250cc harrastelijalle

Kirjoittaja: RIKU THILMANTerve.

Olen ajatellut hankkia uuden motocrosspyörän harrasteluajoon. Muutama vuosi sitten ajelin kesän verran piikkisellä ja nyt tekisi mieli hankkia puolikas. Tarkoituksena ei ole saada kierrosajoista mahdollisimman pieniä, vaan pitää hauskaa radalla. Onko 250-kuutioinen kuitenkin turhan raju lähes aloittelijalle, vai saako senkin rauhallisesti totuttelemalla kesytettyä?

Kirjoittaja: Taneli Mäkipeltoite en ole ajellutkuin viritetyllä enska mopolla ja ostin sitten suoraan 250cc 2t husqvarnan rossin.. se on mukava kun löytyy potkua.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENHei, Anssi. KX-Centerissä oli ainakin vielä kuukausi pari sitten vielä kaksi 2005 vuoden 250 cc 2-t vehjettä maahantuojalla. Siis ne olivat uusia mutta ylivuotisia. 2006 malleja ei löytynyt puolikkaita mistään merkeistä oikein. Ne on myyty jo, eli 07 sitten alle. itselle löyty kyllä kuukausi pari sitten 125 uus 2006 vuoden ja löyty isällekin 450 husse uus 06.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenTäytyy myöntää, että meikäläinen on saattanut osaltaan hehkuttaa tuota Yamahaa vähän yli tarpeenkin. Nelareissa ne kestävät parhaiten, siitä tuskin saa edes sen suurempaa väittelyä aikaan.

2t:ssäkin olen joskus puhunut jammun puolesta, mutta niissä katastrofaaliset ennenaikaiset hajoamiset lienevät kaikilla merkeillä aika harvinaisia. Joissain malleissa ja vuosimalleissa on tyyppivikoja kuten nopeasti urittuva kytkin tai joku heikko kohta lootassa tms.

Minuakin kiinnostaisi miten mäntä hajosi uudessa pyörässä 16h jälkeen, oli merkki mikä tahansa. Eli suliko, tippuiko helma, halkesiko se oikeasti jostain vai mitä.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenAi niin, mäkin tarvisin uuden 250 2t:n harrasteajoon. Suurimpana valintakriteerinä on se, että siitä saa satulalla, stongalla, jalkatapeilla, jousilla ja iskarien säädöllä sopivan 192 cm, 95 kg kuskille.

Saa antaa vinkkejä ja kokemuksia eri merkeistä. Hakusessa siis uusi pyörä, joko ylivuotinen 2005 tai sitten 2006. Jos joku tietää mistä moisia irtoaisi hyvään hintaan, saa niitäkin vinkkejä kirjoittaa ketjuun tai mailata suoraan minulle.

Kirjoittaja: PYRY TAKKUNENMulla oli kans kesän 125 ja ostin nyt 250 kaks tahtisen pyörän. Ajan itsekkin sellaista harrasteajoa ja ensin mietin että pystyykö sillä ajaan kun en oo ajanu kun muutaman vuoden mutta kyllähän siinä kyydissä pysyy. Kaasullahan sitä kulkua säädetään...:)

Kirjoittaja: HENRY ELDvoi sanoa niille joille sanovat että aloittelijalle 250 2t on liian raaka et se on bullshit. pitäs mukama ostaa joku joka toinen tunti leviävä pikku nelari

Kirjoittaja: JUSSI SAJOOnko sulla Henry sitten ollut pikkunelari? Ite ajoin

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENKerro Jussi huonoista 250 2t kokemuksistasi, monia täällä kiinnostaisi varmasti merkki ja malli? Mitä hajosi, millä ajomäärillä, ym, ym.

Kirjoittaja: JUSSI SAJONooh... Siinä nyt hiukan isoratas pyörähti ja piti avautua. Ei siinä tän vuotisessa pyörässä mitään älyttömiä vikoja ollut eikä mitään suurempaa tuskaa. Lähinnä suurin vika löyty(y) kuljettajasta. :)

Eli pyörä on YZ250. Lähinnä sen YZ250F:fän jälkeen meni taas hetki et päivitti itsensä ja huoltovihkonsa tuohon 2T malliin. Kyllä itse olen sitä mieltä että 2T on aina 2T, oli se sitten piikki tai puolikas.

