250-4t

Kirjoittaja: Jussi Korkeakivimitä mieltä olette pikkunelareista ja minkälaisia kokemuksia...?

Kirjoittaja: PEKKO ROMMIKuikahan korkealla SM pistellä olisi Niko ja Eero jos ajisivat nelarilla Hyvää Syksyä Pekko

Kirjoittaja: ARI KUOKKAVääntöä ja tehoa löytyy ehkä vähän enemmän kuin piikissä ja ajaminen on helpompaa. Nelarin vääntö korjaa useat virheet mitkä piikillä ajettaessa hidastaisivat vauhtia huomattavasti enemmän.
Mutta nelari maksaa suurin piirtein 2 kertaa enemmän kuin uusi piikki.
Männän vaihtoväli on pienempi ja kaikki varaosat ovat huomattavasti kalliimpia kuin normaali piikissä. Jos kaadut kisassa ja sammutat pyörän on melkein varmaa että se ei lähde heti käyntiin.

Piikilläkin pärjää jos vain osaa ajaa (Kalatie, Remes, Stewart, Rattray, Klemets) ja yleensä piikin hajotessa kuluja tulee huomattavasti vähemmän kuin nelarissa.

Nelarilla kannattaa ajaa jos on rahaa laittaa harrastukseen 2-3 kertaa enemmän kuin piikillä ajettaessa.

Kirjoittaja: Ville HarviaSemmosia kokemuksia että piikillä en enää ikinä aja!!

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenNo ei kuitenkaan kuopata noita 2-t pyöriäkään vielä.
Noista 250 nelareista on kuulunut monenlaista juttua, mutta muutama perusasia tulee tämän päivän crossilaitteista muistaa.
Ensiksikin 250 nelarit suunniteltiin 125 2-t pelin päihittäjiksi ja siihen päästäkseen on laitteet jouduttu pakostakin tekemään aika keveiksi, mikä väistämättä vaikuttaa kaikkien osien mitoitukseen (lähinnä moottorissa).
Litratehojen liikkuessa 150 hevosvoiman paikkeilla 1-sylinterisessä nelitahtimoottorissa, voi hyvällä omallatunnolla puhua kohtuullisen korkeaviritteisistä moottoreista.
Nelitahtisen monimutkaisemmasta rakenteesta johtuen näillä laitteilla EI missään tapauksessa saa eikä kannata ajaa niin kauan kunnes kilahtaa. Yleensä rikkoutuneiden osien määrä on rakenteesta johtuen suurempi kuin 2-t peleissä.

Eli näitten tosiasioitten valossa voi todeta että nämä 250 nelarit on suorituskykyyn nähden loistavia laitteita. Mikään tämän päivän crossipyörä ei kestä ilman säännöllistä huoltoa ja osien uusimista tietyn ajotuntimäärän välein.
Muistakaa, nämä ovat KISALAITTEITA, suunniteltu vain ja ainoastaan sitä käyttöä silmälläpitäen.

ja lopppuun erään paikallisen kisaajan kommentti:
"jos koko kesän pääsee pyörällä uusimalla siihen vain imuventtiilit ja männän pari kertaa, niin näin halvalla ei koskaan olla kesää selvitty"