Ääniä jotenkin pienemmiks !?!

Kirjoittaja: Taneli JokinenMulla on TM:n 250cc pyörä ja äänistä on tullu valituksia. Miten olis että meniskö tohon joku TM:n enskan änkkä tai jonku muun merkkinen ? ja minkä hintanen olis ? Putki on muuten HGS:sän tehari ..

Kirjoittaja: Harri VanhalaVoisiko Pappa lähettää mulle jonkun kerhon yhteyshenkilötiedon noista EU-rahoista? Meillä olisi varmaan ihan hyvä sauma niitä kehitellä ja aikaakin on. Jos asia ei ole kauhean julkinen, niin yksityisesti: Harri.Vanhala@kolumbus.fi.

Kirjoittaja: Moto FreakMoto Freak nimimerkin takana on tälläne onneton luuseri joka ei uskalla paljastaa omaa nimeää...

Kirjoittaja: Harri VanhalaJos MotoFreak haluaa olla paljastamatta henkilöllisyyttään, hänen kannattaa myös kätkeä IP-osoitteet sähköpostiviestiketjusta, ettei meille muille olisi ihan niin helppoa penkoa auki asioita.

Terveisiä Mikkelin suuntaan!

Kirjoittaja: Moto FreakNo ei se ehkä niin suuri salaisuus ole. Oon kyllä enne kirjotellu tänne ihan omalla nimelläkii.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo kerro jo - älä pidä meitä jännityksessä.

Kirjoittaja: Moto FreakHarri Vanhala: "Jos ajatellaan, ettei villaa olisi ollenkaan, ääni tulisi huiluputken rei

Kirjoittaja: Harri VanhalaTokihan se vähän vaimenee, pomppii edestakaisin seinästä reikäputkeen ja taas takaisin ja joka pompussa vähän häviää energiaa tai tarkalleen ottaen energia ei häviä, vaan saa aikaan epäelastisen muodonmuutoksen, joka materiaalin sisäisten kitkojen takia muuttuu lämmöksi. Lisäksi alumiiniseinämä levittää ääntää laajemmalle, joka vähentää suuntaamista ja saa äänen kuulostamaan pienemmältä. Sallittakoon kuitenkin tällaisessa pelkistetyssä, yleistä toimintaperiaatetta selventävässä esityksessä tällainen epätarkkuus.

Kuten MotoFreak toteaa, villattomalla änärillä ei kuitenkaan pääse katsastuksesta ainakaan sillä selityksellä, että onhan se hiljaisempi kuin kokonaan ilman änäriä.

Kuka muuten on MotoFreak-nimimerkin takana?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaIhan huimia juttuja tuossa edellä. Sallittakoon kaikki, se on pelin henki. Mutta älkää nyt siellä rikkaassa Etelässä olko kuitenkaan niin köpsiä, että ette ymmärrä ottaa näitä EU-rahoja ratojen rakentamiseen. Sen ovat oivaltaneet täällä naapurikerhon köpsät, ja rakentaneet radalle niin paljon huoltorakennuksia, ettei sinne enää mahdu ajettavaa rataa. :) Pappa ( salasana köpsä)

