2t-bensiinin säilyvyys?

Kirjoittaja: Petri Heinonen

Kirjoittaja: Ville HarviaNo ei sitä kyllä tunne yhtään!! Ehkä se johtuu et kädet on kylmät tai kohmeessa...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJuu juu!
Vartoo nyt Timo hetkinen..."katu"nastoilla olen ajellut vasta vahan kovempaa, mutta muuten puuttuu veial tuo yritys -)
Kylloa tama tasta...kehitysta vaan hiljalleen. Ei sita viela ihan kaikkea ponjaa 4kk harrastamisen jalkeen :-) Mut ootellaan...huomena on taas seuraava "hanaa"-paiva...ja saa ehka jotain pitavat nastatkin alle.
Hyvaa uutta vuotta 2004! And smile, it makes you feel better....

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKISirkku, otappa joskus kunnon vauhti nastarenkainesi, niin ymmärrät ne realiteetit ja tunnet se vaikutuksen mitä pari kiloa nastarautaa tuo tullessaan.
(Viittaus taannoiseen aihetta sivuavaan keskusteluun).

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo eh heh heh :-)
Olisit mielonen voinut lukea vahan pidemmalle, sun kommenteissa ei ole paljon insinoorimaisyytta nakynyt, tosi kuin vesi :-) Tarkotin tota lehtoa, mut sen kaiketi kaikki muut kylla alysivatkin...

Kirjoittaja: Jani Mielonen"fantastinen insinoorimainen lahestymistapa asiaan. " vai niin, minusta ei kovin insinöörimäinen. Kuhan turautin mitä olen lukenut tuolla kelkkapalstalla. Tulihan tuota viime kesänä ajettua mökkinaapurin jerrykannusta lainaamalla bensalla joka on siinä seisonut arviolta 10 vuotta, pönttö oli ruostunut ulkoa ja lehtien peitossa melkein kokonaan. Sitten kun aloin kaataa sieltä niin väri oli muuttunut jo oranssiksi, joka oli pöntön väri. Hyvin toimi vaikak ei EHKÄ ominaisuudet ollu parhaat. Crossiin en olisi missään nimessä tuota laittanut. Perämoottori ei ollut moksiskaan vaikka tankissa ei ollut oikeastaan muuta kuin tuota vanhaa bensaa, tietty 2T öljyä...

Kirjoittaja: Nikkanen EeroNo niin siinä se taas nähtiin.En lukenut otsikkoa lainkaan.Öljytön bensa kaiketi sitten on "kestävämpää?"

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiitokset Jani!
Itse kun en enaa kaukaa kemian pakko-opinnoista paljoa bensiinista muista, oli tuo kirjoituksesi fantastinen insinoorimainen lahestymistapa asiaan. Onneksi joku viitsii vaivautua! Ja hienoa huomata etta taalla joku muukin on kiinnostunut asioista hieman teknisemminkin.
BTW: Juuri talviajoa kokeilleena (5h eilen + tanaan = kuitti :-)) voin todeta, etta nastoista tuleva ylimaarainen paino on kerrassaan mitaton kun kaytannon realiteetit, eli loska vanteissa kay mukaan karkeloon. Sen eron kylla huomasi ja vanteiden pikapuhdistus iltapaivalla muutti menon taas ennalleen. Hyi! No oo

Kirjoittaja: Nikkanen EeroPakko taas heittäytyä mukaan,vaikkei asiasta juuri tietoa ole.Käytännössä asia ei kyllä ole juuri vaivannutkaan,että ei siitä bensasta ihan piimää tule muutamassa viikossa.Katumopoiluakin kun tulee harrastettua,on tapanani ollut tankin täyttäminen syksyllä,samoin kelkkaan kesäbensat,eivätkä ole käyttöön otettaessa yskineet.Kaasarit olen kyllä tyhjentänyt.Ei kai vanhaa bensaa ihan kisassa kannata käyttää,mutta ei asiasta kannata myöskään panikoida.Jos nyt kuitenkin jonkun talliin on jäämässä kymmeniä litroja käyttämättä tämän aiheen takia,tarjoudun ilomielin ottamaan menoveden käyttööni.

Kirjoittaja: JANI LEHTOBensan "toimivuuteen" vaikuttaa paljon minkalaisessa kanisterissa bensiiniä säilötään. Normaali korkillinen muoviastia, esim. moottoriöljyastia, on huono bensan säilömiseen, sillä "halpa" muovi hengittää. Esimerkiksi bensan aromaattiset yhdisteet (=hiilivedyt) häipyvät pikkuhiljaa muovin huokosista läpi, vaikka itse bensa nesteenä ei vuotaisikaan. Muovista tehdyt nimenomaan bensiinin säilömiseen tarkoitetut astiat ovat asia erikseen. Kuitenkin parhaimman säilyvyyden antaa metallinen jerrykannu, kunnollisine korkin tiivisteineen. Siinä bensa säilyy käyttökelpoisena jopa kuukauden.

