4T Ongelmia

Kirjoittaja: Petri UutelaNyt pääsin vihdoin ja viimein testaamaan tositoimissa ostamaani 250 Racing kotaria ja tuntuu että kaikki ei ole ihan kohdallaan.
Ensimmäinen ongelma ilmeni jo kylmänä käyntiin lähdössä,
vaikka kolme neljä kertaa antoi kaasua ryyppy päällä ja polkaisi niin hörähti aina käyntiin mutta sammui heti, teki tätä viis kuus kertaa ennenkuin jaksoi pysyä käynnissä edes hetken verran onko nelarit yleensäkkin noin hankalia käynnistää vaikka keli on vasta nollan pintaa?
Toinen minkä huomasin niin jos ajaa tasakaasulla puottaa kaasun pois ja avaa uudelleen niin meinaa sammua vaikka kierroksia oli suht reilusta ja kolmas mikä jäi vaivaamaan niin vaikka kone on ihan lämmin niin tyhjäkäynti ruuvi pitää olla
ihan pohjassa jotta jaksaa käydä edes välttävästi tyhjäkäyntiä. joten jäi semmoinen olo että jotain pitäis tehdä mutta joutuu tunnustamaan että nyt on peukalot keskellä kämmentä koska on eka nelari alla 2T puolelta on kyllä kokemusta aikapaljon. ja sanottakoon vielä että kaikki kaasarin säädöt on tehdas asetuksissa ja venttiilivälykset on tarkastettu ja oli ok. ainut poikkeus on tehdas säätöihin että pyörässä oli jo ostaessa Boyesenin Quick Shot kiinni mutta tuskin vaikuttaa tähän ongelmaan.
Joten taas kerran kaikki apu on tervetullutta:)

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANVoi hyvinkin olla. En tiedä mitä nimeä ktm niistä käyttää, mutta leakjet on kaasarin pohjakaukalossa (sisäpuolella) oleva suutin n. 5 mm korkea. Lähtee irti tasapäisellä ruuvarilla.
Huomaa, että esim. 50 on rikkaampi kuin 85.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEikös kotarin leak jet ollut alun perinkin suhteettoman pieni vs. muut merkit samalla kaasarilla? Muistelisin, että esim. KXF:ssä oli 90 ja 70:llä toimi, oliskohan kotarissa ollut jo valmiina 60?

Kirjoittaja: Petri UutelaLeak Jet? onko se sama kuin Starting Jet?
Tossa on suora kopio KTM:n vakio suuttimista:
Main Jet 160
Idling Jet 42
Main Air Jet 200
Idling Air Jet 100
Starting Jet85

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANVaihda Leak jet rikkaammaksi niin tuo kaasun nopeasti avaaminen alkaa onnistumaan bööäämättä.

Kirjoittaja: KARI REIMAKyllä tuo Sirkku on aivan oikeassa,,kyllä minä vaarina voin sen myöntää..
kiihdytyspumppu vaikuttaa oleellisesti nelarissa,,ts pieni välys nopea reagointi.
ja taasen isolla miettii lähtiskö ny vai kohta...pääsuuttimista sen verran,
että pohjolan oloissa voi aivan huoletta käyttää 10 prossaa tai ylikin
meneviä suuttimia.kokeilemalla onnistuu..
itse kohta 30v korjaillu laitteita ja aina oppii uutta..
terv,jammuvaari.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyllä ne Petri tontilleen tuommosia on mitä sullakin nyt on kiinni. Mutta kuten jo aiemmin sanoinkin, niin tuohon kaasun avaamiseen vaikuttaa oleellisesti se kiihdytyspumppu. Nähdäkseni noilla muutoksilla tuo ongelma kaasu avatessa tulisi nimenomaan sieltä.

Kovasti on vaikea mennä arvioimaan mitä se viri-pumpun-pohja siihen nyt vaikuttaa, mutta muistikuvapohjainen perstuntuma asiaan olisi (vakiopohjalla) edelleenkin pienempään päin. Eihän se niin iso homma ole, kokeile säätää se vaikka 1.5mm:iin alkuun.

Kirjoittaja: JOEL LÄNSIVUORImites siinä noin pien pääsuutin on? ite käytän 185 talvella..? tais olla kylläkin sama suutin myös kesällä... ;)

JL

Kirjoittaja: Petri Uutelahmm... nyt jäi vaivaamaan -03 manuaalin mukaan vakio suuttimet on 160/42
nyt on kiinni ne 168/48 onko kellään muulla käytännön kokemusta millä pääsuuttimella pyörä toimii "parhaiten"? uskosin ainakin että tuo 48 tyhjä on aika lähelle oikea, mutta miten voi olla pääsuuttimessa noin iso ero vakio suuttimeen verrattuna?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, Petri, mitä siis teit/muutit tuohon vaiheeseen päästäksesi?