Kirjoittaja: Ville SepponenMiten suomessa ei ole mahollista rakentaa moottorirataa korpeenkaan etes. Motopark rakennettiin keskelle ei mitään. Ihmiset rakenti kesämökkejä sinne tietäen, että moottorirata on lähellä. Nyt ne sinne kesämökin rakentaneet ihmiset valittaa äänistä joiden takia rataa oltiin sulkemassa kovasti. Mitä helvettiä muuttaa sinne, kun tietää tuosta.
Miksi istanbulissa vai mikä se turkin GP rata onkaan. Olin kuulevinani selostajan suusta sen, että rata on 45km päässä istanbulista. ja sielä laitteista lähtee ääntä ja ajamista on koko ajan. Miksi ei suomessa????
Ja jotkut kuramopon äänet rasittaa ihmisiä.
Nyt meni hermot... kaljalle.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaHarri edellä kertoi iloisia uutisia. Onneksi olkoon, että Kolmperän jatkuvuus on turvattu. Siinä varmasti on ollut suuri merkitys sillä, että tätä ääniasiaa on hoidettu hyvin. Kyllä se alue on sinänsä jo jonkinlainen legenda tässä moottoriurheilussa ja Leena Lehtolaisen romaaneissa, että siitähän voisi tehdä jonkinlaisen suojelualueen ihan moottoriurheilun- ja kaatopaikkaalueen hyvästä yhdistämisestä. EU-ympäristörahaa, agendaa, Leader-rahaa ja kaikkea muuta sellaista... en ole hyvä näissä asioissa mutta jospa sieltä "Miljoonakaupungista" löytyisi joku viisas? Sitten tuolla edellä oli puhetta Keimolasta, aikanaan siinä naapurissa asuneena, ja siellä tornissa paljon kisoja katsoneena, oli kyllä sellainenkin "totuus", että rata loppui siihen kun AAW pani rahahanat kiinni. Tiiä häntä? ?Pappa

Kirjoittaja: Harri VanhalaVäärinkäsitysten välttämiseksi todettakoon, ettei EMK ole anonut saatikka saanut noita Papan luettelemia rahoituksia. Olemme joutuneet tyytymään Maailmanpankin ja Euroopan investointipankin rahoihin. Pikku lisärahoitus tulee radan takaosasta lohkotusta NATOn tukikohdasta, alue annettiin vuokralle. Kerholla on myös Fortumin optioita.

Kiitos Miikalle hyvästä SVEMO-vinkistä. Kävin kurkkaamassa, mitä moinen sertifiointi tosiaan on. Yleensä sertifikaatista tulee mieleen jokin brecthiläinen kiristyksen muoto: jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan. (Unkarin Janos Kadar käänsi sen niinpäin, että jos et ole meitä vastaan, olet puolellamme. )Svemon sertifikaatti on ilmeisesti yhteiskunnan kerhoille myöntämä, kolmivuosittain uusittava tunnustus, että kerhossa on tiedostettu ympäristökysymykset. Sertifiointia varten on kysymyskaavake, johon vastataan "Ja" tai "Nej". Näihin näkyy kuuluvan mm. kysymykset:
Onko radalla pääsy toilettiin, jossa on juokseva vesi, saippuaa, käsipyyhkeitä?
Sinänsä kysymyslista on ihan asiallinen, mutta tuntuisi sopivan parhaiten yleisötilaisuuksiin. Sertifiointi ei ilmeisesti tarkoita, että asiat olisivat hyvin, vaan että niitä on ajateltu.

Täältä ruuhka-Suomesta katsoen näyttäisi viisaalta ottaa aktiivisesti yhteyttä kunnan tms. ympäristöviranomaisiin ihan vain tutustumismielessä ja kysyä, olemmeko me ongelma ja millä lailla. Jos välit ovat jo huonot, sitä suuremmalla syyllä. Siilipuolustusasenne ei pitkän päälle kyllä kannata. Ainakin meidän kerhossa eli sitkeä kuvitelma meistä tehdyistä valituksista ja vainoamisesta. Suora yhteydenotto paljasti, ettei meistä kukaan piittaa, kunhan eletään ihmisiksi. Moottoriurheilijoilla on jopa OIKEUS harrastaa lajejaan, kunhan se tapahtuu asiallisella tavalla asiallisessa paikassa. Kunnan ympäristöhallinto ei ole ainoa päättävä elin, myös liikunta-, nuoriso- ja tekniikkaviranomaisilla on valtaa. Ei kuitenkaan kannata mennä uhoamaan ja haastamaan riitaa. Pekka taisi tuossa jo viitata Riihimäen kokemuksiin. Rata on edelleen paikallaan ja toimii. Ainakin se Hausjärven ympäristötarkastaja, jonka seuralaisena kävin radan ympäristömittauksia kyttäämässä, oli mitä asiallisin ainakin virkahuoneensa ulkopuolella. Eikä pidä provosoitua, muttei myöskään provosoida. Voiko Pekka kertoa julkisesti lisää Riihimäen jutuista?

