2tahti öljyistä?

Väiteltiin tossa viikonloppuna 2tahti öljyistä ja päätin kysästä, että saanko kannatusta väitteelleni, että castrolin a747 on ainut oikea öljy crossi -ja enduropyöriin, eikä muita kannata harkitakkaan.

Kirjoittaja: runkolaakeri, sorry !

Kirjoittaja: pirhonen osmoKarin lunkolaakeri vika tuskin johtui öljystä koska runkolaakeri vikoja on paljon kaiken merkkisissä pyörissä ja eri öljyillä ajattaessa nykyään (väittävät että johtuu lyijyttömästä poltto-aineesta). Olisi kiva tietää mitä eroa teknisesti on mineraali, osa-syntteetinen, synteettisesti vahvistettu (fortified) ja täys-synteettisillä öljyillä ? Osaako joku vastata ?

Kirjoittaja: pirhonen osmoLE öljy on ihan surkeeta. teboilin laboratorio testissä se osoittautui 20mk/litra maksavien mopoöljyjen tasoiseksi kun taas castrol-tts oli vailla vertaa !!!!

Kirjoittaja: Jukka HaventoTimo!
Kerropa lisää tuosta Teboilin tekemästä testistä eli milloin tehty, missä julkaistu ym.

Kirjoittaja: Mikko LLukekaa tieteellistä faktaa öljyistä ja polttoaineista Aimo Rautiolan artikkelista: http://www.neste.fi/tuotteet/oljy/index.html
Futura Green Racing-kilpabensiini.
FGR021~2.PDF
Sieltä selviää moni em. asia.

Kirjoittaja: Jukka HaventoHeitetäänpäs vähän vielä lisää öljyä laineille (ei siis Laineelle, heh heh). Vai olisiko parempi ilmaus bensaa keskustelun hiipuviin liekkeihin ? No joka tapauksessa kiinnostaisi kuulla syyt Castrol A747 öljyn (tai vastaavien) käyttöön. Ymmärtääkseni se on risiiniöljypohjainen 2T-öljy. Ko. tyypin öljyiltä on vaikea löytää ensimmäistäkään hyvää puolta harrastelijakäytössä. Öljyt ovat kalliita, erottuvat todella helposti bensasta, kylmäominaisuudet ovat yleensä surkeat (eikös esim. A747:aa kielletä käyttämästä pakkasella) ja sokerina pohjalla karstoittavat vielä moottoria huomattavasti normaaleja synteettisiä öljyjä enemmän. Näistä kaikista seuraa alituinen huollontarve (motti auki tämän tästä) eli aikaa ja rahaa palaa. Kilpakuskeja tämä tuskin riipoo, koska risiiniöljyjen voiteluominaisuudet ovat niin hyvät, että äärimmäisisssä olosuhteissa moottorivaurion riski pienenee (ainakin luulevat niin, kaipa se niin onkin). Niin ja haisevathan pakokaasut paljon paremmalle kuin ns. normaaliöljyillä ajettaessa. Oma väitteeni on, että crossikäyttöönkin normaalikuskille (poislukien ehkä kaikkein agressiivisimmat piikki/80 -kuskit) riittää vallan mainiosti mikä hyvänsä semisynteettinen (puoli-) 2T-öljy vallan kohtuullisilla (2,5-3 %) öljymäärillä. Ja "agressiiviset" ajakoot täyssynteettisillä. Ja näitä laadukkaita, kohtuuhintaisia ja vähänkarstoittavia öljyjä löytyy markkinoilta pilvin pimein. Itselläni on kokemuksia seuraavista merkeistä: Motul, Valvoline ja Silkolene. Kaikki ovat toimineet hyvin: ei moottorivaurioita, mäntä kestää kulumatta maailman tappiin, ei karstaa paljon paskaakaan jne. Väittäisinkin, että moottorivauriot harvemmin ovat suoranaisesti öljyn huonon laadun syytä. Eiköhän moottorivaurion sattuessa kannata katsoa paremminkin peiliin kuin syyttää viatonta öljypurkkia. Väärät säädöt, huolimaton huolto, säälimätön kuski. sieltä se löytyy !

