2t vai 4t??

Kirjoittaja: Pekka VartiainenOnko siinä 250 4t paljon enemmän rassausta kuin 125 2t eli et pitääkö siihen 4t vaihtaa osia paljon nopeemmassa temmossa kuin 2 tahtiseen?. kiitos jo etukäteen...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOItse katoin KXF:n männän kun sillä oli ajettu n. 30h. Siinä ei ollut MITÄÄN kulumisen merkkejä, pesun jälkeen ei juuri käytönkään.
Saman pyörän vajaa 20h kohdalla krossia kovaa ajettu mäntä ei sekään ollut
mainittavasti kulunut, männän tapissa käytön jälki näkyi eniten.
-03 piikkisen EXC:n mäntä taas näytti helmoistaan jo selvästi käytetyltä 4h ajon jälkeen, ei tosin mainittavaa kulumaa siinäkään.
Tuon 100cc:n mäntä oli suunnilleen samassa tilassa siinä vajaa 10h kohdalla, oliko 6,7 vai 8 en muista ulkoa.
Muita kokemuksia uudesta männästä ja sen kulumisen seuraamisesta itselläni ei ole, mutta 200h olen 2 vuoden sisään nelareilla ajanut eikä niistä yksikään ole hajonnut. Tosin oma käyttöni on ollut lähinnä puiden ja kivien välissä mönkimistä.

Jos nykyisen, saman tasoisen pyörän saisin 4-tahtisena, en miettisi hetkeäkään vaikka se maksaisi parikin tonni lisää. "Ei ikinä" 2-tahtiselle!

Kirjoittaja: Pekka Vartiainenmites sit niiden 2t kohdalla missäs vaiheessa niillä on kaikkien osien vaihto välit... kertokaa niin voi vähä vertailla....

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENremontit harrastelijalle sekä 2t että 4t:hen on aina halpoja niin kauan kuin ne itse saa tehtyä poislukien erikoistöitä niinkuin kiertokangen vaihto ja venttiilien seevauksien korjaus. mitähän tuo 3000 remontti pitää sisällään ja millaisethan venttiilit maksaa 700???

Jyrki

p.s kiitoksia kaikille Husaberg remonttiin ohjeita antaneille. 501:n vm97 kävi tänään niin nätisti remontin jälkeen. Männässä oli se 0,36 välys eikä mun mielestä kolkannut yhtään omituisesti vaan kävi nätisti eikä savuttanut. Käyntiin lähtee todella hienosti ja polkeminenkin on yllättävän kevyttä, toisin kuin luulin.
hintaa remontille kertyi 400*eur* Uudet venttiilit, kansityöt koneistamossa, uusi kiertokangen yläpään holkki, venttiilien ohjureiden kumit, kannen tiiviste ja muuta pientä sälää. Ei minun mielestä paha hinta
Husaberg rules...

...ainakin toistaiseksi

Kirjoittaja: PASI PULLIEi sitä ketjuu tarvi pettämisen takia vaihtaa vaan sen ketjun rullaavuus huononee tuntien myötä ja rupee syömään kampiakselin ratasta pikkuhiljaa ja loppujen lopuksi voi vähän hypätä ja sit on venttiilit männässä ja harasoo..
Isossa pelissä toi kestääkin paljon kauemmin ja ei niin paljon syö tota kampiakselin ratasta,mut on niin halpa vakuutus ja helppo vaihtaa ni kyl se kannattaa ajoissa hoitaa..

Kirjoittaja: Henri korhonenMulla on ittelläni suzuki rm-z 250 eikä se nyt oo nii raskasta vaihtaa niitä.Jos ajaa kilpaa niin kannattaa vaihtaa öljyt noin 5 ajotunnin jälkeen mutta harraste ajossa 10 ajotunnin jälkeen.

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANMulla on ollut kymmenkunta Jammun nelaria ja en ole yhteenkään vaihtanut nokkaketjua 20 tunnin jälkeen. Ainoa nokkaketju minkä olen vaihtanut on, 01:seen WR250F:ään n. 100 tunnin jälkeen ja sekin oli vain ennaltaehkäisevää ennen Päitsiä. 20 tunnin välein ketjun vaihto on liioittelua, toki voihan niitä vaihtaa vaikka joka ajokerran jälkeen jos pitää sitä tarpeellisena. Tosin jos ajaa ilman öljyjä niin voi joutua vaihtamaan useamminkin.

