18" taakse !!

Kirjoittaja: HEIKKI VANHANENnoviisi kysyy : ajan vain enskaa ja pyörä on yz 450 f. kannattaako vaihtaa 18 tuumanen taakse ? mitä etua sillä saavutetaan ?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenNiin joo, itsellä sama pyörä (-03) ja ensimmäisenä vaihtaisin (jos ikinä eksyisin lähellekään kiviä tai juuria) kaikki muita osia(eli koko mopoa) paitsi sitä takapyörää, niin karseita tykkejä nää on, ja vielä vaan 4 vaihdetta.

Kirjoittaja: HEIKKI VANHANENkiitoksia, nyt olen taas hiukan viisaampi !

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEndurossa yleensä ajetaan solukumeilla, ja silloin ei "Gummi puhkea" missään olosuhteissa. Se onkin sitten mielenkiintoinen juttu, onko 18 tuuma vai 19 tuuma oikea vannekoko, ja mitä vaikuttaa siinä reilu ero takapyörän painossa??? Tähän voisi vastata vaikka joku rengaskauppias. T. Pappa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin no, noviisit nyt ei ehkä aja muuseilla kun ei suurin osa C-kuskeista, eikä läheskään kaikki B-kuskitkaan. Muusit kyllä painaa selvästi enemmän, mutta oma mielipiteeni on, että 19" takarengas solun kanssa jossain kivikossa ja juurakossa on kyllä kamala.
Itse laitoin KXF:ään 18" takarenkaan ja kunnon munkin renkaaksi. Kyllä ihan minunkin vauhdillani huomaa selvän eron pidossa, vaikka molemmissa oli periaatteessa samanlainen S12. 19" renkaita kun ei kunnon ilmatilalla tahdo löytyä. Mutta tämäkin on niin makuasia, toiset tykkää jämäkästä alustasta ja jämäkästä renkaasta, silloin tuo 19" tuntuu ehkä kuitenkin paremmalta. En ihan uskalla yleistää, mutta tuntuisi että nopeammat kuskit ovat enemmän tuon jämäkkyyden perään.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenEi puhkee rengas niin helposti(18" ja 19" renkaat ovat ulkohalkaisijaltaan yhtä isoja, joten 18"-gummiin menee enemmän ilmaan ja renkaalla on enemmän tilaa rutistua ennen kuin sisäkumi liiskaantuu vanteen ja esim. kiven väliin).

Vastaavasti 18"-renkaassa voi pitää pienempiä paineita samalla puhkeamisriskillä, ja joillain renkailla joissain maastoissa tästä voi olla seurauksena parempi pito.

Huonona puolena 18"-renkaiden huonompi valikoima ja renkaan sortaminen kun vetää hyvällä pidolla isoa kovaa mutkassa.