250/500 erot?

Kirjoittaja: Juha KoivulahtiEli kuinka tajuttomasti on tehoeroa 250 ja 500cc krosseissa? Yhtä paljo ku kasikympillä ja piikillä vai suunnilleen yhtä paljo ku 80cc;llä ja puoliskalla..? Viissatkus on paremmat väännöt, mitäs muita etuja/haittoja?
Kiinnostais lähinnä 80-luvun pyörät, onko jotain merkki ja vuosimallisuosituksia? Pistäkää ihan kokemuksia.. ENKÄ HALUA TÄNNE MITÄÄ ÄLÄ OSTA NOITA JEESUS-IKÄLUOKAN PYÖRIÄ-juttuja, kiinnostaa vaan tietää...

-Juice

Kirjoittaja: MIKA RIIPINEN...vielä jatkoa edelliseen, käyppä osoitteessa:

http://members.tripod.com/sidecase/homepage.htm

Sieltä löytyy paljon tietoa CR500:sta, mm. testejä melkein joka vuosimallista -1981-2001.
T. Mika

Kirjoittaja: MIKA RIIPINENTehoeroista voisin sanoa, että useimmille 250-kuutioisessa on tehoa tarpeeksi, mutta viissatasessa tehoa on enemmän kuin tarpeeksi! Jos haluat edetä kovaa (ajaa kilpaa) crossiradalla, on 250-kuutioinen yleensä parempi (nopeampi) siihen tarkoitukseen, mutta vähemmän vakavamieliseen harrasteluun viissatanen sopii hyvin. Moottorit noissa kestää moninkertaisesti pienempiin verrattuna, koska kierroksia ei tarvii paljon käyttää, mutta vastaavasti (taka-)renkaita kuluu enemmän ja ketjut ja rattaat on myös kovemmalla.
80-luvun loppupuolen mallit ei juuri eroa viimeisistä malleista,teipeissä on suurimmat erot...
Merkin valinta riippuu henk.kohtaisista mieltymyksistä. KX500 on vakaa pyörä röykyissä, mutta kankea taipumaan tiukkoihin mutkiin. CR500 taas on ketterämpi mutkissa, mutta ei niin vakaa suorilla kuin KX. Tehoissa ei mainittavia eroja ole. KX:ssä on pakoaukon venttiili, joten siinä on yksi huolto(vika-)kohde lisää.
Kotarista en kommentoi, kun ei ole kokemuksia, mutta KX:n olen omistanut, enkä tykännyt. Nykyinen pyörä on CR500 ja olen tyytyväinen.