Kirjoittaja: Miika SavoViimeiseen kysymykseen: Kai niitä kittejä ihan hyvin voi ostaa ainakin veteraanit, harrasteluokan kuskit sekä 4-tahtiluokan kuskit enskassa. Eri asia sitten B piikit tai pikkuluokan SM crossi. En oo kyllä tavannut, ja kyllä ne lähtisivät viivalta ja kurvista selkeästi paremmin...

Sitten ihan toisen juttu. Katselin Svemon sivuja mielenkiinnolla. Naapurissa on käytössä jonkinlaiset ympäristösertifikaatit radoilla, mitä sitten pitävätkään sisällä. Kertokaa jos tiedätte mitä nämä sertifikaatit edellyttävät radoilta.
Nuo sertifikaattijutut on ainakin yritysmaailmasta ja koulun penkiltä tuttuja, mutta en kyllä tiedä onko niistä aina todellista hyötyä. Ainakin niihin liittyy sellaista paperipuuhaa paljon, ja tietysti vapaaehtoisesti toimiville yhdistyksille se on varsin turhauttavaa, varsinkaan ellei siitä hyödy taloudellisesti mitenkään. Olisi kuitenkin hyvä, jos crossiratojen hoidossa ja ylläpidossa päästäisiin lähemmäksi yritysmaailmaa, jotta ne kehittyisivät kohti "ison" maailman ja Keski-Euroopan ratojen tasoa. Paljon vaadittu, mutta periaatteessa täysin mahdollista.

Kirjoittaja: Harri VanhalaTäytyypä täältä Espoon perältäkin kommentoida.

Kyllä on poistettu äänekkäitä pyöriä radalta ja poistetaan vastakin, jos tarpeen on. Nykyisten uusien sääntöjen puitteissa se vain on vaikeutunut, kun ei ole kohtuullista poistaa SML:n sääntöjen mukaisia pyöriä, vaikka möly on kauhea.

Näin sisäpiiritietona todettakoon, että EMK on saanut kaupungin ympäristölautakunnalta positiivista palautetta ympäristötyöstä. Radan tilapäiskäyttölupaa on yksimielisesti jatkettu vuoden 2011 loppuun ja siihen mennessä uusi rata on jo valmis.

Olen aiemminkin kertonut, että mittaustulokset voivat heitellä kisasta toiseen paljonkin aivan identtisellä pyörällä siksi, että jos pyörä selvästi täyttää määräykset, sitä ei ruveta tarkasti mittailemaan. Vain ylitykset ja rajatapaukset tutkitaan tarkasti, ellei kuski sitten tarkempaa tutkimusta pyydä.

Papan mittaustekninen kritiikki on aivan oikeaa ja kohdallaan ja vaikka kuinka monta kertaa tunnustettu, SILLÄ: nykyinen kuormittamattoman pyörän mittausmetodi ei tietenkään vastaa radalla olevaa tilannetta, MUTTA: antaa siitä riittävän edustavan kuvan. Täydellä kuormalla tehtävää aitoa ohiajomittausta ei voida kisaoloissa tehdä. Kunnolla tehty ohiajomittaus edellyttää satoja metrejä pitkää kovaa tiealustaa ja vie 15-30 minuuttia/pyörä. Nykyään enskakisoissa on yli 200 pyörää eikä 50-100 tunnin katsastuksiin ainakaan minun huumorintajuni riitä.

