2-t vai 4-t

Kirjoittaja: PEETU NIKKANENMoi,eli kumpiko olisi harraste ajossa parempi vaihtoehto.esim.kestävyys ja ajoltaan.Eli ajettu on viimeksi 90 alkupuolella motocrossia. ja nyt olis tarvis kuntoo kohentaa.

Kirjoittaja: Harri VanhalaSirkun puolustukseksi fysiikan tunneilta laistaneille:

Moottorin tehon voi laskea, kun tuntee vääntömomentin ja kierrosluvun. Sirkku on minun laskukoneeni mukaan aivan oikein laskenut nuo ilmoittamansa tehot, mutta tulokset ovat kilowatteja, eivät hevosvoimia. Kilowatteina siis 22 ja 29. Luvut sattuvat olemaan melkein samoja numeroita kuin Nm-luvut. Hevosvoimina 30 ja 39.

Teho [hv] = 1,36 * Vääntö [Nm] * Rundit ([rpm] / 60

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo niinpä niin, eihän noissa luvuissa hirveätä epäilyksen aihetta olisi jos ne olisivat hummia, eikä kilowatteja ;-). Uskookohan joku noita lukuja? Ennen tuntui, että japsien watit sai jakaa vähintään 1.15:llä ja kg:t kertoa samalla luvulla, nyt alkaa kerroin olla jo likemmäs 1.36 ;-)

Kirjoittaja: VILLE MEISOLASirkulle,nuo arvot oli suoraan Hondan-06 brosyyristä

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENJos et sirkku kattonu niin se oli 21,2 NM/10 000 rpm.. ei hevosvoimaa.. ja sama juttu pikkunelarissa.. 29 NM/9500 rpm.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikSaa nähdä lähteekö 2-t Hondien hinnat nousuun niin kauan kuin niitä vielä saa?;)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVoi lapsi kulta, kannattaisi kuluttaa sitä koulun penkkiä nyt kyllä todella ahkerasti ja jättää se motorossi toistaiseksi sen sijana vähemmälle.

Kirjoittaja: NIKO TOMMOLAJarkko ei ainakaan tiedä mistä puhuu...

Kirjoittaja: MIKAEL NYLUND

Ehkä Honda näkee titaaniventtiilimarkkinat suurempina
kuin 2t markkinat?

Kirjoittaja: ARI PAIHOvastauksia ne on kai nuoki..

alunperin kysyneelle oma mielipiteeni on:
jos siitä sen aikaa on ku viimeksi ajelit ni suosittelen kyllä 2t pyörää jo ihan huoltokustannuksien takia. varsinkin ku et vissii oo hetimmiten kisoihin menossa.

2t huoltokustannukset ovat kuitenki huomattavasti pienemmät.
esim kiertokangen korjaussarja maksaa pikkunelari kotariin yli 500 ja piikki kottaraiseen vähä yli 200

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIEi se maailman suurin mp-valmistaja ihan hepposin perustein lopeta 2t valmistusta. Joko nipponin miehillä on hajua tulevasta koskien USA:n markkinoita. Tai sitten heidän mariginaalissa ei tunnu missään muutaman tuhannen pyörän myyntivajaus...
Kukas se syrjäytty 2 tahtiset RR radoilta isossa luokassa?

Kirjoittaja: Timo TähkäpääFIMin säännöt, (=honda?)

Taasko pitää mennä nukkumaan, Tommi

Kirjoittaja: PETRI ARVONENtaitaa honda vaan luopua osasta myynnistään.esim fmx käyttöön menee maailmalla aika paljon uusia 2t-pyöriä.

Kirjoittaja: VILLE MEISOLAcr 125 21.2nm/10000rpm,crf 250 29.2nm/9500rpm,kaksi kertaa enemmän?S.Meisola