Kirjoittaja: Miika SavoJoutuuko Yamahaan vaihtamaan nokkaketjun tosiaan 20 tunnin välein? Kertokaa viisaammat jos tiedätte. Ei pitäisi mielestäni olla tarpeellista, jos ketju on vain vähän venynyt. Ei ainakaan harrastajan kannalta. Viime kaudella en vaihtanut Kawaan kertaakaan, vaikka ajoa kertyi yli 80 tuntia. Se alkaa tosin olemaan siinä rajoilla, että tarvitsee vaihtaa. Pelasi kuitenkin ihan hyvin, kun venttiilit oli kohdillaan. Kyllähän tietysti moottorit kestävät paremmin, jos osia vaihtaa tiuhaan tahtiin, mutta eipä siinä sitten paljon muuta tarvitse tehdäkään kun huoltaa ja vinguttaa Visaa. Ja tietysti käydä töissä tienaamassa ellei ole sellaista sponssia kuka kustantaa lystin ;) Itse ajaminen taitaa jäädäkin sitten vähemmälle.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenMun jammun nokkaketju ei ollut venynyt milliäkään tossa 140h, kun vertasin uuteen. Osa ajostani on kyllä ollut melko rauhallista(radalla vauhti on sitä, että voisin just ja just päästä b-piikin erään 450:llä). Nokkaketju on kuitenkin tosi halpa, ja vaihtuu ilman sen suurempaa jumppaa, eli sen voi kyllä vaihtaa vaikka 20h välein, kun sen pettäminen kuitenkin aiheuttaa potentiaalisesti aika ikäviä vaurioita.

Itse en tosiaankaan maksanut venoista 700 egee, vaan ostin ne http://oem.thumpertalk.com/. Tuolta voi ostaa varallekin osia, ja silti pääsee halvemmalla kuin Suomen sikahinnoilla. 700 eurolla sain venat, jouset, nokkaketjun, männän, männänrenkaat ja muuta sekalaista. Kampuraakaan on noilla hinnoilla aika turha lähteä purkamaan kiertokangen vaihtamista varten.

Isot jammut hajoavat juttujen mukaan kuitenkin _todella_ harvoin, vaikka niitä on ollut markkinoilla jo aika kauan. Faijan Hondan (CRF450R -05) venat aion vaihtaa rosterisiin(kalliimmat, mutta pitäis kestää niin kauan kuin pyörällä ajetaan) jossain 40h. kohdilla ja samalla tietty jouset kunnollisiin.

Kirjoittaja: PASI PULLImorjes..
Kyllä noi nelarit kestää ihan hyvin,kuhan jaksaa vaihdella noita osia tarpeeksi aikaseen,ettei aja loppuun ja oota et joku hajoo.Isoissa nelareissa ehkä noi tunnit on jonkun verran pidempiä kuin pienissä pyörissä..
Yamaha yz250f:
Männät:varmaan se 80 tuntia
Nokkaketju 20 tuntia(iso 40 tuntia)
Venttiilit 80 tuntia
Männän renkaat 40 tuntia
Kiertokanki se 80 tuntia,,riippuu kui ahkeraan oot vaihtanut nokkaketjuu,muuten koko kampiakseli uusiks..
Isoissa pyörissä voi tunnit ehkä olla pikkasen enemmän,mut ei varmaan kannata niilläkään ajaa hirveesti,noitten tuntien jälkeen riskit kasvaa aika suuriksi..
Ite kokeilin yz250f,että paljonko venttiilit kestää joku 130 tuntia ja sen jälkeen poikki,eli vaihtakaa ajoissa noita osia ni ei lopu ajot ainakaan siihen,veinaan remontti maksaa joku 3000e,,,et ei oo halpaa
Ja yammun venttiilit maksaa jostain syystä ihan hirveesti ni sen takii niitä ei tuu vaihdettua,mut kannattaa vaihtaa ja maksaa se 700e,ku 3000euroo..
ja en tiedä miten noi tunnit muuttuu,jos ajaa kunnolla kisaa,varmaan vielä tiheemmät..
Mut vaikka ajas miten ni ei miusta noita tunteja kannata ylittää.
Se on tietysti jokaisen asia miten vaihtaa osia,mut jos hajoo ni sit maksaa..
Ja nää oli yamahasta,muista en pysty sanoo mitään..
Jokaisessa merkkissä on omat juttunsa..

