200hv????

Kirjoittaja: Olen kuullut, että kuopiolaisella Ari Korhosella oli parivuotta sellainen Honda CR 500, jossa on 200hv. On kuulemma mitattu. Pikkuisen epäilyttää, eli voiko olla???

Kirjoittaja: M. LaineTuomas p: Noilla kärkikuskeillahan nuo tehokkaimmat jääratapelit olivat, eli Kallio ja Ajon tiimi piikeissä, Vehniäinen ja jälleen Ajon tiimi puolikkaissa, Immonen ja pari tuntematonta kuopiolaista viissatasissa (noi poninkesyttäjät meinaan). ;o)

Omat puolikas ja viissatanen ei välttämättä ollut ihan kärkivauhtia, mutta ajettavuudeltaan viissatanen varmaan pesee kaikki muut. No ensi kaudella puolikaskin on ajettavuudeltaan entistä parempi ja nopeuteenkin on panostettu varsin paljon.

Tehopenkkiin noita pyöriä ei varmasti kovin helpolla saada siten että tuloksia voisi vertailla, mutta viime kauden bensatestithän osoittivat että jo niissäkin on suuria eroja. Joillakin vähän liian suuriakin ettei mahtunut sääntöjen rajoihin.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEikös tuo ole vähän niinku kestävyyden ja tehon lisääntymisen välinen funktio eli tyyliin 300 hp/10 minuuttia tai 10 hp/1000 tuntia käyttöä. No ei kai tuosta nyt tuhatta heppaa oteta, mutta on ne vakiona aika matalaviritteisiä vielä teoreettiseen maksimiin nähden varmaan, jotta niillä voisi huoletta pärrätä muutaman kymmentä tuntia. Eikös maksimaalinen ottomoottorin teho muuten saatu kaavasta, jossa oli paitsi litrakoko, myös maksimi kierrosluku?!? Piru ku muistais vaan...

Kirjoittaja: pekka viitanenNiistä 1.5 litrasista f1 koneista saatiin itse asiassa parhaillaan 1230hv, mutta ahtopaineet oli 6 barin luokkaa. litra teho on huima melkein 1000hv. On se silti aika temppu ottaa 500cc 2t-koneesta yli 200hv, kun vakiona on n.65hv ja kaikki ilman turboa, jonka hyvin toimimaan saaminen 2t- koneessa on aika temppu. PASKA PUHETTA KOKO 200hv!!!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikOnko niissä nykyään niin isot blokit? Oho - puhuin vasten parempaa tietoa...eihän ne mulle kerro millä ne ajelee, mutta kai sulle tämä ajatus selvisi - eli tarpeeksi hapettemalla ne otti niistä puolitoistalitraisistakin lähes khp:n ja viissatkusta, vaikka onkin ahtamaton yksimukinen, otetaan jopa 60 hp.

Kirjoittaja: kees van niftrikVoi olla, että 200 on tavoittamattomissa, mutta jos ajatellaan, että tehdaskilpurin pitää samalla veivillä ja männällä kestää n. 5 tuntia, niin luulisi 20 heppaa löytyvän jostain ilman, että täytyy ahtaa punahehkuiseksi.

Kirjoittaja: Tuollaisia tehoja on täysin mahdoton saada yksisylinterisestä 500cc!

Kirjoittaja: F 1Kees kaavat meni vähän ohi ? Formula 1 on 3L moottori ja jos otetaan vertailukohdaksi RR 125 cc pyörä, 50 hv, saadaan L tehoksi 400 hv eli F1=1200 mitä niissä ei ole. Vanhat turbot tais olla 1.5L ja niis ol

Kirjoittaja: J Mäkeläjartzu ei ilmeisesti ole koulujaan käynyt...
kyllähän tuo otto koneen teoreettinen teho on julma mutta fysiikan lait estävät tehon ottamisen, tehon hyödyntämis prosentti on näissä ehkä juuri tuota 10% ja siitä alaspäin... eli jos 500cc:ssä on 65hp "vakiona" niin teoriassa siitä pitäisi saada 650hp mutta kun puhutaan 2-t koneesta niin oikea teoreettinen maximi teho olisi varmaan siellä 1000hp... kyllähän 225hp on täysin mahdollista kun käytetään "muunneltua" polttoainetta ja luultavasti lyijyä sisältävää (lisää voitelua) sitten jäähdytys hoidettu parannetulla tavalla niin eipä ongelmia...
joka ei usko tuota parinsadan pollen lukua ei tiedä asioista, tosin tuo tehomäärä voi toteutua hetkellisesti ja epätavallisissa olosuhteissa... tuskinpa tolla koneella metriäkään ajetaan, laukee ennen ku saa ykösen silmään...

Kirjoittaja: pirhonen osmoMitä käytettiin polttoaineena?

Kirjoittaja: jartzumul oli joskus piikki. Siin oli 125hp. Se ei kyllä kulkenu mihinkään. Sit mä kuulin pojilta, että siinä on korkeintaan 15 heppaa, mutta kyl mä unissani päihitin kaikki 500 heppaset. Mitä sul liikku päässä kun sä kysyt et viissatasesta revitään 200 heppaa....

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo joo se on ihan totta, että nämä tuotantopyörät on kyllä vedetty jo valmiiksi ihan viulunkieliksi. Tarkemminkin kun ajatellaan, voidaan stanu viissatkun litratehoista laskea kuinka paljon esim. Formula 1:sten tehoilmoituksissa kusetetaan tyyliin:

litrateho = (60hp/0,5L)

=>120hp/L

josta sitten Formula 1:n teoreettinen maksimiteho:

=>1,5L x 120hp/L

=>180hp

Eihän noista enää enempää voi saada kaakkeja irti, eihän?

Kirjoittaja: eihän honda 500 rr pyörässäkään ole niin paljoa tehoja

Kirjoittaja: Joo, varmaan hieman "laitettu GoldWingin" 1500 cc kone siinä kiinni :)

Kirjoittaja: Älä usko niitä savolaisten juttuja!!

Kirjoittaja: joo mikäs siinä jos nestemäisellä typellä pojat konetta jäähdyttää ;) ei vais, ei taida olla ihan normi kone jos tää juttu on totta? koska kyllähän polttomoottorista tehon hyötysuhde on ehkä tuolla alle 10% mut on fyysiikan lakien mukaan käytännössä mahdotonta ottaa 500cc 2-t koneesta esim. 1000hp kun tämä taas teoriassa on täysin mahdollista, hassua! ei tarvi väitellä vastaan, koulunsa käyneet tietävät että tämä on tosi.

Kirjoittaja: Ari KorhonenJoo taitaa pojilla olla vanhaa tietoa, ollaan Huttusen kanssa piristetty pannuja entisestään, nyt löytyy tommoset 225 heppaa !!!!!!

Kirjoittaja: Tuomas pM.Laine: Kenellä on jäällä tehokkaimmat pyörät luokissaan? siis noin mutuna..
ois hauska nähdä esim joka luokan kärki kolmikon penkitys-tulokset, taitaa olla vaan mahdotonta--vai onko?

Kirjoittaja: M. LaineKyllä ne taisi olla vain pikku poneja kun kerran ei munkaan pyörää suoralla kiinni ottanut vaikka se on vain vähän viilattu.
Olet tainnut kuulla tuo hevosmiesten tietotoimistosta... ;o)