Kirjoittaja: Jarkko Hyvärinenno honta tekee juosten kustuja päätöksiä, ja vehkeitä. Toivottavasti muut valmistajat eivät ota tästä moottoripyörien hyundaista mallia.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEli piikistäkö irtoaa 22hv 10000rpm? No jos se vielä, mutta pikkunelarista sitten 29hv/9500 rpm? En ihan usko! Eipä taida pikkunelarien huipputehotkaan olla kuin viitisen hummaa enemmän ja niissähän näyttää vääntökäyrä jatkavan liki tasasena 13000-14000rpm asti. 12000rpm pikkunelarin vääntö luultavasti on 2X piikki, 5000rpm ero ei olekaan kuin lk. 30% eikä kaikissa sitäkään. Huomioikaahan kuitenkin se, että nimenomaan alakierroksilal suurin osa voimasta (siitä vähästä) menee kaikkeen muuhun kuin liikkeen kiihdyttämiseen, eli jos vääntöä tulee 5Nm tai 4Nm niin perstuntuma varmaan sanoo, että sitä olisi tuplaten.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILA...Tai sitten Honda vaan laittaa pisteen osalle myynnistään, mene ja tiedä. Tottahan toki kovemman tason kisakuskit vetää nelareilla, mutta entäs harrastajat ja nuoret lupaukset? Sanoisin että vähintäänkin hätiköity päätös punaisen merkin japanialaisilta.

Kirjoittaja: ARTTU HENELLNiin on.

Kirjoittaja: JOONA OINONENLaittaakohan Honda pisteen näille keskusteluille jatkossa?

Kirjoittaja: JONI WESTMANen mä nyt sanois että 4t on kevyempi ajaa..kyllä sitäkin joutuu huudattamaan samanlailla kuin piikkiä että pääsee kovaa..ja se kyllä vie ainakin itestäni mehut suht nopeasti..nopeammin kuin 2t piikki..ja nyt oli kyse 250cc 4t..mutta 4-tahtisella on kyllä helpompi ajaa laajemman vääntöalueen takia..

Kirjoittaja: ARTTU HENELLNo voihan nelarillakin väsyä nopeasti ja kunto nousta jos ajoasento on päin persettä.

Kirjoittaja: Ville SepponenSe on kuule ihan sama minkä ottaa. 2t tai 4t niin aina on takki tyhjänä päivän ajamisen jälkeen. Se kumpi on nopeampi riippuu miehestä. Se kumpi syö miestä enemmän riippuu miehestä. Ite tykkään 2t:stä. 4t:ssä ei ole mitään ajamisen iloa. Nopeita ne on ja helppoja ajaa mutta minä en helppouden ja nopeuden perusteella pyörää osta. Se mikä on hauska niin se on hyvä. Omaksi iloksi sitä ite ajetaan ainakin, eikä kellon tai tulosten...

Kirjoittaja: ARTTU HENELLEli loppujen lopuksi osta minkä haluat ja mistä tykkäisit eniten.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenToivottavasti tuolla kestävyyskysymyksellä tarkoitit, että kumpaa tarvitsee huoltaa enemmän. Kummatkin nimittäin kestävät suunnilleen loputtomiin kunhan hoitaa huollot.

Nelarissa tarvitsee mäntä vaihtaa ehkä 2 kertaa harvemmin kuin saman luokan 2-tahtisessa, mutta samalla menevätkin uusiksi venat ja niiden jouset (harrasteajossa 450-nelarissa n. 100h. välein, voivat kestää vaikka 300 mutta en titaanivenoilla ja vakiorupujousilla paljon venyttäisi). Lisäksi venat on hyvä tarkistaa ehkä kerran 20 tunnissa. Läppiä ei sitten tarttekaan vaihdella eikä öljyä lisätä bensaan.

Vielä -03 YZ450F:llä ajeltuani olin jopa harkitsemassa paluuta 2t:hen, mutta -05 CRF450R on jo sitä tasoa, että 2t on lopullisesti unohdettu. Keskityn mieluummin pitämään pyörän radalla kuin rämppäämään kytkintä ja vaihteita.

Kirjoittaja: ARTTU HENELL2-tahtisella kuntosi nousee paremmin.

Kirjoittaja: juha koskiNo nyt kyllä laitoit sellaisen tarinan että perusteluja kaivataan!
Kunto nousee 2t pyörällä paremmin no johan jotakin sanon
minä!

Kirjoittaja: ARTTU HENELLNo laitetaan perusteluja!!!
Mietippä tätä: 125cc joudut antamaan kaasua ihan kunnolla että pääset tehopiikki alueelle ja pyörä kulkis sentään vähäsen, sitten 125 repii aivan älyttömästi.
Kun taas 250 nelarissa on vääntöä kaksi kertaa enemmän kuin piikissä, kaasua ei tarvitse antaa puoliakaan niin paljoa, joten et väsy niin nopeasti.
Riittääkö...