Kirjoittaja: Kari HaapasaariTerve taas! Ajoimme silkolene öljyllä viime talven uudella YZ 80:LLÄ (ostettu marraskuussa) toukokuun kolmannella viikolla kampiakselin laakeri hajosi käytin 98 okt bensaa laimennettuna öljyllä3%. kuten ohjekirjassa sanotaan. Männän vaihdon yhteydessä karsta määrä ei ollut mikään valtaisa. Sain kuitenkin Sponssin Castrolilta ja ilmaiset öljyt. Tämä ei kuitenkaan ole mikään mainos puhe, mutta viime männän vaihdossa huomasin,että mäntä ei ole kulunut silmin katsoen olenkaan, mikä taas oli havaittavissa silkolenen käytön jälkeen.Vaihdoinkin vain männän renkaan sivuvuotojen välttämiseksi. On varmaankin älyttömän vaikea yksityisen verrata eri öljymerkkejä keskenään, kun usein on vain yksi pyörä ja öljyn vaihto välitkin on suhteellisen pitkiä?

Kirjoittaja: M. LaineEi se ole pelkkää fiilistelyä noiden kahden öljyn välillä. A747:n ominaisuuksien takia se jähmettyy kylmässä huomattavan helposti ja siten sekottuminen bensan kanssa on erittäin vaikeaa kylmässä. Ei ole kiva jos kaataa kannusta sekoitusta jossa öljyt ovatkin pohjalla, eipä se seos ole enää sama kannun pinnassa kuin pohjalla.
Enkä todellakaan ole tyrmännyt mitään muita merkkejä, varmasti muiltakin merkeiltä löytyy hyviä öljyjä, pitää vaan valita olosuhteisiin sopiva öljy oli merkki mikä hyvänsä. Eli siis siksi TTS kylmällä, ei A747. Tämä Castrolin öljyillä, kertokoon muut eroista muilla öljymerkeillä.

Kirjoittaja: pirhonen osmoOlikohan se castrollin huono pakkas sekoittuvuus, muistaakseni koska se on risiini öljy pohjainen(olen käyttänyt kyllä a747 aa)ja hyvää on mutta nyt olen käyttänyt pari vuotta agip.in cross, ja kesällä racing,ia ja ei ole valittamista.

Kirjoittaja: Tatu LuukkonenKyllähän tuo Lubrication Engineers on ihan huippuluokan 2t-öljy hintaansa nähden 85mk/l.

Kirjoittaja: KARI HAAPASAARIEräs liike joka valmistaa kilpamoottorisahoja suositteli jonseredin 2T öljyä, että kuulemma kilpamoottorisahat kiertävät, jopa 18000 kierr. minuutissa ja se vaatii kuulemma öljyltä huippuominaisuuksia maksaa 30:- litra. Kertoi pokkana miksi et osta halvempaa ja parempaa öljyä crossipyörääsi ja takasi kestävyyden? En ole vielä uskaltanut kokeilla, mutta ehkä joku kaunispäivä sitäkin on testattava!

Kirjoittaja: M. LaineKyllähän tuo Castrol A747 on hyvä öljy, mutta sen ongelma on että se ei toimi kunnolla kylmässä. Sen sijaan ainakin viileillä / kylmillä ilmoilla käyttäisin Castrol TTS -öljyä. Täyssynteettinen öljy, joka toimii sekä kylmällä että lämpimällä ilmalla.

Kirjoittaja: Mark ChapmanKyllähän se on nyt niin että toi on täyttä fiilistelyä.toimii paremmin kylmällä tai lämpimällä .. pah!
arwidsonilta 179mk 4 litraa 2t öljyä eikä huomaa mitään eroa noihin teidän kalliisiin litkuihin.toki kaikkeen voi kaataa rahaa aivan tolkuttomasti .. vailla mitään hyötyä!