125cc pyörien kokemuksia kaivattaisiin!

Kirjoittaja: Joonas NuutinenMoi!

Elikkäs, mikä pyörä Enduroon?
En ole kovin isokokoinen, joten pyörä saisi olla aikas kevyt käsiteltävä ja mataluus ei tietenkään ole haitaksi (Onko sellaista pyörää edes olemassa??).
Punakilpistä olen ajatellut. Jotain KTM merkkistä pyörää olen ajatellut,
Esim. KTM Egs tai vastaava. Voisitteko te kertoa, joilla on kokemuksi, että minkälainen pyörä olisi hyvä suht pienikokoiselle kuskille?!
Kokemuksien kertominen pyöristä ei tietenkään ole haitaksi...

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKylla se pehmea hiekka on paljon kusisempi paikka 10% pienemmilla pyorilla ja etenkin 85cc koneella!
Siis paaseehan silla, paasin paremmin tolla valikokopiikilla kuin kaveri 200cc Gas

Kirjoittaja: Alar MozolevHei Sirkku!
No ei nyt kyllä muu auta, kun rupeat ajamista oppimaan: eli kaikki pyörän ohjuslaiteet (myös kytkin) käytöön. Ihmettelen kyllä sitä, että olen itse nähnyt kun meilläpäin pikkukaverit - juuri sun kokoluokka, painavat enskassa kasikymppisillä pyörillä vanhoista äijistä nelareilla ohi kun valotolpasta :). Ja sitä muuten upottavassa hiekassa. Nelari on ja jää painavaksi. Itse painan noin 67 kilo kamppeineen ja kaverin nelarijammu tuntuu älyttömän painavalta.

Kirjoittaja: Alar MozolevSory Sirkku!
Ei se muuten hirveän vakava tarjous ollutkaan :). Kyllähän näitä sun pyöräseikkailuja on hauskaa seurata sivusta :) (jos et paheksu). Sa vaihdat näitä pyöria lähes tiheämmän tahtin kun joku kaveri sukkia. Ja joskus en ymmärä lainkaan, mitä sa oikein ajat takaa. Joskus on pyörä tehoton ja silloin toinen liian tehokas. Muuten hussessa on erinomainen jousitus, nyt kotarin kuskina ihan kaipaan sitä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOK, siis pieni selitys lienee paikallaan...
Tiedan naas kylla ton, joku luulee jo jokskin pyorajobbariks :-).
Halusin alusta asti nelaria, mutta siina vaan tuli seina vastaan sen koon ja painon kanssa. Olisin varmaan ostanut Yamaha TT-R 125LW:n, mutta kun sen jousitus oli todella onneton, eika purolta saanut sita edes koeajoon, niin se siita.
Sit kun silla paasi ajamaan, niin sai kylla todeta etta ei sitten ikupaivana enduroon...
Vajaatahtiseen menin siis sen takia kun en yhden jalan kanssa paassyt edes mettasta pois berilla. Kotari oli ihan sopivan tehokas muuten, muttei sen hetkiseen tasoon...Beri ei nosta keulaa ilman kytkinta sitakaan vahaa, mutta nykyaan se kuitenkin riittaa.
Tolla valikoolla on taidot kehittyneet aika valtavasti, joskin on pakko todeta, etta isolla ja raskaalla pyoralla siita vasyneena ajamisesta ei tule yhtaan mitaan, minulta koskaan. Tuon valikoon kanssa taas ei siinakaan tilassa meinannutkaan koskaan sattua pahasti.
Mutta, ajo tolla valikoolla antoi todella paljon ja nyt tiedan monta asiaa, joilla saan tuon isolla ajamisen helpommaksi: Pakko paasta istumaan painopisteeseen nahden ylemmaksi ja pakko saada painopistetta alas, pakko saada myos sarvia alas -> poistetaan jousituksesta sentteja. Nain saadaan vipuvarret edullisemmiksi ja pyora paremmin hallintaan. Sitten painoa pois, sarvien korkeuden ohella tama on kriittista kun pitaa tonaamalla auttaa tai jalalla kurvissa -> "valikoko".
Pakko saada pienemmaksi akselien ja kallistettua pyoraa tukevan jalan rajoittama kulma -> pienempi akselivali, matalampi penkki.
Eli, aloitan rauhallisesti: Etuhaarukkaa jyrkemmaksi, ensin iskareista pois pituutta ja penkkiin lisaa fyllia. 4-5cm kertoo jo paljon suunnasta mihin ollaan menossa. Sitten akselivalista pois 4-5cm. Nyt pitaisi maavaran taas lahestya sopivaa suhdetta akselivaliin. Pienet pyorat kiinni ja uusi koe, tassa selvinne paljon kaarreajosta. Lopuksi rungon teko tai muutos valikokorungosta k.o. koneelle.

