2t-pyörän kaasuttimen säätö

Kirjoittaja: Ilpo ROsaisiko joku antaa vinkkiä seuraavaan pulmaan kaasuttimen säätöjen kanssa: Kun kääntää tyhjäkäynniltä tai alhaisilta kierroksilta nopeasti kaasun täysin auki tai lähes täysin auki niin pyörä sanoo ensin booo (eli ei vedä vaan meinaa sammua bensan puutteeseen) vajaan sekunnin ennenkuin alkaa vetämään. Onko seos siis liian laihalla ala-, keski- vai yläkierrosalueella, ja mitä siitä pitäisi säätää? Tulppa näyttää kahvinruskealta kaikilla kierrosalueilla, ja moottori hyvässä kunnossa (ajettu 7h). Pyörä on YZ 125 -08.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenEkaksi täytyy kysyä oletko ajanut piikeillä enemmänkin ja tiedät miten niiden tulee toimia? Tarkoitan nyt sitä, että eihän ne yksinkertaisesti vedä pieniltä kiekoilta.

Kirjoittaja: Ilpo ROlen ajanut ja tiedän miten pitäisi toimia. Ja tämäkin peli toimi hyvin silloin kun ulkoilma oli +20, mutta nyt ei enää. Kyse on siis siitä että miettii hetken ennen kuin vinkaisee, veto päällä tai ilman...

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILALuulenpa, että olet jo itse keksinyt ratkaisun ongelmaasi. Jos moottori toimi hyvin +20 asteessa, niin on aika selvää, että se on nyt laihalla +7 asteessa. Vähän isompaa suutinta, ja neulaa pykälä ylös, ja kokeilemaan, ja kokeilemaan, ja vielä kerran jotakin pientä konstia? ;) Pappa

Kirjoittaja: Markku SaloSeosruuvin säätö voi auttaa tuohon.

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENMitkä suuttimet? 410/38 toimii ainakin omassa vielä noin 10 asteen lämpötiloilla. Neula rikkaampi mukana tuleva neula keskilovessa. Ilmaruuvi auki 1.5 kierrosta.

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENSorry se taitaakin itse asiassa olla se laihempi neula :)

Kirjoittaja: Ilpo RSiinä on nyt 450/35 suuttimet, rikkaampi neula keskilovessa ja seosruuvi 2.25 kierrosta auki. Seosruuvin kiinni säätäminen saa sen pyörimään rikkaalla alhaalla, mutta ei silti poista ongelmaa. Voiskohan se kuitenkin olla liian pieni tyhjäkäynti suutin, vaikka ilmaruuvin pitäisi vaikuttaa samalla alueella ja se ei hoida ongelmaa?

Tulppa tosiaan kahvin ruskea kaikilla kierrosalueilla, mutta silti pakoputken päästä valuu öljymöhnää (eli jollain alueella kai myös rikkaalla?). Öljy on Valvoline SynPower ja bensa v-power.

Kirjoittaja: timo vainioveikkaisin että liian pieni tyhjäkäynti suutin

Kirjoittaja: PASI HEIMONENhttp://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttimen_s%C3%A4%C3%A4t%C3%A4minen
aika hyvät perusohjeet

Kirjoittaja: jyri lahtiRikkaalla.

Jos putken päästä kuola valuu niin kone on aivan jurrissa.

Uskoisin että pääsuutin on liian iso. Tyhjäkäynti suutin on yleensä niin pieni että sen kautta ei saa koko putkea tulvimaan.

Sitten kun sitä palamatonta kallista "rasvasta bensaa" on joka paikka pullollaan niin pian ei pelaa enää pakoaukon säädinkään. Joten tartee varmaan tarkastaa senkin toiminta. Kannattaa säätä pakoaukon säädin niin että se on kiinni mahdollisimman pitkään siten kone rauhoittuu ja pakolämmöt nousee tasasemmin.
Kun on lämpöjä niin sitten alkaa bensa palamaan.

Tärkeintä olis että tyhjäkäynti suutin olis tarpeeks iso ettei kone leikkaa kiinni kun luisti sulkeutuu. Se oikee koko lienee lähellä alkuperäistä. Ja sopiva pääsuutin löytyy kun kokeilee vaan rohkeesti pienempää. Kun alkaa olla liian pieni niin pelistä tulee pirun kiukkunen ja ilkee ajettava. Sit tekee mieli laitaa se pykälää liian iso kiinni ,kun sillä on kivempi ajella.