Kirjoittaja: Petri UutelaVaihdoin tyhjäkäynnin 42->48, pääsuuttimen 165->168 ja nostin neulaa yhden pykälän eli on keski lovessa, ajattelisin nopeastin että ainut mikä siihen voi vaikuttaa on kiihdytyspumpun se ruuvi mikä on kaasuvaijereiden alapuolella, manuaalin mukaan se väli pitäis olla 2.15mm mikä nyt aikatarkkaan on siinä, mutta Boyesenin mukaan sen pitäis olla 2.54mm. sillä ruuvilla säädetään ilmeisestin kiihdytyspumpun kalvon liikettä pitää nostaa se väli tohon Boyesenin suosittelemaan ja käydä kokeilemassa.

Kirjoittaja: Petri UutelaJoo nyt on pyörä kasassa ja viikonloppuna pääs vähän ajelemaankin, pyörä toimii todella hyvin ja lähtee kylmänä nätistin käyntiin joten kiitos oikeista neuvoista kaikille. Ainut mikä jäi häiritsemään niin pyörä tumppaa todella herkästin vieläkin,
tosin en tiedä onko se pikkunelareissa enemmän ominaisuus kuin vika?
jos ajaa tasakaasulla, pudottaa kaasun pois ja avaa heti perään nopeastin uudelleen niin kone meinaa sammua. joten onko tuo normaalia nelarissa vai vieläkö se pitää säädellä pois siitä jotenkin?

Kirjoittaja: JOEL LÄNSIVUORIomassa pikku nelarissa en ole huomannut ainakaan mitää tuollaista ongelmaa.. saa vetää torven auki aina kun mieli tekee.. alkuun tuntu et tumppailee helposti mutta se oli kuskista kiinni se homma..

Kirjoittaja: Petri UutelaSen verran vielä keskusteluun palatakseni että puristuspaineen mittaamisellahan
saa tietää kantta purkamatta onko koneessa paljon ohivuotoa, joten onko kenelläkään käytännön kokemusta paljonko ehjässä 4T pyörässä
pitäis suunnilleen olla puristuspaine? että ois joku arvo mihin verrata
omanpyörän puristuspainetta.

Kirjoittaja: JANI PEITSOMAOli kyse sitten kaks tai nelitahtisesta ni aivan varmaa on ettei toimi tehdassäädöillä täällä pohjolassa...ja mikäli haluaa että peli TOIMII oikein ja laukkaa niinku pitää ni varmasti saa säädellä ja usein! Sitten ku lisäät "säätölistalle" pakoputken,änkkärin,änkkärin villat,polttoaineen,venttiilien välykset jne niin soppa on kutakuinkin valmis.Tosin nää jälkimmäiset pitäis olla aika lailla kunnossa uudessa pelissä mut käytetyssä menovehkeessä voi aiheuttaa yllättävän paljon päänvaivaa:)

Kirjoittaja: ARTO LILLVISRäjäytyskuva kaasuttimesta löytyy ensihätään vaikkapa www.ktmtalk.com sivulta osion "shop online" takaa. Sivu vaatii rekisteröitymisen mutta ei maksa mitään. Sivulta löytyy aikas mukavasti muutakin KTM-aiheista juttua.

Itse sain kyllä aikoinaan avun soittamalla maahantuojalle, joka kehotti kääntämään luistin edessä olevan ko. levyn. Homma onnistui aivan tavalliselta tumpeloltakin. ;)

Petri

Kirjoittaja: Petri UutelaNyt ois kaasari purettu ja toden totta joku oli laittanut sen luistin levyn väärinpäin, nyt on asia korjattu ja levy oikein päin paikkallaan. Säädöistä vielä sen verran että ei kait mee liian rikkaalle kun vakio suutimet on 45/165 ja neula 3-lovessa ylhäältäpäin, mutta ei ollu hyllyssä 48 tyhjäkäyntiä niin joudun pistää 50 ja samalla laitoin 168 pääsuuttimen sekä nostin neulan neljänteen loveen ylhäältä, seos ruuvi on tehdas asetuksissa. kait se noilla nyt ainakin pakkasilla luulis pelaavan. Menee taas ens viikonloppuun ennenkuin pääsee töitten takia laittaa kaasarin paikalleen ja vähän kokeilemaan.

