200 2t vääntöä lisää

Kirjoittaja: MIKA LUHTALAMoro,

Tuli hommattua 200cc 2t pyörä ja Päitsillä totesin että sen vääntö ei riitä meikäläiselle(xxxl) hitaissa paikoissa tai mäissä. Mopo vaan joko sutii tai ei kulje mihinkään..

Pyörän vaihtaminen olisi tietysti teoriassa paras vaihtoehto, mutta ei viitsi uudenveroista pyörää ilmaiseksikaan antaa, joten kysymys onkin, että kuinka sitä vääntöä voisi kasvattaa hieman ?

mitenpäin vaikuttaa sylinterin alatiivisteen paksuus ?
entä sytytyksen ajoituksen säätäminen ?
kaasarin säätäminen ?
muita ideoita ?

-Mika

Kirjoittaja: PAULI HÄNNINENSaitkos alavääntöä lisää???

Kirjoittaja: EERO HUUSKONENTein itse kun Celle Ström neuvoi joskus aikaisemmin, että laittamaan sellaisen. Laakson Juhalla oli aikanaan Gassin 200:ssa jonkun korkuinen pala, mutta minä tein sen 20mm aluniinipalikasta kun ei ollut muuta tarjolla ja hyväksi olen havainnut. On tarpeeksi korkea, että vaikuttaa jotain siihen alavääntöön.

Kirjoittaja: juha koskiSirkku mites oli kannen laskemisen jälkeen detonoiko moottori
yhtään? Oletko koskaan kokeillut korkea octaanisia bensoja
kestää nostettua puristusta paremmin eikä detonoi!
Toi tolueenin käyttö kuulostaa aika hurjalta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTolueeni toimii nimenomaan oktaaninkorottajana.
Sitä tarvitaan jos laitan madalletun kannen.
En kuitenkaan käytä, vain alatiiviste on ohuempi, niin, ettei vielä detonoi.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEikö moottoripolttoöljy kävisi samaan tarkoitukseen olematta kovin eksoottinen kemikaali sinänsä moottoripiireissä?

Kirjoittaja: STEFAN LINDQVISTToi tolueeni Buoosterina kuullostaa ihan yes hommalta, muuta eikös sen saanti ole vähän rajotettua ?

Kirjoittaja: Timo TähkäpääTotta kai pitää käyttää tolueenia. Eihän vakio tehoilla kerkeä.

Ja epoa myös.

Joka toisella AT:lla verenvaihto. Saako huoltomies tehdä sen? Olen niin huono laittaan tippaletkua suoneen.
Krossissa ainakin saa. Pitää vaihtaa lajia.

Kirjoittaja: HEIKKI RATINENMikael: tarkoitatko LTR:n power valve coveria? http://www.smackovermotorsports.com/html/engine.html
Vai jotain muuta? Onko sinulla sellainen? Toiko selvää muutosta koneeseen, kannattiko hankkia?

Eero: teitkö korotuspalan itse vai ostitko jostain? Mistä vedit tuon 20mm?

Kirjoittaja: PAULI HÄNNINENOnko tietoa muista ko. putiikin tuotteista? Maailmalla kehuvat tuota Ltr jetting kit suutin/neulasarjaa.

Kirjoittaja: MIKAEL JORDASGGn saatavalla " speciaalikopalla " kasvatetaan nk. pakokammion ( syl.kyljessä ) tilavuutta . Tällä toimenpiteellä ko. laitteeseen saadaan hieman enemmän ala & keskivääntöä . GG200 on keskialueen peli vakiona ja kottaraiseen verrattuna koneen luonne aivan erilainen . En ota kantaa laitteiden " hyökkimisiin " mutta Suomi-enskassa helppo ajettavuus on kaiken perusta ei teho , eli toimiva alusta (tärkein) ja helposti hallittava kone . Mikäli haetaan ns. kunnon alavääntöä niin
isompi peli ( kuutiotilavuus ) on sitten kenties oikeampi vaihtoehto . On hyvä muistaa että ko. 200 enskat ei ole mitään "rossilaitteita" eikä voimapesiä vaan pirun hyviä vaihtoehtoja harrastajille Suomi-enskaan .