Papan kritiikki on nykyisillä crossisäännöillä harmillisesti erityisen oikeaa. Tälle vuodelle pudotetut kierrokset EIVÄT anna edes edustavaa kuvaa pyörien äänistä. Kuormittamaton nelaripuolikas mitataan 5000 rpm:llä. Sen tyhjäkäynti on 1800 ja huiput pitkälle yli 10.000. Sen rataääntä ei pysty kunnolla päättelemään mittauskierroksilla ja siksi koko nelarimittaus nykysäännöillä on näin ääniapostolinkin näkökulmasta aika kyseenalaista puuhaa. Vanhoilla säännöillä rundit olivat 7200 ja se jo kertoi aika paljon. Näin FIM kantaa vastuuta ympäristöstä ja ratojen säilymisestä. Sitä tuntee itsensä tavanomaistakin enemmän idiootiksi, kun joutuu raakaamaan jonkun kasikymppisen katsastuksessa, kun edellinen nelari meni kovalla metelillä läpi.

Se on totta, että vaimentimien merkkauksiin pitäisi kiinnittää huomiota enemmän.

Onko muuten kukaan törmännyt kisaoloissa big bore-kitteihin? Niitä myydään ja kai niitä joku käyttää ja varmaan kisoissakin. Onko niitä niin paljon käytössä, että kisajärjestäjien pitäisi niitä alkaa vahdata?

Kirjoittaja: PEKKA PÖHÖEspoon ukot ovat oikeilla jäljillä ja edelläkäviöitä ääniasioissa.

Tossa joku kyseli, että onko kuskeja otettu radalta pois kesken kaiken, KYLLÄ ON.

Olen henkilökohtaisesti poistattanut useampia eri henkilöitä karhista liian kovien äänien takia.

Osa on kiltisti vaihtanut toisen vaimarin ja osalle on palautettu ratamaksu ja lähetetty kotiin.

Ne joilla on varavaimari ovat ymmärtäneet homman, mutta ne joilta ajelut loppuvat ko. päivältä ovat olleet sitten vähän toinen juttu.

Ne henkilöt jotka hoitavat rata-asioita joutuvat kyllä paskaan valoon osan porukkaa silmissä mutta mitäs siitä.
Pääasia on että tietää / uskoo tehneensä itse oikein poistaessa kova äänisen pyörän radalta.

Riihimäellä poistettujen marinat on saatu pidettyä kurissa sillä, että meillä on mittari käytettävissä radalla koko ajan. Paha on ukkojen valittaa jos lukemat heiluu jossain toisella sataa kun pyörää mitataan sääntökirjan mukaan.

Pidämme karhissa kirjaa mittauksista ja poistetuista pyöristä / kuskeista. Tällä päiväkirjalla voimme osittaa tarvittaessa valvovalle intressille, että olemma pyrkineet noudattamaan lupehdon vaatimuksia.

Kirjoittaja: Kees van Niftrikja huomauttaisin, että edellä mainitut harrastepaikat suljettiin jo silloin, kun millään ei muuten tuntunut olevan mitään väliä.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo Keimolan nyt ainakin lähistön asukkaat "äänestivät" kiinni. Kuten Ruskeasantakin olisi mennyt kiinni, vaikka lentokenttä ei olisi laajentunut.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroMiten niin -tulossa-?

Ei.Oikeesti vastaisin jos näkisin mitä passissa lukee....jos hoitaja on säästänyt sen...

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKun tämä juttu nyt hersyy niin mukavasti, niin tuossa "männävuonna ennen meijän kissoo" kun mittailtiin ääniä taisi suurimman lukeman hönkäistä metsuri Paavo (nimi muutettu) baaritiskillä n. 98 db. Pihalla enduromopot (reittiryhmästä) pääsivät vaan n. 95 db. Ikäväähän se on melu, mutta aina siellä missä on elämää sitä jotenkin syntyy, ja silloin tarvitaan ennenkaikkea suvaitsevaisuutta. Tietenkin tulee antaa myös ulospäin kuva, että asioita valvotaan, mutta voisiko se valvonta olla jotenkin oikeampaa, jos se mittarimies kulkisikin siellä metsässä n. 10 m päässä spoorista ja kirjailisi siellä lukemia ylös ja antaisi sitten korjauskehotukset niille, joilla on korjattavaa ?? T ? Pappa.

