4-t 250 kawa

Kirjoittaja: MIKA HAGRENmillainenhan peli olis 250cc 4-t kawa?onko heikkoja kohtia,käynnistys ongelmia ym.ja missä hinnoissa osat ja kuinka usein on otettava moottori pöydälle.ps.rehellisiä vastauksia!nimim.KANNATTAAKO OSTAA

Kirjoittaja: Miika SavoSillä bensiinin lisäaineella, jota voi olla järkevä käyttää, pitäisi olla venttiilien ja männän kestoa parantava vaikutus. Nesteellä on ainakin tällainen tuote olemassa. Ilmeisesti kyseisen aineen vaikutus on sama kuin korkeampioktaanisen lyijybensan eli sen jäähdyttävä vaikutus on suurempi. En tosin tiedä bensan kemiallisista tai fysikaalisista ominaisuuksista tuon taivaallista. Ihan kuulopuheita uskoen!
Tuon 2t -öljyn käyttö bensan seossa saattaa olla turhaa. Itsekin käytin jossakin vaiheessa hyvin pientä %-seosta kokeilumielessä (Milko!), mutta nyt olen tullut siihen tulokseen ettei sillä öljylllä taida olla vaikutusta. Tiedä sitten? Tämäkin taitaa olla vaan niitä kuuluisia "juttuja"!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikLyijyä korvaamaan on tarjolla erilaisia lisäaineita. Onko kenelläkään tietoa, kannattaako käyttää eli ei?

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENMilko: "Bensan joukossa olen käyttänyt 1% 2-tahti öljyä" ???? Siis 4t 250cc:ssä. Kerroppa milko lisää? Eikö karstaa rupea syntymään huolella..

Kirjoittaja: milko nordbergSuositeltiin tosiaan käytämään 2-tahtiöljyä.Karstaa ei ole kertynyt juuri nimeksikään,olisko että polttaa sen verran tehokkaalla liekillä?Tosta venttiilien lisäaineen tarpeellisuudesta en ole niinkään varma koska onhan nämä koneet tehty lyijytöntä bensaa varten,mutta eipä siitä varmaan haittaakaan ole.

Kirjoittaja: Miika SavoNo tarkoitin kyllä Mesellä vertauskuvallisesti yleensäkin hyvämaineista ja luotettavaa merkkiä, olipa kyse sitten autoista, moottoripyöristä tai vaikkapa polkupyöristä.

Mersu voi toki olla joillekin esim. Bemari, Audi tai Saab, joka tapauksessa merkkiuskollisuus oli perusajatuksena.

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANEikun Mercedes- merkkisiä autoja, olettaisin. ;)

Kirjoittaja: milko nordbergItselläni on käytössä kyseinen pyörä vm-05.Ajotunteja kertynyt n.130h joista itse olen ajanut n.70h harrastuskäytössä.Koko aikana ei ole ollut pienintäkään ongelmaa.Kulutusosiahan tietysti on mennyt,(kytkinvaijeri,jarrupaloja,ketju+rattaat) mutta niitähän menee merkistä riippumatta.Keväällä otin moottorin auki jolloin männällä oli ajettu n.40h,venttiileillä ja nokkaketjulla n.100h.Venttiilit ja istukkapinnat olivat virheettömässä kunnossa eikä myöskään männässä ollut vaurioita.Vaihdoin kuitenkin kaikki venttiilit,jouset,lukot ja imuventtiilien paininkupit (nokkien tekemää jälkeä) sekä männän ja nokkaketjun.Alkuperäisille osille tuli hintaa n.570*eur*.Hinnassa ei ole tiivisteitä mutta tiivisteineen hinta olisi ollut n.650*eur*.Runkolaakerit ja kiertokanki oli vaihdettu edellisen männänvaihdon yhteydessä joten niihin en koskenut.Öljyjä olen vaihtanut n.4h välein ja suodattimen joka toinen kerta.Bensan joukossa olen käyttänyt 1% 2-tahti öljyä ja venttiilien lisäainetta.Ilmanputsaria olen myös vaihdellut tiheästi jolla saa varmasti lisää ikää moottorille.Venttiilien välykset olen myös tarkastanut säännöllisesti mutta eipä ole ollut tarvetta säädölle.Suurimmat erot -04 ja -05 välillä ovat varmasti -05:en suuremmat syylärit ja öljynsuodattimen vaihdon helpottuminen.Käynnistyminen oli aluksi hankalaa mutta siihenkin tuntuu olevan omat kikkansa joten sekään ei ole enää ongelma.Oikealla huollolla ja ajotyylillä on varmasti kestävä pyörä.Ajotyylillä tarkoitan riittävää lämmitystä ennen kuin alkaa antamaan hanaa ja ainakin harrastuskäytössä ei tarvitse viedä rajoittajalle asti sillä vääntöä on mukavasti alemmillakin kierroksilla.Omat kokemukseni ovat pelkästään positiivisia joten voin suositella harrastepyöräksi.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMiika, tarkoititko "Mesellä" KTM-merkkisiä moottoripyöriä?

Kirjoittaja: Miika SavoOlkoon kuka (esim. Sirkku) mitä mieltä tahansa, mutta kyllä ne kestää ihan yhtä lailla mitä muutkin pikkunelarit. Taitaa olla käyttäjästä/huoltajasta kiinni saako ne hajoamaan helposti, vähemmän helposti tai ei ollenkaan. Vauhtikin tietysti määrää hieman. Riittävän tiheillä öljynvaihtoväleillä ja venttiilien välysten tarkistuksilla sekä taloudellisella ajotyylillä (ei älytöntä kierrätystä pienellä vaihteella jne.) kestää aivan varmasti kenellä vaan!
Osat on halvimmasta päästä kilpailijoihin nähden. Tai onhan Suzukissa vissiin vielä halvemmat, mutta saako sitä kautta osia, onkin eri juttu. On osien toimituksessa jokaisella maahantuojalla aina sillon tällön ollut toki ongelmia...

Joku tykkää toisinaan vihreästä, toisinaan sinisestä ja joskus myöhemmin taas punaisesta ;) Miksei keltainenkin näytä hyvältä tarvittaessa! Eli ei sitä merkkiin ole tuijottaminen vaan tuotteeseen..
Mutta toki on niitä "Mersun miehiä", joille ei kelpaa muu kuin "Mese". Niin se vaan menee!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuosta on väännetty ainakin pariin kertaan puolesta ja vastaan. Veikkaan, että hakua käyttämällä, tai muuten vaan selaamalla, löydät näistä keskusteluista puoleksi tunniksi lukemista.