250 pikkunelarit

Kirjoittaja: KIMMO SAARNIOnko niin että kawan ja muiden japsi merkkien venttiili ongelmat johtuu siitä että niissä on 2 venttiiliä ja yamahassa 3???

Kirjoittaja: Anssi LehtinenJos ei kisapelien huolto kiinnosta, niin löytyyhän noita lussumpiakin vaihtoehtoja, esim. just LC4-pyörät, Hondan XR:t jne.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNiinpä - kun sais sen "lussun" vain nykyaikaisella rungolla ja jousituksella...

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIEilen vaihdoin öljyt mosaan, niillä oli ajettu noin 12 - 15 h. Öljy oli vielä kohtuukirkasta eikä joukossa ollut metallinpurua tai lastua. Joten kovasti huolestuisin jos jo muutaman tunnin käytön jälkeen öljyn joukossa olisi alumiinimönjää/metallilastuja!!!

Kirjoittaja: RIKU ROUHIAINENjoo katoppa joskus sinne öljyjen sekaa ku otat ne pois, kyl mulla ainaki joka kerta on öljyjen mukana kiiltävää hilettä joka on kytkimestä ja muualta irronnutta alumiinia mikä ei tartu siihen putsarii, se sama paska kiertää siel koko koneen sisällä, ainakaa kisakäytössä en suosittelis ajamaa pitkää öljyil. Aika jännä juttu ku tuol B-piikeis tuntuu hajoovan uusii pyörii enemmän ku A-piikeis, ja tuntuu vaa et toi huollon vähäsyys oon syynä siihenki, ja btw, kannattaa vaihtaa putsarit ajois noihin nelareihinki, koska se putsariöljy haihtuu sielt aika nopeesti, jonka jälkee se päästää hienoimman pölyn läpi.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo niin löytyyhän sieltä tietenkin metalleja, mutta öljyjen vaihtamattomuus tuntuu iskevän näihin uusiin pyöriin paljon kovemmin kuin vanhempiin nelareihin. Tiedän yhden Teneren, johon ei ole varmaan koskaan vaihdettu öljyjä - lisätty vain ja kilometrejä on takana yli 50 000. Uskallan sitä paitsi väittää, että tuolla jossain on liikkeellä samanlaisia, joilla on ajettu 2x tuo em. määrä. Nykypommareilla 5000 kilsaa/100 h on käytännössä melkein saavuttamattomissa tai ainakin edellyttää 2h-3h ajoa / öljynvaihto - logiikalla 30-50 öljynvaihtokertaa ja sitten se läjähtää romutuskuntoon kuitenkin. On se niin kallista harrastamista, että hakee vertaistaan (eikä löydä!). Pitäisiköhän noissa virityksissä vetää vähän bäckiä tai kehittää edelleen vaikka 2t-moottoreita, joista saadaan "riittävä" teho-paino-kombinaatio pienemmin riskein (lue: kustannuksin)?

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIKato kato, Sirkku ihan itse hokasi mistä on kyse! Hienoa, sehän on suodatus. Sittenhän Sirkku näppäränä rakentaa 250 japsinelariin kunnon pumpun ja suodattimen niin niillä ajetaan 100 h samoilla öljyillä? Tosin ei ne silti kestä koska keveyden nimissä materiaalivahvuudet on viety minimiin ja seuraukset on nähty vai mitä Sirkku?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJuuh, näinkin on päässy käymään ;-).
Tais mennä tuo pieni kylvämäni ironia tuosta edellisestä hiukan ohi...mut täytyy vaan jatkaa sitä öljyjen tiuhaa vaihtelua niin kauan kuin keveyttä halajaa.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKINyt kun on käynyt ilmi että pahimmillaan mosa pitää avata 30 h välein ja vaihtaa veivi niin eikö kannata antaa palaa öljyllä sama aika ja rempata sitten. Eihän se tiheä öljynvaito muuta veivinvaihto aikaa mihinkään koska kysymys on materiaalin heikkoudesta? Joopa joo...