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJa ihan pakko siis IHAN pakko laittaa huonoakin huonompi kommentti eerolle=)muistitko olla itse hiljaa kun mitattiin?olen ollut kuulevinani ääniesi hiljentymistä viime aikoina ja ollut siitä ERITTÄIN huolissani.....Oletko tulossa vanhaksi?????

Kirjoittaja: Nikkanen EeroEipä arvannut Jokisen poika avauksessa mihin söhäisi ja mihin keskustelu vielä johtaa,auttamatta Temmin änkkäriasiaan.
Senkunniaksi vielä muutama sivuaskel.
Tekee ihan mieli kysäistä, että onko asiassa edelläkäyvällä Espoolla, tai muillakaan ollut kanttia ottaa radaltaan pois treenaamassa ollutta kuskia äänien vuoksi?Ääniongelma tietty korostuu kisoissa ja yhteislähdöissä,mutta kovin räimivä peli kyllä yksinkin saa jo jonkun vihreät niskakarvat pystyyn.
Pitäiskö kerhoilla olla tasavälein yleisiä äänimittaus iltoja,jolloin tilannetta vois kartoittaa ja onko niitä kelvollisia mittareita edes olemassa käyttöön?Lisäks tekee mieli sanoa ettei toi paikoillaan tasakaasulla tehty mittaus anna ehkä ihan oikeeta kuvaa asiasta.Joku kun keksis mittarin ja mittaustavan jolla voitais mitata ohi ajavan pelin "oikeat" äänet täydestä laulusta.
Vaikee juttu.Kai meidän vaan pitää ajaa nää kovaääniset laitteet loppuun ja uskoa että tehtaat ratkasee ongelman uudemmissa pyörissä.Toi Hondan 2-änkkärizydeemi vois olla oiva alku?
Viimevuoden vantaankisassa sanoin katsastusmiehelle,että turha on EXC;n ääniä mitata,ne on 92db.Mies mittasi ja moitti huijaamisesta kun näytti vain 91..et silleeki...

Kirjoittaja: MIIKKA MANNILAei se lasivilla nyt aivan samaa ole kun vaimennin villa,itselläni ei ainaskaan nelarissa (yz 426) lasivilla pysy kuin hetken ja tuleepi mäjelle tosin helppo laittaa uudet kun on tyhjä vaimennin. Mut eihän se oikeekaan maksa maltaita muistaakseni 10 eskoo sellanen levy, ei siis patruuna

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo eihän toki - ensin meni Keimola, sitten meni Ruskeasanta ja tasaiseen tahtiinhan Kolmperääkin yritetään suljetuttaa lähistön asukkaiden toimesta.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKINiin onhan noita, mutta Ruskeasannalla ei ollut edes periaatteellista mahdollisuutta, se jäi vaan lentokentän laajennuksen alle.
Keimolasta en tiedä, mutta Kolmperä on tietysti ikuinen ääniharava, se turuntie ei haittaa ketään, eikä lentokoneet, mutta aijai se moottoripyörien pörinä....

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINiin, ainahan peleistä ääntä lähtee...mut tosiaan ne villat oikein pakkaamalla nuo pysyvät aika inhimillisinä. Ainakin niin inhimillisinä kuin insinööri on ne suunnitellut. Ja sitten siitä hinnasta, kun hakee vaikka kaverin omakotitalo- työmaalta ylijäänyttä villaa, esim. mallia lasi- tai palo-, ei maksa juuri mitään. Ehkä keissin kaljaa voi joutua luovuttamaan. Tai käy jostain raksalta "hattu kädessä" kysymässä, varmasti joutaa. Jos joutuisin maksamaan jostain valmiista "patruunasta" em. hintoja, lopettaisin harrastuksen siihen päivään...oli se villa siellä röörissä lähes mitä vain niin ei siellä tuleen syty. Jotkut vaan kestävät pitempään pehmeinä kuin toiset, mutta vaihtaminen ei ole vaikeaa. Oon joskus kattellu niitä mopokaupan vaimennusvilloja ja ihan samaa kamaa teillä on talojenne seinissä tai lämminvesivaraajan eristyksissä käytetty. Mutta ostaa ken haluaa, tietysti.

