250 Nelitahti?

Kirjoittaja: Pekka Vartiainenettä kysymys ois tämmönen että kun oon vaan kuullu että noita 250 nelitahteja joutuis rassaamaan paljon enemmän kuin 2t niin että onko asia oikeasti näin.? Ja kun noita venttiilejä joutuu rassaamaan niin onko niihin mahdollista tehdä itse mitään vai onko samantien käännyttävä ammattimiehen apuun ja jos ei voi tehdä itse mitään niin onko vielä muita semmoisia asioita jotka eivät onnistu kotioloissa,mitkä 2t pyörissä onnistuisivat? Kun olen ajatellut vaihtaa tuohon 250 2t mutta jotenkin tuo 4t 250 kiinnostaisi. Saako sen 4t heti hajalle jos ajaa sillä samanlailla kuin 2t eli korkeilla kierroksilla,siksi kysyn kun olen tottunut 2t pyöriin.

Kirjoittaja: Pekka VartiainenNo mites niitä Öljynputsareita vaihellaan onko niissä tiukat säännöt millon ja miten monen tunnin välein....

Kirjoittaja: Anssi LehtinenÖljyt 5h, putsarit 10h mulla.

Kirjoittaja: Kari HaapasaariMe ajettiin noin 170h, eikä tarvinnut tehdä muuta kuin vaihtaa öljyt, määrätynajoin. Toimi upeesti jos ajaa bilteeman öljyllä niin ongemia varmasti tulee.

Kirjoittaja: Pekka Vartiainentästä öljyjen vaihdosta on niin paljon juttuja jotkut vaihtaa 2-4 tunnin välein ja jotkut 15 tunnin välein niin ottaa tuosta sitten oman välimuodon vaikka sen 10 tunnin välein öljyt ja putsarit...

Kirjoittaja: Pekka Vartiainenmites usein muuten tohon 2t pitää vaihtaa kampiakseleita ja kiertokankeja....?

Kirjoittaja: Pekka VartiainenKun katsoin tuolta finncross-sivuilta niin 80 ja 125:ssa kiertokangella ja runkolaakereilla voi ajaa 50-70 tuntia niin minusta se on vähän, eikös niillä voi ajaa 100 tuntia harrasteajossa vielä turvallisesti...?

Kirjoittaja: KALLE TORONENMeidän teamissa 2kpl Hondan CRF-250 -05 malleja toisella ajettu jäärataa sekä asfalttia elikkä korkeillakierroksilla 45h eikä venttiilinsäätö tarvetta, sekä toisella yli 80h crossia ei mitään venttiili ongelmia.

Kirjoittaja: Seppo TaalasmaaJoka toisen ajokerran jälkeen kannattais pestä on se rata pölynen tai ei mutta aina sitä paskaa pääsee sinne jostaki. Kyllä jokku ajelee kuivallakin filtteril mut se ei ole kovin kannattavaa koneen vuoks. Ja yks kaveril ei lähteny 4t käymään ja ettis kaikki viat ja venat oli kannol. Siinä on yksi syy kun kannattaa tehä kone remppa.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKILue uusin TM siellä on 250 nelarien testi harrastajakäyttöön. Ja maahantuojien huoltoaikataulukko... Hondan 250 enduronelarille suositellaan männänvaihtoa 15 h:n välein. Ei se mitään jos perse kestää!

Kirjoittaja: make savolainenAika kova tason kuski olet jos joudut ajamaan tollasella 250 4-T:lla kokoajan rajoitinta vasten. Jos näin on niin kannattaa miettiä jo isomman nelarin hankintaa.

Kun joskun aloit harrastamaan 2-T:llä, kaikki oli uutta, mutta olet oppinut ne huollot kummiskin.
Sama koskee 4-T:ta, uusi asia, mutta opit ne samalla tavalla kuin 2-T:n jutut.

Ei siinä niin vaikeita ne ole että ihminen niitä ei osais.

Kirjoittaja: Pekka VartiainenTarkoitin yleisesti ottaen 4t-pyöriä

Kirjoittaja: Anssi LehtinenVenarempan voi tehdä itse, kunhan tekee sen verran ajoissa, ettei kansi tarvitse koneistusta (voi senkin tietty tehdä itse jos on laitteet ja taitoa). Nelari tulee kalliimmaksi, teki laskelmat sitten miten päin vaan. Kaikki muut remontit ovat ihan vastaavia kuin 2-tahtisessakin.

4t:n saa rajoitinta vasten huudattamalla paljon helpommin rikki kuin 2t:tä ulvottamalla niin pitkälle kuin se kiertää. Huomaa, että vertasit kuitenkin kahden eri luokan pyöriä (250 2t ja 250 4t ovat menohaluiltaan aivan eri sarjaa). Jos 450-nelaria tarvitsee paukuttaa rajoittajalle, on joko vauhti aivan päätähuimaavaa tai sitten ajotapa on väärä.

Kirjoittaja: Pekka VartiainenNo miten monen tunnin välein kannattaisi ne venat vaihtaa että ei tarttisi koneistusta.... onko nelarin pito paljonkin kalliimpaa kuin 2-tahtisen.... kuitenkin nelariin ei tartte bensan sekaan öljyä,se ainakin vähän pienentää raha menoja ja myös eikös nelari vie vähän vähemmän polttoainetta kuin 2t-pyörä?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenNelari maksaa kuitenkin jo hankintahinnassa enemmän. 2t-öljyä ei tietty tartte, mutta vastaavasti menee öljynputsareita. Venat kyllä varoittavat ennen kuin kulahtavat, lähinnä huonona käynnistyvyytenä ja kuluminen varmistuu sitten sillä, etteivät välykset ole mitatessa enää kohdallaan.

Itse vaihtaisin pikkunelarissa 50h jälkeen ja isossa 100h jos ovat vielä siinä vaiheessa täysin mitoissaan, kun pelkäisin väsymistä. Omaan -03 YZ450F:ään tuli vaihdettua vasta 140 h. kohdalla, olivat vielä silloin täysin mitoissa.

Ei se nelarin pito paljon kalliimpaa ole, suurin osa kuluista krossissa tulee kuitenkin pyörän arvon alenemisesta ja bensasta&renkaista ja muusta johon moottorin tyypillä ei ole juuri merkitystä.