2-tahti öljyistä

Kirjoittaja: PETRI ARVONENmitä 2-tahti öljyä suosittelette ja millä sekoitus suhteella? oman pyöräni (rm250-05) ohje kirja suosittelee motul800 ja 3,3%.

Kirjoittaja: TONI PEKKOLASiis bensan oktaani luvuilla tarkotetaan bensan puristuskestävyyttä. Eli 95 on heikompi puristuskestävyys kuin 98. Eli kun näillä kisapeleillä on korkea puristussuhde niin tarvitaan myös korkeampi oktaani luku. Siksi 98 on parempi vaihtoehto kuin 95. Pienempi oktaaninen bensiini syttyy aikaisemmin kuin korkea oktaanisempi bensiini ja se saa aikaan nakutus efektin moottorissa.

Kirjoittaja: HENRY ELDLisäys hinta Motul 1l: 16e ja Mobil puol synt. 4l:16e

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENMä käytän Motulin 600 3.5%-4.0% kesällä ja talvella ohekirja suosittelee jopa 5% seosta.. Ja 98 bensaan koska 98 palaa paremmin kun 95..

Kirjoittaja: ANTTI KARPPINENMotulin 800 kesät talvet noin 3-4& seoksella.

Kirjoittaja: Ville SepponenEi se 98 pala sen paremmin, kuin 95. Mutta se on ikuisuuteen asti kestävä väittely. Ja toinen toistaan hullumpia kirjain yhistelmiä ja arvoja.
Ite oon käyttäny 3% ja castrollin tts:ä. Valvolinen synpoweria myös. ihan hyviä aineita.

Kirjoittaja: Tuomas Keski-KorsuCastrolin TTS ja kesällä sekä talvella 2.5%.

Ei probleemia.

-t

Kirjoittaja: JANI PEKKOLAIte olen ajanu vuosikaudet tolla samalla mobililla kuin Henry ja siitä ei ole ongelmia tullu. Myös hinta on kohtuullinen. Niin mulla öljyä hieman alle 3%. Ajot ollu enskaa kesällä ja talvella ja nyt myös jäärataa. Tärkeää on että bensa/ilma -seos on oikea.

Jani

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONimenomaan, prosenteista viis mutta suuttimet kohilleen.
Tuota nimenomaista halpaöljyä en ole käyttänyt, mutta kokeilemieni kanssa on jo 10h ajolla ilmennyt karstaongelmia pakoaukon säätimen luisteissa.
BelRayn H1R toimii hyvin 2.5-3%, samoin Shellin (kalliimpi) vastaava öljy. Valvolinen kanssa tuli käyntiongelmia, prosenteista riippumatta.

Karstaamisen suhteen oleellista on laji ja ajotapa. Suomienduro lienee se herkin karstoittaja, jolloin öljyn ominaisuuksilla silläkin saralla alkaa todella olla merkitystä.

Kirjoittaja: JUHA MATTILAHetkinen: mihin perustuu väite, että 98-oktaaninen bensa palaa paremmin kuin 95-oktaaninen bensa? Siihenkö, että on isompi numero? Ikäänkuin 95 % vastaan 98 %. Väitän, ja luulen myös tietäväni, että asia on juuri päinvastoin. Kysymys on polttoaineen puristuskestävyydestä, siis nakutuksen estämisestä. Eli kun tehdas antaa ohjeissaan polttoaineen oktaaniluvuksi 95, niin se riittää olosuhteista riippumatta. Myös kisakäytössä. Mutta jos minimivaatimus on 98, niin silloin tietysti kone toimii ysikasilla paremmin kuin ysivitosella. Ainakin teoriatasolla ysivitonen pitäisi olla syttyvyydeltään (teho!?) parempi. Samoin teoriatasolla pitäisi karstanmuodostuksen olevan pienempää ysivitosella. Kuitenkin valmistajan ohjetta on noudatettava, kun kone on vakioviritteinen. Ajotapa ei vaikuta oktaanivaatimukseen. Vastaväitteet pitää perustua faktoihin, ei "minusta tuntuu" juttuihin... Bensan hintahan on yhdentekevää?

Kirjoittaja: HENRY ELDKyllähän se motul varmasti on hyvää öljyä mutta itse olen käyttänyt Suzukin piikissäni Mobilin puol synteettistä öljyä kesästä asti montulla, metsässä ja jääradalla ilman että pak.aukon säätimet tukkeutunut ja sitä öljyvanaakaan pakoputken päästä ei ole näkynyt noin 3-4% seoksella ja 98