Oman kokemukseni perusteella olen oppinut sen, että jerryä ei kannata tankata ihan piripintaan. Esimerkiksi kesällä tankatessa polttoaineaseman maanalaisten bensasäiliöiden (sekä itse bensankin) lämpötila voi olla +10 astetta. Se kun laitetaan jerrykannuun, ja bensa siinä jerryssä lämpenee ja laajenee niin arvata saattaa mitä tapahtuu kun korkin avaa. Siinä on mies ja kamppeet yltä päältä bensassa. Onneksi ei ollut tupakkamiehiä ympärillä kun sain bensasuihkun niskaani avatessani huolimattomasti korkkia. Virheistä oppii...

Toinen huomion arvoinen asia on sekoitusbensat. 2-t öljy bensan seassa muuttaa itse 2-t öljyn voiteluominaisuuksia ajan kuluessa (en muista minkälaisen reaktion takia). Tämän takia kannattaa pitää 2-t öljy ja bensiini erillään, ja tehdä sekoitus vasta kun menovettä tarvitaan.

Koska moottoribensiinin sisältämistä aromaattisista hiilivedyistä tolueeni ja ksyleeni hajoavat hydroksyyliradikaalien vaikutuksesta puoliintumisajan ollessa tunnista muutamaan päivään, ja bentseenin kyseinen puoliintumisaikakin on parisen viikkoa, ei bensaa saa säilyttää avonaisissa astioissa. Toki tulipalo- tai räjähdysvaarta on kaikista tärkein syy miksi avonaisissa astioissa bensan pito on kielletty.

Bensiiniä saa säilöä ainoastaan tarkoitusta varten tehtyyn astiaan. Muovinen ämpäri tai kippo ei bensan säilömiseen sovellu eikä kestä aineen laajenemista.

Ja muutamia lakipykäliä, joita löytyi tukesin ja spekin sivujen kautta:

Suomen pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) mukaan varapolttoainetta hankittaessa on parasta käyttää metallista polttoainekanisteria, jonka korkki sulkeutuu tiiviisti. Huoltoasemilla myydään myös bensiinin säilömiseen tarkoitettuja muovikanistereita.

Lain mukaan bensaa saa asuinhuoneistossa säilyttää 25 litraa ja yhden auton autotallissa 60 litraa. Dieseliä voi hamstrata kerralla 200 litraa.

Kerrostalojen yhteisvarastoissa bensan säilöminen on lain mukaan kielletty. Lisäksi säilytysastian on oltava tarkoitukseen soveliaita.

No niin tässäpä tuli runoiltua, lisätä ja korjata saa :)

-Jale

Kirjoittaja: Jani MielonenKäsittääkseni se on ihan sama puhtaassa bensassa. Ainakin mitä olen ruohonleikkurin yms. pienkoneiden säilönnästä kysellyt

Kirjoittaja: Jani Mielonennyky bensat säilyy noin 3kk. Ja sen jälkeen alkaa oktaanit laskemaan. Ja tosiaan tuota hartsia voi muodostua ja pahimmillaan tukkii suuttimet.

Kirjoittaja: HENRI TALVINENNormaali 2-t bensalla säilyvyys on just jotain kuukauden pintaan. On myös olemassa Bio-bensaa(2-t), mikä ei haise, saastuta eikä vanhene, mut maksaa hunajaa.

Koskaan ei pitäis 2-t bensaa pitää koneessa, jos laite seisoo pitkään...

Kirjoittaja: Maunu Laitinenjos kakstahti bensaa ei kannata jättää koneeseen kun se seisoo pitkän aikaa niin mitenkäs sitten ihan tavan bensankanssa on ?

Kirjoittaja: Petri HeinonenMoi kaikille!

Onko kenelläkään varmaa tietoa 2t-bensan säilyvyydestä.Ohjekirjat ja pyörien käyttöoppaat usein puhuvat vain vanhasta bensiinistä.Eli mikähän oikeasti on hyvälaatuisella öljyllä sekoitetun bensiinin säilyvyys.Olen kuullut jopa,että vanhentuisi viikossa.....tuntuu melko lyhyeltä ajalta.Vastatkaa,viisaat.

Kirjoittaja: JARI REKOLAJuu! Olikohan se kolme viikkoa mitä bensa säilyi! Usein ruohon leikkureissa ilmenee vikaa keväällä jos on edellis syksyn bensat on jäänyt tankkiin. Eli jos jätätte pyörän seisomaan muutamaksi kuukaideksi kannattaa tyhjentää kaasari. Bensasta liukenee jotain hartsi nimistä ainetta joka näyttää valkoiselta töhnältä kaasarissa.