80cc vs 125cc

Kirjoittaja: Henrik HellgrenMoi. Olen miettinyt 125cc crossin ostoa. Aloin seurata hintoja, ja huomasin että 125cc on paljon kalliimpia, mutta kuitenkin 80cc on parempi teho/paino suhde. Olen myös kuullut että 125cc ovat luotettavampia kuin 80. Onko näin? Minulla on noin 1000€ rahaa laittaa pyörään. Kumpi kannattaa ostaa, 125cc vai 80cc. Osaako joku lisäksi suositella jotain merkkiä? Olen 177cm/70kg. Löytyykö 125cc enemmän osia ja ovatko ne kalliimpia? Vastailkaa mielellään. Kiitos!

Kirjoittaja: Peter TrompariJoo kyllä se on sillä lailla, että männän-vaihtoväli riippuu ihan siitä millasta ajoa "sille" männälle on tullut. Perus kestävällä männällä voi ajella hyvin luotettavasti noin 40- 60h, sen jälkeen jos tulee vikoja niin mäntä alkaa olla lopuillaan. Ja sitte tosta että kumpi vääntää paremmin 80 vai 125, niin kaverilla on 80 yamaha, eikä se väännä läheskään sen vertaa mitä oma 125 yamaha. 125:han ei ole tehty vääntö- vaan kierroskoneeksi. Vääntöä 125:ssa riittää ihan tarpeeksi. (Lähetin ne kuvat Yamahasta).

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENPojat, juttuhan on silleen, että 80:llä ajelee pennut ja Italialaiset papat. Ei kait noita piikkejäkään ole rakennettu miksikään vääntökoneiksi. Karseeta kiljuttamistahan ne vaatii, jotta ne noinkin isoja jätkiä liikutaisi. Jo kyseessä on crossin tahi enskan harrastaminen ja ajamisen nautinnan hankinta, niin miksi puhua mm.tehopainosuhteista ja männänvaihtoväleistä. Osta poika ennemmin 250cc kokoinen tonnin pyörä. Se vääntää, kestää ja opettaa.Opettaa niin ajamaan, kuin tekeen reppaakin....Kähmy

Kirjoittaja: Mikko KauppinenKyllä piikissä on paljon parempi alavääntö vaikkei sitä siinäkään paljoa ole.Männän vaihtoväli riippuu siitä kuinka kovalla ajolla pyörä on ollut, kolmekymmentä tuntia varmaan menee molemmissa piikissä ja kasikympissä.Itse oon ajanu melkein 50h per mäntä.

Kirjoittaja: JOONA OINONENkysykää kawa-85 kuskeilta(huoltajilta) ,kuinka kauan männät (sumeko orginaalit) kestää.huomatkaa!ohjekirja sanoo
vaihtoväli 5 h.(mallivuosi 2002)voi,voi että harrastus voi olla kallista!! (sylinteriä uusittu ja maahantuojalta vain voi,voi,kun ei ole vaihdettu mäntää ajoissa.ensimmäinen mäntä kesti 10 tuntia ja pako puolen helma poikki,sylinteri pas.kana,toisen otin auki 6 tunnin ajon jälkeen ja helmassa noin 20mm repeämä!01-mäntä ja vanhemmat kestivät mukisematta n.25-30h eikä ongelmia.
mutta takuu asioissa(mitähän nekin on)
ei ainakaan sumekossa olla ajan tasalla,jos meinaavat pitää jollain tavalla asiakkaista huolta.
ps.ei sen puoleen kx-85 on muuten hyvä ja kilpailukykyinen pyörä!
terveisin,kahta en vaihda,vaimoani ja ?????

Kirjoittaja: JANNE TUOMIKuutiotilavuus alkaa 400:sta.

Kirjoittaja: Henrik HellgrenPiitääkö sylinteri porata joka männän vaihdon yhteydessä? Mun YZ:ssa on sylinteri loppuun ajettu eikä sitä voi enää porata. Kannattaako enää ostaa uutta mäntää?

Kirjoittaja: Henrik HellgrenTuli vielä mieleeni kysyä että kuinka pitkä on männän vaihtoväli kasikymppisessä, ja kuinka pitkä piikissä?

Kirjoittaja: Antti HaapasaloMOI!

Mulla on ittelläni tm 85cc isopyöränen, ja ei varmaan oo sulle liian pieni mitä noi toiset sano.Se on useaa piikkiä ja jopa 250 isompi, ja se on kuitenki 85cc runko et ei piikin rungossa ja kyll siin tehooki on ja oon itekki 180cm ja vaihdan piikkin vain sen takii et tehoo on enemmän,mut kyll se piikki kandee varmaan ostaa.

Kirjoittaja: JARI REKOLANiin ja jos aiot ajaa enduroo niin piikki koska siin on paljon enemmän vääntöö.

Kirjoittaja: Henrik HellgrenMoi. Kysyisin vielä että onko piikissä parempi alavääntö? Mun kasikymppistä saa huudattaa niin helvetisti että se liikkuisi. Kun kierrokset on siinä 7000 paikkeilla niin kyllä se sitten kulkee ihan tarpeeksi. Pitäisikö muuten wiseco männän olla laadukas? Mun pyörässä se kesti ehkä 10 tuntia. Ostin uuden halppis männän, ja se toimii vielä noin 20 tunnin jälkeen. Turhaa haaskata rahaa wisecoon on minun mielipide. Sitäpaitsi ei teho eikä vääntö wisecossa ollut yhtään parempi. Kiitos vastauksista!

Kirjoittaja: Jani KaukiainenJos meinaat pelkästään harrastaa, niin 125cc on ehdottomasti parempi valinta kokoisellesi. Et pystyisi kuitenkaan ajaa oikeassa ajoasennossa esim. välikoon kasikymppisellä. Miten muuten lasket pyörän teho/painosuhteen? esim. välikoon kasikympin teho on noin 27-31hv ja paino noin 70kg, joten tehopainosuhde on 0,43hv/kg. Piikki painaa noin 88kg ja teho noin 40hv, joten tehopainosuhde on 0,45 hv/kg. Pyörän painoon tulisi lisätä tietenkin myös kuskin paino, joten teho/painosuhde kääntyy silloin huomattavasti piikin eduksi. Tuhannen Euron hintaluokassa jonkin merkin suosittelu on aivan turhaa. Harrastekäytössä kaikki japanilaiset menettelevät aivan hyvin, sen ikäisen pyörän kunto ratkaiseen paljon enemmän. Tuhannen Euron pyörään saa menemään nopeasti toisen tuhat Euroa varaosiin, joten osta pyörä mikä on valmiiksi mahdollisimman hyvässä kunnossa.

Kirjoittaja: Olli SaarinenKun olet noin isokokoinen, niin suosittelen ehdottomasti piikkiä. Tulet hyvin äkkiä täihisi 80 kanssa. Tietenkin piikki maksaa vähän enemmän, mutta ajan itse piikillä ja koneen avausväli on suhteellisen pitkä. Kun mainitsit teho/paino suhteesta, niin muista että se ei ole kaikki kaikessa. Sinun kokoiselle kuskille kasikymppinen käy jo kiikkeräksi.