Mutta harrastusta (täällä pääkaupunkiseudulla...) ei kannattane tappaa sen takia ettei viitti vaihtaa putkeen villoja. Joten työntäkää kaikki "äänekkäät" sinne edes jotain.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMulle on periaatteessa aivan sama mitä täällä viilataan ja höylätään, mutta en pidä siitä, että hyviä ajopaikkoja menetetään itsepäisyyden, tyhmyyden tai välinpitämättömyyden vuoksi. Jokainen voi tykönään miettiä miten parhaiten voi edistää harrastusmahdollisuuksiaan tai lajiaan parantaa - tuskin harjoituspaikkojen radikaali vähentäminen on kenenkään tämän foorumin jäsenen intresseissä. Hulvaton lentokenttämeluun rinnastettava meteli antaa vakituiselle ja vapaa-ajan asujaimistolle sekä militantille viherpipertäjä-siivelle parhaat työkalut kapuloiden laittamiseksi rattaisiin erilaisten moottoriratahankkeiden osalta.
Sanokaa nyt te espoolaisetkin jotain please...

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIEn asu Espoossa, en kyllä suomessakaan juuri tällä hetkellä. Mutta voinen sanoa että äänet ei ole aiheuttanut ainakaan ongelmia crossipuolella pääkaupunkiseudulla. Kun kaikki radat on laitettu kivimurskaamojen, asfalttiasemien ja lentokentän läheisyyteen. Mutta Raittila on aivan oikeassa, että aina löytyy valittajia. Meille on paljon helpompi tulla avautumaan kuin tehtaiden tai kaupunkien johtokunnille tai vaikka naapurille sunnuntai- iltaisesta lehtipuhaltimen käytöstä. Lajivalintakysymys jonka kanssa on vaan elettävä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONii

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNo anteeks ku karkas tuossa edellä papikka käsistä. Kyllä niissä äänissä toki joku roti on oltava, jotta hurjimmat saadaan hiljaisiksi. Kuitenkin kyllä valittajia löytyy aina vaikka vaan pappamopo hyrisee:-) Pappa

Kirjoittaja: Kees van NiftrikSiltä varalta, että viesti ei ole saavuttanut synkintä Savoa (=Sleeppareiden mukaan Suomen pimeä Afrikka), koko Etelä-Suomessa ei liene esimerkiksi kuin yksi- tai kaksi enduroreittiä, joilla saa ajaa motocross-äänenvaimentimella.

Kirjoittaja: Jyri NordströmItselläni on TM 300, Hgs-paisarilla. Vakiovaimentimella äänet olivat aika railakkaat, joten laitoin pyörääni 250cc kotarin spessin vaimentimen. Muokkaamaan ja lyhentämään jouduin tietysti ehtoon verran, mutta nyt on möykät kurissa ja pysyy!

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKyllä me täällä Savossa ollaan ihan ihmisiä, ja täällä asuu kyllä neekereitäkin ja Sleeppareiden kanssa ollaan ihan hyviä kavereita. Mato on tulossa pappatunturihommassa tempaisemaan yhteistyössä meidän Kosken Pappojen kanssa lastenosaston hyväksi jne... Mutta näistä enskahomman äänistä, jotenkin kun se on minusta kummaa, että pyörää vapaalla paikallaan "pörryyttämällä" saadaan joku kuva siitä mitä se ääni on ajettaessa metsässä. Ja sitten kun olen omin silmin nähnyt niin monta kertaa esim. MM-kisoissa, että änäri vaihdetaan kesken kisan eikä sille kukaan lotkauta korvaansakaan, niin tottahan se on että työtä tässä hommassa on ... mutta voisiko pilkunviilausta olla vähemmän, kun laji on muutenkin niin sitä täynnä. :-) Pappa

Kirjoittaja: Harri Vanhala..ja jos enduromies ajelee ylinopeutta ja jää siitä Maijan pihteihin, niin eikös se lehtilööppi aika oikeassa ollutkin. Vääryys tapahtuisi vasta, jos enduromies joutuisi vastaamaan jonkun toisen rötöksistä.