Niin ja se neula kannattaa varmaan vaihtaa siihen paksumpi runkoseen.

Jos jotain tartee ostaa niin www.jdjetting.com
Ja taas kaikki pelaa hienosti

Kirjoittaja: Ilpo RHyviä kommentteja, täytyy kokeilla noita Jarkon säätöjä. 410 pääsuutin tuntuu vaan kovin pieneltä:) Onkos tulpan lämpöarvolla vaikutusta tuohon kuolaamiseen, kaasu kun ei pysy auki ihan siihen malliin kuin tekijämiehillä?

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENPudota pääsuutin 430 kun on talvi tulossa. 410 on hyvä kesäksi. 450 on ihan sairaan rikas ja se yhdessä tuon rikkaamman neulan kanssa aiheuttaa öljyn räkimisen. Tulpan väristä ei voi pääsuuttimen rikkautta päätellä muuten kuin sammuttamalla koneen noin 500m täyskaasuajon jälkeen lennosta ja ruuvaamalla tulpan samantien irti.

Aion itsekin vaihtaa rikkaammat säädöt talveksi. Neula on sulla jo hyvä talvea ajatellen. Tyhjäkäyntisuutin on sulla kylmille keleille liian pieni ja ongelmat johtuu siitä ja liian auki olevasta ilmaruuvista yhdessä. Kokeilisin 40 tyhjäkäyntisuutinta ilmaruuvi auki noin 2 kierrosta.

Kirjoittaja: PASI HEIMONENSori honasin vasta että toihan mun linkki oli jollekin mopon kaasarille tehty,
Hävettää

Kirjoittaja: Ilpo RJuuri noi säädöt pistin sillä erotuksella että laitoin laihemman/vakioneulan keskiloveen. Nyt enää puuttuu testaus... :)

Vaikka ei täähän topikkiin liitykkään: kuinka usein putsailette etuputkien pölysuojan ja stefan välistä kurat pois? Ja laitatteko sen jälkeen sinne öljyä vai vaseliinia (ts. kumpi kerää vähemmän likaa)? En ole koskaan tehnyt ko toimenpidettä, mutta nyt sain uudesta pyörästä keulan vuotamaan jo 8h kohdalla, aloin muistella että manuaali tosiaan käskee sitä putsailemaan joka ajon jälkeen. No se varmaan on liikaa, mutta pitääkö sitä joskus putsata ja laittaa rasvaa?

Tällä kertaa säästyin stefojen vaihdolta kun sain keulan pitämään käyntikorttikikalla...

Kirjoittaja: Markku SaloJuups, jonkin verran oli ton mopon kaasari ohje erilainen kun nykyisissä crossipyörissä, varsinkaan ryyppysuutin, ja sen lisäilmakanava toimii tosivähän yli 1/2 kierrosalueella, ja tyhjäkäyntipiiri ei ollenkaan, joskaan ei kyllä toimi nykyisissä mopoissakaan.
Paljon on aikaa siitä kulunut kun ryyppy oli, ilmakuristin, tahi pelkkä lisäpolttoaine kanava.

Kirjoittaja: LASSE SOINILAktm manuaali sanoi muistaakseni että irroita pölysuojat 10 tunnin välein puhalla paine ilmalla ja ruiskauta silikoni öljyä stefoille

Kirjoittaja: Markku SaloEi kannata puhaltaa paineilmalla sitä kuramäärää pölysuojan alta sinne iskariin, sisälle.

Kirjoittaja: Ilpo RKävin eilen testaamassa Riihimäellä, lämpötila oli noin +9ast, ja suuttimet 430/40, vakioneula (eli se laihempi) keskilovessa ja ilmaruuvia kokeilin välillä 1-2.25 kierrosta. Sama ongelma edelleen, kun hyvin nopeasti kääntää tyhjäkäynniltä kaasun täysin auki esim. kurvista lähdettäessä, saa moottorin lähes sammumaan. Ilmaruuvin säätely ei taaskaan auttanut, sai koneen kyllä käymään rikkaalla alhaalta, mutta ongelmaa se ei poista.

Mikähän sen aiheuttaa, tyhjäkäynti suutin edelleen liian pieni? vai neula liian laihalla?vai joku muu?