Sitten se ainoa hyva puoli vajaatahtisesta: Silla voi kaarteessa ajoa korjailla kaasulla, nelarilla ei ellei perusvauhti jo ole aika kova, silla kakstahtisessahan ei kuten tiedetaan tapahdu juuri mitaan pienesta kaasun vemppaamisesta. Tata pitaa vain opetella, mutta muutokset painopisteen etaisyydesta maahan suhteessa oman painon etaisyyteen maahan ja muutokset hallittavassa painossa vahentavat varmasti tarvetta, nain ainakin kavi valikokoon siirtyessani.

Eli, kuten joku jo jsskn keskustelussa totesi, ei taida Sirkku itsekaan titaa mita haluaa...:-)
Paitsi etta kevyen, tasaisesti vaantavan, uudehkon, luokkaa KTM 250 RFS teho-painosuhteisen maks. n. 90kg matalan nelarin hyvalla alustalla...

Ma muuten vahan toivoinkin, etta tuo tarjouksesi oli lahinna retorinen...:-)

Kirjoittaja: Alar MozolevHei Sirkku!
Jällenkö sulla pyörä vaihdossa. Osta mun

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOBeri ei mennyt kaupaks ja lahdin silla ajeleen. Eli paluu vanhaan.
Kylla siinakin on se potero ja ei ole hyva, siksi teen siita valikoon.
Etko sina Alar nyt tosiaan ymmarra mita eroa on kaksi- ja nelitahtisella???
Siis olen myymassa ittelle nimenomaan hitonmoisella vaivalla tekemaani SOPIVAA piikkia pois ja sina kauppaat epasopivaa???

Vahingossa vai tahallasi, mutta joku sulla tossa nyt heittaa...ja mina en sieda enaa yhtaan tota kakstahdin herkkanokkasuutta saavaihteluihin, vaannottomyytta, hajua, savua, aanta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTassa olis nyt alkuperaiselle kysyjalle pyora...
Eli, kun eilen ajoin hiekassa tosta temmista ketjut ihan paskaksi ja hiekkaa
joka rakoon niin laitoin sen osiks ja pistin taas kuntoon. No, yhden tyypin piti tulla kattoon Husaberia, joten paatin tarkistaa etta akussa on viela virtaa jotta saa kayntiin...ja siitahan se kipina iski, nelitahdin puksutus suoraan sydameen!
Kavinpa siina sitten koittamassa nelaria ja tassa tais kayda niin, etta meikalainen alkaa rakentaa valikoko-400cc-Husaberia, jotenka:

Myisin ihan mielellani ton valikoko-125cc-TM:n pois.
Pyora on Salosen Valtterin velipojan vanha, vm. 2002.
Moottori on TM125 -92 Valkokilpipyorasta, ollut vuodesta -97->2003
Harri Ylimmaisella Keuruulta.
Alusta on saadetty 50kg:lle enduroon, moottori samoin. Kaytannossa
siis alavaantoa on parannettu oleellisesti pakoaukon saatimen ajoitusmuutoksella,
alatiivisteella, kaasarin ja sytkan saadolla. Ihan huippukierroksia kone ei tasta johtuen ota. Mannan katsoin n. 20h sitten, virheeton ja minun ajoni jaljelta varmaan edelleenkin. Runkoa on pakoaukon saatimen kohdalta vahan pahoinpidelty. Tankki on 5L ja se riittaa ainakin 40km hiekka/krossipolun huudatuksessa. Pyorassa on kaikki varusteet ja punakilpipaperit enduro-kilpailu katsastukseen, myös vaimennin ja paisari ovat piikin. Alla uudehkot Pirelli MT32:t. Mukaan saa osia ja tarroja.
Ainoa ongelma saattaa olla hinta: Alle suoran rahallisen panostuksen osiin en sita myy, eli ehdoton hinta-alaraja on 2860e.

Pistan viela MP-porssiin myyntiin. Samalla voisin ostaa jonkin, esim. Honda CR valikoon tai valikoon swingin, pyorat ja etupaan. TM on sen verran uusi, etta sita en ala paloittelemaan tohon projektiini.

