2t vai 4t

Kirjoittaja: Henri korhonenolisin syksyllä hankkimassa ittelleni uutta pyörää nii kumpi olisi parempi 4t vai 2t.kaikki ainakin kehuu nelareita et onks ne sit oikeesti nii hyvii?

Kirjoittaja: Harri VanhalaVeijolle tiedoksi, että ne pahuksen äänekkäät nelarit voivat hyvinkin olla omien sääntöjemme mukaisia pelejä. MX-sääntöjä muutettiin katastrofaalisesti nelareita suosiviksi. Niiden mittauskierrokset ovat käsittämättömän alhaiset. Teimme tästä Ruokolahden Vicken kanssa useita selvityksiä, äänikurssilla tutkiskelimme asiaa Konttisen Tomin uudella pyörällä ja vielä viime vaiheessakin pyysimme muuttamaan järjettömän (en mielelläni käytä voimakkaita sanoja, tässä se on paikallaan) uuden säännön. Ratojen melutaso on varmasti noussut ja lujasti. Konttisen pyörä, pakasta vedetty, kirnusi uuden säännön mukaan 98 dB eli läpäisee säännön. Vanhan säännön kierroksilla taisi olla 107 dB ja kyllä lähtee. Jos ei muu, niin ainakin ympäristöluvat.

Säännön perustelu on, että "koska samankokoiset pyörät ovat teknisesti identtisiä.." (ei ihan sanatarkka lainaus, mutta sisältö on tämä), voidaan ne mitata samoilla rundeilla.

HALOO!!!

Onkohan FIMin herrasto ikinä kurkannut 2- ja 4-tahtisen pyörän sylinterinkannen sisäpuolelle? Ovatko YZ250 ja YZF250 identtisiä? Miten paljon niiden pitää toisistaan erota, että piisaisi.

Ja meidän herrat tietysti perässä!

Vaikkei meistä äänistä ääntä pitävien jutuista pitäisikään, pitäisi tykätä lajista niin paljon, että säännöt tukisivat ratojen ylläpitämistä myös alueilla, joissa vaikeuksia voi olla. Todettakoon, että oma lehmä ei ole pahasti ojassa, EMK:n rata ei ole meluongelmainen.

Kerrankin poikkema yleishillitystä ilmaisusta.

Kirjoittaja: ALEKSI KYLÄNPÄÄSuosittelen 2-tahtista...niin yksinkertainen verrattuna 4-tahtiseen :)

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENHuvittavaa kun vastaus tähän ongelmaan löytyisi kauppojen hyllyltä -> enduro pöntöt. Tietysti monia keljuttaisi kun muutama hp ja nm, ym häviäisi. Mutta säilyisipä siten jotain ajopaikkoja. Tässä suomi voisi toimia edellä kävijänä!

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENAihetta sivuten...Kinnittäkää nelarikuskit vakavaa huomiota meluihin. MX:n kaksipuolikkaat huutavat liian usein laittomasti. Käytetään vääriä äänäreitä, tahi villojen vaihtoväli on liian pitkä. Nelitahtisen ääni kun ei hyydy niin kuin 2T moottorin. 2T kone saattaa kiljua vieressä, mutta sen lähettämä ääni kuoleutuu nopeammin. Tämä varoitus siksi, että monillakin radoilla ympäristöluvat ovat aika tiukkoja. Olen kuullut, että joissakin kilpailuissa on kiertänyt ammattitaitoisia melun mitaajia radoilla ja lähialueilla pyytämättä. Siis meidän järjestäjien pyytämättä. Maassamme on aivan liian vähän moottoriurheilun suorituspaikkoja. Pidetään porukalla huoli ettei ne ainakaan tästä vähene ajattelemattomuuden takia....Tähän koskee myös harjoittelua, eikä vain kilpailuja.....Kähmy

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENasia riippuu myös mistä pitää. jos tykkää vähä "rauhallisemmasta" nii 4-t ja jos hiukan repivästä nii 2-t. nelarihan tuntuu kuulemma rauhallisemmalta koska se vääntää alhaalta astil...kuulemma. ja jos ei huvita polkee kokoajan vaihdepoljinta niin nelari...yhellä vaihteella kuulemma pärjää, kolmonen silmään ja eiku menoks. ja täystuhon sattuessa nelarissa on kalliit osat. kyllä ittekki tekis mieli ostaa pikku nelari mutta huollot voi mennä välillä budjetin yli :)

Kirjoittaja: Ville LaitinenNo ne hajoo ainakin nopeemmin kuin 2t, mut 2t syö tulppia enemmän.
Ja äänet on 4t:ssä matalammat kuin 2t:ssa.

Kannattaa varmaan kokeilla sitä 4t:sta

Kirjoittaja: JONI WESTMANtoi hajoominen nyt on niin paljon huollosta kiinni.

Kirjoittaja: Marko LaineKokeilemalla se slviää kumpi sopii itselle. Nykypäivän nelarit alkavat olla niin kehittyneitä että ajaminen ei eroa juurikaan kaksitahtisesta. Tarvikeosilla pyörää saa muokattua ihan mieleisekseen.
Noissa nelareissa äänen taajuus on kyllä matalampi, mutta äänen voimakkuus korkeilla kierroksilla suurempi. Tyhjäkäynnillä tietysti nelari ei juuri ääntä pidä.
Noista tulpista ei tarvitse olla huolissaan kummankaan kohdalla kun kone on oikein säädetty. Tulppia ei mene kaksitahtisessa yhtään enempää kuin nelarissakaan.

Kuten tuolla jo ilmoittelin, kuukauden päästä on yksi uusi Honda CRF450