-Miku-

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMiku!
Voisitko selittää sitä vas. puolen systeemiä?
Katselin maahantuojan sivuilta, niin noissa isommissahan ei ole se TM:n kaltainen systeemi, mutta ei niistä osakuvista selviä se toiminta mitenkään. Ei ainakaan siinä esitetystä suunnasta. Haluaa tietää...

Lussu, siis verrattuna vastaavaan porkkanamalliin. 200EXC hyökki keulan pystyyn pienestäkin kaasun liikkeestä, kesällä talvisuuttimilla, kierrokset niin alhaalla että heti perään stumppasi. Kuitenkin 30kg painavampi ex-omistaja väitti sitä pehmeäksi...Gassilla taas sai vääntää kaasun tyhjäkäynniltä selälleen ja vähän etupää keveni.

Tuskinpa kuitenkaan kahdella saman kuutioisella moottorilla noin roimaa eroa voi olla, jos viritysaste on lähellekään sama. Toisaalta kun kysyjä painaa ainakin 2,5 -kertaa sen kuin minä, niin arvelin, ettei 200cc:stä liian ärhäkkää tule millään. Kysymys kai kuitenkin on koneen viritystavassa yhtä lailla kuskikohtaisista asioista kuin iskareissakin.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIMites Antti oot toteuttanut KTM200:ssa ton pakoaukon avautumisen aikaistamisen? Oletko vaihtanut löysemmän pakoaukon säätimen primäärijousen? (varaosakirja ei taida sellaista tuntea)?
KTM250/300:ssa pystyy helposti säätämään primäärijousen esijännitystä ulkoapäin säätimen ruuvista jolloin voi juuri vaikuttaa avautumis ajankohtaan ja sekundäärijousia vaihtamalla (3-jäykkyyttä) voi vaikuttaa avautimisnopeuteen, mutta 125/200:ssa säätimestä pystyy mielestäni säätämään vaan läpän korkeutta ja jousien vaihto/esijännityksen muutto 125/200:ssa on sitten vähän isompi operaatio...? (onko edes saatavilla eri jäykkyisiä jousia 125/200:seen KTM:ään ?)

Kirjoittaja: MIKAEL JORDASMoi Mika ,

Ihmeitähän ei 200n alavääntöä saa taiottua muulla tavoin kuin muotoilemalla kannen ja sylinterin kanavat . Se mitä voit tehdä helposti itse ja vaikuttaa jonkin verran alas ja keskelle ( harrastajan käyttöalue Suomi-enskassa ) . Sytkää aste aikaisemmalle ( yläkierrosalue kärsii hieman ) , hommaa se edellä mainittu " koppa " sylinterin vas.puolelle . GG on stanu-välityksillä 13/48 ja omasta mielestäni liian pitkät enskaan , kokeile 12/50 . Hiilikuituläpät vaikuttaa jonkin verran koneen luonteeseen . Mitkä suuttimet on laitteessasi ? Edellä mainittiin GGstä , että on "lussu" ( mitä sitten lie tarkoittaakaan ) , koneeltaan GG200 on harrastajalle Suomi-enskaan erittäin toimiva laite , kuten myös 250,300 . Harmi , että ko. merkki on Suomessa näinkin aliarvostettu .

- Miku-

Kirjoittaja: MIKA LUHTALAkiitän vinkeistä.

Sirkun sivuilla on hyvää dataa.

Taidanpa aloittaa helpoimmista, eli sytkän säädöllä ja alatiivisteestä.

Eerolle: Onko noita korotuspaloja Gassiin myynnissä jossain ?

-Mika

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOnko kuvaa em. paikasta?
Kiristyykö pakoaukon säätimen jousi tuota koppaa vasten?
En ole gassin rakennetta tutkinut koskaan muuten kuin perushuolto mielessäni,
joten tuo kuulostaa kovin oivalliselta.

