Aika / Harjoitusajo

Tässä nyt vaan taas alkaa herämään sellanen olo että meitä SM-kisan ulkopuolella ajavia rahastetaan!?? tuntuuko muista sille?
Kerronpa miks.

JOs puhutaan harjoitus/aika-ajosta niin mun mielestä ainakin harjoitus on sen takia että tutustutaan rataan... säädetään pyörää yms !
MITÄ ehtii 10 minuutissa ! Perkele siinä lämpee kun pyörän kone vasta ! Toinen asia on se että puhutaan aika-ajosta.
Millasta aika-ajoa on se sellanen jossa vaan oman erän sijoitus ratkaisee.. ajalla ei ole mitään merkitystä!!
On jo niin monesti käynyt niin että saatat ajaa a ryhmässä.. aika menee perseelleen... mutta samalla ajalla B ryhmässä olisist saattanut olla vaikka sijalla 18??
ONKOHAN toi nyt ihan niinku pitäs ??

NYT kannattas Moottoriliitossa tms jo herätä ja miettiä muutakin kun aina vaan sitä rahaa!!
Ensin pitää alkaa ajoaikaa saamaan lisää... kaikki radat ei ole kaikille tuttuja vaikka niin joku ajattelis! Harjoitus pitää kestää vähintään vartti... ja aika-ajoon pitää saada oikeus ja kohtuus niin että ajalla on oikeasti merkitystä....

esim 10 suoraa erästä ja loput AIKOJEN perusteella ajakoon sitten kuski kummassa ryhmässä tahansa !! AIKA pitää ratkaista!

Eiköhän olis aika alkaa toimimaan edes Motocrossissa reilusti eikä joka paikassa kuljeta vaan euron kuvat silmissä.
terveisiä Moottoriliitolle !!

Kiitos !

ps itse ajan väärässä luokassa kun ei ole varaa lähteä 500 kilsan päähän veteraanikisoihin, mutta mun mielestä MXB... MXJ.. ja piikkiluokkaa pidetään jonain täytekisana/rahastuksena/ roskakisoina! Kaikki ajoajat takaisin vähintään varttiin!!

toinen Kiitos jaanteeks jos en osaa ilmaista itteeni niin että joku vetää kilon herneitä nenään... mutta näin se vaan nyt on !

Foorumit

Ei sitten tullut mieleen, että homma liittyy ainoastaan siihen että kisapäivistä ei kannata tehdä 12 tuntia pitkiä (talkoohenkilökunta, ympäristöluvat, radanhuoltaminen, kilpailijat ei pääse ihmisten aikaan kotiin jne.). SM-päivissä on ainoastaan kaksi luokkaa ja siksi voidaan ajattaa pidemmät treenit, mutta harrastajapäivissä kun halutaan tarjota useammalla kuljettajalle mahdollisuus kisata treenit on pakko olla lyhyemmmät. Itse ajan mielummin kisoissa sen 10 min vähemmän, jos kisoja on useampia kesässä joista voi valita mieleisensä.

Faktahan on se, että kisassa ne sijoitukset ratkaistaan ja jos vauhti on siellä karsiutumisrajan tuntumassa, niin se nyt on sama pääseekö puomin taakse sijalla 30 vai 38. Ja jos karsiutuminen koituu kohtaloksi, niin aika monessa kisassa on B-finaali jossa voi sitten ottaa voiton dominoivaan tyyliin. Ja jos ei vieläkään vauhti riitä, niin sarjacrossit on hyvä paikka treenata kisaamista.

Jos nyt oikein kismittää niin kannattaa käydä ajamassa noita supereita,jossa aika-ajosta menee kaavioon 30 parasta ja loput 10 ratkaistaan karsintaerässä.

Yli 20 vuotta kisoja kiertäneenä voin sanoa, että kisajärjestelyissä on tapahtunut huikeata edistystä joka osa-alueella ja ennen vanhaan ei juuri kansallisissa aika-ajoja nähty vaan puomille mentiin aina arvalla.

Ja lisäksi Sm:iä lukuunottamatta kerhot voi itse päättä kuinka pitkät treenit vedetää, ei liity siis Moottoriliittoon. Nyt vaan oman kerhon kautta järjestämään kisa jossa kaikki saa ajaa riittävästi...

Tuossa pelkästään ajan perusteella tapahtuvassa karsinnassa on se huono puoli että rata muuttuu. Näin ollen ryhmälle 1 ja ryhmälle 2 ei voida antaa samanlaisia mahdollisuuksia radan tasaisuuteen venyttämättä päivää ihan tolkuttomasta. Oleellisempi asia on millä perusteella ne kuskit valitaan eri ryhmiin, jotta ne ryhmät ovat mahdollisimman tasavertaisia. Kuten todettua, arvalla on asioita hoidettu ennenkin.

Näppärä mies Manninen Bros!

ai sä oot kiertänyt vasta 20 vuotta kisoja! ethän sä ole sitte nähnyt mitään!

Ja sori nyt vaan mutta en puhu omasta ajosta vaan sen perusteella mitä kuulen varikolla ! siis YLEISESTÄ mieleipiteestä!

ja kyllä tuli mieleen kaikki... eli kannattas ahnehtia vähän vähemmän luokkia päivään niin ehtis ja ei se viis minsaa per luokka tee suvee eikä talvee kisan pituudelle ! ja jos on kiire kotiin niin ei kannata lähtee !

