125 EXC vedet ja öljyt sekaisin?

Kirjoittaja: Roope SellElikkä apua kaivataan. Ongelman kohteena on -03 vuoden yli 200h ajettu piikkinen exc. 100h sitten alakerta remontoitu jos se jotain vaikuttaa ja koko tiivistesarja uusittiin tietenkin samalla.

Eli vettä pääsee vaihdelaatikkoon. Huomasin vian aluksi suurempana savutuksena ja pakoaukon ylivuotoletkusta tuli veden ja öljyn harmaata emulsiota. Racingbakessa olivat varmoja että kannentiiviste on rikki joten vaihdoin sen(ne). Ei auttanut kummemmin. Tänään vaihdoin vesipumpun stefan ja vieläkin tuntuu, että vuotaa vettä vaihdelaatikkoon. Pakoaukon ylivuotoletkusta ei tule enään mitään, mutta nestettä meni yli 1.5l (paljonko tilavuus on?) jäähdytysjärjestelmään. Nesteen pinta laski kokoajan (tosin hitaammin kun aikaisemmin) ja laatikosta tuli edelleen uusien öljyjen mukana vettä ja öljy oli harmaanvalkoista, ei tosin niin sitkeää kun ensimmäisellä avauskerralla.

Voiko tota vesipumpun stefan laittoa jotenkin munata? Laitoin reunoja myöden sopivalla holkilla stefan paikoilleen ja akselin varovasti läpi.

Joten mistä se voisi vieläkin vuotaa vettä vaihdelaatikkoon? Muuten pyörä toimii normaalisti kun lyhyesti lämmitin konetta.

Kirjoittaja: Roope SellKiitos kaikille vinkeistä, vika on saatu korjattua. :)

Alatiiviste oli pytyn etuosasta mennyt huonosti paikoilleen koska pakoaukon kansi oli painanut siihen, joten alatiiviste oli mennyt vähän ruttuun ja hiljalleen alkanut kusta pakoaukonsäätimen kanavaan ja sitä kautta alakertaan. Nyt toimii jälleen. :)

Kirjoittaja: Jani MielonenITelläni -03 sx:ssä oli sama vika. Tiiviste oli vaan aikansa elänyt ja vuosi yön aikana esim. kampikammion täyteen vettä.

Kirjoittaja: Roope SellJäähdytysnestettä menee nyt hitaammin kun viimeksi, mutta vuotaa silti. Kun pitää korkin auki ja ottaa vaihteistoöljyjä ulos, tippuu jäähdytysnesteen pinta pikkuhiljaa ja sitä mukaan tulee vaihteistosta ulos. Kun korkki oli kiinni ja vaihteistoöljyn tyhjennysruuvi kiinni ei nestepinta tippunut ollenkaan.

Racingbikeen soitin ja sano et siel on mahdollisesti jossain oltava halkeema. Nyt sitten vaan vesipumppua tarkempaan tutkailuun..

Kirjoittaja: Roope SellTuokin ajatus kävi mielessä ja pelotti, mutta kun äsken kävin taas koittamassa niin savutus on tippunut normaaliin tasoon. Ennen päästi sellaset höyryt ettei taakse nähnyt joten ero on huomattava, myöskään pakoaukon ylivuotoletkusta ei enää tule sitä möhnää.

Ainoat mistä herää epäilyjä enää on kun jäähdytysnesteen pinta tippuu vieläkin pikkuhiljaa, mutta tiedä sitten lopettaako sen ku järjestelmä on täynnä? Ja vaihdelaatikon öljy on vieläkin harmaata. Ota nyt sit tästä selvää..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, puhuit myös savuttamisesta. Toivottavasti en nyt pelottele sua suotta, mutta ei tule enää muuta mieleen kuin lohko halki jostain.

Kirjoittaja: Roope SellJuu syylarin ilmausruuvin avaamalla oon yleensä selvinny, eikä se pinta mun mielestä noin paljoo oo ikinä laskenu ja sinne tosiaan meni yli 1.5l mikä on sekin mun mielestä outoa? Tietääkö kukaan paljon sen järjestelmän tilavuus on?

Tosiaan se vaihelaatikon "öljy" oli ekal avauskerral sellasii kökkäreitä lähinnä joten sinne oli päässy reilusti vettä.. Pikkuhiljaa kun öljyt ottaa pois se on aina vaan juoksevampaa, mutta silti sieltä tulee välillä sellaisia sykäyksiä lähes pelkkää vettä mikä viittais et vieläkin vuotaa.

Onko mitään muuta mahdollista paikkaa mistä se vois vuotaa vettä vaihelaatikkoon vai pitäskö täs nyt rupee vaan rukoilee? :)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMuutama huomio Roope:
- KTM:ssä oli ainakin kannessa ja toisessa syylärissä ilmausruuvit, ellet ole niitä avannut uusia nesteitä laittaessasi, laskee veden pinta hiljalleen aika pitkään, kunnes ilma on noista umpiperistä poistunut
- Kun vaihdelaatikkoon on päässytvettä, jää sinne jokaiseen poteroon sitä möhnää vähän vaikka öljyt vaihdatkin. Öljy taas ei paljoa tarvitse harmaantuakseen, vaan merkit vedestä poistuvat vasta kun olet vaihtanut öljyt muutamaan kertaan.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenTaidan lähteä ostamaan jotain elintarvikeväriä.

Kirjoittaja: MIKKO LEHTONENvihreän värinen jäähdytys-neste kuulemma haperruttaa tiivisteet herkästi

Kirjoittaja: Anssi LehtinenSiksipä varmaankin jokaisessa krossipyörässä on tehtaalta asti vihreää jäähdytysnestettä. Ne perkeleet haluaa vaan rahastaa varaosina ostettavilla tiivisteillä.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenAinakin -02 520 SX:ssä oli niin herkkä vesipumpun stefa, että sitä ei kovin helpolla saanut akselin(siinä oli sellainen terävä reuna) päälle rikkomatta. Oliko propellin akseli ihan kunnossa siitä stefan kohdalta, entä laakeri?

Kirjoittaja: Roope SellAkseli oli ihan hyvännäköinen ja laakerikin oli hyvässä kunnossa. Kun laitoin akselin stefan läpi tuntui se paljon tiukemmalta ja tiiviimmältä kuin vanhalla. Ja kiinni meni suht helposti vaikka varovasti laitoin.