KTM:ssä se jousen vaihto on vaikka polun varressa tehtävä juttu, TM:ssä joutuu päästämään öljyt pihalle.

Kirjoittaja: EERO HUUSKONENLaitapa sylinterin vasemman puoleisen kopan ja sylinterin väliin 20mm korkea korotuspala,niin kyllä alavääntö lisääntyy jonkin verran. Itselläni on 300:ssa ja vetää tosi alhaalta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPakoaukon säätimen aukeamisen aikaistaminen aikaansaa nimenomaan käänteisen vaikutuksen kuin mitä Mika hakee. Noin rankka ajoituksen muutos, lähes tyhjäkäynnille, tekee kyllä varmasti koneesta alhaall ainakin säyseän!

Olen myös kokeillut "buusteri"bensan käyttöä, tällöin kiinni oli uudelleen muokattu kansi, jolla rengasmainen alue männän ja kannen välillä jäi 0.7mm:iin. Normi 98E:n joutui sekoittamaan 15% tolueenia. Alavääntöön tällä toimenpiteellä oli RADIKAALI vaikutus, mutta samalla polttoaineen kulutus nousi lähes 40%. Muutnekin ongelma liian pienen tankin tähden sai hylkäämään virityksen saman tien. Kuitenkin jo 0.1mm pudotus alatiivisteessä vaikutti merkittävästi, joskin viritys oli siltä osin jo tehtaan jäljiltä aika tiukka. Mikäli pudotusvaraa on esim. 0.5mm, 0.1mm pudotus tuskin vielä paljoa tuntuu.

Olen säädellyt alavääntöä ylös ja alas: TM125 -92, TM85 -02, KTM125 -03, KTM200 -03 ja TM100 -05, sekä tuttavan Honda CR125 -01 tai -02.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSe gassu on aika pehmeksi ja säyseäksi viritetty, tosin -05:sta en ole kokeillut kuin
minuutin, ihan vain sitä kaasuun vastaavuutta tunnustellakseni.

Olen omaani tehnyt aika paljon muutoksia alavääntöä hakiessani, käyppä www.dymatech.tk ja sieltä tekniikkaa-osiosta löydät vinkkejä.
Gassulle pystyy luultavasti tekemään aika paljon, on se niin "lussu" vs. KTM200cc.

Kirjoittaja: ANTTI KORHONENMinkä merkkinen peli on kyseessä?
Minun kotkassa asiaan pystyy parhaiten vaikuttamaan pakoaukonsäätimen säädöillä. Laittaa aukeamaan aiemmin niin kone alkaa "hengittää" jossain 2500rmp:n kieppeillä (vakio n.4000), mutta yläteho kyllä vähän kärsii, mutta tehokäyrä ei ole niin "terävä".
Tosin putkella on suuri vaikutus aiheeseen. Kotarin vakioputki vääntää paremmin kuin ns. kisaputki.
En jaksa millään uskoa, että alatiivisteen paksuus vaikuttaisi juurikaan ratkaisevasti tehon määrään alakierroksilla. Puristussuhteen nostaminen yleensä aiheuttaa ongelmia, sillä 98E:n ominaisuudet riitä juurikaan korkeampiin painearvoihin kuin mitä nyky motit vakiona tarvitsevat. Eli jos meinaat tuolla keinoin "piristää" niin buusteria tarvitaan.
Taasen laskeminen aiheuttaa tehohävikin yläkierroksilla, joka ei lienee tavoitteena.
Tämä ei ole poikkitaiteellinen tutkielma vaan yksittäinen näkemys aiheesta ja kaikki on kokeiltu käytännössä.

Kirjoittaja: OSKARI HELLMANMoro! Vaihda pakoputki, johtaa myös suuttimien vaihtoon. Ajettava kuten piikkiä.

Kirjoittaja: Jarkko Hyvärinenvaiha mäntä ekaks. Voip vaikka vääntää paremmin uudella.

Jake

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENmitenkäs iskunvaimennus ja jouset ? nämäkin vaikuttavat moiseen .. muista tuo renkaidenpaine aikas tärkeätejeizzön..