Kirjoittaja: Joonas NuutinenAi nii ja mites toi krossi sillä onnistuu?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMoottoreita ei irtaimena saa, joten joudut ostamaan kaksi pyoraa tai
yhden uuden 2700e moottorin.
Jalleenmyyntiarvo on varmaan olematon, koska eihan tommosta kukaan halua.
Isoilla pyorilla on parempi ajaa ja pikkurunkoselle piikille ei ole luokkaa.
Aika harva on niin pieni ja kevyt kuin mina, ja silti haluaa ajaa enskaa.
Sehan ei ole kuin 10cm:sta kiinni...ja vahan lisaa painoa, niin johan menis piikkikin yhta lailla.

Itse ajattelin jalleenmyyntia niin, etta niputan ne mopot sitten taas kahdeksi originaaliksi kun myyn ne. OK, onhan siina kaksi arvonalenemaa yhta aikaa, mutta vahemman siina kaiketi haviaa.

Lueppa tuolta endurot-osastolta ensin mun sinne kirjoittama juttu aiheesta.

Kirjoittaja: Joonas NuutinenNo rupeshan tuo rakentaminen vähän kiinnostamaan...
Onko se paljonkin kalliimpaa kun Esim. piikin ostaminen?
Mites jälleenmyyntiarvo sitten?
Rungon kestävyys?
Jos jaksat niin viittitkö lähettää mulle vähän tämmöstä yleistietoa tosta rakentelemisesta? Ajattelin vaan että sekin tietty ois yks vaihtoehto?
Jos se ei ois kovinkaan paljoa kalliimpaa, niin....
Sähköpostiosoite: Joonas.o.nuutinen@kolumbus.fi

Kirjoittaja: TATU JORDBERGmoi!! Sirkku. silloku sain ekan piikin ni olin niin lyhyt et en pystyny ajamaa ku pelloil ja crossi radoil. enskaa oli vähä vaikee ajaa niin isol pyöräl. ajatko sirkku kisaa vai harrastatko enskaa ja crossii??

Kirjoittaja: TATU JORDBERGjoonas minkä ikänen oot? mikä kassari sul on? mun mieles sun kannattais ostaa enska ku sil on helpompi ajaa metsäs ku enska jaksaa mennä paremmin pienemmil kierroksil..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSe Husaberi maksaa netto uusilla renkailla yms. 2650e.
Painaa 109kg, eli ei juuri enempaa kuin esim. KTM 125 EXC (taisi olla 102kg), paitsi etta tolla voi lahtea 1/3-1/2 tankilla saman mittaselle lenkille kuin 2-T:lla taydella.
Se oli kevein ja parhaiten pikku-ihmiselle sopiva noista nelareista, siis kokonaisuutena.
Mutta, minusta ihan liikaa 80cc:n jalkeen.
Itse ajan nykyaan Valikoko-TM:n krossilla, johon istutin piikin koneen. Painaa 75kg ja on mulle just sopiva, iasta riippumatta. Iskarit vaatii shimmityksen, mutta toistaiseksi se on viela koht. siedettava. Japsien valikokopyorista ei taida olla mihinkaan enskassa, jota yksinomaan ajan, mutta mulla se johtuu varmasti osittain siitakin, etta paasin kokeilemaan sita ennen isopyoraista, vaantavaa ja iskareiltaan toimivaa laitetta.

Eli kylla kassarillakin enskaa ajaa, tuo TM sen lisaksi etta siihen saa kunnolla valoa, tarjoaa paljon isomman ja vakaamman laitteen ajolliset ominaisuudet juurakoisa ja kivikoissa, asiaan vaikuttaa akselivalin ohella alusta ja geometria. Maavara on OK, mutta jalkatapit ovat turhan alhaalla. Enduroon sopivia renkaitakin on vahan hankala loytaa. Mutta, riippumatta siita mika kassari sulla on, saada iskarit loysemmiksi, paluuvaimennusta lisaa ja kay ensin koittamassa silla siella enskapolulla. Temmiin saa sitten piikin koneenkin istumaan kohtuudella, muihin taas ei, mutta jos innostut rakentamaan, neuvon kylla.

Kirjoittaja: Joonas NuutinenHelmikuussa täytän 15! Kattoo nyt mitä tekee... Oishan se Enska ihan mukavaa puuhaa ajella, mutta kyllä se krossikin vähän houkuttelee! =)
Mulla on Yamaha YZ 80 -99! Tiesittekin varmaan että se on myynnissä!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuukka, et tainnut silloin ajaa enduroa kun aloitit?
Enhan mina tieda, uumoilin vaan, nuo ongelmat kokeneena.
On se sentaan ihan toista ajaa niin etta johonkin vahan ylettyykin, krossiradalla toki parjaan minakin noilla korkeillakin. Niin kauan kunhan ei kaadu, sitten tuleekin vaikeaa loytaa lahelta paikkaa jossa saisi mopon kayntiin ja viela takaisin liikkeelle.