Kirjoittaja: Anssi LehtinenYZ450F -03, 145h ajettu.
öljyt 5h
putsari 10h
männän renkaat 70h
mäntä, venat, venan jouset, nokksketju 140 h
änkkärin villat 40-50h

kampura ja kiertokanki vaihtuvat samassa paketissa, keskiverto tallaajalla kuluu varmaan ekaks nokkaketjun alapään ratas. Mulla vanha nokkaketju oli tehnyt siihen jäljet tossa 140h kohdalla, mutta hampaat olivat vielä muodossaan. Saa pysyä siellä, kunnes hankkiudun pyörästä eroon joskus vähän yli 200h kohdalla. Siinä vaiheessa alkaisi kantti loppua ja vaihtaisin sen paketin.

Kirjoittaja: Jukka KytöviitaKumarrus! Turkalle ja Anssille!!
Noi kertomanne tuntimääräät ovat rauhottavaa luettavaa.
Miksiköhän vieläkin nelareita pidetään rullaavina aikapommeina.
Itselläni meni ainakin vanhan 2t suzukin remontoimiseen vuoden aikana n.1500e
eikä sen arvo nouse siitä kuitenkaan mihinkään, jos laskee sen 1500e kertaa neljä
vuotta ollaan jo uuden laitteen hinnassa. Enkä usko, että neljän vuoden jälkeen omassa ajossani laitteessa on paljonkaan yli 200 tuntia.
Summa summarum -> itse olen ainakin pitänyt nelaria itselleni parempana koska voima tulee tasaisesti ulos ja vaihtamisen tarve on vähäisempää.
Tietysti jos olisi kuntoa enemmän kuin puolikkaaseen kierrokseen niin voisi jaksaa ajaa kakstahtisellakin:)

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANMä oon vaihtanut öljyt n. 4-5 tunnin välein, mutta ei niitä tarvitse vaihtaa niin usein.
Mulla on ollut useita nelareita, vain kerran on mennyt kone ja sekin meni valmistevian takia. Maahantuoja maksoi varaosat. Ne pysyy kunnossa samalla lailla kuin 2t:kin, kunhan huolehtii että perusjutut on kunnossa.
Jammun ohjekirjassahan sanotaan venojen säädöistä tietyn tuntimäärän välein, mutta muistaakseni vain kerran olen joutunut venoja säätämään, tosin tämä on nyt sitten harrastelijan vinkkelistä.

Kirjoittaja: Miika SavoEn olisi noista öljynvaihtoväleistä nyt ihan samaa mieltä erään kirjoittajan kanssa. Tietysti riippuu keneltä asiaa nyt kysyy, mutta kyllä kun öljynvaihtoja katsoo harrastajan näkövinkkelistä, riittää sellainen 5-6 h aivan mainiosti. Kisakuskit saattavat hyvin vaihtaa noin, jos öljyt tulevat sponssina.
Ja niistä männistä sen verran, että ei männän vaihdon yhteydessä sitä nokkaketjua ole kyllä tapana vaihtaa. Ainakin kuulostaa vähän erikoiselta jos joku vaihtaa. Männänvaihdot voi tehdä nelareille yleensä harvemmin kuin 2t- moottorille. Ja mitä nelarin etuihin tulee, niin saahan niillä aivan erilaisen ajotuntuman, kun on sitä vääntöä jota juuri harrastaja tarvitsee. Kyllä nelari on harrastajalle ainakin ajo-ominaisuuksia ajatellen kaikista paras vaihtoehto, kun ei tarvitse kiljuttaa ja kierrättää. ;)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikKyllä niitä nelareita täytyy kiljuttaa, että niistä saadaan tehoja. Niiden matalammat soundit vaan antavat mielikuvan alhaisemmista kierrosluvuista, mutta tehojen kannalta tilanne on päinvastainen. Vertailun vuoksi 400/2t-moottorista huipputehot ja -väännöt saadaan kierrosluvulla 6500-8000 kierrosta ja vastaavat nelarit 10-14000 kiekkaa. Kiekkojen määrä ja tehot korreloivat keskenään ja jos toisessa tekniikassa on ainoastaan joka toisella kierroksella työtahti, niin kierrokset täytyy tuplata saman tehon saavuttamiseksi (Harri comments?). Periaatteessa nelarin männän pitäisi kestää moninkertaisesti, koska nelarin sylinteri on suora putki ja 2t-moottorissa sylinteriputki muistuttaa enemmänkin Emmentaalia. Toisaalta superkuumana käyvät nelarikannet sitten taas vaativat erikoismetalleja ja ne männätkin taitavat saada osansa lämmöistä, mikä lyhentää em. osien käyttöikää dramaattisesti, puhumattakaan suuremmista kiekoista. Näiden lämpöjen takia valmistajat ovat siirtäneet vastuun kuluttajille ja edellyttävät jatkuvaa öljynvaihtoa. Öljyt eivät kestä nelareiden lämpöjä ja tärinöitä.

