125/250/500cc kiihtyvyys?

Sellaista vaan olisin kysynyt, että jos haettaisiin viivalle esim. hondalta uudet 125cc, 250cc ja 500cc, niin mikä niistä olisi ensimmäisenä suoran päässä? Onko 500cc kovin lähtijä? Vai vain kovin vääntäjä? Ja brutaali? Mites männän kanssa, miten usein kannattaa 500:seen vaihtaa? Kertokaa kokemuksia KX500/CR500! Ja missä hinnoissa joku 89-93 pyörii?

Kirjoittaja: Jukka HaventoNo kyllähän 500:set ovat luotettavia moottoreiltaan. Kärsii varmasti 30 h ajoa, ennen moottorin yläpään kunnon tarkistusta. Männän vaihtoväli on >100 h normaalitapauksessa.

Kirjoittaja: pirhonen osmojoo-kyllä tippuu,heti penkiltä. ei kannata tiellä ajaa. motocrossi on hauskaa,vaatii vain vähän työntekoo..Kyllä 500 CR lähtee 3:sella paikaltaan nätisti,eikä rinnalla näy muita...pehmeähköllä radalla-"kuin lintu oksalta"...mut sitte vasta alkaa se OHJELMA

Kirjoittaja: Juha MetsäläNo jos ajot on enimmäkseen suoria (pitkiä) hiekkateitä, niin kannattaako ostaa 500cc? Ja mikä on koneen kestävyys? Ja jos kaasun vetäisee pohjaan, tippuuko heti penkiltä?

Kirjoittaja: Marko NenonenT.Vesalo, puolikkaassa harrastelijan kannattaa vaihtaa mäntä noin 100 tunnin jälkeen.

Kirjoittaja: T Vesalotietääkö kukan miten usein puolikkaaseen tarvii vaihtaa mäntiä?? onko se joku 10 h tai 50 h tai mitä?? varmaan harvemmin kun piikkiin??

Kirjoittaja: Anssi LehtinenTolleen ihan mutuna, viissatanen jättäis piikin ja puolikkaan. Piikillä ei olis mitään sanaa. Oletuksena tietysti, että pitoa löytyy sellasen normaalin savi- tai hiekkaradan verran.

Kokemuksia -97 ja -99 CR500:sta ja tällä hetkellä käytössä -00 YZ250.

Viissataseen tarttee mäntä vaihtaa ehkä kerran viidessä vuodessa, riippuu tietty miten sillä ajetaan ja kuinka paljon.

Kuten varmaan tiedätkin, molemmat viissataset ovat kymmenisen vuotta vanhaa tekniikkaa ja ergonomiaa. Tehoa on normaalille krossiradalle liikaa, ja ajettavuus on vähän niin ja näin, tuntuu painavalta. Puolikas on radalla varmasti nopeampi ja helpompi.

Kirjoittaja: M. LaineKaikkihan riippuu suoran pituudesta ja pidosta. Nopeiten varmasti viivalta lähtee 125cc, sitten 250cc ja viimeisenä 500cc. Kun sitten vaihdetaan kolmosvaihteelle, niin 250cc on jo piikin rinnalla ohi menossa ja sitten vastaavasti nelosvaihteella 500cc onkin jo menossa puolikkaastakin ohi. Näin jäällä, jossa noita on helpompi vertailla. Crossissa tuo järjestys riippuu enemmän kuskista. Yleensäkin mitä leveempi rata, sen parempi on iso pyörä. Syheröllä crossiradalla voi jopa 80cc olla nopein.
Jos suositella tarvis, niin aloittelijalle 125cc tai 250cc, koosta riippuen. Enemmän ajaneelle ehkä 250cc tai nelari.