Sen sijaan räkiminen loppui, äänenvaimentajan pää on kuiva. Pakoputken ja äänenvaimentajan liitoksesta ja pakoaukon säätäjän kotelosta tuli edelleen muutama pisara mustaa möhnää, mutta saattaa toki vielä olla vanhoja jotka tyhjenee.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENJos koitat pitää vaikka kierrokset siellä 10 000 niin ei booaa. Kyllä itelläki kun vielä ajoin piikillä niin vetäs kaasun auki sekunnin sadaosassa niin eihä se mihinkään lähe, mut ku kytkimellä livauttaa niin kyllä se niitä kierroksia ottaa.

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENJos muutoksilla ei ollut mitään vaikutusta pyörän toimintaan, niin epäilisin kyllä seuraavaksi jotain muuta kuin kaasarin säätöjä. Noilla säädöillä pitäisi kyllä toimia enemmän kuin hyvin. Niin ja kaikki tämä tietysti sillä edellytyksellä, että pyörä on aiemmin kesäkeleillä toiminut 100% varmuudella paremmin. Jammun piikissä on aika tasainen tehokäyrä piikiksi ja jos sillä on suunnilleen oikea vaihde kurvissa silmässä, niin ei pitäisi olla boaamisesta tietoakaan. Tai ainakaan sammumisesta.

Hakisin seuraavaksi vikaa joko läpistä tai pakoaukonsäätimestä. Tsekkaa, ettei läpistä puutu paloja, ne sulkeutuvat oikein ja että pakoaukonsäädin sulkeutuu oikein ja toimii herkästi.

Niin ja putsaa kaasari kaiken varalta paineilmalla läpikotaisin ja vaihda tulppa manuaalin lämpöarvolla olevaan ihan vaan varmuuden vuoksi.

Kirjoittaja: LASSI HERRANENmitkä neulat tuleee mukaan 125 Yammuun? Itellä ko pyörä (second hand) en saanu toista neulaa matkaan. Orggisneula on BF6Y-73-74. Mikä on se toinen joka tulee mukaan?

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINEN6BFY-43-74 ja 6BFY-44-74

Kirjoittaja: Ilpo ROngelma oli ja on edelleen että pyörä booaa (tyhjänkuuloinen imuääni, kuin ei saisi bensaa ollenkaan) ja jopa sammuu kun tyhjäkäynniltä kääntää hyvin nopeasti kaasun täysin auki. Muuten toimii kuin kello.

Kokeilin vielä 45 tyhjäkäyntisuutinta, ei apua booaus ongelmaan millään seosruuvin säädöllä, mutta tehot katosi alhaalta. Ehkä voisi vielä kokeilla yhdistelmää neula rikkaammalle ja tyhjäkäyntisuutin takas 40tai 42,5. Lisäksi olen kokeillut pakoaukonsäätimen toiminnan, toimii herkästi. Läpät vois vielä katsoa, mutta pyörä on uusi ja alle 10h ajettu, joten ne tuskin vielä on rikki.

Jotenkin musta tuntuu, että ongelma on ehkä joku muu kuin seos, tai jos se on seos niin se on seosruuvin ja tyhjäkäyntisuuttimen sijaan neula sittenkin. Mutta noista muista, voiko ongelma johtua liian pienestä tyhjäkäynnistä (esim virtaus/imu katoaa kaasuttimesta kun kaasun avaa pieneltä tyhjäkäynniltä täysin auki nopeasti)? Kuinka isolla sen pitäisi olla? Monethan ei pidä sitä ollenkaan (tai pitää ranteella). Minulla se on säädetty, mutta aika pienellä. Jostain luin myös, että kuraisessa kelissä kaasuttimen pienten ylivuoto/huohotusletkujen mennessä kurasta tukkoon saattaa tuollaisia ongelmia tulla. Mutta varmaan niitä olis myös muilla jos se siitä johtuisi?

Kommentteja/ideoita?

Kirjoittaja: Markku SaloKatso ne imuläpät, ja yhtenä mahdollisuutena on että K.akselin stefat vois vuotaa, tai muu imupuolen ilmavuoto.

Kirjoittaja: Jukka OittinenTarkista/säädä bensapinnan korkeus..Jos ei apuja niin kokeile nostaa neulaa pykälällä(laske sokkaa)

Kirjoittaja: Miika SalmelaNiin mitkä on KTM SX 125 tyla ratray edition vakio suutinkoot