525 EXC vai TE 510?

Kirjoittaja: ILKKA PUUSTINENMielessä on ollut vaihtaa nykyinen Suzuki DR-Z 400 S kevyempään valkokilpiseen enduroon. Käyttö on sekalaista ajelua sora- ja hiekkateillä sekä poluilla. Asfaltilla tulee ajettua alle 10% ajoista.

Olisiko kokemuksia vm 2004-2006 KTM 525 EXC ja Husqvarna TE 510 pyöristä ja niiden sopivuudesta tuollaiseen harrasteajoon? Myös huoltoon, kunnossapitoon ja varaosien saatavuuteen liittyvät kokemukset kiinnostavat.

Kirjoittaja: JUHANI RUSANENValkokilpi. 05
soita 0400-816389

Kirjoittaja: JUHANI RUSANENHp. 7800

Kirjoittaja: JUHANI RUSANENMulla olis 100 h. ajettu 525 EXC myynnissä. kurapyörät on ja saatavana myös s.moto pyörät sekä xeon valot.

Kirjoittaja: MIIKKA SUOMELAVm? valkokilpi? hintapyyntö?

Kirjoittaja: MIIKKA SUOMELATerve, en viitsinyt tehdä uutta topiccia joten kirjoitan tähän.
Eli olen itse ostamassa joko 450 tai 525exc:tä. Kuinka paljon eroa noissa kahdessa on koneen osalta? Tehoeroa? Minkälaiset erot ajettavuudessa konee osalta? Mainittakoon nyt vielä että pyörään on tulossa motovanteet ja pyörällä tullaan ajamaan kadulla suht paljon.

Kirjoittaja: MAINOS PEDROJeps,

mutta onhan paikalla 525 SX, joka on sama kooltaan ku EXC ;)

markus jaakola

Kirjoittaja: MAINOS PEDROMoro,

Oulussahan on liike nimeltä Dirtbike ! ! ! ja siellä on kumpanenkin pyörä tarjolla eli kantsii käydä istumassa molempien päällä ja ottamassa tuntumaa.

markus jaakola
KTM 525 SX
www.dirtbike.fi

Kirjoittaja: ILKKA PUUSTINENKiitos vihjeestä.

Olen käynyt Dirtbikessä istumassa Husse 510:n päällä ja se tuntui hyvän kokoiselta. Silloin ei ollut yhtään kasattua EXC:tä paikalla, nyt näyttäisi olevan 250 EXC, joka lienee saman kokoinen kuin 525.

Pelkkä pyörän päällä istuminen ei vaan anna kovinkaan hyvää kuvaa pyörästä, ajamaan pitäisi päästä.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENJoo, eli jos olet pitkä niin suosittelen hussea. se on selkeästi korkeampi kuin kotka. meillä oli kanssa se valinta edessä mutta vain 450 kohdalla ja päädyttiin husseen. tosin se pyörä kun tuli niin huomattiin että se on ihan jumalattoman korkea. :D tosin olen noin 175 pitkä ja en itse ajele sillä kun joskus mutta iskän se on ja iskä on 182 pitkä ja se on sille himpun korkea. eli se husse on sulle varmasti hyvä vehje.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENOta husqvarna. Se on vakaa kun mikä. ei tärise niin kuin sirkku sanoo ettei jampitkaan tärise. no niitä en ole koittanut mutta husse menee kun luotijuna suoraan vaikka olisi vähän röykkyä. sen huomaa crossiradalla toijalassa ja siel on kiviä niin pirusti nin se ei paljon välitä kivistä. molemmat hyviä pyöriä, exc ja te mutta minä ottaisin sen hussen. :)
-ville-
ps: kannattaa koittaa molempia.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENJos on mahdollisuus.

Kirjoittaja: ILKKA PUUSTINENKiitos kommenteista.

Mitään järkisyytä pyöränvaihtoon tai rajata vaihtoehtoja noihin kahteen ei ole. Jokin muukin merkki tai pienempi malli voisi olla ok, mutta 525 tai 510 vaan tuntuu mielenkiintoiselta. Isommilla hiekka/sorateillä ajellessa tehoa on mukava olla reilusti, vaikka metsässä sitä ei niin paljoa tarvitsekaan.

Olen kohtuu pitkä (186), joten sekin vaikuttaa pyörän valintaan. Ajoasento ei saisi olla turhan ahdas.

Täällä Oulun suunnalla ei ole juurikaan mahdollisuuksia koeajaa tuollaisia pyöriä, joten kaikki kommentit kokemuksista ovat tervetulleita ennen mahdollista pyörän hakureissua Etelä-Suomeen.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMutta miksi rajata vaihtoehdot vain hoihn kahteen? Muillakin merkeillä on vastaavia malleja, enkä näkisi niitä juuri huonompina. Kuitenkin valkokilpisessä pyörässä voisi yksi arvo sinällään olla ihan mukavuus? Minulla ei ainakaan toista niin tärinätöntä pyörää ole ollut kuin Yamaha WR250F ja samaa ole kuullut WR450F:stä. Jo 10km tiesiirtymällä alkaa kaivata sitä mukavuutta, ei nimittäin ala sormet palella, eikä jalkapohjat ja takapuoli puutua.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENJaa niin joo, ja hussessa on ainakin tähän asti ainakin menty ilman mitään kummempia huoltoja. öljyt 2-5 tunnin välein ja öljyn suodatin samalla. venojen välyksiä tarkistettu ja on välyksissään. hussessa on hyvä kun se toimii kiilapaloilla ne venttiilit niin niitä vaan vaihdellaan jos ei oo välyksissään.
-ville-

Kirjoittaja: PETRI HONKANENKTM 525 -05 exc mantsa ja soratiekäyttöön on käypä peli. Itse punniskelin aikoinani juuri näitä vaihtoehtoja tuolloin valinta osui KTM:ään koska hussea ei juuri sillä hetkellä ollut saatavilla. KTM on toiminut luotettavasti, oikeastaan minkäänlaisia osien vaihtoja / vikoja ei ole ollut. Toisaalta tarina kertoo hussen olevan vähintään yhtä luoetettava. KTM:n teho mantsa käytössä on todella pehmeää, moni pelkää näitä isoja lekoja perusteettomasti. Pienemmät nelarit / 2t:t voivat olla nopeampia maastossa mutta ovat hemmetin paljon tylsempiä ! peleissä pitää olla voimaa vääntöä ja pauketta!

Yenkki foorumeissa törmää aika usein siihen että hussen 510 olisi kottarasita tehokkaampi koko kierrosalueella, mene ja tiedä. Jos olisin vaihtamassa nyt pyörää matsaan, punnitsisin valintaani juuri näiden kahden välillä.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENNoh, laitan oman mielipiteen tähän. Meillä oli kans edessä tossa kesällä että ostaakko uus 450 hussen vai kotkan enska. no meijän isä kävi koittamassa sitä 510 ja siinä oli kuulema ihan tajuttomasti tehoa ja vääntöä! siis teho ei tullut arvaamattomasti mutta siinä oli kyllä raakaakin voimaa kamalasti. ktm:llä toimii kyllä varaosappuoli paremmin vaikka hussellakin se toimii. itse suosittelisin sitä 510. että ei kun pyöriä kattelemaan. :)