihinin kaasutin, sen tarkempaa tietoa ei ole mallista.

Tulppana käytetty B9ES. Tarkoitus siis olisi että emäntä saisi harjoitella matalilla kierroksilla ja vauhdilla ajoa ja itse saisin välillä vejättää 1-3 vaihteilla jonkun verran mitä nyt vielä uskaltaa. Vähän vajaalla tankillisella kun ei oikein kehtaisi 2 tulppaa vaihtaa. Ajettua tulee pelloilla, metsäteillä ja jonkun verran poluilla. Jos joku osaisi vähän auttaa olisi hienoa! Halu oppia ajamaan, huoltamaan ja ymmärtämään näitä on kova, joten vinkkejä otetaan ilomielin vastaan :) Jos vielä joku vuosi uskaltaisi motocross radoille eksyä

Foorumit

Krossipiikkiä ei ole varsinaisesti tehty köröttelyyn, joten siinä ensimmäinen ongelma. 2t-krossissa sopiva tyhjäkäynti on sellainen, että kaasusta päästettyä ehtii vetämään lasit päähän ennen kuin peli sammuu.

Ilmaruuvilla (vaikuttaa lähinnä pienillä kaasun avauksilla, aukipäin=laihempi) ilmanputsarin puolella kaasarin kyljessä voi hienosäätää seosta (en aika moneen vuoteen ole 2-t-kaasaria rämplännyt, mutta ruuvia ei voi availla ihan loputtomiin, ensin loppuu vaikutus ja sen jälkeen muistaakseni tippuu ruuvi).

Isompi muutos tyhjäkäyntisuutinta (pohjapropun takana) pienentämällä tai vähän isompien kaasunavauksien seos neulaa laskemalla (kannen (jonka läpi kaasuvaijeri menee) alta).

Ensiapuna ilmaruuvin lisäksi voi koittaa "kuumempaa" tulppaa, eli NGK:n tulpissa pienempää numeroa. Kokeile numero kerrallaan, pahimmassa tapauksessa liian kuuma tulppa toimii hehkutulppana ja nakuttelee koneen rikki.

Kiitoksia vastauksesta! Se ongelma on kyllä ollut tiedossa, mutta jos tässä pikkuhiljaa se vauhti alkaisi lisääntymään :) Voisi tuota ilmaruuvia sitten vähän availla ja testata sillä aluksi. Mitenkä kun täältä tuli vähän luettua vanhoja ketjuja tulpista, että tuo ES tulppa on herkkä posahtelemaan ja käypi paremminkin mopoihin ja kelkkoihin. Sen tilalle suositeltiin BR9EG tulppaa ja näköjään NGK sivuilla se löytyy näistä vakio tulppana. Ostaisiko yhden semmoisen ja testaisi sillä? Mietin, että kai se sitten kävisi varmasti? Lähimpään paikkaan mistä tulpan saisin sitten jos ei kävisikään olisi 40km päässä..

Neulan prikan paikkaa muuttaisin laihemmalle eli neula pidemmäksi ja pienempi pää suutin.

Nuo kaksi tulppaa ovat merkittäviltä mitoiltaan identtiset, ero on vain keskielektrodissa. Tuolla tulkintaohje:
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/partnumberkey.pdf

Itse kokeilisin suoraan BR8EG:tä jos ajelu on tosiaan sellaista, ettei pääsuutin paljon kastu.

Jeps, testailen tuolla tulpalla nyt huomenna ja katsellaan mitenkä toimii! Kiitoksia!