Kirjoittaja: Kees van NiftrikKatos vaan - Sirkku pamahti ruutuun - no nyt tää alkaa muistuttaa debattia. Ei mun Itävaltalaisessa matkaenduropyörässä vaan mitään sorvinlastuja öljyjen joukossa ole näkynyt - eikä muuten tarvitse vaihtaa öljyjä, säätää nokkien ajoitusta tai kiristää nokkaketjua joka kerta kotipihaan kaartaessa. Silti tuosta kuussatkusta pitäisi löytyä reilusti yli 50 kaakkia. Kyllä ainakin klopit ropisevat selkään, jos asfaltilla lyö runtua nappularengastuksella. Sit toinen juttu on tuo ilmaisu "vajaatahtinen"... hei voisitko ajatella joskus, että kaksitahtinen tekee työtä 2/2-tahtia ja nelari käy ikään kuin "joutokäyntiä" 2/4-tahtia? Cheers... ;)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo se sun öljypumppus sattumoisin hyytys heti alkukierroksille jos ne suodattimet olis niin ahtaat et niistä ei menis mitään merkittävää läpi. Ne sihdit (KTM 2kpl) poimii joukosta vaan lastut ja muruset, ne suodattimet (KTM 2kpl) noukkii isoimmat "roskat". Voithan sä toki vaikka hakee huoltsikalta jäteöljyä ja ajaa sillä, mut väittäsin kuitenkin et vaikkei ne itse öljyn voiteluominaisuudet miksikään muuttuisikaan, niin se mitä siinä mukana pyörii ratkasee! 2T vs. 4T ero meneekin siinä et vajaatahtisessa ei tarvi moottorin (nokka ja mäntä mm.) kontaktipintoja voidella samalla mömmelillä mikä kiertää rattaissa, eikä se rattaissa kiertävä mömmeli myöskään nokeennu kiitos palotapahtuman. Se vaan poltetaan ja työnnetään hajuhaittoina putkesta ulos ;-).
Ja sitten voidaan tietysti verrata näitä kisanelareita vaikka ruohonleikkureihin, joissa B&S puksuttaa orkkis-öljyllä siihen asti kun sitä riittää...kun kuka nyt muistaisi semmoiseenkaan öljyjä vaihtaa. Mutta onhan 10v. pitkä aika...kuten tuli talon edellisen omistajan perintönä jääneestä niittokoneesta havaittua.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKITaas tuli öljyasia esiin. Kertokaa hyvät viisaat ihmiset mikä öljyn ominaisuudessa huononee niin paljon että ne pitää vaihtaa parin tunnin välein? Mikä suojaava ominaisuus muuttuu että kone kestää paremmin? Yleensä moottorissa on suodatin ja jopa jossain merkeissä 4 kpl jotka poistavat mekaaniset epäpuhtaudet öljystä. Jäljejelle jää öljyn fysiologisten ominaisuuksien muuttuminen (hapettuminen, päpuhtaudet palamisessa). Tuleeko niitä niin paljon että öljyllä pitää läträtä koko ajan? Tietyillä Itävaltalaismerkillä voi kyllä ajaa reilusti yli 10 h vaintamatta öljyjä eikä ole ongelmia ollut. Kilometrejä on takana noin 2500...

Kirjoittaja: JANI PEKKOLAItse kans ajelen aika reippaita määriä öljyillä, yli 20h yleensä. Eikä ole koneessa ollut mitään kulumia, esim rattaissa. Pyörä on tosin 2-t, mut kyl nelarillakin pitäis enemmän päästä kuin 2h. Tässä taas yksi mielipide, tehkööt muut omat johtopäätökset öljyn käyttöikään.

Jani

Kirjoittaja: Kees van NiftrikAivan - kertokaa se minulle, kun itse en mä voi (Mauno Kuusisto 1960). Ihan stetsonista vetäisten uskoisin, että synteettiset öljyt eivät edes hapetu saati kosteutta keräämällä ajaudu vaihtokuntoon likipitäenkään niin nopeasti kuin aikaisemmat mineraaliöljyt. Mikä sen sijaan tekee nelarista pommikoneen, on sen keventäminen ja virittäminen vastaamaan 2-tahtiteknologian haasteisiin. Siinä niitä kalliita vahinkoja sattuu, kun pienikuutioinen nelarikone kiertää yli 14000 kierrosta - kyllä siinä alumiiniseokset antavat myöden ihan eri tuntimäärillä kuin vanhoissa nelareissa, joista tehot otettiin isoilla kuutiomäärillä ja konstruktiot olivat rehellistä patarautaa painosta tinkimättä, vaan eipä tarvinnut tavallinen harrastelija muita sponsoreita kuin isäpaapan...