Kirjoittaja: Jukka KytöviitaHyvä Hyvä Hyvä!!

Olisiko mahdollista saada joltain, kenellä on hieman pidempiaikaista kokemusta
nelareitten ylläpidosta ja huollosta harrastekäytössä, kunnollisia huoltoväli ohjeita.

Ostin itse -05 YZ450F:n keväällä ja luettuani huoltopaketin mukana tulleen omistajan käsikirjan huomasin sen antavan selkeät huolto-ohjeet/huoltovälit KISAKÄYTTÖÖN!!

On melkoista arpomista koittaa suhteuttaa omaa ajamistaa EM/MM kisakuskien ajoon-> Ohjekirjassa puhutaan kisaviikonlopuista tai kilometreistä.
On mielestäni mahdoton verrata tälläisen hitaan harrastelijan ja rajotinta vasten vedättävän kisakuskin ajomääriä.

Olisi hieno homma, jos joku kertoisi kokemuksesta esim. juuri jammun kohdalla
minkälaisia tuntimääriä on ajettu männällä/veivillä/venoilla/ketjulla.
Öljynvaihtoväli itselläni on 5-6 tunnin luokkaa.

Kirjoittaja: Timo VesaloNelarilla ajaessa ei mene kallista 2t öljyä, ja bensaa kuluu ajoaikaan nähden vähemmän kun 2t laitteella. Ajan 450 hondalla ja kaiken puolin koko kesän ajaneena voin sanoa että vähemmän on joutunut rassaamaan kun esim. 2t kottaraista 125... viimevuoden kawa ja suikka 250 4t oli asia erikseen , venaa silloin, uutta tällöin, harraste vauhdilla:) Isolla pyörällä voi ajaa about 50 h männällä, perus harrastaja. 125 2t vehkeeseen joutuu laittamaan 2 mäntää samaan ajomäärään, siinä se männän hinta ero kompensoituu. Mutta uudet venttiilit maksaa sit aika paljon, mutta mitä muut on sanoneet, 100h kestää harrastella varmasti, kun pitää putsarin 100% kunnossa, siis ei päästä hiekkaa muruakaan koneeseen.

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANEi varmaan kannata sitten puhua, jos ei ole kokemusta. Miksi nelitahtiseen pitäisi vaihtaa mäntä useammin kuin kakstahtiseen? Ois kiva tietää...

Harrastajan näkökulmasta 2 tahtisella ajaa kymmeniä tunteja ilman männänvaihtoja ja mitä sitten jos pitää vaihtaa 50 tunnin jälkeen mäntä, ei ole iso investointi.
Nelarilla taas ajaa vielä pidempään. Riittää kun huolehtii, että on puhdas ilmanputsari, oikeat säädöt kaasarissa, oikeaa bensaa ja nelarissa hyvät öljyt.
Siihen ei ole vastausta kumpi kestää paremmin 2t vs 4 t. Kummatkin kestää ihan yhtä hyvin jos on huolellinen oman pyöränsä kanssa.

Kirjoittaja: SAKARI NIEMINENHuoltovälit on kummassakin suur.piirtein samat,mutta 4t tekemistä hieman enemmän
ja "ison pamauksen" sattuessa 4t käy paljon kalliimaksi...

Kirjoittaja: Pekka Vartiainenkun kuulin jostain et niitä vaihteisto öljyjä joutuu vaihtamaan paljon tiheemmin kuin 2 tahtisiin....

Kirjoittaja: ARI KUOKKAMitä noi A-luokan kuskit on tuossa jutellu niin nelarissa ei haittais vaikka vaihtais ne öljyt 1 tunnin välein. Suurin osa taitaa vaihtaa 2h:n välein. Huoltovälit on kuulemma nelarissa ainakin crosseissa paljon tiheämmät kuin 2t ja männät maksaa tuplasti enemmän ja samalla joutuu usein vaihtamaan myös nokkaketjun, joten kyllä niihin rahaa uppoaa. En nyt voi puhua omastakokemuksesta kun olen vain ajanut 2t pyörillä mutta tämänlaisen vastauksen olen saanut kun olen 4t kuskeilta kysellyt.