Kuvittelin että kyllä se puolikas kestää paremmin kun piikkinen. Hmm. Enpä sitten tiiä. En aio enää koittaa: 16h kun tuli mittariin, mäntä poks ja samalla sylinteri. 2T Yammun sylinterin ovh on 535*eur* tai jotain. Sen jälkeen mulle on riittänyt se n.15h männällä tolla puolikkaallakin.

Ja ei oo oikee Yamaha jos ei vaihdelaatikko hajoo: karvan alle 30h ja 3. rattaasta piikki pois. Se nyt ei oo mikään ihme, mut se että siinä nelarissa kesti sekin...

Eli, summa summarum: Ei mitään tolkuttomia vikoja, mutta alko vaan ahdistaan kun nelareita parjataan. Itsellä ei ole ikinä ollut niin hyvää pyörää kun se Yammun pikkunelari. Ehkä siinä sitten kävi vaan tuuri...?

Kirjoittaja: Tapio RiiheläMeil tääl päin on ainut Yamaha mikä on leipon ni ollu 250YZF, ja se menikii sit ihan kunnol tollases normi harrasteajos.
Ittel on 250YZ ja kolmel kaveril on kans ja ykskää niist ei oo hajon. Toi mun oma on ainakii saanu ihan kunnol leipää et kyl itte väittäsin kestäväks koneeks.

Et näillä leveysasteilla on meno just toisinpäin.

Kirjoittaja: make savolainenVoin sanoa että harrastetasolla kestää 250cc 4-T, yhtä kauan kuin 250cc 2-T. Kunhan huoltaa ja pitää hyvää huolta pyörästä. Eri asia jollain A-luokan kuskilla tollanen pikku nelari joka paukuttaa rajotinta vasten kokoajan, vehkeet maksirasituksella. Tällöin nelarilla joutuu remonttia tekemään ehkä useammin kuin 2-T:llä.
Mut harrastelijalle taas tollanen 4-T on todella hyvä. Sun kannattaa kokeilla jos mahdollista niin ajaa, sekä 2-T että 4-T:llä. sit näät itse että kumpi juuri sinulle olisi sopivampi.

Molemmissa on aika lailla hyviä ja huonoja puolia.

Kirjoittaja: TEEMU LAINEMulla on yz 250 ja männällä on ajettu yli 60h, ja juuri katsottiin ja oli ihan hyvässä kunnossa vielä. Parilla kaverilla on 250 nelari ja niihin tulee harvemmin huoltoa mutta ovat sitäkin kalliimpia ne huollot ja pyörä. Kulutus on myös melkein puolella pienempi nelareissa...

Kirjoittaja: Pentti RaittilaParasta tässä jutussa on:"Väsyneet käet". (moto f.) Kohtahan ne käet kukkuu Karjalan kunnahilla ja muuallakin. (Väsyy sitten heinäkuussa, kun on vieraat pesät kuksittu.) Kyllä se kakspuolikas on varmaan ihan hyvä... tai sitten pappatunturi? ;) Pappa

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMielenkiintoista kuulla, sillä täällä OR-foorumilla on syntynyt sellainen mielikuva, että juuri Jammu on SE kaikkein kestävin. Tuo 16 tuntia on kyllä siitä huolimatta niin lyhyt aika, että olisikohan voitelussa ollut jotain...?

Kirjoittaja: RIKU THILMANSiis 250cc kaksitahtinen.

Kirjoittaja: Moto FreakEi oo liika iso, jos et enää ihan kesken kasvune ole ja hupi mielessä ajelet ja kokemustakii vähän löytyy ni melkein suosittelisin puolikasta. Mukavampi ajella ku löytyy potkuu jo alempaakii. Muista et maltti on valttia, väsyneet käet voi saaha aikaan hyvin ikäviä tilanteita ;)

Kirjoittaja: HENRY ELDjuu kyl 2t puolikas o huoltovapaa johonki nelariin verrattuna ja paukkua alhaalta varmasti ja on semmonen tunne ettei ylhäältä heti lopu))

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENNe on ISOJEN poikijen juttuja, että 250cc 2t ampuu heti käsistä. Siinä oikealla puolella tankoa on kahva mistä voi säätää portaattomasti tehoa. Alavääntö hakkaa nää pikkunelarit. Kunnossa oleva 250 2t on varmasti yksi helpoimmista ylläpitää, mäntä kestää ja ei tarvi jatkuvasti olla vaihtamassa öljyjä ja säätämässä venttiilejä.

Osta pois!