Espoossa ei ole jouduttu ympäristöviranomaisten puhutteluun. Meijän kylällä assuu 200.000 immeistä, toenen samammoenen Vantaalla ja piäkaupungissa vielä puolen miljoonaa lissää. Elleivät iänet ole asialliset, loppuup rupulkumiajelu justiisa alueella, jolla asuu viidennes koko kansakunnasta. Ei ou varroo antoo mikkelläisten piättee siitä, kyllä varma on nii.

(vastuu kirjoittajalla, ei kuulijalla).

Kirjoittaja: Harri VanhalaEspoolaisten äänet eivät enää vuosiin ole kuuluneet esim. Riihimäelle asti, jossa sielläkin on ongelmia ollut.
Eiköhän tuo mikkeliläiskommentti osoita, että äänirintamalla on vielä tekemistä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä äänijuttu on kyllä ihan pahasti vaan espoolaisten trauma. Ei kai missään muualla voi kuvitella, että joku kuski joutuu jonkinlaisen "ympäristöviranomaisen" puhutteluun. Kyllä kai se on niin, että kun endurokuski ajaa ylinopeutta ja konstaapeli maijan ratin takaa sen huomaa ja tokasee: "Pannaas Maija Vilkkumaa". Niin siinä kortti lähtöö, ja seuraavan päivän lehtilööpissä seisoo: Enduropojat ne taas vaan hurjastelee. :(Pappa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEiköhän nuo äänet ole kuitenkin meidän ihan kaikkien harrastajien yhteinen ongelma. Kyllä sinne Mikkeliinkin vielä nukkumislähiö spoorin viereen nousee niin mites sitten suu pannaan...

Mitä tuohon patruunaan tulee, niin ainakin TM:n patruuna on hyvä, helppo vaihtaa, eikä tosiaankaan maksa maltaita. Alle tuplahinta irtovillaan verrattuna. Lasivillasta sen verran, ettei ole koskaan sen kokeilua ennen, eikä sen jälkeen villat änkässä palaneet. Ns. naruvilla toimi KXF:ssä parhaiten, temmin ei ole vielä(kään) tarvinnut kokeilla.

Kirjoittaja: Harri VanhalaOlemme todellakin kerran tehneet kokeen villoilla. EMK järjesti taas kerran äänimittaustilaisuuden ennen kisoja. Eräässä varsin uudessa pyörässä oli aika pahasti yli menevät äänet. Pyörä tuotiin uudestaan näytille ja ääni oli pahempi kuin hetki sitten. Kolmas mittaus oli sitten jo ihan kaamea.

Ensimmäisen mittauksen jälkeen vaimentimeen oli laitettu villat tiukemmalle ja viimeiseen mittaukseen ne oli laitettu nippusiteillä tosi tiukaksi paketiksi. Kun paketti höllättiin ja täytettiin villaosasto pehmeästi painaen eli vähän tiukemmaksi kuin se luonnostaan menee, muttei survoen, oli ääni kohdallaan. Ero oli "oikean" ja tiukimman äänen välillä lähemmäs 10 dB(A) eli todella raju ero.

Jos ajatellaan, ettei villaa olisi ollenkaan, ääni tulisi huiluputken rei

Kirjoittaja: Harri Vanhala..ja kerro ympäristöviranomaisille, jotka ovat rataa sulkemassa, että me ajellaan tästedes vain laskevilla kierroksilla.