Kirjoittaja: Joonas NuutinenNoh, olen tässä jonkun aikaa miettinyt että ottaako Enduro vaiko sitten Krossipyörä, enkä ole oikeen vieläkään päässyt ymmärrykseen että kumman ottaisin?!? Krossia olen harrastanut vain noin puoli vuotta ja on tuo Endurokin jo ruvennut kiinnostamaan aikas paljon... Muutama mopo ja kelkkakin on ollut...
(Oli pakko kehua! =) ) 80cc rupeaa tuntumaan jotenkin aika tehottomalta ja samaa rataa pitkin ajaminen on jo aika tylsää...

Se on vähän noloa, jos ajaa liian korkealla krossi pyörällä ja kaatuu, niin pitää lähteä ettimään joku paikka, missä saa sen käyntiin... Se on tosi noloa... Veikkaan että Enduro olisi astetta hauskempaa ajaa, ku ei tarvitse ajaa aina samaa rataa koko ajan...

Nelarit saattavat olla jo liian isoja ja raskaita? Vai mitä mieltä olet Sirkku?
Eikä rahatkaan välttämättä riittäisi, sillä pyörä saisi maksaa enintää noin 3200e...
Noh, kattoo nyt kumman ottaa... Entistäkään pyörää en ole saanut vielä myytyä...
Niin ja nelarin jälleenmyynti arvokin kiinnostaa ihan jonkun verran, että jos ottaa vaikka astetta vanhemman pyörän, niin mites sen myyminen sitten onnistuu?

Kirjoittaja: Joonas NuutinenKoko on vain noin 154cm (Hävettää...)

Kirjoittaja: TATU JORDBERGMoi!! Mä alotin ajamaa ite piikil kaks vuotta sit ja en ollu yhtää sua pidempi. olihaa se aluks vähä vaikeet mut kyl se sit lähti sujumaa..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo, sitten ollaan aikas lailla samalla viivalla.
Mista hyvansa pyorasta saa esim. iskareista pois 50mm /paa, mutta se on myos pois joustovaroista. Toisen 50mm saa penkista, mutta silloin se myos levenee, eli nettohyoty jaa merkittavasti vahemmaksi.
Se, etta 165cm pitka kaveri pystyy hyvin ajamaan, ei tarkoita sita, etta 155cm voisi ajaa 5cm madalletulla yhta hyvin, koska se pyora on kuitenkin pienemmalle suhteessa painavampi ja nain ollen edelleen hankalampi kasitella.

Minusta sinun olisi siis viisainta unohtaa KTM, koska sen penkkia ei voi madaltaa muistuttamaan 80-90 -lukujen taitteen enskoja sen tankin kyhmyran takia. Yamahassa varaa ei ole yhtaan enempaa.
Itse ostin tuon Husaberin juuri sen takia, etta siihen sai jopa pehmustetta, eli siina ei ole kyhmyraa ja penkkia on yhta paljon kuin kotarissa nayttaa olevan. Liikkuminen ei ole yhtaan sen huonompaa kuin noissa vanhemmissa enskoissa. Se myos sopii runkonsa mitoituksen puolesta hyvin siihen penkin madaltamiseen, eli painopiste/takamus ei mene niin hassuun paikkaan kuin muissa. Kaksitahtisissa muistaakseni saman ikaisissa (

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKunhan ensin maarittelet pienikokoisen.
152 cm ei ylla mihinkaan, mutta kunhan tyontaa lahimman liikennemerkin luo niin taas yltaa kiksille ja paasee jatkamaan jllkn -92 TM:lla, -89 KTM GS:lla ja samoin ainakin vanhan mallin katteisella Hussen WR:lla :-) Ja mettaan en menisi kylla moisen piirteen kanssa...
Ainakin Motokeitaan Vesku, vain kymmenkunta senttia minua pidempi, ylsi yhta hyvin kotarin penkilta kuin itse valikoosta. Uudet yamahat olisivat kylla 165cm:llkin liian korkeita.
Hussen WR on papereissa matalin, mutta ei todellisuudessa paljoa kotaria matalampi.

Kirjoittaja: TATU JORDBERGMoro mun mielest paras alotus pyörä ois KTM 125 exc. mun ensimmäinen piikki oli KTM 125 exc vm 1999 ihan hyvä alotus pyörä kevyt ja nopee. Nyt mul on KTM 125 vm 2003 täytyy vaa odottaa kevääsee asti et saa piikki kortin ja pääsee ajamaa enskaa.. kannattaa katella keltasest pörssist ja muist lehdist ilmotuksii. www.motopalsta.com sielt löytää hyvin pyörii..!!!