5 sateesta

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOnko kukaan käyttänyt kyseistä mömmeliä ajolaseihinsa?
Itse tuli hinkattua sitä ohjeen mukaan kaksiin laseihin ja tänään kun pääsin kokeilemaan niin tökkäsi oikein kunnolla: Vaikka pinta näyttää kirkkaalta ja hyvältä, niin ajossa linssi tuntuu samealta. Ja sitä se sitten olikin, linssi huurtui ulkopuolelta vaikka lasit laittoi hiettömään päähän.
Siis missä vika?
Mömmelissä?
Onko kellään kokemusta tuon tai jonkun muun (minkä?) pisaroita hylkivän aineen käytöstä linsseissä? Miten käsittely tulisi tehdä muoviin ja millä aineella, jotta homma toimisi? Onneksi ei tullut kallista vahinkoa, tiskiaineella mömmön sai pestyä pois ja nyt linssi on normaali. Vaan eipä enää vakiota kummemmin pisroita hylkivä.
Ja mites krossimiehet ongelman ratkaisee? Ajetaanhan sitä sateellakin ja vauhti on siirtymien keskivauhtia hyvinkin. Rollarit on mulla bannissa, niistä ei ollut kuin vaivaa (kaikki kikat ja silti lasin ja filmin väliin meni mutaa) ja rahareikää.

Kiitos jo etukäteen sille, kuka ikinä osaa neuvoa noiden mömmöjen kanssa. Kun nämä normaalimmat enskauskelitkin tässä jo alkoivat.

Kirjoittaja: Ville LaitinenJos ne lasin käsittelisi vaikka astian pesu aineella sisää päin niin se ei huurru!

Kirjoittaja: TEEMU MYLLYMÄKIHommaa Sirkku mudflap (=se kuralippa) ja näppylälinssi niihin sun rolleihin ni toimii vaikka kuinka kovalla sateella. (Jos vaan vetää siitä narusta tarpeeks usein.)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiitokset kaikille!
Hitsi kun olen myyjyt jo varmaan vuosi sitten ne vehkeet pois, mitään mutalippaa en nimittäin kyllä kokeillut. Repäreitä olen käyttänyt FO:ssä ja peltokrossissa, mutta metsässä en ole saanut vääristymää näkymästä pois kuin SPY:n kiristettävissä repäreissä.
Nyt tarttis tietää, että saako Smith

Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENKerran jo mainittukin purkkivaha on kyllä sateella ehdoton. Toimii varmasti. Ja lasien puhdistus myös paljon helpompaa. Ja suojaa linssiä ensimmäisiltä naarmuilta.

Kirjoittaja: JUHA MATTILAAine, jota olen käyttänyt ajolaseissa sadekelillä, on muistaakseni nimeltään Viis sateesta. Aine toimi ohjeiden mukaisesti käytettynä erinomaisesti sateisella kelillä, kun vesi vieri pois ilmavirran vaikutuksesta. Näkeminen helpottui. Heittolasien tarve väheni.

Kirjoittaja: Ville LaitinenEnpäs ole kokeillut muuhun kuin kypärän visiirin puhdistamiseen/liukkaaksi tekemiseen.
Kyllä sitä voi käyttää ajolaseissakin.

Kirjoittaja: Anssi YlönenAjolasien ja umpikypärän pleksi kannattaa vahata ulkopinnalta tavallisella autovahalla, jolloin vesi nimenomaan pisaroituu paremmin ja valuu nopeammin pois. Huurteen estoon käy RainX-merkkinen aine, joka toimii hyvin. Sen huono puoli on tosin se, ettei se juuri vettä kestä ja krossilasit tuppaavat sateella ajettaessa kastumaan sisäpuoleltakin. Mutta on se silti tyhjää parempi. RainX:ää voinee tiedustella täältä: http://www.lysimox.fi/index.asp?sivu=myymala

Kirjoittaja: Joni PykäläinenItse olen tähän asti käyttänyt kyseistä ainetta pelkästään umpikypärän-viisirin liukastamiseen. Siinä se on toiminut ihan hyvin, joskus on kyl jäänyt hieman sameaksi, mut linssi on varmaan ollu paskanen sit ennen käsittelyä. Olen myös huomannut että se on hyvin tarkka ohjeistaan. Eikä kuitenkaan kannata ehkä antaa kuivua sen ihan kokonaan harmaaksi...

Sirkku, se ei muuten hylji vettä/pisaroita, vaan tekee pinnasta liukkaamman, jotta vesi valuisi pois.

Kirjoittaja: Miika SavoMuutama crossarin vinkki ajolaseista sadekelille. Tietysti perustuen omakohtaisiin kokemuksiin, jotka voivat olla toisilla erilaisia.

Pääsääntöisesti on kaksi vaihtoehtoa:
- roll off-lasit huurtumista estävällä ja roll off rullan liukumista edistävällä linssillä varustettuna, olemassa erilaisia vaihtoehtoja
- tear-offin (repäisy-kalvojen eli repäreiden) käyttö

Itse olen käyttänyt lähestulkoon aina "rollareita", koska joko en ole halunnut tai vaan viitsinyt opetella repäreiden käyttämistä kilpailutilanteessa.
Rollareiden etuna on se että filmiä on enemmän rullassa kuin mitä kerralla voi ajolaseihin laittaa näitä "repäreitä". Ja muutenkin repäreiden kanssa voi usein käydä niin että vesi roiskuu alimmaisen repärin alle jonka jälkeen on heitettävä kaikki pois jotta näkee eteensä. Tosin repärin etuna on se, että koko näkökenttä tulee kerralla puhtaaksi.

Kuitenkin offroad-lajeissa kun on tapana että kura ja hiekka lentää, ei ole käytännössä edes mahdollista pitää tavallisia linssejä puhtaana ilman näitä lisäkalvoja (roll-off