4tahti koneen outo naputus.

eli uusi pyöräni on ruvennut kalattamaan/naputtamaan koneesta
ääni tuntuisi kuuluvan yläkerrasta/kannesta. onko kelään mitään ideoita mikä voisi olla vikana? tarkistin venttiilit, ne oli kunnossa eikä ollut liikaa väliä.
pyörä on yamaha yz250f 2003. kiitos

Foorumit

Oisko "Väljä mäntä". tai laakerit!!................

mäntä oli ok, mutta kampi oli vähän väliä, ja oli vaihtanut vähän väriä siniseksi... onko ne nyt sieltä laakerit menneet?

mahdollisesti? onko moottori rempasta tietoa onko tehty milloinkaan? moottorin osia kannattaa yleensä uusia tietyn "ajo" tunti määrän välein ettei tule isompia tuhoja......

Männäntapit kulahtivat tuonikäluokan yammuissa. Se sininen yläpää on tuttu uudessakin kangessa. Jos alapää sininen ei kannata enää käynnistää.

oho olinpa kirjottanut typerästi, eli siis ne akseli oli sinistynyt hieman, eli ne isot osat jonka välissä itse kampi on.

Näyttävätkö limput siis tuolta?:
http://www.opfietse.com/mr-racing-static/60_20061217.jpg

Eli tossa kohdassa mistä kiertokangen akseli on kiinnitetty limppuihin on sinistymistä. Käsittääkseni se johtuu tekniikasta millä tuo systeemi pistetään tehtaalla kasaan. Jos pystyt niin ota kuva omasta kampurasta/kiertarista niin saat varmaan parempaa diagnoosia joltain viisaammalta.

Nokkaketju nyt ainakin vaihtoon kun on noin paljon konetta purettu. Tarkista myös miltä näyttää nokkaketjun ratas kampurassa.

Kaipa tuossakin on samanlainen nokkaketjun kiristin kuin muissakin Jammuissa, kokeile että se on ainakin jotenkin kunnossa (ota irti, päästä ihan "auki", ja koita painaa kädellä kasaan samalla heilutellen).

PS. Jos et ole huomannut, niin kiristimen kanssa leikkiminen on helpompaa kun ruuvaa sen aivan kiinni jonka jälkeen se "naksahtaa" lukkoon ja aukeaa vasta kun kääntelee taas vähän uudelleen ruuvarilla. Kannattaa vain muistaa irrottaa lukitus ennen kuin pistää koneen käyntiin.

PPS. Varo myös vetämästä nokka-akselien kiinnityspultteja turhan tiukkaan momenttiin, muuten akselit leikkaavat kiinni. Itse vedän näppituntumalla kun pienten öljyisten pulttien kanssa on vähän vaikea saada millään avaimella minimaalista momenttia kohdilleen. Kokeilee vaan sitten pyörittää akselia kun se on kiinni (ketjun kiristin vielä löysällä niin saa vähän pelivaraa ettei tarvitse koko konetta pyörittää).

joo, pyörität sen sisään, laitat sen niillä kahdella 6mm pultilla kiinni, ja vapautat siitä keskiruuvista, pyöräyttämällä.

KYLLÄ! se näyttää juurikin tuolta, eli ei ole mitään vakavaa... mistäköhän mahtaa ääni kuulua, joku mainitsi että vaihtaa nokkakaseli, mutten näe niissä mitään ulkopuolissta vahinkoa, näyttäisivät aivan ehjiltä

ensimmäinen nelari pyöräni, joten en ole ihan varma miten tämän kiristimen kuuluis toimia, mutta käsin en saa painettua tätä sisäänpäin. mutta kun rupean kiristämään. se painuu sisään, entä sittenkun kasaan koneen, kiristänkö ensin ihan tappiin ja sittenkun ketju sun muut on paikollaan vapautan?