Ja sinulle voi olla sama pääsetkö ajaa vai et mutta monelle muulle nää on tärkeitä juttuja ! lähinnä NUORILLE !

Unohdetaa taas kerran koko juttu Kiitos !

Ajoissa kotiin pääseminen tuntuu olevan se ensimmäinen sääntö vanhemmalla koulukunnalla..
Otetaan Hyvinkään liiga kilpailu esimerkiksi, 5kpl eriä 5min harjoitus+5min aika-ajo+5min pidemmät erät.

Kilpailut alkoivat aamulla kello 8 ja loppuivat 16 aikaan iltapäivällä. Kotiin oltaisiin päästy 17.15 joka
on varsin kohtuullinen aika pääosalle kuljettajia, koska heillä on alle 3h kotimatka edessä.

Jättämällä pois yksi luokka vastaavasti tuloja olisi menetettu 1500e ilmottautumisiin, kanttiiniin useampi kymppi. Päivä olisi lyhentynyt 1tunti ja 45min. Pidemmällä ajoajalla ja yhden luokan pois jäännillä kisat olisivat loppuneet 15.15. Vastaavasti kisamaksu olisi korotettu 50e per kilpailija ja oltaisiin oltu samassa summassa..

Kaikella on puolensa ja ratamaksulla(15e) saa ajaa niin monta tuntia kuin jaksaa, yksin tai kavereiden kanssa. Esimerkissä mainittu Hyvinkään kisa oli hienosti järjestetty eikä tämä luvuilla pyörittely siihen liittynyt.

Jos itse saisin päättää niin MXB ja Veteraanit ajaisi lauantaina, niin osallistujamäärät nousisi kyseisissä luokissa varmasti. Ainakin omassa tuttavapiirissä (20 - 40v) tiedän, että la ilta on usein parisuhteelle/ystäville varattu ja sunnuntai on taas perhepäiviä eli kun kisat on sunnuntaina niin koko viikonloppu menee kisahommissa (lauantaina pyörän laittoa / kisoihin siirtymistä).

Junnuille (C-luokat, MXJ ja suurin osa MX125 luokasta) sunnuntai olisi sopiva kisapäivä, koska faija jaksaa olla junnun kanssa kisoissa mekaanikkona, mutta lapset ja vaimo ei kyllä jaksa lähteä katsomaan kun isi harrastaa. Ainakin meillä noi perhepäivät sujui hienosti junnuna, kun faija ja kaikki lapset lähti sunnuntaiksi kisoihin ja äiti sai tehdä rauhassa omia juttujaan.

Jos junnujen faijat valittaa, että on niin väsy kun on joutunut ajamaan edes takaisin kisohin tai että junnua väsyttää kun on ajanut kisat, niin voisi miettiä että aikuiset harrastajat (MXA, MXB, MXV) ajaa usein itse kisoihin, ajaa kisat, mekanisoi, ajaa kotiin, purkaa kamat ja ajaa vielä maanantai aamuna ansiotyöhön...

Omasta mielestäni suomalainen crossi vaatisi mielummin lisää lyhyitä eriä, nimittäin kun katsoo suomalaisten vauhtia maailmalla, niin ei paljon lohduta jos jaksaa jyystää tasaisesti puolituntia vauhtia, joka jää kierroksella vajaat 10 sekuntia maailman kärkivauhdista?

Se mitä suomikrossi taas mun mielestäni tarvitsisi ehdottomasti olisi "aikuisiällä harrastuksensa aloittaneiden" kilpaluokan. Kynnys MXB-luokan kisoihin tuntuu olevan ihan varikkojutusteluidenkin mukaan hiukan korkea, eivätkä ne sarjakrossien kiertämiset nyt kuitenkaan ole ihan sama asia. Luulisi että jos sarjakrosseihin löytyy tarpeeksi sitä vähän vauhdillisesti rajoitetumpaa harrastajaa, niin löytyisi niitä myös kisoihin sen oman kotiratansa ulkopuolelle. Maailmaltahan näitä "entry-luokkia" löytyykin myös kypsemmällä iällä krossiin hurahtaneille.

Hiukan ehkä ohi alkuperäisen aiheen, mutta tulipa mieleeni.

Tuo olisi ihan hyvä juttu jos MXA,MXB ja MXV ajasisivat lauantaisin meinaan kun yleensä näissä luokissa ajavat ovat yhen miehen orkestereita / töissä käyviä, varsinkin MXB ja MXV.
No teitenkin voi sanoa että onhan se jokaisen oma valinta mitä touhuaa että vapaaehtoista tämä on. Mutta aina pieni parannuksia on hyvä ehdotella ja kaikillahan on oma mielipide. Mutta sen verran vielä, että olisi ihan mukava että MXB olisi 20min +2 kier. erät kun kerran kaukaa tullaan niin pääsisi ajamaan rahojen edestä. Ja lyhyissä erissä tietenkin on se huono puoli että yksi virhe ja homma oli siinä. Tämä on vaan oma mielipiteeni