2-T TULEVAISUUS?

Kirjoittaja: JUHA KOIVUonkohan totta tuo hondan väite että oikeen meinaavat kieltää ajamisen 2-t:lla vielä joskus.offroadprossa oli tässä joku aika sitten juttua ktm tehtaasta,ja siinä joku heppara ainakin väitti että jenkeissä ovat kuskit siirtyneet jonkin verran takaisin 2-t pyöriin?!?on se kyllä sääli jos meinaavat lopettaa näiden pyörien valmistuksen.yleensä se vaan menee niin että kun joku iso firma jotain tekee,niin pienemmät seuraa perässä.ainkin näissä pyörähommissa.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILATähän kysymykseen ei tällä hetkellä varmaan voi kukaan antaa muuta vastausta kun sen perinteisen Ylä-savolaisen, eli suattaapa olla, vaan suattaapa olla että ei oukkaan. Aika näyttää. Perämoottoreissakin piti 4T:n jyrätä jo kurapyöriä nopeammin 2T historiaan, mutta kun nuo high-tech ruisku 2T:t saatiin kuluttamaan vähemmän kun vastaava nelari...

Edelleenkin olen vahvasti sitä mieltä, että kärkiäijät vetää jatkossakin varmasti nelareilla, mutta pitäisihän sitä löytyä isompia 2T-pelejä harrastelijoille ja piikkejä tulevaisuudenlupauksille. Ainakin viime vuosina moni tosi lupaus on ajanut jatkokehitys mielessään sen ainakin vuoden piikillä. Koskela, Kullas, Lehtinen, Laitinen, siinä muutama nyt äkkiseltään mieleen tullut. Ja jos joku väittää, etteikö sillä piikillä voi pärjätä, niin vilkaiskoon MX2:n pistetilanteen Vantaan kisan jälkeen. Ja olihan noita nelareita Kouvolan nuorten SM:ssäkin Laitisen selän takana melkonen jono, eikä Iiron lähdötkään ihan nappeja olleet.

P.S. työhuoneessa +35, lähden käymään Postissa, arvatkaa käynkö samalla terassilla?

Kirjoittaja: Pekka RekolaKyllähän se on niin että KAIKKI 2-tahtiset poistuu markkinoilta tällä kurapyörä rintamalla. Aikaa se ottaa ehkä 10v, mutta suuntaus on selvä.
- saasteet ja ulkopuolinen painostus niiden vähentämiseen
- maailmanlaajuisesti päästönormit tiukkenee ja koko laji joutuu ahtaalle
- saadaan myytyä tehtaalta ulos kalliimpia pyöriä / kpl = suurempi voitto / kauppa
- melu (vaikka nelari kaemmas kuuluukin)
- 4t -tekniikan kehitys

Jokainen voi muistella 4t:n osuutta ko. markkinoilla 20v. sitten ja nyt.

ps. meen pihalle, painan napista 2t:n käyntiin ja tuuletan kauluspaitaa kaupunkikuvassa. ...28C :-)

Kirjoittaja: ARI PAIHOmuistan elävästi että kun nelareita alkoi valua markkinoille ja puhuttiin että kaks tahtahtarit kielletään, sanoi eräs tuttuni että 2t pyörät ei häviä koskaan ja että ne tulee vielä!

tuohon väitteeseen yhdyn täysin ja väitän että siinä vaiheessa ku 2t pyörillä ei enää saa ajaa ni sitte ei enää saa ajaa millään muulla ku polkupyörällä!

kaksitahtiset kuitenkin kehittyy kokoajan ja ainakin ktm tekee niiden kehittämiseksi kovaa työtä.

muistaakseni (olikohan -06) muistan offroadprosta lukeneeni että ainakaan ktm EI lopeta 2t:n tekemistä.

niihin kuitenkin kokoajan keksitään kaikkea päästöjä vähentäviä juttuja kuten ruiskut ym ym..

itse en ainakaan ole yhtään huolissani niiden katoamisesta, mutta jos tuo on hondan käsitys/ratkaisu ni antaa palaa vaa..

Kirjoittaja: TOM NORDMANTästä kiellosta on puhuttu jo 10 vuotta. 2t myyntiluvut, vaikka Honda muuta yrittääkin, ovat kovassa nousussa mm USA:ssa eteenkin CC ja Enduropyörissä. Onneksi on kunnon pyörämerkkejä, kuten KTM, joka kuuntelee asiakkaita.

Esim endurossa BY luokka on turvoksissa kun taas 4T luokassa lähtöluettelot on aika paljon lyhyempiä. Mistä tämä kertoo?

Kirjoittaja: SAMI LEPPÄNENMitä järkeä joku kielto on laittaa??

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKiellosta on puhuttu nyt ainakin 10 vuotta. Mitään ei ole päätetty.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENKyllä kielto jossain vaiheessa tulee. Mutta se koskee kilpailuja ja tuotantoa, harrastusvälineisiinhän on vähän vaikea laittaa sellaista kieltoa.