Kirjoittaja: ARTO KEKÄLÄINENTäältä löytyy tietoa:

http://www.husqvarnausa.com/PartsPDFs/2004/2004partspdfs.html

...ja eikun säätämään...

Kirjoittaja: TIMO UNKURITäältä löytyy keihinin manuaali
http://www.keihin-us.com/am/_media/pdf/fcrmx_parts.pdf

Kirjoittaja: Jouni TurunenKiitos Arto!

Onko sulla tieto mistä löytys manuaali kyseilelle kaasarille.

Olis mukava tietää ruuvien paikat ennen kuin purkaa palasiksi.

-Jouni

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPyörä tuskin on uusi kun ohjekirjakin on jo hukkunut matkalla ja orkkis pumpun pohja. Vaihda nyt vaan ne suuttimet ensin pykälää isompiin, jos se on säädetty niille rajoille kesäajoon niin n. nollan kelissä voi jo hyvin kiukutella. Pikkusen rikkaallaan ajaminen sujuu ihan toiseen malliin kuin pikkuisen laihallaan.

Kirjoittaja: ARTO LILLVISJos pyöräsi on uusi, tee kuten Timo Salmi neuvoi. Minulla oli aivan uudessa 450 EXC:ssa ensimmäisen kerran käynnistettynä samat oireet. Kun luistin etupuolella olevan levyn käänsi ympäri (reikä piti olla johonkin tiettyyn suuntaan, mutta en nyt ulkoa muista minne), peli toimi kuin ajatus.

Petri

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo ei sitä nyt ehkä tuon takia tarvitse alkaa roudaamaan "toiselle puolen Suomea". Musta toi 2.5mm kuulostaa hurjan paljolta, muistaakseni Jampissa (samalla kaasarilla) se oli jossain 1-1,5mm välillä kun toimi nätisti. Kai sulla on se orkkis pumpun pohjakin tallessa?

Kirjoittaja: Petri UutelaEip oo, pyörän mukana ei tullu mitään vara-osia / tarvikkeita.
Voihan sen puottaa 1.5mm ja käydä ajamassa miten toimii, mutta
se ei poista sitä tyhjäkäynti ja kylmäkäynti ongelmaa vaikka
sen sais kohdilleen testaamalla. Pitänee ottaa kaasari pöydälle, purkaa atomeiksi ja puhdistaa se kunnolla. Onko olemassa mitään niksiä millä testata
vuotaako venttiilit ohi?

Kirjoittaja: JOEL LÄNSIVUORIKansi irti ja nokka-akseli irti, bensaa/dieselii imu ja pako kanavaan, antaa olla yön yli. Läpi ei pitäisi tulla mitään..

Kirjoittaja: ARTO KEKÄLÄINENTuruselle 450 husseen mikunin tmr 41 kaasarin säädöt....

Painin ao. laitteen kaasarin kanssa noin vuoden ja sain sen säädettyä talviajoon kaasarimerkin huomioon ottaen aika hyvin toimivaksi.

Pääsuutin 182,5
Tyhjäri 40
Neula 10E1-52 keskilovesta yksi alemmaksi (rikan paikka)
Seosruuvi 1,5-1,75 auki
Kiihdytyspumpun ajoitusruuvi täysin kiinni(antaa bensaa heti kaasua avattaessa) Pumpun "suihkauksen" kesto 1,5-2 sek.
Kiihdyspunpun säädön jälkeen dumppailut talviajossa hävisivät kokonaan.

Toimii talvella varmasti parhaiten.

On todella vaikea kaasari säädettäväksi. Kesäkeliin en saanut toimimaan optimaalisesti oikein mitenkään.

Kirjoittaja: Petri UutelaMuistaako joku sen kiihdytyspumpun välyksen ulkoa? kun ei ole omistajankäsikirjaa itsellä ollenkaan. Boyesenin ohjeissa näyttää olevan että
sen kiristysruuvinrungon ja kiihdytyspumpunrungon väli ois 2.5mm kuulostaako ihan hakuammunnalta?