Kirjoittaja: HARRI PITKÄNEN Oletkos Vanhalan Harri noita ääniä mittaillessa pannut merkille onko villan laadulla/täyttötavalla käytännön merkitystä äänitasoon? Kaupan kun on ainakin neljää eri vaihtoehtoa; tavallista-, naru-, levy-. sekä patruunavillaa. Kestävyyden kannalta toi patruuna tuntuis varmimmalta mutta mikä lienee todellisuus, onkohan noiden käyttötuntimäärässä isojakin eroja?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä vaan yks vanhan invaliidin vihje: Kun menet äänimittaukseen niin laske se kierrostaso, jota pyydetään aina ylhäältä alaspäin, äänen paine on pieni kun kone vaan hörpeltää, eikä Harrikaan oikein tiedä mitä ne kierrokset on. ;;;) terv. Pappa

Kirjoittaja: Taneli JokinenJoo oon vaihtanu vaimentimeen villat eikä auttanu .. täytyy viä kattoo että toi pakoaukko on kunnolla tiivistetty ..

Kiitos ..

Kirjoittaja: Anssi LehtinenOletko kokeillut pakata nykyisen änkkärin uudestaan?

Ei puolikkaissa ole yleensä vaimentimena sellaisia limutölkkeja kuin piikkeihin pistetään kun ne eivät muuten kulje kuin työntämällä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHGS on vakioputki ja enskan pönttö käy suoraan. Hinnan saat maahatuojalta 03-3440599.

Kirjoittaja: Harri VanhalaVuosien myötä olemme äänimittauksissa havainneet mainitsemasi yhdistelmän TM/HGS ongelmalliseksi, aluksi meille mittaajille ja sittemmin kuskeille, kun niitä alettiin hylätä kisoissa.

Jos vaimennin on kunnossa eli asiallisen kokoinen, villat ehjät, kuivat ja pehmeästi painaen pakattu, on syytä tarkistaa vielä paisarin tilanne. HGS:n paisarit eivät ole vanhastaan olleet kovin paksua tavaraa ja ovat yleensä kolhuilla, mikä saa äänet raikaamaan. Tarkista myös pakoaukon ja -putken liitoksen tiiviys.

Kun on tultu tilanteeseen, että äänistä on joku valittanut, on peli lähes menetetty. Jos kyse on lajin ulkopuolisesta valittajasta, hän on tästedes häirityssä mielentilassa eikä vaimentaminen paljon tilannetta enää paranna. Tämä on pääsyy siihen, että on ollut yritystä saada äänet kuriin ENNEN valituksia. Nyt kun vielä crossipuolella säännötkin saataisiin järjellisiksi.

Sattuiko joku vertailemaan Hyvinkään SM:ssä 4t-puolikkaiden ja 2t-piikkien ääniä? Piikit olivat lähes kaikki juuri ja juuri hyväksyttävissä, ja lähes kaikki nelarit menivät helposti läpi, vaikka reaalimaailman havainnot kertovat jotain ihan muuta. Mittaussäännöt suosivat tolkuttomasti nelitahtisia ja niitähän piti suosia ympäristöystävällisyyden takia. FIM:n sääntöporukka ajoi tässä rajusti metsään.

Joku ihmetteli Hyvinkäällä, miksi äänimittaustulokset heittelevät kisasta toiseen. Tämä pitää kyllä paikkansa ja olen itse osasyyllinen tähän. Jos on ilmiselvää, että pyörä tulee läpäisemään äänikatsastuksen, sen tarkka äänitaso ei ole tärkeä tieto ja mittausjonon lyhentämiseksi laitetaan pöytäkirjaan jokin vähemmän tarkka arvo. Jos pyörän äänet ovat rajoilla tai selvästi yli, tehdään mittaus tarkasti. Jos kuski haluaa tarkan arvon hyväksyttävästä pyörästä, siitä pitäisi sanoa katsastajalle tai tulla mittauttamaan pyörä, kun jonoja ei ole.

Endurossa äänitilanne on hyvä, crossissa sääntöjen takia huono. Kuljettajille kiitos siitä, että sääntöjä noudatetaan varsin hyvin. Säännöt eivät ole kuljettajien vika.