17

Koskapa tästä foorumista löytyy maan paras asiantuntemus myös jääradan osalta esitän kysymyksen joka on minua askarruttanut. Miksi jääradalla ei käytetä 21":sta pienempää eturengasta ? Kyseessähän on kuitenkin vauhtilaji joka ajetaan suhteellisen tasaisella radalla ja muissa vastaavissa lajeissa käytetään nykyään pieniä eturenkaita. Esim RR-pyörissa ja SuperMotossa. Tuntuisi näin tietämättömän näkökulmasta katsottuna että pienentynyt paino ja varsinkin pienemmät hyrrävoimat olisivat haluttuja ominaisuuksia yli puolentoistasadan nopeuksissa vaikka renkaan alla olisikin jääpinta. Onkö joku kokeillut?

Kirjoittaja: Tuomas MäkinenEn minäkään ajanut. Mutta eikös pienempi pyörä pyöri kovempaa ja täten hyrrävoimat ole kovemmat?

Kirjoittaja: erkki toivonenEn ole koskaan jäärataa ajanut, mutta kuvittelisin kaipaavani hyrrävoimia juuri kovissa vauhdeissa.

Kirjoittaja: Mekatsu IIEiks RR:ssä oo hiilikuitujarrulevyt just hyrrävoiman pienentämiseksi ? Supermota ajetaan sladissa joten luulisin hyrrävoiman olevan pienimurhe (jäärataa ajettiin ainakin ennen myös sladissa ?)Radalla kun pitäis yli 200 km/h rupee kallistaan ja pyörivä massa vastustaa sitä ni ei oo hyvä !?

Kirjoittaja: pirhonen osmoFyysiseltä kooltaan ja sitä myötä inertiaominaisuuksiltaan pieni pyörä on parempi. Jerry Wathen ja meikäläinen ainakin aikoinaan ajoi 18" - 19":lla ja kokemukset olivat seuraavia: Saatavilla olevien (mieleen tulleiden) renkaiden nappulat olivat niin matalia, että pito oli huono lumisilla kohdilla ja puhtaalla erittäin hyvä, siis ero liian suuri ja ajaminen oli sen vuoksi hankalaa. Silti pienen pyörän etu on hyvissä olosuhteissa merkittävä, etenkin kun hyvin nopeasti kallistetaan puolelta toiselle. 21":lla kyseisessä tilanteessa joskus syntyy vauhdikkaita tilanteita: Takapyörä lentää puolelta toiselle ja ilmiö saattaa jopa viskata kuskin yli sarvien - siis suoralla! Nastasäännössä on ajateltu eturenkaan olevan turvallisuutta, ei suoranaisesti nopeutta lisäävä tekijä - niinpä siinä sallitaan pitemmät nastat ja määrää ei ole rajoitettu. Näin eturengas ei ole ongelma, ne nykyään kestää ja pitää ihan kyllin, eikä tartte pinnailla pienempiä vanteita. Takarenkaiden kanssa sitten onkin sitä suurempia harmeja ja asialle yritetään tehdä jotain. Kun vaan keksittäisiin 18" ja 19" tasalaatuinen rengas, jossa nastat ja nappulat hyvin kiinni pysyisivät, ja pitoa olisi suurinpiirtein kuten nykyään. Voitais vaikka lisätä nastamäärää ja määrätä kysinen merkki vaikka sääntöön. Ottakaa kantaa sääntöön ja esittäkää vaihtoehtoja!