Kirjoittaja: TOM NORDMANTäällä esitetyt kysymykset ja vastaukset ovat olleet yksi paras opettaja omien mekaanikon taitojen kehittämisessä. Ennen kuin tajusin ruvetä kyselemään neuvoa täältä, tuli rikottua pyörä monesti aivan turhaan, tai tuli ajeltua aivan väärillä säädöillä. Kyllähän kauppiaat ja maahantuojat auttavat mutta erona näillä keskusteluilla ja kauppiaden vastauksilla on se, että tänne syntyy tietoarkisto, jota voi kahlailla läpi ja hakea varmistusta mieltä askarruttaville asioille.

Se mikä on hieman harmittanut viimeaikoina on keskusteluiden hiipuminen. Monesti neuvojen sijaan keskustelu ohjautuu esim. kysyjien ja vastaajien arvosteluun - lienekö tämä syynä aktiivisuuden vähenemiseen?

Kirjoittaja: RIKU ROUHIAINENajoin koko kauden -04 yamahalla, eikä siinä ollut mitään vikoja (lukuunottamatta hajonnutta vesiletkua, johon lensi kivi) ja vaihdoimme siihen koko kauden aikana yhden männän, nokkaketjun ja vesiletkun puhkeamisesta säikähdettyä kiertokangen (oli tarpeeton, koska vanha oli virheetön) Kun muistaa vaihtaa öljyt tarpeeksi ajoissa, ongelmien määrän pitäisi pienentyä. Itse ajoin alle 2h öljyillä.

Kirjoittaja: Harri VanhalaHukkuva tarttuu oljenkorteen myös tekniikassa. Jukan kysymys kuuluu pikemminkin filosofian alalle. Mikä saa ihmisen etsimään apua filosofiaan tältä palstalta?

Oikeastaan Jukka osui asian ytimeen. Keskustelupalstan hyödyllisyys kärsii, jos kaikenlaisia vastauksia annetaan lonkalta (kuten tämä).

Kirjoittaja: KIMMO SAARNIEhkä se on parempi kysyä neuvoa maahantuojilta ja alan ammatti miehiltä.

Kirjoittaja: Janne RuonioJukka: Ei todellakaan kaikkialla Suomessa ole kerhoja, joista saa apua ja turvaa "hädän hetkellä", toisin kuin asiallisilta keskustelupalstoilta (esim. offroadpro:n keskustelut-osio). Itseäni ainakin vit..aa suunnattomasti sellaiset pro-kaverit, jotka eivät voi jakaa tietoansa ja sitte vielä viisastellaan.

Mites sää kysyt apua johonkin tekniseen kysymykseen sieltä kerholtala-iltana tai sunnuntaina, kun jokin kriittinen asia painaa mieltäsi, etkä ole varma uskaltaako lähtee ajaan vai ei (esimerkkinä uusien lajin harrastajien perinteiset suutin-kysymykset)? Täältä apua saa yleensä nopeasti.

Täytyy heti myöntää, etteivät tämän pikkunelarit-tyypin keskustelut ole siltä asiallisimmista keskusteluista, samoin kuin "kumpi on parempi..", mut ne kuuluu asiaan. Kyllä juttujen taso voittaa aina 24:n keskustelut

Itselläni on sekä omakohtaisia, että kavereiden esittämiä kysymyksiä, joihin on tullut todella asiantuntevia vastauksia. Suodattaa vaan osan pois ja käyttää sitä omaa järkeään, niin varmasti auttaa. Esim. eräs kaveri tuskaili valojen kanssa, poltti aina vaan hehkun. No täällä kaveri neuvoi poraileen tuuletusreikiä umpioon. Siihen loppui hehkujen uusiminen.

Ostin uuden pyörän (ei tuulut r-kuvia mukana) ja jouduin purkaan kytkimen, no pari rikkaa tipahti siinä lattialle ja olisi tullut arvonnan aika ilman erästä Offroadpro:n käyttäjää. Kaveri soitti mulle la-iltana ja oli tutustunut tapaukseen. Rikat löysi paikkansa ja su ajaan