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASHämeenlinnassa Laakson Juhan ja Jämsässä Silvanin Kyöstin mp - liikkeet ovat ainakin sellaiset liikkeitä jotka saavat pyöräsi toimimaan niin kuin pitääkin. Suosittelen että käytät pyöräsi säädättämässä. Omakohtainen kokeilu ja säätäminen ilman parempaa asiantuntemusta voi tuoda melkoisen laskun moottorivaurion muodossa. Näistä liikkeissä käydessäni olen saanut vielä kaupantekijäisiksi nipun hyviä neuvoja, jotka saattavat myöhemmässä vaiheessa olla rahanarvoista tavaraa ja säästää monelta vaivalta.

Olen samaa mieltä Laakson Juhan kanssa siitä että on paljon pyöräliikkeitä jotka kasaavat pyörän asiakkaalle mutta monestikkaan niistä ei vielä ole ajoon suomalaiseen ilmastoon ja maaston. Vastuuntuntoinen liike huolehtii myös tästä ja säätää moottorin siten että se todellakin lähtee potkusta käyntiin ja toimii. Usein tällainen vaihtoehto ei ole halvin mutta asiakkaan kannalta ehkä paras.

Kirjoittaja: DAN LINDBERGMullakin on tommonen EXC-250 (-06)ja se ei ole käynyt koskaan...(olematon vääntö alakierroksilla, sammuu ku avaa kaasuu jne). Tuntuu ku olis loppuun ajettu 2-t piikki alla. Vein takaisin liikkeesen mistä olin ostanut, huolto puolen miehet ruuvasivat vähän aikaa, ja vastuas oli että tämä pyörä on tämmönen, ei tässä mitään vikaa ole. Jos jollain on samallaisia kokemuksia kyseisestä pyörästä niin mitä olette tehnyt että ne saa toimimaan. (paitsi vaihtamista 400:seen/450:seen).

Kirjoittaja: JOEL LÄNSIVUORIvie pyörä toiseen liikkeeseen säädettäväksi..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo ei se voi olal tuommonen.
Katso nyt vaikka ensin että se kiihdytyspumpun välys on ohjekirjan arvoissa tai vähän alle ja kokeile pykälän rikkaampia säätöjä kaasariin.

Kirjoittaja: Jouni TurunenTerve

Mulla on hussessa TC450 04 vähän samanlaisia ongelmia. Lähtee käyntiin huonosti kylmänä, röpöttää moottorijarrutuksella, ja tyhjäkäynniltä kaasun avauksessa meinaa nyykähtää. Nämä siis alkaneet kun kelit jäähtyy.

Voiko mullakin olla jotkut kuristus suuttimet? Mopo ollut mulla uudesta saakka. Venttiilit just tarkastettu.

Löytyykö jostakin Mikuni TMR 41 kaasarin säätöohjeita.

Kiitokset vastaajille.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääVika ei voi olla seoksissa.
Nelarikokemusta mikulla ei ole kuin autoista.
Mutta täällä on kerrottu, ettei nelaria tarvitse säätää.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIKyllä tarvii säätää mutta vain vähän => ranteella kevyesti kaasuttimen luistin korkeutta silloin tällöin...

Kirjoittaja: Timo TähkäpääSilloin tällöin:

heinäkuussa luistin säätöä
joulukuu nastat alle
helmikuu luistin säätöä
kesäkuu ja kesärenkaat
elokuu luistin säätöä
jne

Tommin ajopäiväkirja

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKITarkoittaako tämä että ajan muka harvoin?

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIJoo, vaikuttais käyvän laihalla, onko neula ja suuttimet vaihdettu kuristusmalleista normeihin?

Kirjoittaja: Timo SalmiVaikka voi oudolta kuulostaa niin katso onko kaasarin "vacuum release plate" oikein päin. Se menee räplätessä helpesti ylösalaisin ja oireen on aikalailla tuollaiset. Eli se pieni levynpala luistin imupuolella.

Kirjoittaja: Petri UutelaNiin joo ja unohtu mainita että polttaa mielestäni turhan paljon putkessa kun tekee ns.moottorijarrutuksen. jos vertaa muihin nelareihin mitä oon kuunnellu ohimennen. että tämmöstä tällä kertaa.

Kirjoittaja: JUHA LAAKSOMoro! Onko peli uusi??
Jos on,niin luulenpa että ns. kuristesuuttimet ja ehkäpä neulakin on kiinni, en suosittelis ajoa enempää...
Tiedänpä ainakin pari KTM-myyjää jotka kasaavat pelin asiakkaalle valmiiksi,muutenkin kuin sen että muovit pysyvät matkassa mukana. Ehkeivät ole niitä ihan halvimpia pyöriä heiltä mutta ovat ainakin " Ready to race". Eikä mene omat hermot ja aika pähkäilyyn...