Tulipa taas sunnuntaisaarna, mut itse olen edelleenkin sitä mieltä, ettei k

Kirjoittaja: Kees van NiftrikGentlemen,

Minun mielestäni on ihan mukavaa, että on olemassa foorumeja, joissa voi esittää kysymyksiä ja mielipiteitä, olivatpa ne sitten hyviä, huonoja, humoristisia tai filosofisia. Nämä ovat niitä kysymyksiä, joita urbaanit legendat, yksin kotonaan pakertavat hiljaiset sekä ne, joilla ei ole omaa koti-insinööriä synnyttävät ja joihin asiallisien vastauksien saaminen jälleenmyyjäportaalta voi olla vaikeaa, kun myyjä haluaa seurustella vain maksavan asiakkaan kanssa ja oma tuote on aina paras ja virheettömin. Puhumattakaan siitä, etteivät nämä jälleenmyyjät ja maahantuojatkaan välttämättä aina edusta alan korkeinta osaamista, vaikka he saavatkin tukea tehtaalta. Terve tekniikkaa koskeva uteliaisuus on hieno piirre nuorissa ihmisissä, eikä tämän foorumin keskustelujen taso ole mielestäni missään vaiheessa ollut niin tolkuton, etteikö keskustelun soisi polveilevan nykyiseen tyyliinsä. Annetaan Tanja Karpelan hoitaa nettisensuuri Suomessa ja keskitytään nautiskelemaan hyvästä harrastajafoorumista niin kauan kuin enskasta ja crossista saa netissä julkisesti puhua... ;)

Cheers,

-Kees-

Kirjoittaja: Kees van NiftrikKyllä 2t-moottoriinkin voidaan rakentaa venttiilit kanteen, mikäli halutaan säädellä pakokaasujen virtausta - sellaisia sovelluksia on joskus maailmalla tehtykin.

P.S. Periaatteessa pakoaukonsäädin ja imuläpätkin toimivat melkein kuin nelarin venttiili.

Kirjoittaja: Jukka LaitiolaOn hieno huomata kuinka suomalaiset tekniikan taitajat paneutuvat todenteolla ko. aiheeseen.
Onko kukaan koskaan ajatellut, että jos ei tiedä asiasta yhtään mitään niin kannattaako aina ottaa kantaa?
Se, että kysytään tällä palstalla teknisiin haasteisiin vastauksia, kuulostaa mielestäni vähintäänkin mielenkiintoiselta, kun laitteiden maahantuoja tai piirimyyjä organisaatio painii asioiden kanssa päivittäin.
Toisaalta Suomessa toimii varsin monta moottoripyöräkerhoa, joista löytyy varsin hyviä ammattilaisia näissä asioissa niin toistan vielä itseäni: MIKÄ SAA IHMISEN KYSYMÄÄN TÄÄLTÄ TEKNISTÄ NEUVOA?
Spooriterveisin: Jukka Laitiola

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKI"Jos kaudessa joutuu 2 tai 3 kertaa vaihtaa/säätää venat ni onpas tosi paljon!!! " Kerro Ville missä oot töissä, siellä täytyy olla hyvä liksa tai pappa betala?

Kirjoittaja: KIMMO SAARNIEiks ne imuvenat maksa joku 70-80 "eskoo" kappale?

Kirjoittaja: Niko HonkanenAika kallista...Elämä on ;)

Kirjoittaja: Ville HarviaTommi, tarkotin että onpas tosi paljon huoltoa ja ongelmia parissa venan vaihdossa!!

Kirjoittaja: KIMMO SAARNICrossi on ;)

Kirjoittaja: Pentti RaittilaIhan mukava, että pojat puhuu mopoista, ja kaikki tietää kaiken. Kuitenkin eppäilen, että vaan yksi edellä olevaan keskusteluun osallistuneista on halkaissut itse moottorin pöydälle ja vaihtanut siihen rikkoontuneet osat, kasannut koneen toimivaksi...ja sitten vielä maksanut osista erääntyneen laskun. Ensi kesä tulee näyttämään miten crossissa (jota tämä juttu kai koskee) jakautuu nämä piikit ja nelarit. Jos äänet pannaan kuriin ei nelareilla ole mitään mahdollisuuksia. T. Pappa

Kirjoittaja: KARI RAITANEN4 t hype hiipuu

Kirjoittaja: ALEKSI KYLÄNPÄÄ2 tahtisellakin pärjää hyvin nelarien joukossa.KTM.llä pärjää ainakin.Muista en tiiä........................

Kirjoittaja: KIMMO SAARNIEn Mä ainakaan oo aukassu konetta....

Kirjoittaja: Ville HarviaNo sen kyllä huomaa tyhmempikin, jos luulee et 2-t:s on venttiillit!! =)

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIEn tuu koskaaan aukaisemaan 4-t konetta, en siksi etten osaisi vaan siksi etten halua. Mitä vähemmän huoltoa sen parempi, keskitytään vaan olennaiseen: ajoon ja saunaan ;-) Viikonloppuja kaikille!

Kirjoittaja: KIMMO SAARNITäl hetkel mul ei oo ku tommone tm nahka ja sitä en oo aukassu enkä tiedä sitä että onko piikis venat ja muuta...:) Viikonloput kaikille!

Kirjoittaja: KIMMO SAARNIKun en oo paremmin perehtyny toho moottori osapuoleen........... :D

Kirjoittaja: JUSSI KERVINENaika kova poika jos piikeistä löydät venttiiliongelmia.. Mutta eiköhän ne kaikki pyörät oo uutena yhtä hyviä. käytetyissä ratkaisee yksilö ja mielestäni honda on paras vaihtoehto käytetyissä. halvat osat ja varmatoiminen.

Kirjoittaja: tomi nieminenNiinno..

Piikistä jos vaihtaa 4 kertaa kesässä männän, maksaa about 400 eskoo. Nelarista jos vaihtaa kerran 4 kpl venttiilejä maksaa about 400 eskoo. 2-t on kyllä takuuvarmaa tekniikkaa, suuttimet kohdalleen ja ajoa. 4-t voi yllättää.. venttiili poikki ja ISO koneremppa, tai kiertokanki.. Jos kulunut venttiili syö myös kannen puolta, pitää kansi työstää. Muuten menee uudet venttiilit samantien paskax. Nelarin kone sietää ilmeisesti huonommin hiekkapölyä mitä tahtoo mennä läpi putsarista.
Onhan nelareissa kivasti vääntöä ja enemmän heppoja kuin 2-t:ssä (siis piikki vs. 250cc). 2-t pysyy kuitenkin paremmin kasassa varsinkin kehnomman mekaanikon käsissä ja aiheuttaa näinollen vähemmän päänvaivaa ja harmaita hiuksia. Viime kesänä kuulin myös venttilien saatavuus ongelmasta, en tiedä oliko perää. Nelarit kyllä kehittyy pikkuhiljaa ja varmasti laatu paranee.

Piikillä kyllä kerkee jos on taitoa. Starteissa kyllä joutuu antamaan tasoitusta, varsinkin jos on keskivertokuskia painavampi :)

PS. piikkiä on kiva vinguttaa ja äänet on aivan loistavat!

Kirjoittaja: ARTTU HENELLostat vaan jonkun pyörän...vaikka hondan

Kirjoittaja: Miika SavoKyllä näissä nelareissa on joko 4 tai 5 venttiiliä.

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANEipä sillä liene mitään merkitystä koneen kestävyyden kanssa onko 4 tai 5 venttiiliä.

Kirjoittaja: ARTTU HENELLyamahassa on viisiventtiilikansi titaaniventtiilein

Kirjoittaja: TUUKKA VIRTANENminä olen sitä mieltä ettei pikkunelareilla tee mitään.... kyllä kaks tahtisella kin kerkee... se on vaan kuskista kii.... ja lompakosta ;)

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOTuukka puhuu asiaa. 2-stroke rules OK.

Kirjoittaja: KIMMO SAARNIKyselin tossa yheltä 04 kawan vahalta omistajalta venttiili ongelmista,niin kyl se sano et kun ekan kerran säätää venttiilejä niin seuraavalla kerralla joutuu jo vaihtaan.Kertokaa miten nää asiat on oikeasti!

-Kipe

Kirjoittaja: Ville HarviaMiks kaikki puhuu aina vena ongelmista?? Jos kaudessa joutuu 2 tai 3 kertaa vaihtaa/säätää venat ni onpas tosi paljon!!! tottakai ne kuluu, piikiski vaihdetaan mäntää useemmin ku pikkunelkus ni onks piikeis sit mäntä ongelmia???

Kirjoittaja: ARTTU HENELLPeriaatteessa sama ajaako piikillä vai pikkunelarilla

Kirjoittaja: KIMMO SAARNIEntä sitten piikit.mitä tyyppi/merkki vikoja piikeissä on?Onko niissä niin paljon venttiili ongelmia kuin 250 nelarissa?.Mielestänne tämän vuoden paras piikki?